nrk.no

NRK Nett-TV – En litt gammel tiåring

Kategorier: NRK,NRKTV & Webutvikling

BBC iPlayer
BBC iPlayer

I år er det ti år siden vi her i NRK begynte de første planene med det som skulle bli NRK Nett-TV. I år 2000 var det fire år til YouTube skulle se dagens lys, MPEG-1 Streaming var det som rådet og Windows 98 var standard på de fleste datamaskiner. I år, ti år etter, er vi igang med en gigantisk omlegging av vår Nett-TV.

NRK Bredbåndspilot 2002
NRK Bredbåndspilot 2002

Vi får daglig tyn for vår Nett-TV. Dette til tross for at bruken er høyere enn noen gang, og pilene for nettbasert TV-seing fortsatt peker mot himmelen. Mye av dette er knyttet til vår bruk av Windows Media som videoformat.

Mye av det er berettiget, og det aller meste av det har en historisk forklaring.

Å finne et videosystem

Tankene om en Nett-TV løsning startet  altså allerede i år 2000, og ble så jobbet fram via ulike piloter til det ferdige produktet som så dagens lys i 2003. Et av de mest sentrale punktene i prosessen var hvilket system man skulle bruke for video.

De to gjeldene systemene som fantes på dette tidspunktet var Real Media fra RealNetworks og Windows Media fra Microsoft. I motsetning til de fleste som drev med internettvideo på mer eller mindre hobby-basis, hadde en organisasjon som NRK behov for et solid system som både kunne produsere, distribuere og spille av video på en robust og gjennomført måte.

Beregninger vi gjorde på den tiden, viste at hvis vi la ut mye av det vi hadde rettigheter til, ville vi kjapt bygge opp et mediaarkiv med flere hundre tusen videoklipp. Teknologien MPEG-4 var i støpeskjeen, og på kringkastingsmessene NAB og IBC ble ulike «proof of concept» vist fram.

NRK MPEG-4 Parma Pilot (2002)
NRK MPEG-4 Parma Pilot (2002)

I 2002 gjorde også NRK et pilotprosjekt med Franske Envivio rundt bruk av MPEG-4, både med tanke på video-avspilling og interaktivitet. Det er lett å se likhetstrekkene mellom hvordan man den gang så at MPEG-4 som åpen standard skulle løse absolutt alle aspekter rundt video og interaktivitet, og hvordan man i dag setter sin lit til at HTML5 skal være interaktivitetens redning på nettet.

MPEG-4 viste seg under vår pilot i 2002 å være langt fra så ferdig og klar til bruk som vi håpet på. Det var svært ustabilt, og det krevde, etter den tids forhold, en monstermaskin for å dekode både video og interaktivitet.

Historien har, heldigvis for oss, vist at den interaktiviteten som faktisk er mulig med MPEG-4, aldri ble en vinner.

Content Management System (CMS)

En annen utfordring vi stod ovenfor gjennom denne prosessen, var valg og etablering av et Content Management System for video. NRK hadde på det tidspunkt et egenutviklet system for organisering av bilder og tekst, men ikke noe skikkelig system for håndtering av videoinnhold.

Streambase GUI
Streambase GUI

Det fantes svært lite hyllevare for den slags tilgjengelig, og etter flere runder falt valget på et lite firma i Oslo som het FirstMover, og deres produkt Streambase. Streambase er, etter flere oppgraderinger, fortsatt i bruk som NRKs CMS for videoinnhold på nett.

Samarbeid med Telenor

I løpet av 2002/2003 inngikk NRK flere samarbeid med Telenor og deres iCanal for å teste hvordan vi best kunne tilby video på Internett. NRK stod for innhold og pakketering, som det heter i bransjespeak, mens Telenor sørget for distribusjon og testkunder som brukte tjenesten.

Telenor og NRKs samarbeid 2002
Telenor og NRK samarbeid 2002

Videoformatet var Windows Media, med Streambase som CMS-system. Dette ble også oppsettet da NRK lanserte første versjon av NRK Nett-TV slik vi kjenner det i dag. Året var 2003. Både Windows Media og Streambase ble altså valgt fordi de overlegent var de to beste alternativene da vi etablerte Nett-TV. Slik er det selvsagt ikke idag.

Mye har skjedd

NRK P3's Brightcove Backend
NRK P3's Brightcove Backend

På de syv årene som har gått siden første versjon av Nett-TV ble lansert, har det skjedd flere revolusjoner innen Web-TV. Både på videoformat og codec-fronten, og på CMS-siden, har det skjedd mye. MPEG-4 vokste etter hvert fram som den foretrukne standarden, enten som selvstendig format, eller pakket inn i Flash-visning. Dette er nok den største enkeltendringen, selv om Microsoft har forsøkt å kontre denne utviklingen ved å tilby Window Media gjennom Silverlight, og dermed nå plattformer hvor Windows Media tradisjonelt sett spiller dårlig.

nNRKbetas YouTube-konto
NRKbetas YouTube-konto

For folk flest ble YouTube synonymt med video på nett, og den nå Google-eide nettsiden har beholdt sin ledende posisjon siden starten i 2005.

CMS-løsninger som Ooyala, Brightcove og The Platform har vokst fram fra det etter hvert svært så modne «video-på-nett-markedet», og vi ser en stadig profesjonalisering av både tjenester og innhold på området.

Vi her i NRK har også pusset på den eksisterende Nett-TVen vår. Ny funksjonalitet er lagt til, distribusjonssystemene våre for å få video fra oss til dere er oppgradert kraftig, og Streambase-systemet har etterhvert blitt som et lappeteppe av ulike fikser og tilpasninger.

iPlayer

For rundt et år siden startet vi en dialog med BBC og deres iPlayer gruppe. Tanken var at NRK  kunne kjøpe seg inn i bruken av deres Catch-Up-tjeneste ved navn iPlayer.

Dette krevde i sin tur at BBC fikk godkjennelse fra sitt kontrollorgan, BBC Trust, for å skille ut en kommersiell variant av iPlayer, på papiret kalt «Open iPlayer». Planen fra BBCs side var at denne kommersielle versjonen skulle selges til andre kringkastere.

