nrk.no

Ta bedre bilder i påsken

Kategori: Foto


Vi kan ikke hjelpe deg med påskeværet og vi regner med at du vet hva du skal gjøre med alle dingsene når det er kaldt. Så selv om solen ikke skinner over hele Norge for tiden kan vi sørge for at bildene du tar i påsken blir så bra som mulig likevel.

Fotografen Eirik Urke oppsummerer det beste påskefototrikset på mindre enn 140 tegn.

Og det trikset er så bra at vi går litt i detalj her. Å «eksponere» handler i fotoverden stort sett om hvor mye lys man slipper inn på bildet. De fleste kamera har automatikk som gir deg riktig mengde lys i de fleste tilfeller. Men noen ganger treffer det ikke og dersom det slipper inn for mye lys får du et overeksponert bilde. Andre ganger slipper det inn for lite lys og da får du et undereksponert bilde.

Automatikken baserer seg på at tingene du har i bildet reflekterer en viss mengde lys. Kloke mennesker har kommet frem til et gjennomsnitt som fungerer for de fleste bilder. Inne, ute, i nord og i sør. Det samme gjennomsnittet gjelder.

Men, noen steder fungerer dette gjennomsnittet litt dårligere enn ellers. Og et av disse stedene er det berømte norske påskefjellet. Kombinasjonen mye lys og veldig hvit bakgrunn kan lure automatikken. Og ofte blir det du vil ta bilde av for mørkt fordi kameraet strever med å dempe lysmengden fordi det er så mye snø i bakgrunnen.

For å demonstrere gikk jeg ut og tok bilde av noen påskeegg. Først stolte jeg blindt på automatikken. Den prøver å oppnå et typisk gjennomsnitt og ender med grå snø og mørke påskeegg:

For å få fine farger og hvit snø må du overstyre automatikken og be om litt ekstra eksponering. Her har jeg lagt på et ekstra trinn:

Men hvordan legger man på dette ekstra trinnet?

De aller fleste kamera har en eller annen mulighet som gjør at du kan overstyre automatikken med opp til fire trinn. To trinn opp og to trinn ned. Du kan begynne med å lete etter et symbol med pluss og minus: +/-

Noe i retning det som er ringet inn i bildet under.

Om ikke du finner en egen knapp med dette symbolet kan du lete i menyene eller til slutt krype til korset og faktisk slå opp i bruksanvisningen (den har du selvfølgelig kastet for lenge siden, men et google-søk på «typenummer for ditt kamera + instruction manual» gir ofte brukbare treff).

Når du har justert vil kamera ofte vise hva du har gjort:

Fyr løs. Med dagens priser på minnekort er det bare å sikre seg. Ta flere bilder. Et som følger automatikken og et par der du legger på noen trinn. Så plukker du det beste når du kommer hjem.

Oppdatering:
Jeg hadde ikke noe problem med å skjønne Eirik Urkes enkle twittermelding, men som Knut-Sverre Horn nevner i kommentarfeltet kan språkbruken i hans melding virke litt misvisende. Det du skal gjøre er altså å kompensere et trinn eller to. Slik at bildet blir riktig eksponert. Det er ikke ofte du bevisst vil overeksponere hele bildet. Noen av formuleringene i artikkelen er derfor justert for at begrepene skal fremstå så korrekte som mulig.

13 kommentarer

  1. Knut-Sverre Horn

    Nei, nei og atter nei:

    Man skal ikke overeksponere. Man skal derimot kompensere (i forhold til lysmålerens anvisning) for å få rett eksponering!

    Språkbruken i artikkelen er forvirrende. Et overeksponert bilde har utbrente høylys i snøen, og det vil vi som regel unngå.

    For øvrig er det verd å merke seg at gode moderne lysmålere (da snakker vi helst speilrefleks) treffer langt bedre i sol, der det er kontraster mellom lys og skygge, enn i gråvær. I sol kan man (i alle fall med mine Nikon, enklere Canon-kameraer sliter litt mer med eksponeringen ifølge tester) regne med å treffe svært godt med eksponeringen om man følger lysmåleren.

    Svar på denne kommentaren

  2. Bjarne Betjent

    @Knut. Det er ikke noe galt i å overeksponere på snø.
    De fleste kamera er stilt inn til å tro at alle objekter reflekter en viss mengde lys, og setter normaleksponering etter dette. Snø derimot, reflekterer nær 100% av lyset, og kameraet feilberegner og undereksponerer derfor bildet.
    Å overeksponere 1-2 trinn retter opp dette.

