nrk.no

Fremtidens magasin 4

Kategorier: Gadgets,Mobil & Video


Vi har tidligere sett på Wireds tanker om fremtidens magasin, vi har kikket på Sports Illustrated, og hvordan Bonnier i Sverige har tenkt det kan se ut. Og vi hadde noen tanker om hvordan iPad vil være den første dingsen som gjør at vi begynner å lese – og kjøpe – magasiner på en skjerm.

Ta en titt på dette. VIV Mag driver og lager sitt første magasin for iPad, og det ser imponerende ut:

Together with co-directors Cory Strassburger and Ming Hsiung, we produced a motion magazine cover and feature spread for Viv Mag – an all digital magazine, which would allow us to create content that will be able to live on the iPad and other tablet devices where digital magazines can live.

Du kan teste ut magasinet (bortsett fra touch-funksjonaliteten) på Alexx Henrys nettside (store filer!).

16 kommentarer

  1. Godt poeng Rolf tar opp der. Hva koser det å lage noe sånt? Og hva betyr det for forbrukere? Får vi bare se så bra produkter av og til? Hva vil magasinene koste?

    Og vil de egentlig være bedre enn det vi allerede har på internett?

    Kommer Apple til å gi iPhone tilgang til de samme applikasjonene som iPad? Vil du i såfall kunne lese disse magasinene også på iPhone?

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Simon)

      En av forskjellene vil vel være at det er lettere å ta med seg? Både fordi platen du leser på er mindre og mer egnet til å bruke «i fanget» og fordi magasinet er nettopp det; et magasin. Du laster det ned og har det på maskinen (i motsetning til en nettside som du klikker deg rundt på).

      Dette er en ekstremt påkostet produksjon men slik er det jo i den tradisjonelle magasinbransjen også. Jeg vet ikke hva det koster å produsere et nummer av Wired men det er ikke småpenger. Eller Vogue, Elle osv.

      Jeg tror mange av magasinene ikke vil komme til de små skjermene (iPhone, iPod) fordi de ikke blir lesbare.

    • Lettere å ta med seg? Telefonen er jo veldig lett å ta med seg. Og laptopen er jo, derav navnet, «i fanget». Jada – dette er argumentet man hører hele tiden; «trenger vi egentlig en ekstra dings». Vi får se 🙂

      Joda bladene koster vel en del å produsere idag også, du har vel rett i det.

      Jeg er enig, det kommer nok ikke til iphone. Men jeg tror ikke det er fordi iphonen har begrensninger i seg selv. Med pinch-to-zoom og en 800×480, 4″ skjerm (iphone 4g?) får man jo plass til riiiimelig mye informasjon. Jeg tror heller det er fordi Apple vil gi forbrukere en grunn til å kjøpe iPad.

    • Rolf Valle (svar til Simon)

      I den tredje videoen på Alexx Henrys nettside (link i artiklen) sier de:

      «It’s designed to live not only online, but on smartphones and of course the upcomming iPad and other tablets.»

      Så ja, de tenker i ulike formater.

    • Kristian Majer (svar til Rolf Valle)

      Takk Rolf for at du fant denne siden, og Øyvind publiserte den videre. Den var meget interessant. Jeg følger deg nå på twitter.

  2. Kristian Majer

    Takk for linken. Dette er noe vi i bransjen diskuterer ganske mye. Hva vil skje med papirmediet, og hvordan vil overgangen til det digitale bli.

    Målgruppen diskuteres også ganske mye. Mange av de «digitale» magasinene nå er laget med papirtankegangen som utgangspunkt. Det blir mye blaing fra side til side. Det utnytter ikke det fulle digitale potensialet. Argumentet er at målgruppen ikke er klar for noe mer, at de må vennes til det nye mediet (eller vi i bransjen er for treige?).

    Om dette stemmer eller ikke… Det finnes ikke noen ordentlig statstikk på det, men det blir utrolig spennende hvis ipad eller lignende klarer å få en stor markedsandel på tvers av målgrupper. Da kan det skje mye.

    Svar på denne kommentaren

    • Vet ikke hvem du definerer som målgruppe her, men målgruppen er klar! 🙂

      Det er forhåndsbestilt 350.000 iPads i USA, i lille Norge er det alt forhåndsbestilt nærmere 100.000 hvis jeg ikke husker feil. Det er helt tydelig at folk er klare for dette.