BBC iPlayer
BBC iPlayer

Det skulle imidlertid vise seg at BBC Trust ikke godkjente at BBC skilte ut iPlayer og solgte den videre, og med denne stoppen ble også vi i NRK nødt til å se oss om etter andre varianter.

Les mer om hvordan Open iPlayer strandet hos The Guardian

Veien framover for NRK

Titusenkroners-spørsmålet i denne sammenheng er selvsagt hva NRK gjør videre med sin Nett-TV. Vi lanserte akkurat en ny, oppusset versjon av fronten på Nett-TV, uten at vi i denne omgang gjorde noe med den bakenforliggende teknologien.

Ny Nett-TV ut på anbud
Ny Nett-TV ut på anbud

I løpet av 2010/2011 er planen at vi nå skal oppgradere vår infrastruktur helt fra de interne systemene og fram til sluttbrukeropplevelsen. Dette vil også bety et bytte av teknologi fra Windows Media, over til åpne standarder. Målet er selvsagt at NRKs innhold skal være tilgjengelig for flest mulig, uavhengig av teknologisk plattform.

Vi har valgt å sette ut denne jobben til en ekstern aktør og i skrivende stund er en såkalt «tender» ute på EU-anbud. NRK er underlagt innkjøpsreglene til det offentlige, og må gå ut med anbudsutlysing på jobber av denne størrelsesorden. I første omgang sonderer vi terrenget etter hvilke firmaer, som gjennom en såkalt «prekvalifisering», kan være aktuelle for å løse de forskjellige utfordringene vi har.

Prosessen med å skifte ut både de bakenforliggende systemene i NRKs produksjonsinfrastruktur, etablere et nytt CMS system, etablere ny distribusjon og utforme en ny brukeropplevelse mot publikum er, for å si det pent, kompleks.

Å få tradisjonelle TV-systemer til å levere metadata og media som kreves av en moderne Nett-TV, fordrer at både teknologi og arbeidsrutiner endres. Dagens Nett-TV ligger, tross det siste uttrykksmessig løfet, et stykke bak der vi ønsker å være både på teknologi, brukeropplevelse og design. Spesielt rundt sosiale funksjoner som deling, kommentering og brukerskapt metadata ønsker vi å bli mye bedre. Plattformbredde, stabilitet og et åpnere videoformat, er også sentrale områder i en ny Nett-TV-satsning.

I denne prosessen finnes det flere gode løsninger der ute som vi henter inspirasjon fra. Både SVT Play, Hulu og iPlayer er moderne Nett-TV-løsninger med mye av den funksjonaliteten vi er på jakt etter.

Både Nett-TV og Nett-Radio er omfattet av denne oppgraderingen, og går alt etter planen vil vi kunne presentere noe nytt i løpet av 2011.

Endelige valg rundt visningsteknologi, streamingteknologi og plattformer, tas i løpet av prosjektet og i samråd med den aktøren som får oppdraget. Vi skal holde dere oppdatert.

83 kommentarer

  1. Thorstein Klingenberg

    Jeg tenker med glede tilbake på OL og NRKs nett-TV-tilbud den gangen. Tjenesten var rask, stabil (!! – med tanke på antall brukere, imponerende!) og krevde langt mindre av maskinvaren enn det som etterhvert har blitt bloatware: Flash. Automatisk og sømløs endring av kvalitet etter båndbredde er også et pluss.

    Ordinært har jeg ikke vært noen tilhenger av Microsofts proprietære løsninger men Silverlight er imponerende, og sammenlignet med Flash, meget imponerende!

    Vurderes det noen løsninger basert på Silverlight?

    Svar på denne kommentaren

    • Thorstein Klingenberg (svar til Marius)

      Flash er heller ikke åpen… Så hva gjenstår da, vente på HTML5 og tro det vil redde rikt innhold på web?

    • At en stats-finansiert institusjon skal presse brukerne til å investere i produkter fra en spesifikk leverandør, direkte eller gjennom lisensiert teknologi, er uakseptabelt. Hvor god eller dårlig SL og Flash er spiller ingen rolle. Finnes det åpne og royalty-free standarder som fungerer bør de brukes.

    • Thorstein Klingenberg (svar til per)

      Flash og Silverlight er gratis for sluttbrukeren. Poenget er at det, før HTML5?, ikke er noen gratis og åpen standard for framvisning av videoen på web (før noen pedanter kommer og klager, ja jeg vet om SVG og UIRA men de er ikke noen reelle konkurrenter).

    • Silverlight fungerer bare på Windows og Mac. Det er også slik at mindre brukte nettlesere har problemer med Silverlight. HTML5 vil sannsynligvis være modent nok til å kunne brukes med nett-tven NRK når den lanseres i 2011 / 2012. Forhåpentligvis er kodekspørsmålet også avgjort innen den tid.

      Det er liten grunn til å ta hensyn til brukere med Internet Explorer 6 og 7 i 2012.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Thorstein Klingenberg)

      @Torstein:

      Godt å høre at du likte vår OL-løsning. Vi var svært godt fornøyd med den selv også.

      Det eneste som er bestemt, og pålagt NRK, i denne sammenheng er at vi skal satse på åpne standarder så langt det lar seg gjør.

      Spesifikt hvilken teknologi man velger på både video og innpakkningen av denne, har vi foreløpig ikke tatt stilling til.

    • Hei!
      Du sier dere skal satse på åpne standarder så langt det lar seg gjøre… det er jo helt greit! Men kvalitet lignende OL sendingene må ha første pri! Regner for så vidt med at dere prioriterer stabilitet og kvalitet… 🙂 dere har jo kommet dere noe allerede av en eller annen grunn. TV2 er jo et eksempel på knall stabil nett TV tjeneste.
      Men glem for all del ikke setningen «så langt det lar seg gjøre»… Det er jo ikke alltid at åpen standard gir best resultat.

      En annen ting, ikke glem Iphonen min heller! Dere leverer jo en relativt bra nett TV løsning for min mobil også! (Der henger jo TV2 langt etter!) Fortsett med det! Jeg bruker den flittig! (Mye utrops tegn her! 🙂

    • Helt Enig Torstein!

