Da vi la ut hele Bergensbanen som nedlasting via bittorrent, utlyste vi også en konkurranse om hvem som lagde det mest spennende med råstoffet. Vinneren kåres på Tekno på NRK2 i kveld tirsdag klokka 21.30.
Du kan også se reprisen i HD på NRK1 lørdag klokka 16.15 og på søndag på NRK2 klokka 17.05.
Men siden vi alt har lagt ut kveldens Tekno som bittorrent, er det ingen grunn til å vente med å avsløre vinneren her på NRKbeta! Først vil vi derimot presentere kandidatene vi har vurdert. Rangeringen fra A til I er tilfeldig.
Kandidat A: Bergensbanen på 7 minutter og 14 sekunder av Frank Eivind Rundholt.
En timelapseversjon av Bergensbanen der 7 timer og 14 minutter blir 7 minutter og 14 sekunder. Les om hvordan det ble laget på Frank Eivinds nettsider.
Kandidat B. Bergensbanen Tunnelsplice av Eric Epstein.
Bergensbanens fineste deler satt sammen med musikk og kreativ bruk av tunnelmiks.
Kandidat C. Bergensbanekart med video – av Kay Bærulfsen
Interaktivt kart med traséen til Bergensbanen, video og data om stasjonene fra Wikipedia. Legg merke til at du kan klikke på videoen, så oppdaterer kartet seg. Og motsatt. Kartet henter data om stasjonene fra Wikipedia og dessuten kommune- og fylkesvåpen for stedet der toget til evhver tid er.
Obs. Kan ta litt tid før all videoen laster i kartet. Funker ikke i alle nettlesere. Les mer om hvordan det ble gjort på Kays nettsider.
Kandidat D. Amour tragique av Cheveche4
En liten kortfilm med Bergensbanen, musikk of fransk vri. Musikken brukt er også Creative Commons. Les mer under videoen på YouTube.
Kandidat E. Bergensbanen som rute i Google Earth av Tom Kjeldsen
«For anyone with the interest in Google Earth, I have made a GE tour of the Bergen Railway Line (Bergensbanen). Allmost every placemark in this “The Bergen Line” railway tour has references to elapsed time (h:mm:ss BBNRK) in this documentary so you easy can locate the filmed area of any GE placemark in this collection.»
(fra kommentaren på NRKbeta). Dataene finner du på keyhole.com.
Kandidat F. Bergensbanen i 3D av Frank Eivind Rundholt
Frank Eivind som står bak bidrag A også, har laget en 3D-versjon av 5 minutter av Bergensbanen. Dette er 3D på den «gamle» måten, med røde og blå bilder, så her er det bare å grave i haugen med Donald-blader og finne fram brillene.
Les om hvordan det ble gjort på Frank Eivinds nettsider. Hvis du er interessert i «ordentlig 3D» på tv’en din, les NRKbetas artikkel om 3D TV.
Kandidat G: Sykle Bergensbanen av Eilif Leknes
Hvis du har en såkalt sykkelrulle og den riktige programvaren kan du nå sykle fra Bergen til Oslo. Jo fortere du sykler, jo fortere går toget. Stopper du og sykle, stopper toget. Her ser du hvordan systemet testes på NRK Hordalands treningsrom:
«Due to the fact that there is no GPS log for the route, the profile is made 100% by hand. After some searching, I managed to find some length and height info about the stations, tunnels and bridges, and I have used that info to make a rough profile. The parts of the video where the train stands still (mostly at stations) are cut away.»
Les mer om prosjektet på rullesykling.com.
Kandidat H: Bergensbanen timelapse – også for mobil – Kjell Are Refsvik
«Som en utålmodig sjel var målet var å lage en kortere versjon av programmet, men kanskje hovedsakelig å sette fokus på en alternativ og ofte mer rasjonell måte å bearbeide store datamengder på – UNIX systemer og software. Dermed er det metoden, snarere enn denne dette spesifikke sluttproduktet som er det sentrale.»
Les mer om prosjektet på Kjell Ares nettsider.
Kandidat I: Bergensbanen ASCII art – av Andreas Burø
«Syntes det er litt mye fokus på HD her. For de som ikke bryr seg så mye om høye oppløsninger, har jeg her et 4 minutter utdrag spilt av i ascii art.»
Musikken er i likhet med kandidat D fra Jamendo. Les mer om prosjektet på Andreas’ nettsider.
Vi kårer tre vinnere
De to første får hederlig omtale og den siste får et HD videokamera i posten!
Vi har hatt en jury på 120 personer innlosjert på et skikkelig dyrt høyfjellshotell i hele påsken. Stikkord: Åpen bar, påskelam og Kvikk Lunsj. Hardt arbeide.
