nrk.no

Innelåst i eplehagen

Kategorier: Gadgets & Media

Godt selskap!
Godt selskap!

Tradisjonelt sett er det Microsoft som har fått på pukkelen for å være proprietær, lukket og monopolistisk. Mye kan tyde på at de er i ferd med å få skikkelig konkurranse fra sin lillebror. Er Apple iferd med å gjerde inn eplehagen med piggtråd og betong?

Apple iPad
Apple iPad. Foto: Marius Arnesen (CC) NRKbeta.no

Vi så tegninga ganske klart allerede da Apple åpnet sin App Store i 2008. Vår digitale hverdag var blitt mye rikere, og samtidig skummelt begrenset.

Det var nemlig ikke slik at App Store var åpen for hvem som helst. Alle som ville ha sin applikasjon inn i eplehagen, måtte gjennom Apples godkjenning.

Fra mobiltelefon til datamaskin

App Store var likevel en utrolig utvikling hva programmer til mobiltelefoner angikk. iPhonen er  i de flestes bevissthet kun en mobiltelefon, til tross for at den fungerer nesten som en fullblods datamaskin. Brukerne fikk tilgang på et hav av applikasjoner, lista for mobil brukeropplevelse ble flyttet flere meter opp og det ble over natta et hinsides press på den eksisterende mobilbransjen.

Vi godtok dermed ulempene som kom med sensuren av App Store, fordi det «kun» var snakk om en mobiltelefonen. Det fantes lite presedens for hvordan dette skulle gjøres i mobilverden.

iPad vs iPhone - Foto: NRKbeta.no - Marius Arnesen (CC) 2010
iPad vs iPhone - Foto: NRKbeta.no - Marius Arnesen (CC) 2010

Etter hver som App Store-konseptet har fått noen år på baken, har det sakte men sikkert gått opp for flere hva Apples nye monopoldefinisjon faktisk innebærer.

Med introduksjonen av iPad blir imidlertid ringvirkningene av Apples proteksjonisme mye tydeligere. iPad er et produkt som konkurrerer direkte med det vi kjenner som laptops og netbooks. Det er liten tvil om at det i første omgang er her Apple kommer til å stjele markedsandeler. Etter å ha lekt et lite døgn med iPad, står det som en påle for meg at sofaen er et av de mest åpenbare stedene hvor jeg kan tenke meg en iPad. Da må jeg isåfall hive ut en lap-top.

Når det kommer til laptops og netbooks finnes det imidlertid presedens for hvordan ting fungerer.

Selv om Microsoft tradisjonelt sett har fått konstant juling for sin monopolaktige posisjon i PC-verden, har man alltid kunne installert hva man ville av programvare. Det har vært fritt for enhver utvikler å lage hva enn han ville av programvare, og det har vært fritt for hvilken som helst privatperson og installere hva man vil av den samme programvaren.

Slik har det selvsagt også vært for både Mac OS og Linux.

Eple med sur bismak?  Foto: NRKbeta.no - Marius Arnesen (CC) 2010
Foto: NRKbeta.no - Marius Arnesen (CC) 2010

Apple har i sin nye iPhone/iPad-verden effektivt satt en stopper for dette. Det er tydelig at mer og mer av brukeropplevelsen på disse enhetene skal foregå via rike applikasjoner, og ikke i web-browseren. I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe dum ide. Jeg er altså Apps-tilhenger, men jeg er også tilhenger av åpne standarder og et sensurfritt samfunn.

Tanken om at en litt sær teknologiguru i San Fransisco skal bestemme hvilket innhold jeg har tilgang til i min hverdag, liker jeg svært dårlig. Den skremmer rett og slett livet av meg.

Sorry Steve, vi er ganske forskjellige du og jeg!

Hvis jeg vil installere en applikasjon hvor jeg kan se pornostjerner samleie vettet av hverandre, spille strippe-poker, snakke med folk på Google Voice eller lese obskøne pulizer-premierte tegneserier, er det mitt valg. Ikke Steve Jobs. Hvis noen vil utvikle slike applikasjoner må det, rent prinsipielt, være opp til den enkelte utvikler å bestemme. Ikke Steve Jobs.

Illustration by Dale Stephanos : http://www.flickr.com/photos/12905355@N05/
Creative Commons : http://www.flickr.com/photos/12905355@N05/

Det er det totalitære Apps-regimet Apple nå legger opp til, med den tilhørende kontrollen over innholdet, som er så utrolig skremmende.

Prinsippet om at det er de moralske, etiske og økonomiske reglene til Apple som skal bestemme hvilket innhold vi skal få tilgang til, og ikke våre egne, bør ved nærmere ettertanke skremme vannet av de fleste innholdsprodusenter.

iAd – enda en runde på skrustikka

iPad App Store - Foto: NRKbeta.no - Marius Arnesen (CC) 2010
iPad App Store - Foto: NRKbeta.no - Eirik Solheim (CC) 2010

På pressekonferansen hvor iPhone OS 4.0 ble annonsert, kunne Jobs også fortelle om iAd, Apples nyeste skudd på stammen. iAd er et nytt annonsesystem som skal integreres med applikasjonene for iPad og iPhone.

Jeg tror ikke det er feil å være veldig spent på hvilke regler som skal gjelde her. Er det Jobs og Apple som også skal kontrollere og bestemme hvilke annonsører som får slippe til? Er nakenhet, sex og frekke tegninger ansett som uønsket også når det kommer til reklame inne i de ulike appene? Er det slik at hvis jeg reklamere for dildoer på et nettsted som også har iPad-app, så får ikke min reklame komme ut der?

Kan man kun takke seg selv?

Man kan saktens argumentere med at hvis man velger å kjøpe en iPhone eller iPad så har man seg selv å takke, noe som jo er like riktig som at man har seg selv å takke hvis man velger å kjøre Windows fra Microsoft. Jeg mener likevel at det er en prinsipielt viktig forskjell.

Det Microsoft i alle år har drevet med er monopolisering av teknologi, noe som i seg selv er ille nok. Det vi derimot er vitne til hos Apple i disse dager er sensur av både teknologi og innhold, noe som helt tydelig er å bevege seg inn i farligere farvann. Iallefall for sluttbrukerne.

Sensur av innhold er noe vi i vestlige demokratiske land i 2010, forbinder med diktaturer som Kina, Iran og Nord-Korea.

Godt selskap!
His Steveness i godt selskap!

Flere og flere av oss blir nå direkte offer for denne sensuren så lenge vi velger å ha en iPhone i lomma eller en iPad i veska. Apps-strategien til Apple har fungert over all forventning, og pengene klinker i eplekassen. Spørsmålet er kanskje om neste generasjon av Apples Mac OS, også låser sine programmer til en App-store?

For den jevne utvikler er situasjonen med iPad/iPhone kanskje irriterende og frustrerende. For en løpsk mediebransje med vann på Apps-mølla, kan det rett og slett bli umulig å svelge.

139 kommentarer

  1. Bra innlegg – jeg hadde aldri våget å bruke Nord-Korea som eksempel, og syns vel egentlig Apples fremtidvisjon minner mer om dette: youtube.com/watch?v=Rasphuetyuw 😉

    For ordens skyld: dette har ikke langsomt gått opp for meg. Jeg har kritisert Apples politikk på dette området så lenge at jeg jevnlig får bank for det på Twitter og i bloggkommentarene mine. Det jeg er mest opptatt av i min posting, og som Omdahl følger opp bra i Dagbladet, er hvordan de ulike mediehusenes redaksjoner stiller seg til sensuren.

    Dere i NRK har jo iPhone-apps, og må jo da ha undertegnet utviklerkontrakten som inneholder den omstridte klausulen. Ble det gjort uten diskusjon på huset, eller stilte NRK krav til Apple om å beholde retten til å publisere satire uten å risikere utestengelse fra App Store? Om noen vet dette, er det vel dere i NRKBeta?

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Eirik Newth)

      @Eirik: Kommentaren din hang fast i spam-filteret i WordPress.

      Når det gjelder hva NRK har gjort i forhold til våre radioapps for iPhone så har vi selvsagt ikke bedt om unntak fra de vanlige klausulene fra Apple for apps i AppStore. Hallo.

    • Så da sensurerer dere NRK Radio på iPhone da? Eller tar dere sjansen på at ikke Little AppleChina ikke kan norsk? Hallo i uken må jo være et klart kontraktsbrudd?:)

  2. turn.self.off

    når iphone fikk app store så tok jeg meg i å undres hvor lenge det ville vare før imac ble ført i samme retningen.

    ipad, spesielt i docket form, beveger seg langt inn på dette området. men samtidig ikke helt, bare observer hvordan en fortsatt må knytte den opp mot en pc med itunes for å gjøre visse ting (som å klargjøre den for bruk etter å ha blitt pakket ut).

    greit nok, jeg har også tatt til orde for en boks hvor en kun hadde tilgang på webleser og kontorpakke, bootet fra rom brikke, for å minske trusselflaten. Plukk opp ett virus eller lignende, gi saken en reboot og vips er det borte.

    men da hadde jeg hele tiden åpen kildekode i bakhodet, slik at systemet kunne implementeres og vedlikeholdes av hvem som helst.

    Svar på denne kommentaren

    • Kevin Brubeck Unhammer (svar til turn.self.off)

      …og då vil kvar brukar kunne velje kva som skal vere installert ved kvar oppstart, ganske annleis enn iPad ja.

  3. Hva så? Det er helt OK at de vil beskytte produktet sitt både teknisk og finansielt. Alle som kjøper et produkt har full mulighet til å anskaffe seg informasjon om dette, og kan ta en valg på grunnlag av det. Det virker som om jækla mange synes det er greit.

    Svar på denne kommentaren

    • Forskjellsbehandling (svar til Dan)

      «Det er helt OK at de vil beskytte produktet sitt både teknisk og finansielt.»

      Men kvifor får ikkje MS verne om sin IE? Ikkje same sak, men nokon paralellar kan ein dra. For nettopp her skal EU inn og legge føringar(er sjølv Chrome mann og denne kan eg laste ned om eg vil, trenger ikkje ein fancy meny for å få til dette).
      Poenget er vell. Når søksmåla mot Apple kjem, og det gjer dei sikkert, reknar eg med Jobs kjem til å sende advokatane sine i strupen på dei som måtte våge dette. Og dei blir ekskludert frå «økosystemet» for evig og alltid.

      Ser og ein stygg tendens til at innhaldsleverandørar er i ein innhaldsrus for tida. Her skal ein føye seg i støvet og spesiallage alt kun fordi moglegheita er der…? På same tid får dette iPhoneOS til å framstå som lite mangelfullt og ope(rikt innhald). Mens realiteten kan bli ein annan.

      Uansett så blir dei neste 1-3 åra uhyre spennande. Kven vinn? Vil mannen i gata sjå diktaturet for det er for seint?

    • Richard (svar til Dan)

      Juridisk sett er det vel OK (inntil de blir for store) ja, men brukerne taper på dette.

      Kan til en viss grad sammenlignes med mobiler som ikke støttet/støtter mini-jack. Selvsagt kan de «beskytte produktet sitt» med å kun tillate eget utstyr, men hva synes vi er best?