      Det hele er vel egentlig såre enkelt, NRK har tilsynelatende en løsning som HELE NORGE har sett fungere under OL. MEN pga masse politikk og skrik fra de promillene av linuxbrukere, disse få må man jo «selvfølgelig» ta hensyn til. Disse som ser verden i en polarisert SORT – HVIT – GOOD VS EVIL. Og som maaser om at det på død og liv ikke må bli Silverlight eller noe annet som faktisk funker.

      De forstår simpelten ikke at det norske folk driter en lang fei i denne lille evige «kampen mot de mørke krefter»

      Dette dreier seg om det lisensbetalernes penger og den verdi som vi føler vi har krav på. Hadde ikke NRK vært så fulle av alle disse idealistene selv så hadde vel folk flest hatt en kanon-god NRK web TV løsning for LEEENGE siden.. Og her sitter vi og venter på de evige «BUFFRINGENE»… TRIST.

      NB: HAR NÅ BRUKT OVER ÉN TIME på å se Dokumentarserien «EUROPA – en reise i det 20.århundret» –

      En episode varer paradoksalt faktisk bare i 37 minutter…. go figure. (og jeg sitter med en 20 mb linje)

      SKJERPINGS NRK!!!

  2. Frederik Dam Sunne

    «Åbne standarder» – det er interessant 🙂
    Der findes vel ingen åbne standarder, udelukkende «tilgængelig standarder» – H.264/AAC er fyldt med patenter. I den sammenhæng er Windows Media vel ligeså åben som H.264?
    Ogg Theora er vel det tætteste man kommer åben, men selv Theora kan komme i konflikt med diverse patenter.

    Svar på denne kommentaren

    • Torben (svar til per)

      Det er faktisk et veldig godt poeng. Det er 100% trygt å bruke Ogg Theora i Norge. Ingen fare for at vi skal bli berørt av evt. patenter som Steve Jobs kan komme og true med.

    • stig (svar til Torben)

      Det kan være at vi slipper unna patentproblemet i Norge. Men hvis det er et patent problem så vil det bety noe for IE, FF, Safari osv. Alle de browserne som er på det amerikanske markedet f.eks.

      Dessuten er det så at H.264 er omfattet av patenter. Men de gjelder kun for produsenter og det er klare rettninglinjer. Så det bør ikke være noe problem. Uansett ikke et problem for sluttkunde, da det er den som legger opp video som må betale en eventuell avgift.

  3. Kenneth Nordahl

    Siden NRK har ventet 7 år på å komme seg ut av wmv kan dere like gjerne vente 1 år til slik at IE9 er ute og at HTML5 med er støttet på alle platformer.

    Å ikke gå for en HTML5 løsning med h.264 (og eventuelt fallback til flash) vil være idiotisk slik jeg ser det med tanke på alle mobile enheter som nå også har hardware støtte for H.264 avspilling.

    Svar på denne kommentaren

    • Det jobbes med å lage software løsninger (slik at man bare trenger en patch/program) for å få hardware støtte for Ogg Theora på mobile enheter.

      Dette har allerede blitt gjort for en viss type prosessor (TI C64x+, som blant annet brukes i N900, Motorola Droid, Palm Pre). Ergo kan man få minst like god hardware støtte som H.264. .

  4. Det NRK sin løsning fortjener mest tyn for er stabilitet. Ser man nett-tv på dagtid eller natten fungerer løsningen bra, men for oss som kun bruker den når vi er hjemme (om kvelden) er hele tjenesten for søppel å regne. Noen av symptomene er plutselige frys, med påfølgende melding om «buffring», lyden fortsetter mens bildet hakker og fryser om hverandre. Slik har tjenesten vært siden oppstarten for ti år siden. Det undrer meg stort at ikke NRK har gjort noe med dette for lengst.

    Slemt å sammenlikne statskanalen med TV2 selvsagt, men deres løsning fungerer knirkefritt, nær sagt uansett tid på døgnet og om det er fotballkamper som streames live eller andre arrangementer som trekker mye folk. Silverlight-teknologi som bare fungerer på Windows ja, men der fungerer det til gjengjeld glimrende.

    Svar på denne kommentaren

    • Andy (svar til Eirik)

      Dette er jeg fullstendig enig i!! Akkurat samme erfaring.. nå skal det sies at når jeg går over til silverlight spiller på NRK nett-tv, så er det mer stabilt, men både lyd og bilde stopper ofte opp i noen sekunder… men det er jo uansett bedre, istedet for at lyden fortsetter mens bildet stopper opp i resten av programmet. Men de har blitt noe bedre enn det til tider var før… da var det jo håpløst.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Ketil2)

      YouTube er dessverre en alt for komplisert plattform rent rettighetsmessig for oss, men det betyr ikke at vi ikke lar oss inspirere av hvordan de gjør ting. 🙂

  5. Jeg synes det er flaut at NRK ikke klarer å få til en bedre nett-TV løsning! Det er mye prat her, men lite handling. Når SVT klarer det med glans så burde NRK også kunne klare det!
    Og det er ikke kun videoformatet det er noe feil med.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Magnus)

      Jepp… vi er enige i at vi ikke har klart å handle raskt nok når det kommer til en fornying av Nett-TV.

      Forsøke med denne artikkelen er ikke å unnskylde, men å gi en historisk forklaring på hvordan ting henger sammen, og peke på de utfordringer vi står ovenfor.

      Det er ofte nyttig både for oss selv, og dere som bruker tjenestene våre.

  6. Er delvis enig med Eirik. I tillegg skal NRK ha tyn for at de tilsynelatende velger to ulike løsninger!
    For vanlig Nett-tv har de en løsning som fungerer slik Eirik beskriver. I tillegg har de en helt ubrukelig løsning for norsk 1. divisjon. Denne løsningen oppfører seg helt anderledes og hakker fra første stund uansett bildekvalitet. I tillegg har NRK valgt – uvistt av hvilken grunn – et helt annet brukergrensesnitt. Slik at disse fotballkampene visuelt ikke er en del av nett-tv.

