nrk.no

NRK.no – En del av oppdraget

Kategori: NRK


I dag lanserer vi NRKs årsrapport for 2009. Den gjør opp status for året som har gått, og viser i lyd, bilder og tekst hva NRK har levert av innhold. Rapporten er en slags kvittering til lisensbetalerne, og for aller første gang er nrk.no en del av denne kvitteringen.

NRK fikk nye vedtekter i fjor, og der heter det at NRK ”skal være til stede på, og utvikle nye tjenester på alle viktige medieplattformer for å nå bredest mulig ut med sitt samlede programtilbud” (§ 13 d).

Et helt avsnitt i de nye vedtektene handler om hvilket innhold NRK i det minste skal ha på internett, under overskriften ”NRK skal ha et attraktivt innholdstilbud på Internett, mobil-tv mv” (§ 17). NRK skal også ”stimulere til kunnskap, forståelse og bruk av andre medieplattformer blant brukere i alle aldre” (§ 17 e).

Nettet er for første gang en del av det NRK formelt skal drive med. Tidligere programkrav i radio og fjernsyn er erstattet med et oppdrag som er mer plattformnøytralt og bedre tilpasset dagens medievirkelighet. Det gir NRK mulighet til å legge til rette for et best mulig tilbud til publikum ut i fra hvilke medier de bruker.

Mediehuset NRK når ut til 84 pst av befolkningen daglig. Uten nrk.no/yr.no ville tallet vært 79 pst. Som grafen viser er NRKs nettilbud ekstra viktig for å nå bredt ut i de yngste aldersgruppene.

Årsrapporten for 2009 gjør opp regnskap etter de nye vedtektene. Det er ingen enkel oppgave. NRK har et svært omfattende tilbud på nett, og vi har foreløpig ingen metode for å måle innholdet kvantitativt. Derfor baserer vi oss på en forenklet beskrivelse av innholdet.

Nrk.no gir både hyppig nyhetsoppdatering og dybde om viktige nyhetshendelser, og utfyller programmene i radio og tv. To nye nettsteder på nrk.no i 2009 var Velg! 09 og Klima om klimatoppmøtet i København. Dette var sider for fordypning. I artikkeltekstene ble det også lenket til tv- og radioklipp, samt at NRK kunne streame direkte fra pressekonferanser o.l.

Nettet gir valgmuligheter. En interessant tendens er at seing i nett-tv ikke erstatter seing på de vanlige flyt-kanalene, men kommer i tillegg. Et eksempel fra 2009 er dramaserien Himmelblå, som satte publikumsrekord både på NRK1 og i nett-tv. Begivenheter som MGP, populære dramaserier, sport og underholdning er noe mange vil se både live, i opptak og on-demand. Det som er sukesser på tv-kanalene er også suksesser i nett-tv. Stort sett. Men noen ting fungerer ekstra godt i nett-tv, gjerne det som vekker folks nysgjerrighet. Blant nett-tv suksessene i 2009 var serien Pinlige sykdommer og dokumentarserien Slanger i paradis. Ungt innhold, som for eksempel tv-serien Partydronninger var også populært i nett-tv i 2009.

Med nyttetjenester som yr.no og ut.no videreutvikler NRK eksisterende innhold i radio og tv, og tilgjengeliggjøre nyttig informasjon til publikum. En interessant side ved disse nettjenestene, er at de kan bidra til at grupper uten stor kunnskap om internett lærer å bruke nettet. Yr.no er et eksempel på en populær tjeneste som har fått eldre mennesker til å ta i bruk nettet for å sjekke været. Derfra er veien kort til andre former for søk på nettet.

Mitt inntrykk er at mange av diskusjonene om NRKs innhold – både i media og i private sammenhenger – dreier seg om programinnholdet på NRK1 og P1. Dette er de kanalene flest bruker og kjenner, og sånn sett er det helt naturlig. De to brede kanalene er også bærebjelkene i NRKs oppslutning og viktige som samlende kanaler.

Men NRK har allerede sidestilt nettet med radio og tv, og nå har også myndighetene gjordt det. Dermed må også nrk.no tas med i vurderingen av om NRK oppfyller det oppdraget vi har fått av Stortinget og folket.

2 kommentarer

  1. Helge A. Gudmundsen

    Jeg vil bare si at for meg som nordmann bosatt i utlandet, er nrk.no en uhyre viktig kanal, både hva gjelder nyheter og underholdning.

    (På telefonen min bruker jeg til og med yr.no sin app for å sjekke det lokale været her i Lisboa).

    Kudos til NRK for nettsatsingen!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.