    • Stein Vada (svar til Richard)

      Det er et litt viktig poeng her: Løsningen med en App-store gjør Apple ansvarlig for de prodktene de selger gjennom denne. Apple har følgelig et ansvar for å hindre ulovlige produkter i å bli solgt i sin butikk. Imidlertid går de åpenbart langt utover denne juridiske sensurfunksjonen i mange tilfelle Denne hangen til å leke moralpoliti tror jeg ene og alene springer ut av redselen for å støte deler av opinionen/kundegruppene i hjemmemarkedet; det har særs lite å gjøre med hva Mr. Jobs selv liker eller ikke liker.

    • Vi har et skikkelig norsk ord for web-browser(en), og ikke bare putte på -en, det heter så fint en nettleser.

      «…, og ikke i web-browseren.»

    • LarsOlaEide (svar til Brian)

      Ja, når ein skal gå så langt at ein skal rette datafolk for kvar gong dei brukar engelske ord som allereie har norske omsetjingar, då har ein arbeid i mange tiår.

      Men skjerp deg Marius Arnesen, bruk det norske ordet «nettlesar» i stadenfor «browser», og «program» i stadenfor «applikasjon».

    • Ja takk!
      Det her har irritert vettet av meg lenge no.
      Eg begynner faktisk å treffe folk som trur att apps er noko nytt som apple har funne opp og ikkje berre ei forkorting av eit engelsk ord.

    • Trond M (svar til Andreas)

      Men applikasjon er da et ord som er avledet fra applisere som igjen kommer fra det latinske ordet applicare, så jeg ser ikke helt hva som skal være så kontroversielt med å bruke en forkortet versjon av dette ordet på norsk.

    • Toralf Sandåker (svar til Trond M)

      Fordi «applikasjon» er et veletablert ord på norsk, som betyr noe helt annet enn «programvare»:

      bit.ly/a47Klp

      Vi har riktignok det etablerte «applikasjonsprogram», men da er vel «program» enklere.

  4. Kevin Brubeck Unhammer

    Utviklarar taper au på restriksjonane.

    I januar skreiv James Long, som lagar spel for iPhone i programmeringsspråket Scheme, I hope for my Scheme work to become my main source of income, and I’m betting it all at this point. Men nyleg bestemte Apple at om du skriv programmet ditt i noko anna enn Objective-C, C eller C++, så har du ikkje lov til å køyre det på iPhone. Det hadde vore greitt nok om det var ei faktisk teknisk sperre mot dette, men Scheme er eit høgnivåspråk som kan kompilerast til C-kode, som iPhone lett kan køyre – det finst ingen tekniske sperrer.

    Grunnen til avgjerda er jo klar: om du tillèt slik nedkompilering frå andre språk, så blir det jo lettare for folk å lage spel som kan køyre på andre plattformer enn iPhone/iPad (huff og huff). Om folk kan ta eit spel skrive i Flash eller .NET og kompilere det til både Android og iPad og gudane veit kva, kva er då vitsen med å betale for iPad…

    Denne heller paranoide språkimperialismen gjer i tillegg livet til programmeraren ganske trist. Som Long skriv i eit seinare innlegg:

    Developing Farmageddon in Scheme was an experience I’ll never forget. I had access to a Gambit Scheme REPL from my running application, either on the simulator or the device itself. This means that, in combination with Emacs, I was able to develop my game in real-time. Literally. I was able to write code and immediately send it to my running 3d game. It was incredible, and I have a youtube video to prove it. […] Throughout my experience developing Farmageddon, I’ve been realizing that this is what programming is all about. We shouldn’t be thinking within the bounds of our current tools; we should be wondering how we can use our tools to construct new tools that serve us better. Apple’s recent changes forbid this kind of thinking.

    Svar på denne kommentaren

  5. Personlig setter jeg stor pris på at det finnes noen som faktisk stiller krav til applikasjoner. Ytelse, sikkerhet og kvalitet på apper er en viktig årsak til at iPhonen min står høyt i kurs. Facebook er åpent for alt og alle – og «guess what» siten er full av søppel-plugins av alle slag som gjør at jeg stort sett holder fingrene unna. Jeg tror heller ikke Steve vil stoppe tegneseriene dine. Det er bare å se på det svimlende antall apps som er tilgjengelig.

    Enn så lenge ser jeg bare fordeler.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Messis)

      @Messis: Det er jeg helt enig i. At noen sjekker og stiller krav til applikasjoner når det kommer til det tekniske er en kraftig forbedring. Det er vi alle enige om. At det stilles krav til innhold er i bunn og grunn det vi her diskuteres. Det kalles nemlig sensur.

      Om Steve vil stoppe tegneseriene slipper du å tro noe om. Denne saken taler for seg selv i det tilfellet, og er mye av grunnen til at denne tematikken nå er mer aktuell en noen sinne:

      tuaw.com/2010/04/15/when-youre-good-enough-for-a-pulitzer-but-not-the-app-store/

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Pål Elnan)

      Det er riktig. Spørsmålet er jo om man faktisk må vinne en Pulitzer for å få komme inn med innhold Apple helt opplagt i utgangspunktet «ikke liker».

    • Børge A. Roum (svar til Messis)

      «Personlig setter jeg stor pris på at det finnes noen som faktisk stiller krav til applikasjoner.»

      Men hva med de som ikke setter pris på det, og er redd for at Apple bruker tekniske krav som unskyldning for å ikke godkjenne apps de ikke liker eller som konkurrerer med deres egne. Dette har jo faktisk skjedd, og skjer?

      Det hadde ikke vært vanskelig å ha én «kvalitetssikret» app store, for de som vil ha det, pluss en app store som var åpen for alle, og/eller mulighet for å laste ned apps fra hvor som helst og installere dem, som jo er vanlig på datamaskiner.

    • Knut-Olav Hoven (svar til Messis)

      @Messis: Jeg er helt enig med både deg og Marius når det gjelder å stille krav til teknisk kvalitet, men selv her synes jeg ikke at applikasjoner skal nektes tilgang.

      Istedenfor å nekte applikasjoner kunne de heller blitt gitt en rating, for eksempel topp rating hvis den følger Apple sine koderetningslinjer og 0 hvis den ikke klarer å starte eller krasjer for ofte.

    • Helt enig, delig å se starten på en platform uten virus, uten programmer som løper løpsk, som bruker standard grensesnitt og faktisk forholder seg til maskinvaren.

      Det er dette som må til for at IT-bransjen ENDELIG skal bli voksne!

      Nærmere brukeren, med høyere kvalitet!

  6. Toralf Sandåker

    Hadde Apples telefoner hatt 90 % av markedet, kunne vi snakket om monopol, men Apple har jo bare en liten prosentandel av det totale telefonmarkedet. Mht laptops etc. har de anda mindre. Med eller uten tastatur.

    For publikum som ikke liker den forretningsmodellen som har gitt en plattform alle andre kopierer, nær kjemisk fri for virii og junk, er det jo bare å kjøpe noe annet. Man kan ikke både velge iPhone og samtidig kreve at Apple skal drive businessen sin på den måten man selv vil. Apples forretningsmodell med sentralisert AppStore er ett av hovedpoengene med denne plattformen.

    Nå er ikke en gang Apple alene om å distribuere innhold il iPhone, det de er alene om er å selge programvare gjennom iTunes. Ebøker og PDF-basert innhold selges som kjent på andre måter, og enhver kan legge inn egen musikk uten å kjøpe den fra Apple.

    Så Marius Arnesen smører ganske tjukt på, selv om han har rett i at det er betenkelig at Apple ikke nøyer seg med å sjekke teknisk kvalitet på innhold, men også om de kan godta innholdet. Men det finnes altså andre alternativer, særlig om man benytter sin frihet som forbruker til å kjøpe et annet produkt med alt det innebærer.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Toralf Sandåker)

      Det har du rett i. Musikk og video som du selv eier, kan du også laste over til iPhone/iPad.

      Om noen har 1% eller 100% av et marked spiller for meg ingen rolle så lenge vi diskuterer det prinsipielle rundt kontroll og sensur. Det er akkurat like mye sensur uansett.

      I Apples tilfelle er det også spennende å se og tenke seg hva som kan skje videre. Apps-platformen er såpass gunstig for Apple, at det ikke er helt urealistisk å tenke seg at de også kan innføre denne i Mac OS?!

      Jeg tror kanskje du misforstår litt, selv om det skal godt gjøres da jeg tydelig skriver i artikkelen at jeg er «Apps-tilhenger». Jeg er på ingen måte imot en sentralisert App-Store. Det fungerer utmerket for meg. Det som ikke fungerer like utmerket er at Apple kontrollerer INNHOLDET i denne App-storen.

      Det har jeg prinsipielle problemer med, og skal jeg gjette vilt tror jeg flere innholdsprodusenter også i den kommende tiden må tenke seg om både en og to og tre ganger før de lar Apple sensurere dem.

    • Toralf Sandåker (svar til Marius Arnesen)

      Det sentrale spørsmålet, mener jeg, blir om vi vil ha en løsning som funker, slik som App Store, eller et hav av tilbud som funker mye dårligere, med et stort antall tilbydere som gir tilgang til alt, men der man selv må sjekke teknisk kvalitet og evt. innhold for uhumskheter.

      App Store er ikke bare en distribusjonsløsning, det er også en nettbutikk. Vis meg en eneste privat nettbutikk utenfor Nord-Korea eller Iran etc. der de selger alt som tilbys dem, uten å vurdere innholdet i det hele tatt.

      Spørsmålet blir ikke prinsipielt, om det er riktig av Apple å vurdere innholdet, men hvor grensen går. Norske annonsemedier bringer ikke enhver annonse. Nettbutikker selger ikke piratinnhold, barneporno eller oppskrifter på terrorvirksomhet (bør iallfall ikke gjøre det). Det må gå en grense et sted, og den grensen må i et privatkapitalistisk samfunn trekkes av tjenestens eier. Av dem som står ansvarlig. Eller vil vi ha en statlig sentral for Apps? Vil det bli noe bedre? Eller et regime der tilbyderen ikke er ansvarlig for hva de selger?

      Det prinsipielle spørsmålet blir heller om det er riktig at Apple er alene om å selge programmer til iPhone/iPad. Det kan man mene hva man vil om, men det står Apple fritt til å gjøre. Vi andre står like fritt til å avstå fra å kjøpe en iPhone hvis vi ikke liker Apples policy. Det valget er det mange som gjør.

      De av oss som gjør et bevisst valg av en velfungerende, crap-fri lommedatamaskin (med ringemuligheter) og en enorm tilgang til programvare og annet innhold selv om vi er kritiske til hvor Apple setter grensen i gitte tilfeller, velger å leve med en «minor inconvenience» framfor fri flyt til et produkt med «major inconveniences». Det står vi også fritt til.