    Hvorfor er det slik?! Nei, det nekter NRK å svare på. Har sendt flere mailer til NRK, men får ikke svar. Ut fra denne absolutte stillheten fra statskanalen tolker jeg det dit hen at det ikke er brukerfeil fra min side, men en elendig løsning hos NRK som ligger til grunn.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Thomas)

      Heisann Eirik.

      Det er riktig at vi har valg to forskjellige løsninger for programmene våre, og det vi har definert som korte klipp.

      Korte klipp er de videoene som vi bruker i sakene våre på NRK.no. Litt som et bilde med Play-knapp.

      Denne løsningen er nå rullet over på H.264 og OnDemand-biten av denne fungerer godt i artikklene våre.

      Live biten av denne, som vi bla bruker på førstedivisjon, har vi hatt problemer med, og det jobbes hardt med å finne ut og løse problemene rundt hakking.

      Når det kommer til tilbakemelding inn i NRK-systemet, er det absolutt beste å ta kontakt med vår Publikumsservice: nrk.no/kontakt/

      De tar imot alle henvendelser inn mot NRK, og dirigerer denne til riktig vedkommende.

      Jeg er litt usikker på hvor du har sendt mail og ikke fått svar, men å sende en e-post til tilfeldige personer i en bedrift som er såpass stor som NRK er aldri noe god ide 😉

    • Godt at dere arbeider med hakkingen 🙂 Har brukt noe tid på å finne ut om feilen ligger hos meg. Bruker en gammel power-mac så jeg har erfaring med at ikke alt funker knirkefritt 🙂
      Håper NRK vil forsette å arbeide aktivt med å finne løsninger som ikke stenger ute bruker med noe aldrende maskinvare eller Linux. TV2 har en mindre god løsning ved å bruke en utgave av Silverlight som ikke oppdateres for annet enn intel-mac’er og windows.

      PS:
      når det gjaldt mail til NRK for å rapportere hakking/problemer brukte jeg følgende adresse: [email protected]
      Slik oppsettet er (var?) på siden var det naturlig å bruke overnevnte adresse 🙂

    • Forøvrig hadde det vært svært nyttig om NRK hadde fått til å gjøre 1. divisjon tilgjengelig på iPhone slik som NRKs Nett-TV og TV2s overføringer av Tippeligaen.

  7. Jeg ville foreslått at dere velger Ogg/Theora; for FF/Opera/Chrome-brukere vil det virke fra utpakning og for IE/Safari-brukere er det bare snakk om å installere et innstikk (slik som Flash i dag) – inntil de bestemmer seg for å bruke det åpne videoformatet.

    Eventuelt kunne dere også kodet med h264 og valgt basert på browser, men dette tar vel omtrent dobbelt serverplass…

    Svar på denne kommentaren

    • Bjarne Betjent (svar til Vages)

      Microsoft og Apple går utelukkende for h264. Apple fordi de har eierskap på noen av patentene. Sjansen for at de bytter standard eller støtter begge er liten.

  8. Bildeteksten i starten åpner med «Vi får daglig tyn for vår nett-TV». Da vil jeg benytte anledningen til å rose NRK for satsningen på nett-TV. For meg er tilbudet ene og alene god nok grunn for at jeg gladelig betaler min lisens (selv om den er litt dyr).
    Selv bruker jeg mac og kjører silverlight. Har kun opplevd problemer en gang, i forrige uke hvor jeg opplevde at lyden ikke var i sync, men pytt-pytt. Sammenlignet med andre norske kringkastere synes jeg NRK har det beste tilbudet, og i særklasse når det gjelder innhold. Jeg er ikke engig i at TV2 har bedre kvalitet på deres løsning, tvert i mot, men dette er kun min menig.
    Selvfølgelig er det en rekke ting som må forbedres, men jeg er overbevist om at NRK vil løse dette på en meget god måte. Lykke til videre med satsningen.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Leo)

      Takker og bukker for støtten Leo 🙂

      De aller fleste som benytter Nett-TV, og det er svært mange for tiden, opplever det nok som et godt produkt, og vi tar med oss både ris og ros inn i det videre arbeidet.

    • Grunnen til at mange klager er jo at dere har så mye suverent innhold! Om dere sluttet å få klager burde dere bli veldig bekymret 🙂

  9. Interessant å høre historien bak NRKs nett-tv.

    For radiokanalene har dere laget direktelenker som man kan spille av i den avspilleren man selv velger. Hvorfor kan dere ikke gjøre det samme med tv-kanalene? Det hadde vært en fin ekstraservice mens vi venter til 2011/2012.

    Svar på denne kommentaren

    • Morten (svar til Simon)

      Vel, det skulle jeg gjerne svart på men NRK sier:

      ‘NRK viser alle programmer vi har rettigheter til. På grunn av begrensinger i disse rettighetene kan kanalene kun sees i Norge.’

      Noe som selvsagt er tøv. Noe (det meste?) er nok rettighetsbegrsenset til offline landegrenser, men at alt er det er tøv. Og det finnes ingen grenser under vann, så her må man bare til med proxy eller vpn eller andre omveier.

  10. Pastor Manders

    Det er utrolig viktig at NRk går foran og velger åpne og plattformuavhengige løsninger. Nrks nett tv er en kjempeviktig aktør på internett i Norge og om ikke de statlige nettsidene går foran i å promotere åpne formater vil ingen gjøre det og vi ender opp med kun en masse proprietære formater og åpne formater som små nisjeløsninger. Det hadde vært fryktelig trist.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette er jeg helt enig i. Viktig at NRK går foran i dette tilfellet. (Litt synd at man ikke kunne hatt et samarbeid med BBC)

      Personlig skulle jeg egentlig sett en form for innlogging på NRK sine nett-tv sider også, slik at kun de som betaler lisens har tilgang. (Men mulig det er vanskelig å gjennomføre?)

  11. Merkelig at ikke Iplayer & BBC kunne dele med ikke kommersielle aktører i EBU?

    Men her er noen tanker rundt ny Nett TV:

    – Streaming teknologi
    En flash basert variant bør velges eller nye åpne formater (som jeg ikke kjenner så godt til). Microsoft streaming tror jeg man skal holde seg langt unna. i dag stopper jo streamingen ofte stopper opp på slutten av et program pga silverlight. Den mest stabile og raskeste siten for streaming som jeg har brukt er Megavideo.com & Vimeo. Begge er flashbasert.

