nrk.no

House på Canon 5D mk II

Kategori: Film

House skutt på 5D
House skutt på 5D

Vi har tidligere skrevet mye om den aldri så lille revolusjonen de nye DSLR kameraene representere for filmskapere. Nå kan det for alvor se ut til at DSLR også er på god vei inn i de voksnes verden.

House skutt på 5D
House skutt på 5D

Greg Yaitanes, som er «Producing director» for siste sesong av den svært populære TV-serien House, bekreftet i forrige uke at den siste episoden i sesong seks vil være filmet utelukkende med Canon 5D mk II. Yaitanes åpnet så opp for at folk kunne stille spørsmål til ham angående bruken av 5D i en såpass proffesjonell setting. Det lot ikke vente på seg med spørsmål.

Yaitanes påpeker at hans synes det er vanskelig med fokus på de eksisterende Canon Prime objektivene de brukte, men at det er nye objektiver under utvikling som ligner mer på tradisjonell «film-optikk». Videre hever Yaitanes fram den rike farvemettningen og muligheten for å bruke dybdeskarphet for å heve fram skuespillerne.

Ta en titt på Yaitanes Twitter-strøm for å få med deg hele dialogen.

Vår favoritt er kanskje dette spørsmålet/svaret:

@Drdiagnostic: How was the quality as compared 2 the traditional camera used in shooting?

@Greg Yaitanes: I loved it and feel it’s the future. cameras that can give you these looks

Siste episode med House sesong 6 går på lufta 17. mai i USA.

Også her i huset foregår det spennende forsøk med DSRL kameraer opp mot seriøse produksjoner, og vi lover å komme tilbake med mer når å vise dere…

Inntil da kan dere jo kose dere med får dobbelt-artikkel om 5D vs RED. (Del 1, Del 2)

3 kommentarer

  1. First!

    At det skulle ta DSLRs (!) for å tilby folket rimelig, profesjonell film-kvalitet med stor bildebrike, er i seg selv temmelig avslørende om hvor lite innovative videokamera-produsenter har vært. Det fyller rett og slett en nisje som har vært dypt savnet blant amatørene – hvor man tidligere har måttet punge ut for Arriflex-kameraer til flere millioner for å få ordentlig bildekvalitet (stor bildebrikke, utskiftbar opptikk). De fleste leier, men det er fortsatt kjipt å betale 5-6000 per opptaksdag.

    Denne revolusjonen er rett og slett fantastisk. Nå blir det spennende å se om Nikon eller Canon følger opp suksessen og lager dedikerte digitale filmkameraer for de seriøse brukerne. De har jo allerede plattformene på plass for opptikk og store bildebrikker, og trenger bare å tweake audioinnganger og annet geekete krimskrams for å gjøre filmbransjen helfrelst. Isåfall er det bare for RED å pakke sammen, om de ikke klarer å lage kameraene sine billigere.

    Tenk dette: På snaue 10 år har vi gått fra kamerasystemer i millionklassen for å få profesjonell kvalitet til film og high-end TV-produksjoner, til kameraer til 20.000 som gjør jobben omtrent like bra (ja, jeg vet at brukergrensesnittet og manuelle kontroller ikke er helt der ennå, men bildekvaliteten er jo topp om man er villig til å knote litt).

    Progress!

    Svar på denne kommentaren

    • Bjørn-Tore (svar til Karl Wig)

      Støttes 100% Jeg har selv gått med en følelse av at utviklingen på regulære HD kamera har blitt holdt kraftig tilbake av at de samme produsentene har interesser i semi-pro/pro klassene. De kunne ganske enkelt ikke la disse kameraene bli for bra i frykt for å tape salg av de virkelig dyre kameraene.

  2. På Ekstremsportveko med speilrefleks

    […] VS Canon 5DmkII del 1 av 2 Red VS Canon 5DmkII del 2 av 2 House på Canon 5D mark II Kan et fotoapparat erstatte et videokamera? Phillip Bloom gir oss verdifull kunskap om […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.