      Eller hvordan mener du systemet burde vært? Jeg kan se disse alternativene, med tilhørende konsekvenser:

      1. Apple legger ned App Store – den store suksessfaktoren.
      2. Apple gjør programvaresalg fritt (og vi får samme kaos og junkzone som alle andre produkter)
      3. Du, eller jeg, eller Jens Stoltenberg, eller Ban-Ki Moon, eller Barack Obama, evt Sarah Palin om noen år, bestemmer hva som kan selges i App Store, men App Store består. (Ikke et samfunn jeg vil være medlem av).
      4. Microsoft bestemmer alt, og vi får «Bill»-vennlige apper. (Grøss)

      Har jeg oversett noen?

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Toralf Sandåker)

      Ja i min verden har du oversett et godt alternativ 5:

      Apple opprettholder sin App Store med kontroll av farlig/dårlig teknisk programvare, men legger seg ikke opp i innholdet.

      Det hadde, slik jeg ser det, vært den mest optimale løsningen.

    • Jeg vil si det finnes et 6. alternativ også:

      Apple fortsetter med sin App store, men åpner iPhone/iPad for alle. Det vil i praksis si at Apple garanterer innholdet de selge i sin app store og så blir det ens eget problem utenfor app store

      (men jeg liker bedre alternativ 5)

    • Øystein T. (svar til Toralf Sandåker)

      Toralf Sandåker seier:
      «Det prinsipielle spørsmålet blir heller om det er riktig at Apple er alene om å selge programmer til iPhone/iPad. Det kan man mene hva man vil om, men det står Apple fritt til å gjøre. Vi andre står like fritt til å avstå fra å kjøpe en iPhone hvis vi ikke liker Apples policy. Det valget er det mange som gjør.»

      Messis seier:
      «Personlig setter jeg stor pris på at det finnes noen som faktisk stiller krav til applikasjoner. Ytelse, sikkerhet og kvalitet på apper er en viktig årsak til at iPhonen min står høyt i kurs. Facebook er åpent for alt og alle – og “guess what” siten er full av søppel-plugins av alle slag som gjør at jeg stort sett holder fingrene unna. Jeg tror heller ikke Steve vil stoppe tegneseriene dine. Det er bare å se på det svimlende antall apps som er tilgjengelig.»

      Eg har ikkje so mykje å legge til. Er einig i Toralf Sandåker sitt innlegg. AppStore bør bestå. Messis seier på ein måte det same. Burde ein sleppe inn andre via andre kanalar? Kan det fungere å ha ein alternativ kanal for program utanom AppStore? Vil AppStore framleis hausta suksess?

      iAd som kjem gjer vel at Apple MÅ ha kontroll på kva som er tilgjengeleg, for applikasjonane må vere tilrettelagt for reklame? Eller har eg oversett noko her?

    • @Toralf Sandåker «App Store er ikke bare en distribusjonsløsning, det er også en nettbutikk. Vis meg en eneste privat nettbutikk utenfor Nord-Korea eller Iran etc. der de selger alt som tilbys dem, uten å vurdere innholdet i det hele tatt.»

      Det er i og for seg greit nok. Det som er det store problemet med sensuren i App Store er at det ikke finnes alternative salgskanaler. Hvis appen din ikke godkjennes av Apple, så har du ingen mulighet til å selge den til iPad-/iPhonebrukere.

      Greit nok at det er praktisk for brukeren å kun forholde seg til en eneste nettbutikk. Men, det bør allikevel være mulig å overlate til kundene å velge om man vil ha en enkel og polstret tilværelse, eller om man ønsker å ta litt ansvar selv og vurdere om man kan stole på butikkene man handler i.

    • Der er et par vinkler jeg synes man ikke bør overse i denne problematikken. Når sensurspøkelset brukes ukritisk glemmer man raskt andre verdier vi også kjemper for i samfunnet. I Appstore dreier det seg foreløpig om porno. Ja, og så? Vi bor i et land der porno stenges ute fra TV og en rekke media, og så sent som i dag viste NRK faren ved nettporno og sosiale media.
      iPhone er først og fremst en telefon, og de fleste foreldre gir sine barn telefoner for å øke tryggheten. Jeg ser ikke noe enormt drama i at et slikt medium kan kjøpes med noenlunde garanti for at det er pornofritt.
      For å ha sagt det: i sin tid kjørte jeg selv som redaktør sensurprotesten helt ut og ble avsatt for mitt forsvar av noen nakenbilder som andre hadde satt inn. Den gang vant jeg og ble gjeninnsatt etter to dager, men visste allerede da at hele aksjonen var tåpelig og perspektivløs. Ingen hadde tapt noe om de bildene aldri ble vist. Slik er det også med iPhone. For den som på død og liv må ha en mobil med porno er der nok alternativ.
      Istedenfor å stå på barrikadene kan vi vente på en enkel syretest: hvis Apple mister sin markedsandel har Marius Andersen rett; hvis ikke, tenker flertallet som jeg.
      En ting til, Marius: la oss holde apokalypsen utenfor. Der er ikke fnugg av tegn på at Apple tenker å videreføre sin strategi til MacOS. Der har det tvert imot støttet åpne standarder i årevis, langt mer en Microsoft. La oss holde oss til fakta som faktisk foreligger.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Osmund)

      Nå handler dette (dessverre) ikke bare om porno. Det handler vel i hovedsak om tre innholdsgrupper: Porno/nakenhet, teknisk dupliserende på iPhonen (Google Voice) og Injurerende innhold (Jeg kan ikke se annet enn at det er her Mark Fiores tegninger havner innunder).

      Neida… det er ikke Apokalypse riktig enda dette her, det er likevel mer enn viktig nok til at vi velger å skrive om det.

      For meg er utviklingen man nå tar med seg fra den «lille mobiltelefonen» iPhone videre til datamaskinen iPad, en viktig utvikling i feil rettning!

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Pål Elnan)

      Vel… spørsmålet er vel strengt tatt hva annet Jobs kunne si etter at mannen vant en Pulitzer…

    • Pål Elnan (svar til Marius Arnesen)

      De gjorde en feil, innrømmet det og fikset det.

      *ferdig med den saken*

      Ellers leser jeg denne artikkelen, samt Eirik Newths bloggposter og twitter-meldinger, Jan Ohmdals artikler og MANGE andre meninger om iPad, App Store osv, med stadig mer rynker i panna.

      Jeg skjønner rett og slett ikke at dette kan være en stor deal. Jeg syns det er et knøttlite problem, men en del folk slår totalt knute på hjernestammen med en gang det dukker opp noe som så vidt faller inn under begrepet «sensur».

      Hvis jeg kjøper en printer, må jeg kjøpe produsentens blekk/toner, slitedeler og tilleggsutstyr. Jeg KAN kjøpe blekk et annet sted (jailbreaking), men da gjelder ikke garantien.

      Hvis jeg kjøper ny bil, må jeg bruke originale deler hvis jeg trenger reparasjon. Eller jeg kan jailbreake den, og kjøpe deler usett på Finn, men da gjelder ikke garantien.

      Hvis jeg kjøper en iPhone, kan jeg BARE laste ned fra de FÅ apps de har sluppet gjennom «sensuren» i sin app store Tror det kun er snakk om snaue 400 000. Men jeg kan også jailbreake, og få tak i flere titalls apps som ikke er kvalitetssikret.

      Men jeg får i det minste porno i en egen app i stedet for å måtte gå på det grufulle internettet.

      HVA I H ER PROBLEMET??

      Dette er en mikroskopisk rest av en fjær fra en kolibri-baby som har blitt en kjempesverm av pterodaktyler.

    • Pål Elnan (svar til Ivar Kvadsheim)

      Dette var ikke et verdig svar på min sammenligning. For man kan også ringe hvem man vil med iPhone, og surfe hvor man vil med iPad. Og av artikkelen du sender, går det også fram et skille på garanti og reklamasjonsrett.

      Sammenligninger er for å sette det litt på spissen, men jeg syns jeg treffer bedre enn deg.

    • Jeg har ikke noe problem med injurierende innhold heller, det er en redaktørjobb som alle medier påtar seg. Tør jeg legge til: det skulle bare mangle?

      Dermed gjenstår den “tekniske” begrunnelsen for utestegning. Her har Flash fått mye dekning, og personlig deler jeg synet til mange om at det er en dritdårlig teknologi som ødelegger altfor mye for brukerne og dessuten belaster maskinene uproporsjonelt. Men først en praktisk observasjon: jeg har gledet meg over hvert av de store generasjonsskiftene i OS, tydelig i Mac’s historie og delvis i Windows historien. Da kommer en periode med “survival of the fittest” der bare de bedre programmene blir kompilert på nytt, og vi får ryddet litt opp i antikvariske overlevninger.
      Apple har vært spesielt tydelig på at de ikke ønsker gamle Flash program kjapt omkompilert for en ny platform – de vil ha ambisiøse og mindre late utviklere som gidder å skap program fra grunnen opp. Passer meg utmerket. Så for å presisere: Apple forbyr ingen utviklere å lage program, de forlanger bare at de skapes med det OS og de redskap som er optimert for iPhone og iPad. Nettopp en slik kravstor holdning til utviklere har i flere tiår gitt Mac brukere gode opplevelser og ikke minst forutsigbare grensesnitt.

    • Gordon (svar til Osmund)

      Marius,

      Om Apple kun skal bry seg om det tekniske i App Store, skal da ALT av programmer godkjennes? Slik at en fremtidig NRK-app ligger mellom et ekstremt case av en sex-app og en app om hvordan lage dine egne terrorbomber? NOEN må jo kontrollere (og dermed også sensurere) det faktiske innholdet i appene.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Gordon)

      Ja. I utgangspunktet mener jeg at alt av programvare skal godkjennes. (Det kan saktens diskuteres om programvare som tydlige bryter loven bør diskuteres. Jeg skal være med på den 🙂 )

      NEI. Noen MÅ ikke kontrollere innholdet i applikasjonene. Det har aldri vært gjort verken for Windows, Linux og Mac i løpet av årenes gang. Hvis noen lagde et program noen mente var ulovlig, kunne man saktens gå rettens vei for å gjøre noe med det. Men da var det opp til andre enn Apple å avgjøre om det var ulovlig.

      Slik iPad/iPhone nå fortoner seg opptrer Apple som en moralsk vokter, som har amerikansk pietistisk moral ut i livet, også for brukere i resten av verden.

      Det er altså den saken vi her forsøker å debattere.

    • Toralf Sandåker (svar til Marius Arnesen)

      > NEI. Noen MÅ ikke kontrollere innholdet i applikasjonene.
      > Det har aldri vært gjort verken for Windows, Linux og Mac i
      > løpet av årenes gang. Hvis noen lagde et program noen mente
      > var ulovlig, kunne man saktens gå rettens vei for å gjøre
      > noe med det. Men da var det opp til andre enn Apple å
      > avgjøre om det var ulovlig.

      Du blander epler og pærer her, fordi App Store med innhold og programmer til iPad, iPhone og iPod ikke kan sammenlignes med Apple (eller Microsoft) som leverandør av hardware eller operativsystemer.

      App Store er en butikk, en salgskanal. Selvsagt vurderer nettbutikker (og andre butikker) hva de vil selge og ikke selge. Det skjer med alle komersielle (les: juridisk ansvarlige) aktører som selger programvare og innhold til Mac, Windows og Linux også.