    – P2P
    Deler av hvorfor Iplayer funker så bra er jo at den er P2P basert noe som gjør serverloaden lavere (den var hvertfall P2P basert da jeg jobbet i England for 3 år siden – men ting kan jo ha endret seg, og nå har jeg ikke tilgang lenger siden de har geolock). IPlayer finnes derfor som desktop applikasjon slik at man kan dele båndbredde når man ser på streaming innhold. Hvordan vurderer dere bruke av P2P som en del av løsningen?

    – Interaksjonsdesign browse / finne / se på TV på nett
    SVT play, Svenske TV3 og BBC Iplayer er alle gode løsninger.
    Sjekk også ut ITV: itv.com/itvplayer/

    God interkajonsdesign vil hjelpe på – det er jo det som er litt av problemet i dag. I tillegg til Silverlight.

    – Støtt alle plattformer
    NRK er rikskringkaster og finansieres av folket. Sørg derfor for at alle plattformer og nettlesere støttes! Linux & Mac brukere burde ha lik tilgang til NRKs tilbud.

    – Flash kommer i ny og lettere variant
    Med CS5 kom Flashplayer 10 som er mye mindre krevende å kjøre. Adobe AIR vil også få mange spennende muligheter for cross plattform applikasjoner.

    Svar på denne kommentaren

    • Kenneth Nordahl (svar til Ingjerd)

      Flash 10.1 har støtte for h.264 slik at man med HTML5 og video taggen kan falle tilbake til flash for de som ikke har html5 klar browser.

      Dive into HTML5 har en god artikkel på dette med video.

    • Martin (svar til Ingjerd)

      Hvis ett program stopper opp i slutten av ett program, tror jeg enten det har noe med nettlinja di, serverene til NRK er under stort press, eller noe er galt med datamaskina di.
      Håper for guds skyld at det ikke blir noe Flash basert! Flash har ikke rendering muligheter som gjør at videoen vil hakke enda raskere enn det systemet vi har per i dag.
      Tror ikke at p2p er noen god løsning her i Norge, siden en stor andel av de som bruker nettet har en linje med mange ganger større nedlastingshastighet enn opplastingshastighet.
      Jeg synes Silverlight er absolutt ett alternativ siden det er stabilt, støtte for rendering, og støtte for det på flere plattformer enn Windows. Det foregår også noen prosjekter (Husker ikke helt navnet, men hørte det på Channel 9 da Silverlight 4 ble lansert) som går ut på å få Silverlight støtte til Linux. Men nå har det seg sånn at de henger litt etter (Tror de var på Silverlight 3).
      Silverlight er også kjemperaskt og installere, installeres på noen sekkunder etter installasjonsfila er lasta ned.
      http://www.smoothhd.com er ett kjempeflott eksempel med en Silverlight basert videospiller som viser video i HD.
      Den Windows Media teknologien NRK bruker per i dag, syns jeg er helt avlegs. Teknologien er gammel, den har ett helt merkerlig bufferingsystem og den fungerer av og til ikke som den skal.

    • Ole Andreas (svar til Martin)

      Nje. Silverlight er absolutt ikkje eit alternativ for linux-brukarar. Pluginen du tenkjer på – Moonlight – er utvikla som eit opent kjeldekodeprosjekt av Novell. I 2007 starta Microsoft samarbeid med Novell og publiserte ei avtale som gav fritak frå søksmål, mot at all bruk av teknologien kom som ein nettlesar-plugin frå Novell. Microsoft kan trekke avtala når som helst. Unødig å seie, tyder det at linux-brukarane vil kunne sitte tomhendt attende, og NRK ville stå ovanfor ei særs gretten forsamling.

      microsoft.com/interop/msnovellcollab/moonlight.mspx

      Sjølv har eg aldri fått moonlight til å kjøre på nokon av maskinene mine, så eg stoler på at NRK held seg til vettet og styrer elegant unna. Dykk er på rett kurs, kjære NRK 🙂

    • Magnus (svar til Magnus)

      Bah, der ble HTML-elementet litt feil.

      An edit button! An edit button! My kingdom for an edit button!

  12. Sigurd Urdahl

    Det høres jo ut som om den nye nett-TV-løsningen blir veldig fin og åpen.
    Kan man håpe at NRK enten lager en XBMC-plugin, eller at løsningen blir laget slik at den er lett tilgjengelig for å integreres i den typen mediesentere?

    Svar på denne kommentaren

  13. Stian Håklev

    Veldig interessant post – morsomt å se historien til de forskjellige løsningene. Det er lett å sitte og klage nå, men det er klart at det ikke var lett å vite hvilken «hest man skulle satse på», for en god del år siden. Ting forandrer seg fort i dataverdenen.

    Jeg ville bare kaste inn en faktor til i vurderingen: det er mange nordmenn i utlandet som veldig gjerne vil se nett-tv, og i dag ikke har mulighet til det. Det kan være de 16,000 utenlandsstudentene, folk som har utflyttet pga. jobb/ekteskap etc. Selv har jeg bodd utenfor Norge i mer enn ti år, og har kinesisk kone. Regner ikke med at vi kommer til å flytte «hjem igjen», men føler meg sterkt tilknyttet til landet. Leser nettaviser, hører på podcaster fra NRK Radio, etc. Vil at når jeg får barn, skal de også vokse opp med norsk kultur og norsk språk (i tillegg til kulturen og språket der de bor).

    Og det må jo være en positiv ting for Norge at utflyttede nordmenn – ofte med høy utdanning og innflytelse – beholder kontakten med Norge. Selv om jeg kanskje ikke betaler skatt, eller lisensavgift.

    SVT Play fungerer utmerket her i Canada – de bruker et av disse globale distribusjonsnettverkene. Vet ikke hvor mye dette koster, og det er mulig man kan løse det på andre måter også, men jeg håper inderlig at dette blir tatt med i vurderingen. (Og selvfølgelig, hvis man kan slippe ting for nedlasting/bittorrent, slipper man dette problemet. Jeg har kost meg med «Der ingen skulle tro noen kunne bo», og flere andre programmer NRK slapp på Bittorrent).

