nrk.no

Gi bedriften et mantra!

Kategori: Konferanser og messer


«Det er nesten alltid nykommeren som vinner». «Der er en tydelig sammenheng mellom golfbaner og bedrifters måldokument». «Vær dyp, intelligent, komplett og elegant». «Companies define themselves from what they currently do rather than think about what they actually provide». Det er Guy Kawasaki som taler. Fra scenen i Oslo Spektrum.

Bilde: Børge Sandengen fra INMA åpner showet.

Gulltaggen er markeds- og kommunikasjonsbransjens årlige konferanse og prisutdeling. I løpet av de siste årene har arrangørene klart å hente inn foredragsholdere fra øverste hylle. Og med navn som Richard Branson, Guy Kawasaki, Mike Walsh, Gary Vaynerchuck og Jonathan Harris på plakaten sammen med flere andre førsteklasses foredragsholdere var det i år duket for tre spesielt spennende dager.

Vi fikk en liten forsmak da Guy Kawasaki hadde et twitterkurs for å åpne dagen med opplæring og workshops. Selve konferansedelen i Oslo Spektrum ble også åpnet av Guy Kawasaki. Med hans foredrag om innovasjon og endring.

Kawasaki er en meget erfaren og nærmest legendarisk foredragsholder. Og en person som har kamera og blikket med seg hele tiden. Noe han viste ved at han hadde lagt inn ti minutter med finurlige og morsomme bilder fra de to dagene han har hadde i Oslo før foredraget. Et besøk som begynner litt spesielt allerede ved den relativt pinlige feilstavingen av Guys navn hos sjåføren som skal hente ham på Gardermoen.

Gay Kawasaki

Guy slår fast at vel er han fra California, men om det skiltet var riktig vet isåfall sjåføren noe som Guy selv ikke vet.

Den tidligere Apple-evangelisten begynte med å slå fast at såkalte «mission statements» sjelden fungerer. De lages av ledere som har fått med seg en ekspert til en golfbane og ender med å bli ufokuserte altomfattende setninger som ingen kan bruke. Tydelig eksemplifisert med hurtigmatkjeden Wendys misjon:

«To deliver superior quality products and services for our customers and communities through leadership, innovation, and partnerships.»

Kawasaki mener at løsningen er å heller fokusere på det han kaller et mantra. En veldig kort setning som tydelig beskriver det man har som mål. For Wendys kunne det for eksempel vært «Healthy fast food». Jeg har selv jobbet mange år i et større amerikansk konsulentselskap og lærte en del om både mål og visjon. I teorien skal en visjon være et overordnet mål, mens et «mission statement» beskriver det man faktisk skal gjøre for å nå visjonen. Her må dere forøvrig gjerne øse av deres kunnskap og gi meg en god norsk oversettelse av «mission statement». Kanskje målutsagn kunne være noe?

Går jeg tilbake til Wendys finner jeg ikke målutsagnet som Guy Kawasaki viste til. De har kanskje fjernet det etter at en av verdens mest ettertraktede foredragsholdere begynte å bruke det som et skrekkens eksempel. Likevel er det mye som tyder på at Wendys liker konsulenter og golfbaner. De har nemlig også en visjon. Som taler midt imot et av hovedbudskapene fra årets gulltaggkonferanse:

«To continuously grow stakeholder value by leveraging the strengths of our vibrant, independent restaurant brands.»

Etter å ha hørt på Guy Kawasaki og mange av de andre foredragsholderne syntes jeg at det var noen tydelige trekk som gikk igjen. Og et av dem var at dersom du vil ha suksess må du ikke tenke på penger og investorer, men følge lidenskapen, lytte til kundene og ta vare på de ansatte. Etter å ha lest visjonen til Wendys får jeg hverken lyst til å handle der eller jobbe der.

Men i en verden som endrer seg raskt er det viktig å fokusere både på det daglige virket og på det overordnede målet. Kawasaki bruker frossent vann som eksempel:

– Frossent vann 1.0 er jobben med å samle store isblokker om vinteren og lagre og distribuere om sommeren
– Frossent vann 2.0 er å ha en stor fabrikk som produserer is hele året og som leverer når folk bestiller
– Frossent vann 3.0 er at alle har sin egen fryseboks…

Historien viser at det sjelden er dem som er veldig flinke i det ene trinnet som blir de beste i det neste. Og i følge Kawasaki kan dette være fordi bedriften har for mye fokus på daglig drift og for lite fokus på visjon:
– «Vi må sørge for at fabrikken vår produserer is av første klasse!»
– «Vi må sørge for verdens beste og mest effektive distribusjon!».

Begge deler er viktig dersom man driver med Is 2.0. Men så glemmer du det du egentlig holder på med: «Sørge for at folk har førsteklasses is hjemme». Og dermed er det noen andre som blir best på neste bølge.

Visjonen er den samme men oppdraget endrer seg.

Kawasakis foredrag var omfattende. Det jeg har gjengitt her er et lite utdrag. Konklusjonen min er at om du er i nærheten en gang Guy Kawasaki skal holde foredrag er det bare å sikre seg plass. Både på grunn av innhold og på grunn av eminent presentasjonsteknikk.

3 kommentarer

  1. Mats Taraldsvik

    Her må dere forøvrig gjerne øse av deres kunnskap og gi meg en god norsk oversettelse av “mission statement”. Kanskje målutsagn kunne være noe?

    Kanskje målsetning? 😉

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Simon Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.