      Vanskeligere er det ikke.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Toralf Sandåker)

      Og alt dette hadde vært supert om det fantes andre måter å få innholdet sitt inn i iPad/iPhone på. Da kunne Apples App-Store valgt å være så sære som de bare ville på sitt innhold.

      Problemet er at det gjør det ikke. Du er med andre ord lukket inne i en løsning der Apple har monopol.

      At Apple nå tar med seg denne metodikken fra iPhone over til iPad, som i praksis er en bærbar datamaskin, blir monopol og sensurdebatten viktig.

      Hvis du leser overskriften og ingressen på denne artikkelen en gang til så håper jeg det kommer klart fram at det er akkurat det den handler om.

      Så enkelt som det.

    • Toralf Sandåker (svar til Marius Arnesen)

      > Og alt dette hadde vært supert om det fantes andre måter å
      > få innholdet sitt inn i iPad/iPhone på. Da kunne Apples
      > App-Store valgt å være så sære som de bare ville på sitt
      > innhold.

      Men det gjør det jo. Det er bare å lage en web-side, en e-bok, et PDF-dokument, rippe musikk eller film, legge inn bilder etc. Med HTML5 får man også muligheter til nesten å lage programlignende innhold.

      > Problemet er at det gjør det ikke. Du er med andre ord
      > lukket inne i en løsning der Apple har monopol.

      Som påpekt over: Det stemmer ikke. Apples enerett gjelder å selge programmer. Og selve OS-et.

      > At Apple nå tar med seg denne metodikken fra iPhone over til
      > iPad, som i praksis er en bærbar datamaskin, blir monopol og
      > sensurdebatten viktig.

      For det første: sensur er noe helt annet. Sensur er det når noen begrenser ytringsfriheten som er rettmessig nedfelt i lover og menneskerettigheter. Apple gjør ikke det, de forbeholder seg retten til å godkjenne programvaren de selv selger. Ingen har rett til å bruke Apples eller andres salgskanaler for å ytre hva de vil. Er man ikke fornøyd med det Apple tillater av programmer, står man fritt til å kjøpe noe annet. Eller lage programmer for en annen plattform.

      For det andre: iPad er noe ganske annet enn en bærbar datamaskin, på samme måte som iPhone er noe ganske annet enn en mobiltelefon og iPod Touch noe ganske annet enn en MP3-spiller. Jovisst, iPad kan brukes til databehandling, og iPhone kan brukes til å ringe. Men de er begge en ny type, helhetlige produkter som integrerer maskinvare, OS, programvare- og innholdsdistribusjon på en helt annen måte enn en Windows- eller Mac OS-basert bærbar datamaskin. Eller en telefon som kjører et åpent operativsystem.

      > Hvis du leser overskriften og ingressen på denne artikkelen
      > en gang til så håper jeg det kommer klart fram at det er
      > akkurat det den handler om.

      Du kan gjerne mene at det handler om sensur, men du får nok bare med deg gammeldagse nerder som er opphengt i en ganske tradisjonell måte å se på datamaskiner og -programvare på – iblandet en smule krakilsk reaksjon når noen lager et produkt eller tjeneste som ikke er helt som de selv vil ha det.

      Som suksessen til iPhone viser (i Smart-telefonmarkedet) er det svært mange som foretrekker en slik telefon/lommedatamaskin fremfor klønete, «åpne» alternativer som ikke er laget for alminnelige brukere, men nerder.

      Det er nok samme filosofi bak en iPad: Ingen grunn for apple å lage en tavle som kjører Mac OS, når de allerede har datamaskiner fra drøyt kilostore bærbare (med skjerm) til store arbeidsstasjoner med åtte kjerner.

      Jeg kan heller ikke overskue alt en iPad kommer til å bli brukt til, men det er nok i mye større grad et apparat som gir oss tilgang til innholdstjenester (selvsagt interaktivt) enn en datamaskin vi utfører arbeidet vårt på.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Toralf Sandåker)

      Jeg tror rett og slett ikke denne tråden blir så mye mer fruktbar av at jeg og du diskuterer spissfindigheter rundt hva sensur/datamaskiner/innelukkethet egentlig, så da får vi nok bare være enige om at vi er uenige.

      EOD

    • Fredrik Stai (svar til Toralf Sandåker)

      Det virker for meg som om hva det koker ned til for mange er hva man legger i begrepet «App». Noen ser på det som en utvidelse (valgfri sådan) av den aktuelle platformen, mens andre foretrekker å definere det som program, på linje med de du kjører i OS X eller Windows.

      Jeg tror Apple er i ferd med å skape en mellomting med App Store for iPod: programmer som leveres som om de var utvidelser. Og der må jeg si meg enig i Marius’ bekymringer. Det kan fort skje at større deler av dataverdenen følger Apples eksempel og det vil isåfall føre til et mer begrenset valg for sluttbrukerne og dårligere kår for utviklere.

  7. Nøyaktig dette er grunnen til at jeg aldri kommer til å kjøpe en Mac, eller en iPad, og helst ikke noe annet fra Apple. Jeg liker bare ikke holdningen deres.

    For eksempel så jeg for litt siden en usb-forlenger kabel en kompis hadde. Den hadde små «hakk» i «hun»-delen av kabelen, slik at kun apple usb plugger passer.

    Men jeg må jo innrømme at jeg har utrooolig lyst på en iPhone… =/ Hadde de bare endret holdning…

    Svar på denne kommentaren

  8. Harald Korneliussen

    Neida, Apple har ikke et monopol. I alle fall ikke hvis en har en streng definisjon av monopol.

    Det er bare det at en kan trekke grensen der en vil for monopoler. Alle varer og tjenester (med mulig unntak av vann og luft) har substitutter – ikke nødvendigvis gode substitutter, men det finnes alltid noe. Om noen har monopol på telefonlinjene, kan en sikkert begynne med amatørradio. Om noen har monopol på brød, kan en kjøpe kake.

    Hvilke substitutter skal telles med? Når det gjelder applikasjoner for iphone, er det greit nok: Der finnes ingen subsitutter. Med mindre en jailbreaker den da, men Jobs og Apple føler antagelig at dette er kriminelt, og de er mektige nok til at en må ta det alvorlig. Håpløst å satse på dette.

    «Folk flest» vet ikke hva de gir fra seg når de kjøper en iDings. Folk med litt teknologisk peiling burde vite bedre, men neida. Vi er for redde for å bli sett på som «ekstremister», og ikke bli tatt seriøst.

    Det beste som kan komme ut av dette er at lommetyrannen Jobs blir avdekket av slike saker som karikatursensuren, og at folk flest blir litt med bevisste på det. En kan desverre ikke stole særlig på at gadget-freakene hjelper til.

    Svar på denne kommentaren

  9. Øyvind Vasaasen

    Det er en veldig viktig debatt du reiser, Marius. Innholdsprodusentene må ikke sette seg en posisjon hvor enkelte aktører kan opptre som portvoktere. At mange i mediebransjen seriøst vurderer iPad som redningen for betalt innhold på nett, er ganske skremmende med tanke på den frie og uavhengige journalistikken.

    Svar på denne kommentaren

  10. Ola Njå Bertelsen

    h-h-h-h-hype.
    Kanskje, kanskje det er et problem at Apple skal kontrollere innholdet. Men det fungerer da utrolig bra for sluttbruker. Smertefritt.

    Se utover, på din neste, som driter i teknologi. Kun bryr seg om verktøyet ikke som et mål i seg selv, men som et middel. Sikkerhet, enkelhet og garanti fra å slippe kjipe opplevelser er viktigere enn at absolutt alle skal slippe til. Hvem tror at det noen gang har vært reelt, at alle skal slippe til? Det er ingen menneskerett å få SIN programvare inn på en plattform. Du må gjerne tro det, men det tror ikke jeg.

    Sensur sier du, dette er sensur nrkbeta.no/2009/11/12/media-blackout-over-norge/
    Mer alvorlig enn noen annen sensur jeg kan tenke meg. Tror jeg. Eller?

    Det jeg ser, er et selskap som mer enn noen andre har klart å gjøre andres programvare tilgjengelig på sin plattform. Kanskje de ligger langt foran konkurrentene, men pokker ta, for fem år siden var det ingen som klaget mye over å ikke få lov å lage programmer til mobilene, eller var det?

    Men for all del, det hadde vært positivt om Apple ikke drev med sensur. Det er ikke det. Det viktigste er vel at jeg ikke, virkelig ikke, klarer å se at det skal bety så himla mye for mitt liv. Selv om jeg bruker iPhone, mac og sannsynligvis en iPad etter hvert. Den viktigste sensuren ligger helt andre steder.

    Sorry lang kommentar, men siste punkt i forbifarten, hvordan er omtalen av Apples sensur vs. DLD for tiden, noen som holder tellingen? 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • «Kanskje de ligger langt foran konkurrentene, men pokker ta, for fem år siden var det ingen som klaget mye over å ikke få lov å lage programmer til mobilene, eller var det?»

      For fem år siden var det vel strengt tatt ikke et problem, siden alle fikk lov.

      Jeg hadde ikke hatt noe særlig imot at Apple sensurerte App Store hvis de lot deg installere programvare fritt utenom.

    • Arild Langtind (svar til Daniel)

      Vet dette ikke er hele løsningen, men så lenge vi har jailbreaking og løsninger som Cydia, så kan man jo enkelt omgå restriksjonene til Apple. Skjønner jo at dette ikke er en løsning for Ola Normann, men for oss som er litt over gjennomsnittet interessert, så løser det jo (nesten) hele problemet med innlåsingen som Apple gjør.

      Og du kan være trygg på at jo flere som jailbreaker, jo mer blir Apple tvunget til å følge etter for å demme opp (Installer var jo på plass lenge før App Store, og de kunne jo ikke unngå å se hvor genialt en slik løsning var).

    • Ola Njå Bertelsen (svar til Daniel)

      «For fem år siden var det vel strengt tatt ikke et problem, siden alle fikk lov.»

      Jaha? For fem år siden hadde i hvert fall jeg en mobil det ikke gikk ann å lage programmer til. Eller jo, stemmer, spill kunne en jo laste ned…

      Jeg tror vel hverken ytringsfriheten eller andre friheter står på spill her. Det er som sagt tidligere ikke Jobs som står for den største delen av sensur.. det er nok pressen selv.

    • «Jaha? For fem år siden hadde i hvert fall jeg en mobil det ikke gikk ann å lage programmer til. Eller jo, stemmer, spill kunne en jo laste ned…»

      Da må den telefonen ha vært arvegods. Java-støtte på mobiltelefoner har vært vanlig en god stund nå. Jeg brukte for eksempel Opera Mini på MC60-en min, som kom ut i 2003, hvis jeg ikke tar feil. Smarttelefoner som kan kjøre mer avansert programvare, har også funnes en god stund nå.

  11. jeg hadde en iphone men makan til møkkabilder den tok,
    så var det ikke lenge jeg hadde den.
    Alle mulige slags «gimmiker» man kan laste ned til den klarer jeg meg helt klart uten.
    Men for de frelste spiller det vel ingen rolle.
    Den som lever får se, hvis alt med apple var så bra ville de vel vært markedsledere da?