    Gleder meg også til det kommer et tilbud der jeg kan leie/kjøpe _norsk_ film, som _ikke_ har geografisk blokkering! Det er jo litt rart at de ikke vil ha pengene mine – ikke akkurat noen kanadiske firmaer som konkurrer om rettigheten til å selge meg Buddy eller 1432 Hørten!?!

    Stian i Toronto

    Svar på denne kommentaren

  14. Uansett hva slags teknologi som blir valgt må dere passe på at NRK ikke blir låst til denne teknologien de neste 10 årene.

    Når alternativet for 10 år siden var Real Media fra RealNetworks er jeg ikke i tvil om at NRK valgte riktig (se Realplayer Criticism). Likevel er det ikke tvil om at dagens system trenger utskifting…

    Uten å ha noen stor kunnskap om temaet virker HTML5 med fallback (uten ekstra-arbeid for den som publiserer) som et godt valg for meg 😉

    Svar på denne kommentaren

  15. Fabelaktig. Takk for innsiktsfull artikkel. Det er sjelden en får servert såpass detaljerte beskrivelser av hva som foregår i kulissene.

    NRK har fått mye tyn av eplebrukere, linux fanboys og generelt de som er for åpne løsninger. Det er godt å se at NRK er sitt ansvar som allmennkringkaster og Norges viktigste kulturfomidler bevisst.

    Dere skal ha mye skryt for blant annet å ha benyttet P2P distribusjon og jeg håper at vi får se mer av NRK’s materiale i en tilgjengelig form. Finnfrembarheten i NRKs sider er begredelig, fortsatt.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Krinnan (svar til Markus)

      Må nesten si meg enig med Markus her.
      Jeg ser også for meg å ha valget mellom flere kodeker/containers som f.eks Ogg Vorbis, Matroska og mpeg4. Sånne valgmuligheter kan gjerne ligge under innstillinger for registrerte brukere. Litt som på YouTube og Vimeo. At den husker preferansene mine når jeg logger inn, og at den ikke nødvendigvis gir meg lavere kvalitets video bare fordi linja mi er treg. Jeg kan fint pause videoen slik jeg gjør andre steder, for å la den laste ferdig.

  16. håper dere velger en «lett» løsning. den dere har nå kjører uten å trekke for mye av pcen, mens både silverlght og den spilleren p3tv bruker sender cpu-en på langtur. En annen observasjon er at bildet hakker idet det filmes mange prikker/mennesker/løv. rett og slett når skjermen er «folksom». Dette virker ikke som er hardware-problem fra min side. Det er uansett irriterende når moderne konserter bruker mange små lyskilder bak artistene. hakk hakk hakk

    uansett, lykke til!

    Svar på denne kommentaren

  17. Som lisensbetaler har jeg kun følgende opprop.

    Jeg vil ha noe som VIRKER BRA ! (i dag virker det dårlig spess. om kvelden)

    Alt for mye ideologi snakk og – good vs evil her inne.. Jeg gir F i debatten men ønsker noe som virker for de pengene jeg betaler i lisens. Ikke rot bort dette i politikk.

    OL Sendingene fra Vancouver var den beste WEBtv opplevelsen jeg har sett så langt i norge (blant tv kanalene) Kan dere ikke bare kjøre igang den da? Funket på min pc og funket like bra på min kjærestes MacBook.

    God valg

    Svar på denne kommentaren

    • Atle Frenvik Sveen (svar til Utin Næss)

      Jeg vil også ha noe som VIRKER BRA!

      Problemet er at sliverlight-løsningen ikke virker bra på Linux.

      Derfor er ikke dette politikk, det er snakk om å være allmennkringkaster, også på nett!

    • Silverlight virker kjempebra på linux, om du ikke får det til å virke kjører du feil os 😉

      og sånn helt seriøst, jeg håper nrk går for silverlight eller vp8 løsning…

  18. Det jeg håper på er
    1. Bruk av html5 så man slipper treige tredjeparts applikasjoner, dette er nesten et must og vil også hjelpe til å dytte fram standarden. Youtube tilbyr allerede dette så det er ingen grunn til å skylde på at dette er nytt.
    2. En spiller API så brukere kan dele inneholdet utenfor NRK sine sider, ala det youtube leverer. (Selfølgelig kun tilgjengelig for Norske seere). Det er fremdeles mulig å høste statestikk over hva som blir sett på.
    3. En bedre oversikt over hva som ligger tilgjengelig i arkivet, rett og slett bedre bruk av metadata. Tre videoer over hva som er mest sett og så bare en opprulling av hva som sist ble sendt blir for dårlig.

    Svar på denne kommentaren

  19. Uansett formatvalg for video håper jeg i det minste man velger en løsning som lar klienten avgjøre om den klarer å spille av det som presenteres. Ikke som nåværende mobiltv-løsning som nekter å servere noe som helst om ikke klienten presenterer seg som en forhåndsgodkjent versjon. Kjører man f.eks. en eksperimentell variant av android møtes man med en tåpelig påstand om at «du har ikke en telefon som kan spille av dette» selv om man vitterlig har programvare som klarer dette. Det er ikke server-operatørs oppgave å avgjøre slikt. Fysj.

    Svar på denne kommentaren

  20. Ta høyde for nordmenn i utlandet. Det er til enhver tid et vist antall nordmenn som bor i andre land i perioder.

    Min sønn forholder seg til arabisk, kinesisk, og engelsk. Norsk blir det svært lite av.

    Det er mulig å sette opp en dedikert PC i Norge som tar opp programmer som barne-tv og dagsrevyen, men det er relativt tungvint.

    Kjerneprogrammene for norsk kultur og nyhetsoversikt burde gjøres enkelt tilgjengelig.

    Utenlandsforbindelsen til NRK er så dårlig at jeg har gitt helt opp. Avspillerene og formatene er også høyst tvilsomme.

    For meg virker det enklere å ha en PC i Norge som tar opp TV og gjør programmene tilgjengelig på en egen server. Dette er trist og lite annet enn trist. Men jeg får ta konsekvensene av NRK sin manglende kompetanse og fokus.