    Svar på denne kommentaren

  3. Eirik Solheim (NRK)

    @Knut-Sverre Horn og @Bjarne Betjent:

    Derer har rett begge to. Jeg har justert språkbruken og lagt til en oppdatering. Det er begrepsmessig riktig som Knut-Sverre sier. Du vil kompensere, og dermed ende opp med riktig eksponering. Det er ikke så ofte du bevisst vil overeksponere hele bildet.

    Men Bjarne har også rett: påskefjellet gir usedvanlig stor dynamikk med veldig langt mellom det som er lyst og det som er mørkt. Da gjør det som oftest ikke noe om snøen faktisk blir overeksponert så lenge hovedmotivet blir riktig eksponert.

    Det er også riktig at kameraene blir bedre og bedre. Lysmålerne har forsåvidt vært svært nøyaktige i mange år, men nyere kamera har mer avansert datakraft og analyserer både resultatet fra lysmåleren, avstanden til hovedmotivet fra autofokusen og gjør en analyse av hele bildet.

    Noen ganger gir det mer korrekt eksponering selv i de klassisk vanskelige situasjonene med mye lys og snø.

    Svar på denne kommentaren

  4. Eirik H. Urke

    @Knut-Sverre Horn
    Det handler naturligvis om overeksponering i forhold til hva lysmåleren oppgir. Altså: Automatikken gir én eksponeringsverdi, vi ønsker 1-2 trinn mer eksponering enn dette.

    Som nevnt i original tweet (noe kort, riktignok) vil en under stabile lysforhold ha god nytte av å måle lyset mot et nøytralt objekt (18% grått) og beholde innstillingene manuelt. Men det er en mer avansert tilnærmingsmåte.

    Svar på denne kommentaren

  5. Knut-Sverre Horn

    @ Bjarne Betjent:

    Det er en overdrivelse at snø reflekterer nær 100 prosent av lyset. Fersk snø har en albedo på 80 eller kanskje 90 prosent, men smeltende snø kommer fort ned i 70.

    Ellers har du overhodet ikke skjønt mitt poeng om begrepsforvirringen mellom eksponering og kompensasjon i det opprinnelige innlegget (korrigert nå), og kanskje heller ikke fått med deg at moderne matriselysmålere slett ikke bygger på at motivet reflekterer 18 prosent. De analyserer felter i motivet på langt mer komplisert vis enn som så.

    @ Eirik:

    Måling mot 18 prosent grått forutsetter at de viktige delene av motivet er i rimelig nærhet av samme valør. Fint for ansikter, selvsagt – men du får fort overeksponert nysnø om du bruker dette trikset. Og snøen er tross alt den viktigste delen av ganske mange påskebilder.

    Det beste hadde kanskje vært å tipse folk om bruken av histogrammet?

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik H. Urke

    @Knut-Sverre Horn
    Lysmåling og ekponering kan man skrive bøker om og bruke et liv på å lære, så det er ikke noe problem å gjøre dette komplisert.

    Men et enkelt triks for påskebildene er å overeksponere 1-2 trinn (i forhold til automatikken), som jeg synes Eirik S illustrerer på glimrende vis.

    Svar på denne kommentaren

  7. Eirik Solheim (NRK)

    Om du sikter til hvitbalansen i bildene i denne artikkelen har du helt rett.

    Bildene bør vel egentlig bare stå som et skrekkens eksempel på hvor dårlig Canons automatiske hvitbalanse er i enkelte situasjoner.

    Jeg ser at jeg burde ha fikset det i software før jeg publiserte.

    Svar på denne kommentaren

  8. Enkelte kameraer har også en såkalt «bracket»-funksjon, som automatisk tar tre bilder: En med satt eksponering, en med mørkere, og en med lysere. Hvor mye mørkere og lysere kan i noen tilfeller også forhåndsinnstilles.

    Svar på denne kommentaren

    • Jens Anders (svar til Finn)

      Bracketing mht. Eksponering er ikke dumt.
      Å ta bilde i raw-format er heller ikke dumt – da har du (nesten) alle muligheter for å korrigere eksponering i ettertid.

  9. Lag spennende timelapsevideo i påsken

    […] har litt ekstra tid i påsken. Og vi tar ekstra mange bilder. I fjor ga vi dere et generelt fototriks for å ta bedre bilder i snøen. I år prøver vi å inspirere til å starte et litt mer omfattende […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Lag spennende timelapsevideo i påsken Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.