    Svar på denne kommentaren

    • Toralf Sandåker (svar til Calle)

      Apple er markedsleder – med enorm margin – på mobilt, nettbasert innhold. Gjett hvorfor?

  12. iPad « Kenneths verden

    […] Det er forresten en ting til jeg ikke liker… Det er det samme som jeg ikke liker med alt som kommer fra eplegrossisten – Steve Jobs har tilsynelatende et enormt kontrollbehov. Ikke bare vil han ha full kontroll på hvilke programmer som kan legges inn på flere av produktene han langer, han vil også ha kontroll på innholdet. Mao Tse Jobs lokker oss inn med glimrende produkter, gjør oss avhengige og tar kontroll over hverdagen vår! Dette klarer han også uten å tilby det første fixet gratis! Se også her. […]

    Svar på denne kommentaren

  13. For å sitere en kompis. «Det er viktig å skille mellom Microsoft og Apple. Mens Microsoft er onde og vil ha alle pengene dine, er Apple arrogante og vil ha alle pengene dine» Min erfaring med Appleting er at de fungerer glitrende så lenge man gjør alt sånn som Apple vil og er helt umulige å ha med å gjøre om man ønsker å gjøre ting på en annen måte.

    Svar på denne kommentaren

    • Den var god. Det fine med de amerikanske selskapene er at du kan gå inn i regnskapene å se hva de bruker pengene til og hvordan de tjener dem. Da skjønner du ofte hvorfor de arg slik de gjør:-)

  14. Det har noe med å oppnå et mål og følge en sterk visjon om en «fantastisk» brukeropplevese og veien dit blir kontrollert strengt – til å begynne med. Steve har hørt på opprop fra folket før (DRM på musikk) og jeg tror ikke redaktørene rundt i verden vil finne seg i å bli sensurert av Apple.

    Men USA har er litt annet forhold til ytringsfrihet enn det vi har. Ref. puppen til Janet Jackson. Apple er nok mer vare for å bli saksøkt i hode og bak, enn egentlig å sensurere, før de får f.eks. en Adult seksjon på Appstore.

    Men dette blir det snakket mye om – og dette må Apple adressere før eller siden. Skal ikke Pornopung få lov til å bli e-bok kanskje?

    Svar på denne kommentaren

  15. Det er som om den fineste dama i klassen hadde satt på deg kyskhetsbelte dersom du ble sammen med henne. En klok mann sang en gang «If you wanna be happy for the rest of your life, never make a pretty woman your wife».

    Svar på denne kommentaren

  16. Kommer vi aldri forbi denne salmen om “ytringsfrihet”? Det er lenge siden porno dreide seg om frihet omkring sex; i dag gjelder det griskhet og utnyttelse. Du finner ikke mange idealister bak pornoprodusentene, de gjør det for penger, punktum.
    Skal en produsent av teknologi ikke kunne styre hva den brukes til? Når noen finner en måte å sende porno til gatedøren via overvåkingssystemet, skal vi hyle hvis leverandøren blokerer det? Når Bamse Brum til lillebror får tale via SD brikker og en luring lager en brikke med barneporno, skal vi forsvare “ytringsfriheten”?
    Ytringsfrihet er viktig, men det er også god smak og en rekke andre medmenneskelige hensyn som ikke bare skal begraves på ytringsfrihetens alter.

    Svar på denne kommentaren

  17. Black diamond

    Apple sine produkter fungerer utmerket!! Det er dette som er så bra!

    Kan ikke den som ønsker seg den totale frihet, og gjøre akkurat som hun eller han vil…kjøpe seg en PC ? ?

    Svar på denne kommentaren

  18. Dette er nettopp grunnen til at jeg kjøpte meg en ny PC-laptop nylig som gir meg mulighet for Linux og Windows og annet. Jeg har vært Applebruker siden 1998 men liker veldig dårlig denne proprietære og monopolistiske utviklingen til Apple.

    Svar på denne kommentaren

  19. Sensur, populisme og makt

    Det er omfattende sensur av innhold allerede. Ett eksempel er:
    Nyhetsbyrået i Assosiated Press (AP) nekter fotofestivalen Nordic Light å vise bilder fra okkupasjonen av Gaza i 2009

    Folk flest lever i en lullende boble der andre styrer hva de er opptatt av:

    Det er en boble de deler med sine omgivelser.

    Samtidig som fokuset til pressen blir lett, lokal, produktplasserende og stupid,
    utøves det mer rå makt mot reell pressedekning:

    iP* produktene til Apple er lukket. Det gleder meg at de får pepper for det.
    Det å sammenligne med Microsoft er likevel i overkant.
    Microsoft skader ISO, skader offentlig tilsatte som Peter J. Quinn,
    truer hardwareprodusenter, skriver brev i andres navn for å lure politikere,
    svindler og finansierer svindel som SCO group, Openmainframe.org, osv.

    Hvis dette innlegget ble for kritisk kan jeg anbefale
    nyhetene på NRK når presidenten i USA var på besøk,
    da kan man slappe av til «mann med Obama-maske i plast».

    Svar på denne kommentaren

  20. Marius Arnesen skrev: «Spørsmålet er kanskje om neste generasjon av Apples Mac OS, også låser sine programmer til en App-store?»
    Der synes jeg du tar hardt i. At Apple skulle risikere å gjøre seg til fiende med etablerte programvarehus som har sine distribusjonskanaler, bare fordi de etablerte en ny måte å distribuere på på en helt ny plattform, anser jeg som å grense mot det paranoide :).Synes jeg ser at f. eks. Adobe eller Microsoft lar seg «tvinge» inn i en «OS X Appstore» der Apple tar xx% av kaka for å distribuere Photoshop og Office :D. Men valget av illustrasjoner til denne ellers så bra artikkelen sier i grunnen alt ;).

    Svar på denne kommentaren

  21. Sensur, populisme og makt

    Det er omfattende sensur av innhold allerede. Ett eksempel er:
    Nyhetsbyrået i Assosiated Press (AP) nekter fotofestivalen Nordic Light å vise bilder fra okkupasjonen av Gaza i 2009
    NRK

    Folk flest lever i en lullende boble der andre styrer hva de er opptatt av:
    TED
    Det er en boble de deler med sine omgivelser.

    Samtidig som fokuset til pressen blir lett, lokal, produktplasserende og stupid,
    utøves det mer rå makt mot reell pressedekning:
    Brennpunkt

    iP* produktene til Apple er lukket. Det gleder meg at de får pepper for det.
    Det å sammenligne med Microsoft er likevel i overkant.
    Microsoft skader ISO, skader offentlig tilsatte som Peter J. Quinn,
    truer hardwareprodusenter, skriver brev i andres navn for å lure politikere,
    svindler og finansierer svindel som SCO group, Openmainframe.org, osv.

    Hvis dette innlegget ble for kritisk kan jeg anbefale
    nyhetene på NRK når presidenten i USA var på besøk,
    da kan man slappe av til «mann med Obama-maske i plast».

    PS:nytt forsøk med linker

    Svar på denne kommentaren

  22. Når det gjelder sensur så er jeg ikke spesielt begeistret for det. Men jeg synes at en «butikk innehaver» selv må få bestemme hva vedkommense ønsker å tilby sine kunder. Slik er det ellers i samfunnet også. Hvis Apple derimot hadde lagt inn en funksjon i Mobile Safari som sensurerte nettbruken min…

    Svar på denne kommentaren

  23. Geir Haldarson

    Er det ikke valgfritt hva man installerer (og avinstallerer) fra App Store?

    Hvis Apple ikke praktiserte den strenge innholdskontrollen og sensuren så kunne vi vel som selvstendig tenkende individer fortsatt valgt å LA VÆRE og installere det vi ikke ønsket å benytte, lese, observere, eller søkte etter i utgangspunktet?

    Og eventuelt, hvis man ved en glipp la inn noe man ikke likte, enten pga. dårlig programkvalitet eller innhold, så kan man fortsatt LA VÆRE å bruke, og endatil avinstallere det aktuelle programmet?

    Eller er folk flest for dumme? Ville en slik valgfrihet gjøre at alle deres iPhone/iPad ble ustabile, ubrukelige, fulle av porno, terroroppskrifter og virus?

    Svar på denne kommentaren

  24. Halvor Sølvberg

    Hei.

    Det er klart att Apple klarer ikke å tilfredstille alle. Men om Du går inn på internettsiden til apple vil du finne mange ting som er aktuelle for en bruker av denne type verktøy.
    Likeledes en god ansamling av gode og mindre gode/gratis program. Som har medført at mange andre har trykket og kjøpt apple til sitt bryst.:
    apple.com/downloads/macosx/

    Så får man muligens se hvordan dette nye går, uten dette tror eg ikke det får mer enn 3 års varighet. Før dette ene kommer tilbake !

    I,m [email protected]

    Svar på denne kommentaren

  25. Hvorfor gjør dere dette?

    Jeg gikk over til Mac for et år siden. Jeg kan ikke få lovprist det nok i forhold til slitet i Windows fra Microsoft.

    Kan ikke dere bare være fornøyde med plastikken deres og alle bugsene og husk for all del antivirusbeskyttelsen!

    Vet du hva jeg savner aller mest? Alle klistremerkene på laptopen.De var så fine syns jeg.

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Morgan)

      Jeg tror kanskje du må lese saken en (eller to) ganger til.

      Det er svært få av de som bruker Apple produkter som er uenige med deg i at de fungerer dårlig.

      Det dette dreier seg om er hvor lukket systemet til Apple er i ferd med å bli, og om sensur rundt hvilket innhold som slipper til i systemet.

      I så måte er du en smule off-topic med kommentaren din.

  26. Jeg syns Apple skal oppdatere sitt gamle «THINK DIFFERENT» slagord:

    «TENK ANNERLEDES!
    Så lenge du:
    -ikke uttrykker det du tenkte annerledes på en måte som for Apple kan virke upassende, støtende, latterliggjørende, obskurt, nedsettende eller pornografisk.
    -programmerer det du tenker annerledes kun i Obj-C, C, C++ eller javascript.
    -ikke programmerer det du tenker annerledes i et annet språk som du konverterer til obj-C, C, C++ eller javascript.
    -ikke benytter metoder og grensesnitt som er annerledes enn det Apple på forhånd har bestemt og dokumentert at du skal bruke.
    -ikke lager annerledes programmer som erstatter, konkurrerer med eller dupliserer programmer, funksjoner, metoder eller virkemåter som Apple har tenkt på før deg.

    Og forresten, selv om Apple syns det du tenkte annerledes i dag var bra nok, kan det godt hende at vi ombestemmer oss i morgen og kaster deg og dine annerledes ideer ut uten varsel og nærmere forklaring.

    Men for all del, tenk annerledes!»

    Svar på denne kommentaren

    • Halvor Sølvberg (svar til Rune H)

      Se mitt forige inlegg:
      Der påpeiker eg noe eg synest er litt feil, å fjerne «downloads» fra hovedsiden.