    Mange andre land ser egeninteressen i å spre egen kultur og verdenssyn.

    Min triste erfaring med NRK fra utlandet er fra Kina, Singapore, Australia, og UAE.

    Svar på denne kommentaren

  21. Hurra for 17. mai!

    Det er noen ganger i året det er ekstra fint å ha tilgang til norsk kultur.

    Men denne gangen som de fleste andre tilsvarende forsøk gikk det ikke helt som man håpet.

    Det var nok et misslyket forsøk på å bruke NRK radio og TV fra utlandet. NRK radio fungerte fint tidlig om morgenen norsk tid, men så ble ting mindre bra. 172Kbit ogg vorbis fungerte fint, men rundt kl 10 norsk tid fungerte ikke en gang 56Kbit mp3.

    I Singapore fungerte NRK dårlig med 100Mbit Internet forbindelse. I Australia fungerte NRk dårlig med ca 15-20Mbit. I UAE fungerer NRK dårlig med 16Mbit.

    Jeg fikk nå 1681kbit til digi.no sitt «surfometer». Det er mer enn 56Kbit «ISDN» mp3.

    NRK burde ha servere plassert i hostingsentere rundt i verden. Dette koster ikke mange kronene, men det vil mye trolig kreve at man unnlater en del innhold NRK ikke har rettigheter til.

    NRK gjør mye bra. Det er grunnen til at vi ønsker tilgang, men dette er ikke en av de beste sidene til NRK.

    Svar på denne kommentaren

  22. Marius Krinnan

    Vil vi i nær framtid kunne se NRK’s nettinnhold på digitale mediespillere/applikasjoner som Boxee (og den kommende Boxee Box) og andre mediasentere som PS3, Popcorn, Xbox o.l?

    Svar på denne kommentaren

  23. Spennende – gleder meg til ny nett-tv løsning, det er jo ikke optimalt sånn som det (ikke?) fungerer i dag. Jeg var kjempefornøyd med OL-sendingene, men det blir jo dumt hvis ikke Silverlight fungerer på alle platformer.

    Jeg bruker BBC sin iPlayer mye, via en løsning som kanskje ikke helt tåler dagslys, og syns det absolutt er det beste, og mest brukervennlige systemet jeg har brukt. Nå er jeg ikke veldig teknisk av meg, men det jeg liker best er at det er raskt, hvis man skrur av midt i et program kan man begynne der man var neste gang, andre episoder av samme program ligger lett tilgjengelig nederst på siden, og de foreslår også andre lignende programmer. Det er også enkelt å finne frem til programmet man vil se, ved hjelp av en TV guide for hver enkelt kanal, mest sett liste, kategorier og søk. Synd de ikke ville selge til dere!

    ITV player derimot, er et eksempel på hvordan det ikke bør gjøres. Den siden er jo bare rot, og det er umulig å finne det man vil se, med mindre man husker navnet på programmet så man kan søke. Treig er den også. Channel 4 sin 4oD er heller ikke optimal, her syns jeg bildekvaliteten er alt for dårlig.

    Ellers vil jeg komme med litt ros til dere også – det er noen år siden jeg bodde i utlandet, men jeg syns nå at nett TV fungerte ganske bra fra england – koste meg masse med nytt på nytt. Men som sagt, det er noen år siden, så det kan jo hende det er annerledes nå:)

    Svar på denne kommentaren

    • Martin (svar til Kristine)

      Det er interessant å lese at andre har positive erfaringer med NRK sin nettløsning. Dette står i sterk kontrast til mine egne erfaringer de siste 4 årene. Radio har fungert greit til tider, men alt utover dette fungerer sjelden.

      Ting tyder på at NRK aldri har tatt høyde for utlandet i noe særlig grad. Mitt inntrykk er at de som satser på et globalt publikum har en helt annen infrastruktur enn NRK.

      Tjenesteleverandører som f.eks. Akamai kan muligens bidra med en fleksibel løsning der NRK ikke behøver å betale unødvendig for perioder med lite trafikk.

  24. Nok en NRK-nett-tv-skuffelse på selveste nasjonaldagen. Jeg skulle ‘stolt’ vise frem hvordan vi feirer dagen hjemme i Norge og dro frem mobilen. Der møtte beskjeden ‘Vi har kun rettigheter for Mobil-TV i Norge’ meg. Det var da to tanker som slo ned i hodet mitt:

    1) Hvem har rettighetene til barnetoget i utlandet?
    2) Om man ikke kan bruke Mobil-TV når man er ute og reiser, hva er da tanken bak satsingen?

    Svar på denne kommentaren

  25. Roland Rabben

    Veldig artig å høre at Streambase fortsatt er ibruk. Blir nesten sentimental.

    Men, det er vel på tide å få seg noe nytt?

    Front-end-løsningen har vært veldig bra. Egentlig ganske fornøyd med Silverlight for Mac. Men kan dere forsøke å huske Silverlight-valget i innstillinger slik at jeg slipper å sette dette hver gang jeg går inn?

    Er litt spent på om dere kommer med en iPad app alá ABC sin vide tjeneste. Fungerer veldig bra, og hadde vært perfekt for NRK.

    BTW, er det fortsatt herrestafett for skiskyting som drar flest seere?

    Hilsen Roland

    Svar på denne kommentaren

  26. Lars Holand

    Dette var veldig interessant lesing. Jeg jobber mye med de samme problemstillingene i min bedrift. Jeg lurer på om dere, eller andre videoprodusenter som deltar i diskusjonen har vurdert Open Source systemet til Kaltura for levering av video?

    Svar på denne kommentaren

  27. Det kommer stadig flere alternativer. Nå har Google akkurat frigitt VP8 gjennom WebM prosjektet. Det kommer til å bli en frisk patentkrig skal man tro påstandene fra MPEG-LA om at det er umulig å lage video uten å trå dem på tærne, men det skal bli interessant å se hvor dette bærer når støvet har lagt seg.

    Svar på denne kommentaren

  28. Dette var på tide, etter som jeg er en ivrig NRK bruker innen for flere plattformer. Jeg bruker Nett-TV flittig, hvis jeg ikke får sett programmet på TV så sjekker jeg Nett-Tv samme kveld eller dagene etter.

