Facebooks nye «Open Graph» er en svimlende mulighet for musikkbransjen

Kategorier: Det sosiale nettet, Musikk og lyd, Netthandel, Nettjenester & Streaming


Antony Bruner skriver på Billboard i dag at Facebooks nye Open Graph vil forandre musikkbransjen. Jeg tror han har rett.

Antony Bruner skriver (mine uthevinger):

Facebook’s Open Graph initiative could conceivably create an Internet where digital music services will know each user’s musical preferences the minute they navigate to their site, and automatically cue up the playlists, recommendations and music geared toward them without going through today’s painful process of «teaching» the service to recognize their tastes.

That’s because Open Graph is designed to track those tastes on every other site users are on. With Open Graph, Site A learns from the activity on Site B. That’s what’s missing today on the Internet and that’s what Open Graph is trying to provide.

Open Graph makes every participating digital music service a Facebook music service. It allows Rhapsody, and Napster and even iTunes to gain the social layer they’ve been sorely missing all these years.

Facebook Open Graph er et system der alt du trykker «liker» på blir satt inn i et system. Og at dette så blir tilgjengelig via et API til alle som ønsker å bruke det – når brukeren ønsker det.

Et eksempel: Jeg liker bandet Simple Minds (som noen kanskje har fått med seg), og trykker liker på deres side på Facebook. Dette kunne jeg gjøre med alle andre band jeg liker. Hvis nå Spotify og Wimp ville gi meg en bedre opplevelse, kunne de gitt meg en startside med mine favoritter automatisk. Dette kan de gjøre ved at jeg logger meg med på Facebook når jeg er i Wimp eller Spotify, og så henter de ut «smaken» min fra Facebook.

Eller motsatt: Jeg bruker last.fm til å tracke hva slags musikk jeg spiller i iTunes, i Spotify og på iPhonen. Om last.fm brukte Open Graph, kunne de sendt de artistene jeg liker tilbake til Facebook. Og dermed også videre til andre musikktjenester som også støtter Open Graph. Dermed kan jeg ta med smaken min og evt. nye nettsteder som tilbyr streamingtjenester av musikk vil kunne gi helt nye brukere en tilpasset tjeneste fra første pålogging.

Tusen muligheter

Og så kan man tenke seg tusen muligheter ut fra dette: NRK kunne fortalt deg hvilke NRK-programmer som spiller mest av din favorittmusikk ut fra de spillelistene vi har for alt sammen satt opp mot smaken din. Vi kunne fortalt deg hvlken musikk som ligger nærmest det du alt liker, men som du ennå ikke har oppdaget. Osv.

simple-minds
Med Open Graph kan du ta med deg musikksmaken din fra et nettsted til et annet.
Bilde: Simple Minds – Sentrum Scene – November 2009 – foto av Øyvind Solstad med en Creative Commons-lisens.

Får DU noen idéer?

Det er et viktig tema å diskutere personvern, privat vs. offentlig osv i forbindelse med Open Graph, men kan vi la det ligge til en senere artikkel? Akkurat nå hadde vi lyst til å høre om dere får noen idéer og tanker om hvordan slike ting kan brukes? Er det noe data bare vi i NRK har som evt. kan kobles mot deres smak?

12 kommentarer

  1. Ketil Nordstad

    Hvis nå Spotify og Wimp ville gi meg en bedre opplevelse, kunne de gitt meg en startside med mine favoritter automatisk.

    Wimp støtter allerede last.fm. Det er også anbefalinger som så vidt jeg kan se er basert på informasjon fra last.fm.

    Svar på denne kommentaren

    • @Ketil: Både Spotify og Wimp støtter last.fm. Det skriver jeg jo i artikkelen? Poenget var at enhver ny tjeneste som starter opp kan hente ut smaken din ut fra det du har trykket liker på. Det er spennende. Det gir f. eks. nystartede firmaer en sjanse i et etablert marked!

      Ellers er jo last.fm veldig kult. Forundret over at ikke flere bruker det.

    • Jeg tror poenget her var at Wimp allerede har laget en funksjon som skaper spillelister og anbefalinger utifra last.fm-informasjonen. Som er mye av de samme som Open Graph vil gjøre i en mye større skala. For oss som bruker last.fm ekstensivt og Wimp er likevel behovet allerede dekket.

      For mindre bevisste brukere tror jeg dette sikkert kan være veldig behjelpelig til å finne mindre profilerte artister.