      App stor osv, svært bra greier. Og vertfall på telefon, der bugs og betre kan koste dyrt og dei slepp til med å bruke telefonlinjen.

      Nokk om det. Eg tror dei som kan å scripte osv. kan gjøre dette på apple kompjutere, og workstasjonere/230V drevne.

      Slett ikke verst med td ca 200 000 diverse apps til iPhone på apple butikken. Og 70% til programmutvikler, slå den Windovns.

      Og ja, iPhone er dyr. Selv har eg tengt å kjøpe iPod tutch.

      Prisene går nedover. I 1997-8 kjøpte eg en Compaq Armada 100Mhz til 32 000, appelen eg har nu er både billigere og bedre.

      Livet er en suppe !

  27. Det er derfor jeg aldri kommer til å kjøpe noe fra apple. Jeg er drittlei hypen rundt ipaden . Skulle nesten tro at de hadde funnet opp hjulet på nytt. Klassekampen hadde en veldig god artikkel på hvordan norske aviser drev med snikreklame for ipaden.

    Jeg er ingen ekspert på ipader eller annet, men hver gang jeg leser en artikkel hvor ipad blir satt opp imot HPslate eller Wepad eller Ifreetablet, kommer stort sett ipaden dårligst ut. En av grunnene til at ipaden kommer dårligst ut er nettopp grunnet fraværet av multitasking og apples elektroniske sensur.

    Ifree tablet er fremdrevet av universitetsmiljøet i Spania.Det vekker litt mindre oppsikt enn Steve Jobs som i seg selv er en teknoguru.
    Problemet er muligens det faktum at ipaden er så hypet opp i skyene at folk støtter opp om Steve Jobs fremfor å kjøpe et produkt som muligens er bedre.I samsvar med kapitalismens jernlov vil da et dårligere produkt være tilgjengelig fremfor produkter som muligens er bedre, men som ikke vil være tilgjengelig fordi alle befinner seg i en Ipad suggesjon.

    Nei Ipad , huff av meg.

    Svar på denne kommentaren

    • «Jeg er ingen ekspert på ipader eller annet, men hver gang jeg leser en artikkel hvor ipad blir satt opp imot HPslate eller Wepad eller Ifreetablet, kommer stort sett ipaden dårligst ut.»

      Ja, da er du ingen ekspert. Har du noen linker der noen har testet iPad sammenlignet med noen av disse andre, eller drømmer du? iPad er, uansett hvordan man måtte stille seg til AppStore, en strålende implementasjon av teknologi som er både nyvinnende og overraskende billig.

    • Ola Njå Bertelsen (svar til Kåre Kåre)

      Hva tenker du på når du sier bedre? Bedre hardware?

      Det overrasker meg hvor mange teknodudes som overser hvor lite, ekstremt lite, folk bryr seg om tekniske spesifikasjoner. Det betyr ikke noen ting.
      Et eksempel fra spillverden er Nintendos Wii. Eller hva med Netbooks?

      Jeg liker eplehagen jeg. Ingen stygge overfallsmenn. Velsmakende, veldyrkede epler uten insekter i, som blir servert på sølvfat. En hage hvor jeg kan lene meg tilbake, konsentrere meg om målet og slippe å bruke masse tid på verktøyet som skal løse oppgaven.

      Når det er sagt. Det hadde ikke overrasket meg, noen dag, dersom det viser seg at journalister verden over har en litt tettere kobling til Eplegrossisten enn det som er sunt. Menmen, forbrukerne liker det jo. Ingen tvil om at det skaper klikk.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Ola Njå Bertelsen)

      hehe… kjenner følelsen av velsmakende, veldyrkede epler på sølvfat… men hva var det de så fint sa i The Matrix:

      «Ignorance is bliss»

      😉

    • Ola Njå Bertelsen (svar til Marius Arnesen)

      Hehe, absolutt.

      Nå mener jeg at det ikke er noe stort problem med sensuren Apple driver. Ikke fordi jeg ignorerer muligheten for at det går ut over ytringsfrihet og pressefrihet, men fordi Apple ikke er så viktige. Heldigvis finnes det alternativer.

      Heldigvis ville mediehusene gått konkurs over natten om de bare satset på én produsent. Hvem i huleste heiteste tror at alle verdens mediehus, forlag og andre vil knytte seg til én hardware/software plattform? Da fortjener de å bli sensurert 🙂

      Nei, gi meg en bredere debatt om sensur enn Steves Eplehage som bare er noen få kvadratkilometer i den store sammenhengen.

    • Kyrre Vigestad (svar til Marius Arnesen)

      Hehe… er helt enig, jeg rusler inn og ut av eplehagen etter eget behov og er ikke så bekymret for begrensningene.

      Ville bare kommentere journalisten litt…
      1. «ignorance is bliss» kommer fra et dikt av Thomas Gray (1716-1771)
      thomasgray.org/cgi-bi/display.cgi?text=odec

      2. På tross av at jeg (som forbruker) ikke bryr meg stort om hva som må til for å holde eplehagen ren og pen så er det faktisk din jobb (som journalist) å gjøre meg oppmerksom på hva jeg faktisk godtar ved å oppholde meg i den.

      Med andre ord, takk for artikkelen og den gode debatten den skapte!

      «where ignorance is bliss, ‘Tis folly to be wise»

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Kyrre Vigestad)

      hehe… Jeg «fryktet» nok at det diktet ville komme opp ja… Jeg antok jo (feilaktig) at nerders tilnærming til setningen kun var relatert til «The Matrix» 🙂

      Takk for den… det ble en god debatt av dette, og det tror jeg er veldig viktig 🙂

  28. Torbjørn Vik Lunde

    Ingen tvil om at Apple har stålkontroll på sin egen plattform, og ein kan kritisera dei for det. Eg tykkjer forsåvidt Apple bør ha rett til teknisk kontroll over sin plattform, men sensur av innhald er selvfølgelig skummelt.

    Men å skrive at dei går i mot (web) standarder er tull og vås. Safari er ein knallgod nettleser som følger standarder. Per i dag så sensurer dei ikkje internett, og det tvilar eg på at dei nokon gong vil gjere.

    Svar på denne kommentaren

    • «Jeg er altså Apps-tilhenger, men jeg er også tilhenger av åpne standarder og et sensurfritt samfunn.»

      Implisitt, Apple er ikke tilhenger av åpne standarder. Dette er en ganske urimelig kritikk, all den tid Apple står bak det åpne WebKit-prosjektet som i stor grad har hevet nettet og nettleserne til nye høyder hva gjelder standarder, fart og funksjonalitet.

      At du ikke liker AppStore sin filtrering/sensur får så være, men nettet er den åpneste plattformen per dags dato, og det er mye takket være Apples innsats og fokus.

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til B.B.)

      Da misforstår du nok litt. Det har aldri vært meningen å beskylde Apple for å ikke være åpne når det kommer til Web. Der er vi nok veldig enige. Jeg liker mulighetene WebKit gir nettleseren selv, og er helt enige i at det gir en rikere Web-opplevelse.

      At iPad ikke støtter Flash (som jo ikke er noe webstandard på noen måte, men som likevel har stor utbredelse), gjør i mine øyne at iPad blir et dårligere verktøy enn om de faktisk hadde støttet Flash på Web. Dette blir MYE tydeligere på en iPad, enn det er på iPhonen.

    • Da er vi nok mer enige ja 🙂

      Angående Flash på iPad synes jeg personlig at Apple har gjort det rette valget ved å bruke sin markedsinnflytelse til å promotere et Flash-fritt nett. At det i en overgangsperiode gir mindre funksjonalitet på iPad kan vi leve med, når flere og flere innholdsleverandører får øynene opp og går over til HTML5.

  29. Kjell Are Refsvik

    Jeg leser med interesse artikkelen til Marius og kommentarene. Det er tydelig at Apples produkter og tjenester engasjerer for tiden og det er vel generelt en god ting (engasjement generelt mener jeg)?

    Men likevel har ikke alt falt på plass her synes jeg. Selv om artikkelen tar opp noen viktige momenter synes jeg den er påfallende fri for en analyse av tingenes tilstand. Det gjelder kanskje spesielt det tilnærmet frie fraværet av en gjennomgang av hvorfor det kan tenkes av Apple tar de valgene de gjør og om de står i et slags forhold til hvor vi tror at Apple ønsker å dra.

    Innledningsvis, og på et rent teknisk plan synes jeg det også er viktig å si at Apple aldri har laget utstyr og tjenester for brukerkategorien «geeks» og heller neppe vil. Det viser utviklingen helt fra starten og et eksempel her er vel iPod. Den ble strippet ren for funksjoner for bl.a. lydopptak og rensket opp med henblikk på brukergrensesnittet for å være attraktiv for den store hopen av musikk-elskere.

    Således også nå med iPad. I tråd med sin egen praksis kan det umulig komme som noen overraskelse at iPad er et evolusjonært produkt både med henblikk på det fysiske designet, men også når det gjelder hvilke tjenester og funksjonalitet den har.

    Et hylekor av geeks sa mente jo tidlig at den måtte kjøre Mac OS X og ha alt av sensorer og porter for at den skulle kunne løse all verdens oppgaver. Slik ble det jo ikke, og kan vel knapt sies å være noen overraskelse. Et device for fingrene har åpenbart godt av et annet OS enn Mac OS X og som en strålende kandidat lå jo iPhoneOS midt i løypa.

    Når det gjelder Apple sine valg av modell for applikasjonsutvikling så tror jeg de har sett på utfordringene med tidligere modeller og lært. Det første punktet var å ta bort krympede desktop-grensesnitt med behov for tannpirkere for styring av interfacet. De startet på bunnen og gjorde det som måtte gjøres for å lage et grensesnitt som kunne opereres av andre enn geeks.

    Det neste steget var så å lage en modell for applikasjoner som gjorde at plattformen ble attraktiv for brede brukergrupper ved å gjøre grensesnittet konsistent og forutsigbart men med et rimelig handlingsrom for programvareutviklere. Også dette har de fått til etter min mening.

    Et nytt stort vokalt mindretall klager nå høylytt over at andre redskaper eller kode-biblioteker ikke kan brukes for å lage programmer for iPhone, men det retoriske spørsmålet er vel – i hvilken grad hadde denne plattformen vært det den er idag dersom alt og alle kunne gjøre det de vil, og i hvilken grad har denne helt frie modellen hatt suksess (forretningsmessig og ellers) for det brede laget av brukerene?

    Andre bloggere har jo på en god måte sagt at Apple her har gjort et verdivalg – de har laget en konsistent, brukervennlig plattform og har valgt å ihverksette et strengt kontrollregime for å kunne gi en god brukeropplevelse og også ha mulighet til å utvikle sitt eget OS raskt. Det skal ikke noe mer enn en titt på Windows/Microsoft til for å skjønne at den alternative modellen – la alle gjøre det de vil mht kode/utviklignsplattformer for å skjønne hva Apple her har gjort og at fordelene sannsynligvis er større en utfordringene.