    Jeg bruker Mac og syntes Nett-TV’en til NRK burde ha hvert oppgradert for 1-2 år siden. Jeg snakker da om en drastisk oppgradering, fordi dagens Nett-TV syntes jeg er steinalder. Jeg har testet TV3 sin nett-tv og er meget overrasket. Siden jeg kun ser på et program på denne kanalen.

    Gleder meg til den nye plattformen kommer opp. Synd vi må vente til neste år.

    Svar på denne kommentaren

  29. Dere leter kanskje ikke etter features enda – men «moderne» spiller trenger å organisere innholdet skikkelig. Nett-TV er idag rotete – man kan jo kun organisere ting alfabetisk (evt. ligger ting på forsiden hvis det er populært).

    Hva med å la utviklere hjelpe med organisering osv gjennom en offentlig API el likn?

    Synd at Iplayer ikke kom noen vei, har hørt dritbra ting om den!

    Svar på denne kommentaren

  30. Sturle Sunde

    o HTML5 med ein enkel Java-spelar i reserve. Om nokon i 2011 sit med ein antikvarisk nettlesar som ikkje støttar HTML5 har dei sannsynlegvis heller ikkje ein vanleg PC eller Mac. Java støttar mange fleire CPUar og mobile einingar enn det Flash gjer.

    o Theora er ein ferdigutvikla kodek som er støtta direkte i tre av dei fem største nettlesarane. Til glede for tyske og USAnske sjåarar er han sannsynlegvis patentfri. Eventuelle patent som dukkar opp no må vere søkt for meir enn ti år sidan, og går difor snart ut på dato. Nettlesarar som ikkje støttar Theora kan få det servert med Cortado.

    o Det er ikkje vanskeleg å støtte fleire kodekar på ein gong. Ein moderne 4-kjerners CPU klarar fint å transkode tre HD-kanalar i sanntid. Då kan alle få det formatet dei ynskjer. Nettlesaren vel det formatet han likar best.

    Svar på denne kommentaren

  31. WebM, H.264 og NRK Nett-TV

    […] jobba hardt med å få på plass ein ny nett-tv her hjå NRK. Dette er ein særs omfattande jobb på mange måtar. I tillegg til at vi må konvertere eit enormt antall video- og lydklipp, er det mykje planleggjing […]

    Svar på denne kommentaren

  32. Ser noen har skrevet det her tidligere, men likevel.. dere behøver ikke se lenger enn til Sverige. SVTs «Play» er fantastisk!! – ihvertfall de få gangene jeg har vært innom der og brukt den. Ingen problemer når man hopper fram og tilbake i en video, og den loader superraskt! Heller ingen problemer på Mac, som jeg bruker.

    Svar på denne kommentaren

  33. Nett-TV for iPhone

    […] krefter bundet opp i å få en ny nett-TV på plass våren 2011, slik vi tidligere har fortalt om i NRK Nett-TV – En litt gammel tiåring. Om vi skulle ventet på dette prosjektet, kunne det fort gått lang tid før vi hadde kunnet […]

    Svar på denne kommentaren

  34. Mediebransjens svar på elg i solnedgang

    […] vår Nett-TV mer brukervennlig, lettere tilgjengelig, raskere og gi den bedre plattformstøtte. Det jobber vi med. Oslo kommune får ikke flere til å gå asfaltveien selv om de legger ny asfalt og gjør den veien […]

    Svar på denne kommentaren

  35. Hei! Lurte bare på om det er sannsynlig at dere starter å sende serier og live-sendinger i HD på nett-tv slik tv2 sumo har startet med (og OL-sendingene var i)? Det er utrolig deilig med krystallklare bilder.

    Også om det har kommet noe tidsperspektiv (nærmere) om lansering av ny nett-tv?

    Svar på denne kommentaren

  36. Så lenge NRK ikke er interessert i å formidle utenfor Norges grenser blir dette et leketøy. Så lenge man er i Norge mangler det ikke på alternativer. For oss som bor i utlandet finnes det ikke muligheter, selv om vi er betalingsvillige.
    ‘… har ikke rettigheter …’
    er standardsvaret, men hvem har rettighetene til NRK sine egenproduserte programmer – finansiert med mine lisenspenger?

    Svar på denne kommentaren

    • Krunky (svar til Svein)

      1. Mye av stoffet kjøper nrk inn med avtale om geolock.
      Dvs de betaler kun for at det skal være tilgjengelig via nett i Norge.

      2. Hvor mye betaler du i lisens i Kina/Spania/Etc ?
      Du skal altså ikke betale din del, men krever at det skal leveres til deg ?

      3. Koble deg opp enten via vpn, eller via proxy til en norsk server. (man kan velge land med f.eks newipnow)
      problemet er løst.
      Synes ikke noe særlig om dette, fordi du klager på at ting er finansiert med dine lisenspenger, men bor man i utlandet betaler man ikke lisenspenger…

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Svein)

      Desverre så er det slik at selv rene NRK-produksjoner ofte inneholder deler som vi ikke har fulle rettigheter til. Musikk, innkjøpte nyhetsklipp, kunstverk, teksting, skuespillere med egne avtaler osv.

      Vi prøver å gjøre innhold tilgjengelig så bredt som mulig, men er begrenset av rettigheter også på egne produksjoner.

      Vi jobber for bedre og bedre avtaler og kan heldigvis tilby mye av innholdet vår også utenfor landegrensene. Men som du har skjønt: ikke alt.

  37. Hva skjedde med nytt web-TV system for NRK?? Ser at anbudsforespørselen på Doffin i fjor ble trukket tilbake. Noen i NRK systemet som kan gi en oppdatering på når vi kan få et system som funker for oss i utlandet?
    Jeg bor i USA og jeg har god nettforbindelse til Norge, men føler meg for tiden mer svensk enn norsk da jeg blir «tvunget» 🙂 til å se på svensk TV på grunn av at NRK sin nett-TV løsning er helt håpløs…
    SVTPLAY er bare helt fantastisk, det lastes fort og det blir aldri brutt.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Vages Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.