nrk.no

Guy Kawasaki: Du er en idiot om du forstår Twitter umiddelbart!

Kategorier: Konferanser og messer & Markedsføring


Guy Kawasaki sitter på scenen og forklarer at han brukte lang tid på å skjønne hva han skulle med Twitter. Og trekker det (litt spøkefullt) så langt at han mener at dette i seg selv er en IQ-test. Dersom du tror du skjønner hvordan du skal bruke Twitter umiddelbart kan du ikke være særlig smart. Det skal ta litt tid å skjønne seg på denne akk så enkle men likevel så komplekse tjenesten.

Guy er i Norge for å åpne konferansedelen av Gulltaggen 2010 i morgen. Men hadde en sesjon i dag også. Der temaet var bruk av twitter til markedsføring. Guy Kawasaki har omtrent en kvart million mennesker som følger ham på Twitter.

Han oppsummerer sin tilnærming slik:
1. Benytte search.twitter.com til å finne ut hva folk sier om forskjellige tema. Om merkevarer. Om mennesker.
2. Sette opp aktiv monitorering av merkevarer gjennom avanserte søk
3. Registrere seg og bygge opp en skare av tilhengere (followers)
4. Benytte twitter til å drive trafikk og selge produkter

Men hvordan bygger man opp en fanskare?

Mr. Kawasaki har tips der også. Et godt, gammelt og velbrukt twittertips: skriv spennende ting. Han mener at det finnes mer enn nok spennende historier på nettet. Det handler bare om å finne dem. Og ser man på Guy Kawasakis strøm av twittermeldinger fungerer han til tider litt på samme måte som bloggen BoingBoing.net. En samling rare, morsomme, nyttige og forundelige linker.

Bilde: høy i-dingstetthet og flittig twittring og notering under Guy Kawasakis gjennomgang.

Han bruker selvfølgelig sin egen tjeneste alltop.com til å finne spennende innhold. Men skryter også av StumbleUpon, Smartbrief, Twithawk, Tweetmeme og spesialsiden til AllTop: Retweeterati.

Og når han twittrer bruker han Objective Marketer for å sende ut meldingene flere ganger til forskjellige tider.

Guy Kawasaki er på Facebook også, men har ikke helt sett hvordan han kan markedsføre like effektivt og drive like mye trafikk gjennom Facebook som det han klarer gjennom Twitter slik det er nå.

Det var en kort oppsummering av hva teknologiverdens mest smilende mann hadde å si om Twitter. NRKbeta er tilstede under Gulltaggen i morgen og på torsdag. Og vil prøve å gi dere noen oppdateringer derfra også. Om ikke Guy Kawasaki, Sir. Richard Branson, Richard St. John, Gary Vaynerchuck, Mike Walch, Kjell Nordström, Jonathan Harris og alle de andre som kommer har noe fornuftig å melde blir vi rett og slett litt skuffet…

Alle bildene i denne artikkelen er tatt av Eirik Solheim og har en CC-lisens som tillater at de fleste kan bruke dem. Helt gratis. Så lenge dere gir credit og linker til NRKbeta.

19 kommentarer

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Øyvind Solstad)

      Selvfølgelig. Siden du er en av de få jeg kjenner som skjønte twitter umiddelbart. Og som sikkert har en IQ på 180 eller mer… Rock on!

    • Fyren sier i et foredrag i 2007 at han ikke skjønner nytteverdien til Twitter. Som VC synes han sikkert det er flaut at han ikke så potensialet selv etter å ha prøvd, og gjør nå et forsøk på å berge stolthet ved å si ting som at «du er idiot om du forstår Twitter umiddelbart». Litt pissatrengt spør du meg 🙂

  1. I juli 2010 så kom eg over Alltop.com og vart nesten litt sjokkert over kvaliteten av utvalet deira. Eg hadde sjølv brukt veldig lang tid på å samle meg opp eit par hundre bloggar innan samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, strategi og diverse andre bloggar. Eg vart imponert over at Kawasaki hadde greidd å finne fram til alle desse kvalitetskjeldene ved hjelp av smarte maskinelle metoder og den sosiale webben utan å vere fagøkonom. I dei bransjene av Alltop som eg har sjekka så vil eg seie at det knapt finst ikkje betre kjelder til bra nettstader og bloggar, ikkje eingong Resources for Economists (REF) som er lenkesamlinga til American Economic Association, sjølv om ein finn dei fleste bloggane att i denne veven i tillegg til andre nyttige ting.

    Alltop er etter mine røynsler av beste kvalitet, effektivt og oppdatert så langt.

    Svar på denne kommentaren

    • Pål M. Lykkja (svar til Torbjørn)

      Ja, det er vel det? Er det eit eller anna med at preteritum har med avslutta prosessar du tenkte på? Eg synes eg må ta utgangspunkt i historiske hendingar for å danne meg opp ein oppfatning av ein trend. Ordla eg meg feil? Er ikkje så god i grammatikk.

    • Synes du skriver godt og meningsinnholdet var interessant! Var kun ment som en liten spøk rundt at du skrev «I juli 2010», altså et tidspunkt frem i tid 🙂

  2. Jeg bruker twitter en del og for meg har det en ganske stor og stadig økende verdi i mitt daglige virke. Jeg meldte meg på twitter for ca 16 måneder siden da det kom fram at en god del informasjon innenfor den sektoren jeg jobber med (virtualisering) hadde først blitt publisert på twitter.

    Etterhvert har det blitt flere og flere innenfor dette fagfeltet på twitter og det er først når man blir en «gjeng» at man virkelig kan dra nytte av dette mediet.

    Lars

    Svar på denne kommentaren

  3. Gi bedriften et mantra!

    […] fikk en liten forsmak da Guy Kawasaki hadde et twitterkurs for å åpne dagen med opplæring og workshops. Selve konferansedelen i Oslo Spektrum ble også […]

    Svar på denne kommentaren

  4. Veckan som gick – vecka 17 « Same Same But Different

    […] lite klarhet i detta. Tycker du att Twitter är förvirrande och obegripligt? Ta det lugnt, enligt Guy Kawasaki är du en idiot om du fattar grejen på en […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Frå oppsummeringa virker det som om han behandlar twitter som ein newsfeed ala RSS frå ei nyheitsside, med 1-til-månge kommunikasjon. Då kunne han vel klart seg uten.

    Eit bloggesystem som tumblr.com kombinerer blogging og deling på ein betre måte, etter mi oppfatning. Der kan du legge ut f.eks bilde eller tekst og vennene/followers/e.t.c kan veldig lett spre det videre i sin feed slik som ein retweet. Mykje meir elegant enn å legge ei liste over interessant innlegg inn ein av dine bloggposter og meir rett på sak enn å twitre og retwitre blogginnlegg.

    Slike gode løysinger kan ein finne i små og ukjente plattformer. Nettsida livejournal.com, som i andre samanhengar er utdatert som bloggmotor, har fått til ei velfungerande kopling mellom personlege bloggar og grupper/diskusjonsforum. Dette er noko som facebook først no prøver å få til å fungere

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.