      -glømte at jeg ikke skulle snakke om privatlivets fred-
      (Likevel liker jeg ikke helt tanken på at hele jævla Internett bindes sammen. Som nevnt nedenfor koples da mitt telefonnummer sammen med min lokasjon, min musikksmak, min internettbruk og sikkert til slutt mine totale internettvaner og kulturelle(/politiske) interesser. Det skal være sikkert, men et eller annet sted så sitter noen på mer informasjon om meg enn nettopp meg.)

    • @Petter: Pandora funker ikke i Norge med mindre man bruker en proxytjeneste og hacker litt selv.

      Enig at det er en kul tjeneste. Synd de ikke klarer å få rettigheter flere steder i verden.

      Poenget var det heller ikke hvilken tjeneste som er kulest eller ikke. Men hva man kan gjøre nå som man kan flytte med seg smaken sin rundt vha Open Graph. Pandora er et av de første firmaene som integrerer dette fullt ut i sitt produkt.

    • 1. man trenger ikke hacke, bare bruke en tilfeldig amerikansk proxy ved registrering, skrive inn 90210 og beverly hills på lokasjon.
      Å være i usa når man registrerer seg første gang fungerer også.
      Så trenger man ikke proxy neste gang man logger inn.

      2. Pandora har innebygget en sosial tjeneste, som fungerer utmerket.

      Er det bare jeg som er skeptisk til at all denne dataen om brukerne knyttes sammen?
      Joda, det gjør ingenting om annonsørene vet min fysiske plassering (meet girls from XX)

      Det gjør ingenting om de vet min musikksmak (listen to xx)

      Det som begynner å bli skummelt, er når man knytter all denne informasjonen sammen, har tilgang til all telefon/sms/mail/facebook/etc informasjon og i tillegg driver med sensur.

      Fordelen med å bare bruke pandora kontra opengraph, er at da begrenser du litt, hvem som har tilgang til hvordan informasjon om deg.

    • Petter (svar til Petter)

      Og er helt enig i at det er latterlig at noen innholdstilbydere fremdeles tror det finnes landegrenser på internet.

      Ikke det at nrk er bedre der, de prøver seg på land-begrensninger i nettspilleren selv…

      Når innholdstilbydere f.eks selger dvder med gamle sesonger av serier i skandinavia, men nye sesonger i usa, så er det ikke rart at http://eztv.it / piratebay.org / fildeling brukes av 70% av ungdommen i skandinavia.

  2. Jochumsens Nese

    Foretrekker å ikke dele facebook informasjon med for mange andre nettsider, da facebook gjerne deler mer informasjon enn bare hvilke band man liker.

    Der er last.fm en mye bedre tjeneste, all informasjonen der dreier seg kun om ens musikksmak.

    Dessuten har ikke facebook noen klare regler for vekting av «liker»-poeng, om du liker noe mye eller bare litt. Sånn sett blir en facebook musikksmak veldig overfladisk informasjon.
    Last.fm vekter resultater automatisk ved hvor mye du lytter på forskjellige artister. Da får du gode spesifikke resultater tilbake.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg har lest om Open Graph på forskjellige sider nå, men jeg kan ikke se noen tegn på at dataene som Facebook kommer til å samle i Open Graph blir gjort tilgjengelig gjennom et åpent API. Eller har jeg oversett noe?

    Helt enig i at det kan komme til å bli veldig nyttig for utviklere. Jeg kan f.eks. se for meg at nett-tjenester får til en bedre brukeropplevelse ved å bruke Open Graph til å tilrettelegge for besøkendes vaner og interesser. Et enkelt eksempel er jo tilpasset søk og innholdsfiltrering.

    Men er det noe Facebook kommer til å gi bort gratis?
    Med tanke på hvor verdifullt det er…

    Svar på denne kommentaren

  4. ..og der kom det du etterspurte. Spotify i ny versjon. Siden kl er 10.03 (tjenesten ble lansert kl 10.00), og jeg sitter på en buss med mobilt bredbånd, har jeg ikke testet, men antar at den nye versjonen er noe ala det du skisserer.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg etterlyser «abonnering» på innhold på nettsider.

    Dvs når flotte fjonge NRK publiserer noe innen det og det emneområdet så kunne man fått en alert enten på e-post eller via annen vei, om det er nytt innhold / materiale på gang.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.