    Når de gjelder regimet Apple har for kontroll/sensur av applikasjoner så er jeg enig. Her er har Apple bommet, og iverksatt et regime som er en forlengelse av sitt ønske om kontroll, men som neppe kommer til å fungere over lengre tid. De ønsker å gi et tilbud om en sanitær og renvasket verden av applikasjoner, innhold og tjenester som vi vel aner kommer til å feile på sikt. Et par av de tidligere innleggene begynner å bearbeide alternative modeller og det er generelt en god egenskap. Istedet for det jeg opplever som kontekstløs syting så tror jeg generelt er en bedre ide å bruke energien på å utarbeide alternative forslag til hvordan Apple kunne ha gjort dette.

    Her er min liste over utfordringer og alternative veier ut av gjørma:

    1. Bare bruk av XCode for iPhone/iPad utvikling
    Bakgrunnen for å nekte RunRev, Flash og andre utviklingsmiljøer tror jeg (som John Gruber sier) har sin bakgrunn i at Apple ønsker å holde plattformen sin egen for dermed å kunne utvikle den i den fart og retning de selv vil. Grunn 2 er også at de ønsker å tjene penger på plattformen selv, istedet for å la meta-plattformutviklere da deler av kaka. De ønsker ikke at en iPhone app og en Android app skal kunne utvikles på samme plattform, se like ut og således gjøre det likegyldig om en bruker kjøper en Android-basert device eller en iPhone. Det er ikke vanskelig å skjønne bakgrunnen for dette i et forretningsperspektiv.

    2. Godkjenning av Apps
    Denne modellen trenger helt klart bearbeiding, og jeg lurer på om det er så mange andre muligheter enn at Apple gjør en rudimentær teknisk test av Apps og så en plassering av App’en i en kategori og gir den en altersgrense. Ser ingen andre sensurregimer som har fungert frem til nå og heller ikke denne. Blir ikke overrasket dersom det kommer en ny modell her ganske snart.

    3. Designet av hardware
    Mye energi ser ut til å ha blitt brukt på å klage over design av hardware. Dette til tross for at vi nå vet at Apple er mer kjent for å fjerne – snarere enn å legge til. Jeg forventer heller ingen endring her, og mener Apple har laget en alternativ vei ut gjennom sin relativt gode støtte for at programutviklere kan støtte hardware gjennom XCode.

    4. DRM-basert innhold
    Det fokuseres en del for tiden på innhold med DRM og det er ikke så rart. DRM er skadelig, men jeg er redd vi lever i en tid der alternative forretningsmodeller og kunnskapen om disse vil gjøre DRM nødvendig helt til vi har aviser, forlag og andre som har kunnskapen og viljen til å legge om og bygge økonomisk bærekraftige bedrifter som kan tjene penger på andre måter enn å knytte det til den elektroniske kopien av det de lager. Før vi har en helt ny generasjon med bedriftsledere og teknologer som ser dette og har evne og vilje til å prøve slike modeller ut er jeg redd vi må leve med dette udyret.

    Synspunkter?

    Mvh,

    Kjell Are Refsvik

    Svar på denne kommentaren

  30. De går ikkje inn på Narvesen og forventar at dei sel og gjer alt som Coop gjer vel?

    Apple sin iPhone, iPad og iPod Touch er plattformer for distribusjon, dei sel ikkje Nordfjord Kjøtt eller Tine Mjølk der heller.
    Dersom du ikkje vil handle på Narvesen so er det ditt val, men dersom du har lyst på ein Narvesen Spesialkaffi må du innom.

    Svar på denne kommentaren

    • Trond M (svar til Kjell)

      Nei, men hvilken butikk skal du handle i hvis AppStore ikke selger applikasjonene du vil bruke?

    • Toralf Sandåker (svar til Trond M)

      App Store selger alle de programmene du vil bruke, for alt som er til salgs finnes der. Finnes det ikke der, så er det ikke til salgs.

      Men du kan jo lage det selv.

      Er det noen spesielle programmer du savner blant de 200.000 som tilbys?

      Jeg synes Microsoft er mye verre. Jeg har en mengde Mac-programmer jeg gjerne skulle brukt på en billig netbook, men Microsoft er inkompatible. Bør jeg hisse meg opp av den grunn?

    • @Toralf Sandåker
      «Finnes det ikke der, så er det ikke til salgs.»

      Selvfølgelig ikke. Det er ingen andre utsalgssteder enn AppStore, så det sier seg selv at det som ikke finnes på AppStore ikke er til salgs noe annet sted. Lager du en App som avvises av Apple har du altså ingen andre steder å gå, hvis du ønsker å selge programmene dine til iPad-brukere.

      «Men du kan jo lage det selv.»

      Javel, det har jeg ikke fått med meg. Hvordan installerer man en egenutviklet app på en iPad som ikke er jailbreaket?

      «Jeg synes Microsoft er mye verre. Jeg har en mengde Mac-programmer jeg gjerne skulle brukt på en billig netbook, men Microsoft er inkompatible. Bør jeg hisse meg opp av den grunn?»

      Tja, hvis Microsoft eier den eneste butikken i hele verden som får lov til å selge programvare, og de nekter å selge programvare til Mac som også finnes til Windows, så synes jeg du burde hisse deg opp, ja.

  31. Erlend Espedal

    Har ikke lest alle kommentarer. Men, hvis man vil komme utenom dette bør man vel fokusere kraftig på HTML 5? Ja, den har litt mer begrensede muligheter, men man omgår jo Apple og alle andre leverandører for den sags skyld. Sensur er et tveegget sverd, det har faktisk sine fordeler også, men definitivt sine ulemper.
    Skulle jeg laget en app i dag hadde jeg først spurt meg selv: Er det mulig å lage dette som en html 5 side istedet?

    Svar på denne kommentaren

  32. Jeg syns debatten konsekvent sporer av fra sakens absoluttet kjerne: Sensur!

    Om man har 200, 200.000 eller 200 millioner programmer tilgjengelig i App Store er klinkende likegyldig i så måte. Kan vi godta at en mektig aktør som Apple bedriver sensur? Hvem hos Apple avgjør egentlig fra sak til sak hva som er akseptabelt eller ikke?

    Og ta en titt på punkt 6.2 under «Application Submission and Selection» i avtalen utviklere må underlegge seg:
    «6.2 Selection by Apple for Distribution
    You understand and agree that Apple may, in its sole discretion:
    (b) reject Your Application for distribution for any reason, even if Your Application meets the
    Documentation and Program Requirements»
    eff.org/files/20100302_iphone_dev_agr.pdf
    (side 12)

    Så til tross for at du tilsynelatende oppfyller samtlige krav i avtalen kan Apple likevel avvise programmet ditt uten nærmere grunn?

    Hvordan kan vi vite at Apple ikke avviser programmer kun for å tilfredsstille egne ukjente agendaer?

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Rune H)

      Er ikke dette gjort slik for å hindre at noen finner smutthull i det nåværende regelverket – og dermed kan gå til sak mot Apple om ikke de får en app som Apple absolutt ikke vil ha der inn i butikken?

      For all del, jeg ser problemet! Men amerikansk «legal speech» er jo full av snodigheter for å sikre seg på alle bauer og kanter…

    • Trond M (svar til Rune H)

      «Jeg syns debatten konsekvent sporer av fra sakens absoluttet kjerne: Sensur!»

      Mnja… Sensur er jo strengt tatt bare et problem når man også har et monopol. Det gjør ikke så mye om Aftenposten nekter å skrive noe negativt om datalagringsdirektivet så lenge det finnes andre aviser og nyhetsformidlere her i landet. Men, hvis alle andre aviser hadde blitt lagt ned, og Aftenposten hadde overtatt alle TV- og radiostasjonene, så blir Aftenpostens sensur plutselig ganske problematisk.

      På samme måte så er det kombinasjonen av monopol og sensur som er problemet med AppStore. Hadde det vært mulig å selge apps i andre butikker også, kunne AppStore sensurert så mye de bare vil uten at jeg hadde brydd meg noe særlig.

      For øvrig er det også viktig å huske at dette ikke er noe nytt. Det er bare å se til spillbransjen. Helt siden den første Nintendokonsollen kom ut (kanskje til og med tidligere) har konsollfirmaene bestemt om et spillfirma får lov til å gi ut spillet på plattformen deres. Alle spill som er gitt ut til Nintendo-konsoller er godkjent av Nintendo. Alle spill som er gitt ut til PlayStation er godkjent av Sony osv.

      Forskjellen ligger i at konsollfirmaene kontrollerte produksjonslinjene, mens Apple nå kontrollerer butikken. Dermed er det lettere å se monopolet og sensuren, men den har vært her lenge.

    • Rune H (svar til Trond M)

      «Mnja… Sensur er jo strengt tatt bare et problem når man også har et monopol.»

      Ja, nettopp, og Apple har fullstendig monopol på distribusjon av programvare til alle iPhone/iPad/iPod på hele kloden.

      Det med spillbransjen er interessant, men kan noen vise til tilsvarende strikte regler for utvikling, og praktisering av innholdssensur? Og i så fall, hvorfor skal det kunne forsvare Apple? Two wrongs don’t make it right!

      Til Marius Arnesen:
      Kunne det være interessant for Dagsnytt 18 å invitere Jan Omdahl til å ta opp denne debatten? Apple har vel ikke for vane om å stille opp mot kritikk, men det er kanskje noen andre som kunne tenke seg å tale Apple sak? Eller i det minste prøve å beskrive og forklare det de gjør?

    • Arild Langtind (svar til Rune H)

      Ja Apple har monopol på disitribusjon av applikasjoner til iPhone/iPad. Men Apple har absolutt ikke monopol på salg av programmer til mobiltelefoner. Veldig enkelt kan man jo si at liker du ikke monopolet til Apple, kjøp deg en Nokia eller Sony E eller Android eller en av de mange andre leverandørene der ute.

      I svært mange tilfeller (inkl tilfellet med karrikaturtegningsprogrammet som ble avslått (før det ble godkjent)) kan man enkelt legge ut akkurat den samme informasjonen på en iPhone-tilpasset webside, og dermed omgå sensuren til Apple. For det er vel sensur av innholdet de fleste her fyrer på?!

    • Jeg syns ikke «kjøp noe annet» er et særlig godt eller relevant argument i en debatt for eller i mot sensur, særlig for de mange som allerede eier Apple-enheter. Og hvordan kan potensielle kjøpere ta stilling til Apples praksis anskaffelse, blir de informert om det i mobilbutikkene eller på apple.no?

      «Legg det sensurerte innholdet på web» er like lite relevant når vi diskuterer sensur av programmer i App Store så lenge mulighetene der er svært begrensede sammenlignet med en app. Det kunne til nød fungert som et argument hvis Flash var tillatt, men også det sperres av Apple.

    • Rune H (svar til Rune H)

      Det skulle stå: «hvordan kan potensielle kjøpere ta stilling til Apples praksis FØR anskaffelse»
      🙂

    • Arild Langtind (svar til Rune H)

      Jeg kan følge deg langt på vei, men om man velger å se dette i et litt større perspektiv, så mener jeg effekten av sensuren til Apple er svært begrenset. Ja for eiere av Apple-utstyr så er de massive (om man ikke velger å jailbreake da), men i og med at det finnes et helt hav av andre tilsvarende produkter, så kan man relativt enkelt omgå hele problematikken.