Etter ni dagers diskusjon har juryen bestemt følgende (cue trommevirvel)…
Kandidat C. Bergensbanekart med video – av Kay Bærulfsen
Juryen sier: Veldig kul bruk av kart, video og data fra Wikipedia. Selv om løsningen er litt tung i nettleseren, og videoen er av ganske dårlig kvalitet, peker dette mot tjenester som vi i NRK faktisk kunne tenke oss å lage. Det å kombinere video med kart og geografiske data vil bli svært viktig for NRK i årene som kommer og dette er et kjempefint eksempel på hva slags tjenester man kan tenke seg vil bli lagd. Gratulerer!
Hederlig omtale går også til (ny trommevirvel)…
Kandidat I: Bergensbanen ASCII art – av Andreas Burø
Juryen sier: Hva er det man ikke kan like ved god gammeldags ASCII art? Det er nerdete, grisete og 80-tall. Gamle minner strømmer på. Det er anti-HD og veldig internettsk. Gratulerer!
Og vinneren er (sinnsyk pauketromming)…
Kandidat G: Sykle Bergensbanen av Eilif Leknes
Juryen sier: Vinneren har for det første laget et produkt som man kan bruke igjen og igjen. Det oppfordrer til gøy trening og er inspirerende for de som sykler inne om vinteren. Jobben med å lage en løypeprofil er en jobb for seg selv, som gjør at motstanden i sykkelen varierer ettersom det går oppover eller nedover. Vinneren har også klippet bort all stoppene, og beregnet hvor fort toget kjører slik at det skal være samsvar mellom sykling og fart på videoen. Du kan velge om du skal sykle i «sann tid» eller med påslag – altså at når du sykler i 40 km/t så kjører toget i 80 km/t. Imponerende og morsomt! Gratulerer med førstepremien!
Vinneren får et Canon Legria HD-kamera med Full HD (AVCDH), et SDHC 4 GB-kort og bag. Gratulerer igjen!
Vages
Hvor blir det av lenken til Tekno som bittorrent? Jeg finner den ikke, uansett hvor mange av de andre plassene jeg leter 🙁
Kay Bærulfsen
Du finner den her 🙂
Jørgen Leangen
Vages: prøv om du kan laste ned Tekno på denne linken: nl.nrk.no/torrent/tekno/s04/
Jørgen
Håkon Nessjøen
Synes litt synd på Kay som tydligvis har brukt mange timer på dette prosjektet, kontra de to andre vinnerene, som nesten bare har brukt et/to programmer til å gjøre alt for seg. Og så får han ikke trøstepris engang :/ hehe.
Øyvind Solstad (NRK)
Man får premier her i verden ut fra ideer, utførsel og detaljer.
Jeg tror vinneren er den som har brukt mest tid av alle på prosjektet sitt.
Eilif Leknes
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har i hvert fall brukt veldig mye tid på dette prosjektet (mye mer enn jeg trodde da jeg startet). Jeg overdriver nok ikke om jeg sier at jeg har brukt over 100 timer. Spesielt har det gått med ekstremt mye tid til prøving og feiling underveis for å få video, profil og alt til å stemme overens (jeg har vært nær ved å gi opp flere ganger). Dette på grunn av at jeg ble nødt til å gjøre en del ting på nye måter i forhold til hva folk har gjort før, på grunn av størrelsen på denne RLV’en (det ble rett og slett for stort for programmene som vanligvis brukes), kombinert med en del andre ting som kanskje blir litt for «teknisk» å forklare.
Men for all del, jeg regner med at mange andre (kanskje særlig Kay) også har brukt mye tid på sine prosjekter.
Til slutt vil jeg (beklageligvis noe sent) si takk til NRK Beta for kameraet (jeg er allerede i gang med å planlegge filming av nye RLV’er til sommeren). Og jeg må si at jeg synes at det var mange gode (og vel gjennomførte) idéer her.
ninad
Gidder noen å ta seg bryet med å skrive her hvem som vant osv? Får ikke sett Tekno akkruat nå 🙂
Eirik Solheim (NRK)
Sakset direkte fra artikkelen du nettop har lest:
«Og vinneren er (sinnsyk pauketromming)…
Kandidat G: Sykle Bergensbanen av Eilif Leknes»
🙂
Eirik
Her er et bra bruksområde for filmen: engadget.com/2010/04/15/winscape-virtual-window-features-wiimote-headtracking-absolutel/ (1:43 uti den første filmen)
Hva skal NRK med sosiale medier?
[…] 2010: Bergensbanen ut i HD på BitTorrent og konkurranse om beste publikums-remiks. […]
Hurtigrute-vinneren
[…] trekker fram det interaktive kartet Kay Bærulfsen laget med traséen til Bergensbanen. Dette var et konsept som ble videreført i den […]