      Det er bedre å lese papirmagasiner pga layout, konsentrasjon om et tema om gangen, du har det i hånden osv. Det er bedre å lese på nett fordi det er oppdatert, har bildegallerier og videoer, linker til andre artikler og muligheten til å dele med venner — med iPad og andre tablets får vi det beste fra begge verdener!!

      Spørsmålet er om den norske bransjen kommer til å levere. E-bøker er allerede «utsatt» (is.gd/aM1SS / is.gd/aM1SR) – håper ikke magasinene gjør samme tabbe.

      iPhone er ikke bedre enn innholdet du har på den – den samme vil gjelde for iPad!

    • Simon (svar til Kenneth)

      100.000 ipads i norge? Det har jeg vanskelig for å tro. Har du link? Det ville i såfall vært en sensasjon i mine øyne.

    • Kenneth (svar til Simon)

      Mulig jeg tok i litt! 🙂 Mener å ha lest at både Humac og Eplehuset måtte stoppe forhåndsbestilling på ca 40.000, men finner ikke noe kilde på dette, så mulig jeg har drømt.

      Interessen er uansett stor i Norge. Ref.: is.gd/aOjbr / is.gd/82956

  3. Hvis Marx hadde rett i sine tanker om produktivkreftene og produksjonsforholda så ser vi nå en helt ny æra for tidskrifter og magasiner.
    Dette blir spennende for oss lesere. Men ennå mer spennende for
    mediabransjen. Her ligger det utfordringer som vil trigge mange kreative nye løsninger for å formidle bilder, ord og lyd.
    PS til papirtigerene:
    De håndverkerne som dreide rokker kom aldri igang med å produsere spinnemaskiner.

    Svar på denne kommentaren

  4. Oceanwatcher

    Morsom sak.

    Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en iPad, men en eller flere tablets kommer nok til å ende opp her i huset. 🙂

    Jeg tror det vil være få magasiner som kaster seg på videoproduksjon. Det vil være for dyrt for de mindre magasinene.

    MEN – Simon og Øyvind: Enda et argument for digitale magasin er geografisk spredning. Det finnes noen magasiner jeg gjerne skulle abonnere på. Men siden jeg bor i Brasil så er det nesten umulig. De vil komme frem 2-3 uker etter utgivelse og pga. porto så vil abonnementet bli svinedyrt!

    Så jeg ser virkelig frem til digitale utgaver, men tror at det vil bli mange som holder seg til pdf eller lignende. Det koster omtrent ingenting (man bruker vel nesten uten unntak pdf i produksjonsprosessen nå for å levere til trykk?) så det å kjøre ut en utgave som kan brukes til digital distribusjon koster svært lite i tillegg.

    Det som blir mest interessant vil være å se prisen på digitale magasiner. Og hvordan det vil påvirke salget av papirutgaven.

    Det finnes i dag noen magasiner som kun lever på nett. Disse vil få en mye større spredning og det vi virkelig kan takke Apple for er å kick-starte trender som dette.

    En tablet er jo ikke akkurat noen ny ide. Satt og så på en gammel episode av StarTrek på SciFi Channel her i Brasil og jammen dukket det ikke opp en tablet der 🙂 Der hadde de vel tablets lenge før folk flest visste hva en PC var!

    Svar på denne kommentaren

  5. Er spennende, men jeg tror ikke at magasin som trykkbart medie vil forsvinne med det første, og erstattet av iPad-er og ekvivalente digitale produkter.

    Det av den enkle grunn at folk ønsker magasinet i fysisk form som lukter magasin, og som lager lyd når man blar i det på trikk, buss, fly og hytta 🙂

    Men miljøvennlig er det. Spesielt som erstatning for «kjendismagasiner» som leses raskt, er utdatert raskt og deretter gjerne kastes til uka.

    Ser for meg følgende slagord fra (Green) Apple:
    «Buy an iPad and save the rainforest!»
    (har de laget et slikt allerede?)

    Helt «off-topic» / tips:
    Dere må få lagt inn stjerner (*) eller en slik JS validator som forteller hvilke felt som er obligatoriske. Jeg mistet alt jeg hadde skrevet når jeg trykket «Publiser» og måtte trykke meg tilbake i nettleseren fordi jeg manglet noen felt.

    Svar på denne kommentaren

    • Henrik Lied (NRK) (svar til Ex Machina)

      Heisann!
      Beklager, forstår ikkje korleis dette har gått oss hus forbi.

      Har lagt til ei lita stjerne no, så får vi sjå om ein form for validering via JS kan implementerast etter kvart.

      Takk for innspelet!

Legg igjen en kommentar til Kristian Majer Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.