      Dermed er det egentlig en relativt selvpålagt sensur de ulike forbrukerne velger å underkaste seg når de velger Apples løsninger.

    • Apple har solgt ufattelige mengder iPhone, iPod Touch og iPad, totalt mange titalls millioner enheter. Og de har en dominerende rolle i smartphone- og tablet-markedet, både i form av stigende markedsandeler, og ved å styre mye av hvilken retning utviklingen går. De lager jo tross alt svært bra og fengende produkter!

      Så jeg vil påstå at effekten av sensuren er alt annet enn begrenset.

    • Trond M. (svar til Rune H)

      @Rune H
      «Det med spillbransjen er interessant, men kan noen vise til tilsvarende strikte regler for utvikling, og praktisering av innholdssensur?»

      Jeg husker i hvert fall at Team17 sleit lenge med å få lov til å gi ut Worms på PlayStation. Sony ville ikke ha spill som ikke var i 3D. Jeg husker ikke lenger hva de måtte gjøre for å få lov til å gi ut spillet i 2D, men det så lenge ut til at det ikke ville bli noen PlayStation versjon av Worms.

      Nintendo hadde ganske strikte regler for vold og sex, men nå ser jeg det finnes spill med 18-års grense til Wii, så de har nok løsnet litt på disse reglene nå.

  33. Ipad vil aldri ta over for sofalaptoppen fordi ipad ikke støtter torrents. Ganske enkelt.
    Gratis og grei underholdning som ikke krever iAd for å spille av.

    Dette med applemonopol er litt morsomt, den samme menigheten som elsker apple, er den samme menigheten som har hylt ut mot microsofts monopol.

    Synes ærlig talt microsofts monopol er å foretrekke foran det totalitære diktatorstyrte monopolet apple tvinger fram.

    Svar på denne kommentaren

    • Simon Sølberg (svar til Petter)

      +1 !

      Rart at ikke Apple fanboys snart innser at Apple har blitt den store stygge ulven. De er ikke absolutt ingen underdog lengre, men alle later fortsatt som at de er det.

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Simon Sølberg)

      @Simon: Ja, for alt er jo svart/hvitt. Et firma er enten helter eller den store stygge ulven…

      @Petter: Det er opptil flere her som evner å ha flere tanker i hodet på en gang. Marius som skriver denne artikkelen bruker Mac hele dagen og har en iPhone som han bruker til alt. Det går utmerket an å kritisere deler av politikken til et firma uten at man dermed skal hyle monopol og bruke ord som fanboys og menighet. Det gjør bare debatten dårlig, og fører ingen steder.

    • Enig! Tror det er svært uklokt å formulere seg slik at det blir en skyttergravskrig mellom såkalte «fanboys og «Apple-haters». Ingen har noe å tjene på det.

  34. Personlig liker jeg veldig godt at Steve Jobs setter ned foten for porno. Hadde han solgt porno i App Store, hadde han ikke vært det spøtt bedre en alle hallikene og bakmennene i den drittindustrien. Pornobransjen overgår katolske kirka i sin kamp mot kondomer, og vi som sitter og ser på slikt overser glatt at for pornoskuespillere er det et arbeidsmiljø som får barnearbeidere i afghanistan til å minne om et liv i paradis…

    Steve Jobs og Apple skal ha skryt fordi de står i mot den griske, kyniske pornobransjen!

    (Men jeg vil ha flash på iPad… 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Helge Krabye (svar til Øyvind S)

      Helt enig i dette! Apple har alltid hatt studenter, skoleungdom og barn i sin målgruppe. Nå har de laget iPad som kan vise seg å bli genial i forhold til undervisning og læring. Som forelder synes jeg det er flott at AppStore forsøker å holde porno-applikasjoner unna. Pornoindustrien er jo overalt ellers på nettet, så hva er det egentlig vi klager på?

  35. Odin / Velmont

    Heilt ueinig Øyvind S. Er det ein ting Apple skal ha skryt for, so er det at dei legg tyngda si ned for å endeleg fjerna oss frå forferdelege Flash. Takk lov for det. Lengje leva HTML5, css3 og javascript.

    Dei burde jo stø Ogg Theora, elder den nye kodeken som Google kjem til å annonsera snart (Theora 2.0?), men ja, steg 1. er iallfall å fri oss frå flash-vondskapen.

    Elles er eg heilt einig i artikkelen, men eg synast det er enno verre; det er nemleg totalt umogleg å leggja eigne program inn på iPhone utan å låsa deg inn i allslags Apple-fjas, skriva under på avtalar o.l. Me burde hatt eit lovverk på at maskinvare og programvare er separate einigar og *skal vera mogleg* å fri frå kvarandre dersom kunden ynskjer det (og då skal du betala mindre).

    Eg er no på dette punktet mest sint på Microsoft, sidan eg er ute etter å kaupa meg ny datamaskin no, og det er umogleg å få god maskinvare utan å betala skatt til Microsoft. Det er totalt hòl i hovudet. Eg ser parallellar til Apple, sjølv um det ikkje er like gale enno.

    Svar på denne kommentaren

    • Apple kommer ikke til å støtte ogg med det første, verken på osx eller på iPhone/iPad. De har investert ALT for mye penger i h.264 til at de noen gang kommer til å støtte ogg over h.264. Det kommer bare ikke til å skje. Et annet viktig poeng er at stort sett alt av ting med hardware akselerasjon på HD dekoding gjør det for h.264 og ikke theora, bare det (sammen med at MS har valgt h.264 for ie9) gjør at theora ikke har en sjanse i havet mot h.264.

      Ikke ser jeg helt problemet med flash heller. Ja, pluginen suger på osx (og er sikker enda verre på linux), men teknologien er moden og utprøvd med mange mange utviklere og designere som kan flash, det er ikke tilfellet med html5. Jeg er interessert nok i nye ting jeg også, men vi må være realistiske nok til å innse at rimelig mange problemer som løses i en ren html5/css3/js setting i dag er problemer som ble løst flere år siden på flash.

  36. På en eller annen måte så blir bildene i artikkelen og sammelikningen med religion og diktaturstyre som jounalisten drar rett og slett ironiske i seg selv.

    Hvis man som journalist pålegger en kommersiell aktør i markedet en slik betyding og påvirkning for enkeltmenneske som livssyn/diktatur har hatt opp igjennom historien, bommer man på skiven.

    For meg virker det som om jounalisten rett og slett er blindet selv av Apple som en religion, og glemmer at Apple rett og slett ikke er annet enn et firma som skal tjene sine penger.
    Det virker på meg som om jounarlisten har religiøse forventninger til hva Apple og Jobs skal dyrke frem. Og glemmer at alt(ALT!) Apple gjør er for å tjene mer(MER!) penger.

    Det eneste fornuftige med artikkelen er vell at de få som måtte ha glemt at alt som vi blir eksponert for i TV,radio,nett,avis,reklame har en baktanke og har vært gjennom en sensur,blir minnet på det. Ikke bare det, men mesteparten er også konstruert for å tappe oss for penger på en aler annen måte.

    Man kan argumentere frem og tilbake, men til slutt handler det om markedsanalyse og Apple som en pengemaskin.

    A. Apple har ett produkt(med alle mangler og etiske betekligheter)
    B. Du velger om du vil kjøpe produktet.
    C. Apple tjener/tjener ikke sine penger.

    Svar på denne kommentaren

    • Rune H (svar til Daniel)

      «Man kan argumentere frem og tilbake, men til slutt handler det om markedsanalyse og Apple som en pengemaskin.»

      Det kan du si, men etter mitt og mange andres syn er dette bare en enda større grunn til å stille spørsmål og diskutere. Dessuten, nye sider og vendinger i saken dukker opp daglig så diskusjonen er umulig å avslutte, men det krever mer påfyll fra NRK hvis den skal fortsette her! 😉

  37. Asker Kommune bytter til OpenOffice

    […] Bilde: Designeren Wilson Miner er hvertfall sikker på hva han syntes er viktigst. Men det er kanskje ikke så rart siden han tidligere har jobbet for et ganske lukket selskap. […]

    Svar på denne kommentaren

  38. Eplekjekke fans og andre innpåslitne insekter | Mia Holtes Blogg

    […] Apple blir større, det er det ingen tvil om. Det ser man ikke minst gjennom økt oppmerksomhet. Den siste tiden har  også Apples maktdemonstrasjon blitt et omstridt tema. Blant annet dropper de til flash på grunnlag av det er et lukket format. Noe de selv har blitt kritisert for, blant annet i NRK Beta. […]

    Svar på denne kommentaren

    • Flash nektes innpass fordi nesten hver eneste app som finnes, eksisterer også i en bedre flash variant.
      Trenger ikke være ekspert for å se det..
      Merk jeg skriver nesten, så ja det finnes unntak, men mesteparten av appsene som selges har en gratis flashvariant.

  39. Hva er <video>?

    […] Googles WebM må levere bildekvalitet på linje med H.264. Om nettleserne klarer å bli enig om dette formatet, er for tidlig å spå. Tester viser WebM klarer å holde seg på linje med H.264. Mye hviler på om Apple vil slippe formatet løs i eplehagen. […]

    Svar på denne kommentaren

  40. Tre grunner til at Apple får mye oppmerksomhet

    […] sett dyre. Og teknisk sett ofte ganske svake. Ikke nok med det, de er i tillegg lukket og sære og låser deg inn i et system kontrollert av en og samme bedrift. Hva er det som er så banebrytende med det? Jo, en […]

    Svar på denne kommentaren

  41. Apples nye eplehage

    […] “App Store”. Når det kommer til “App Store” for iOS føler vi oss fortsatt Innelåst i Eplehagen, frykten er at det går samme vei for Mac OS også, selv om det vel foreløbig ikke er noe som […]

    Svar på denne kommentaren

  42. Ja til internett!

    […] løsninger. Vi kommer til å fortsette å si tydelig fra når vi er skeptiske. Når vi mener at bedrifter misbruker makt. Når media skriver feilaktig om det vi gjør. Når det offentlige ikke deler som de burde. Når […]

    Svar på denne kommentaren

  43. Har lest artikkelen. Skepsis er sunt mot en hver sensurpreget forretningsmodell. Men én ting lurer jeg på: iPhone og Ipad er jo bra «dingser» (ikke fantastiske). Koster det SÅ mye å utvikle disse produktene at Apple MÅ ha sensur for å tjene nok penger?

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Erik Meyn)

      Godt spørsmål…

      Ingen sitter vel med prisen på hva Apple faktisk betaler for utvikling og produksjon av en iPad/iPhone, men ut fra et rent teknologisk syn er de jo ikke mer avanserte enn toppmodellene fra de andre produsentene.

      Rent prinsipielt og forettningsmessig skulle vel derfor svaret på spørsmålet være nei…

  44. TV og radio – når du vil

    […] b) sier lager vi tjenesten med web-teknologi (HTML/JS/CSS). Foreløpig ønsker vi ikke å lage proprietære apper for smarttelefoner eller nettbrett men heller så langt det er mulig følge den åpne […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Geir Haldarson Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.