nrk.no

Augmented reality i biler

Kategori: Software


Mashable skriver i dag om General Motors som forsker (som alle bilmakere antar jeg) på hvordan de kan bruke ny teknologi til å forbedre biler og sikkerhet i trafikken. GM ser for seg at en rekke systemer i bilen hjelper sjåføren til å få et bedre inntrykk av trafikken. GPS-navigasjon, kamera som ser i mørke (infrarødt) og bildeanalyse – og teknologi i selve frontvinduet som viser hva systemene beregner for deg.

Se selv hva GM tenker:

Kanskje like interessant som å se og lese om teknologien, er å lese hva slags kommentarer som kommer – både hos Mashable og på YouTube-videoen. Der handler det mye om «fiks de $&$## motorene først» og «hva f… skal jeg med alt det der opp i ruta». Hva tror du? Tenk deg en mobil i 1990 satt opp mot en mobil i 2010. Tenk deg så dette vi ser her med 20 års utvikling bak seg. Jeg tror det vil skje store ting.

Forklaring: Hva er augmented reality?
Oversikt: Alt vi har skrevet om augmented reality på NRKbeta

Vi har tidligere vist denne videoen fra BMW, som også vil være med på utviklingen:

13 kommentarer

  1. Dette blir tøft. Få fremhevet fotgjengere, dyr ved veien, veikantene når det er mørkt og sier i fra om øynene dine begynner å bli veldig sigene. Et kamera som oppfatter fartsgrensen og putter den nederst på ruta. Kanskje den også plukker opp veinavn, om det er forkjørsvei osv.

    Dette er helt garantert fremtiden. Men er litt spent på hvordan de kommer til å løse utfordringene de har foran seg;

    For eksempel om ruta «krasjer» (haha) og viser blåskjerm over hele vinduet.

    Eller som med ryggesensoren vi har idag; dersom den plutselig en dag ikke funker og du ikke får en feilmelding – da rygger du ned lyktestolper i hytt og gevær (jadda, det har jeg gjort).

    Kanksje fremtiden er sånn minority report / i robot greier.. at bilen bare kobler seg på veinettet og kjører av seg selv?

    Svar på denne kommentaren

  2. Dette var jo en interessant frontrute. Her i Norge hadde det jo vært praktisk å fått de stedene på veien du ikke vil kjøre markert med rødt, slik at man slipper å havne nedi sprekker, ujevnheter og hoppe på telehiv.

    De brillene til BMW skulle jeg jammen meg hatt når jeg var i førstegangstjenesten. Hadde jo gjort det enklere å leke mekaniker selv om man ikke har peiling på hva man gjør.

    Svar på denne kommentaren

  3. Spennende artikkel! Og mye av grunnlaget for løsningen er allerede i bruk;) Eks. har BMW «head-up display» som henholdsvis viser trafikk-info som hologram i frontruta, og løsnignen «Night Vision» som ved bruk av IR-kamera identifiserer fotgjengere i mørket før øyet kan se dem.

    Nå gjelder det bare å få matet mer nyttig software inn i løsningene og ikke minst gjøre teknologien mye mer allment tilgjengelig gjennom lavere priser.

    Dette blir både moro og trygger for folk i og utenfor bilen;)

    Svar på denne kommentaren

  4. Så noe slikt på verdensutstillingen i Hannover 2000: Head Up display, bevegelsessensor for kartlegging av fotgjengere og pupillavleser. Jeg har inntrykk av prosessen går litt sakte, at vi har hatt teknologien lenge, men at det tar lang tid før vi finner det i privatbiler. Riktignok har bl.a. Volvo tatt i bruk en sovne-sensor.

    Mange steder hadde det jo vært flott med en elg/storviltsensor: kombinasjon av UV/bevegelsessensor når man kjører gjennom mørke skoger.

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Karstein)

      Med augmented reality i små bærbare enheter, har denne teknologien blitt mye billigere. Og prosessorene som skal gjøre tallknusingen har blitt billigere. Programvaren som brukes har også blitt sykt mye bedre og billigere fordi alle de store mobilleverandørene har mulighet til å kjøre slik programvare.

  5. HUD har vært brukt i Chevrolets Corvette i en god del år for å vise standard dashbord-funksjoner som speedometer, turteller, gir-posisjon og så videre. Augmented Reality derimot…

    For å bruke den nydelige allegorien; hvis Corvetten tilsvarer de første LCD-displayene på gamle mobiltelefoner, så er dette som å se kart-software med GPS på moderne telefoner.

    Jeg tror nok at dette blir et mellomsteg mellom ekstern og personlig AR, dette systemet er bundet til bilen, og dermed til et konkret objekt/formål. Neste steg vil være en personlig AR-sone som synkroniseres med bilens datamaskin, på samme måte som folk i dag har med seg sin personlige musikk på iPod, mp3-spillere med fm-sender osv. for å kunne spille av musikk i bilen, men fortsette å høre på den hvis man går ut.

    Svar på denne kommentaren

  6. Og hva med når teknologien en og annen gang ikke oppfatter fotgjengeren der foran, for det vil skje, ja hva skal sjåføren si da? Nei, jeg så ham ikke fordi den ikke var highlightet i frontruta…
    Datamaskiner kan aldri bli bedre enn mennesker når det gjelder persepsjon.

    Svar på denne kommentaren

  7. Det er veldig viktig at displayet ikke gir for mye- eller uinteressant informasjon. Oppmerksomheten må kun rettes mot det aller viktigste. På bildet oppfattes skiltet som viktig, men det er jo ingen trussel mot bilens sikkerhet. Oppmerksomheten her må være på veien, og svingen som kommer. Stor feil. Personlig vil jeg ikke ha dette. Tviler på at systemet er i stand til å tenke like godt og raskt som et normalt menneske.

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Morten)

      Må systemet tenke like godt som et menneske for å være nyttig, uten å være farlig? Hva da i såfall med GPS? Det er etterhvert blitt et uvurderlig hjelpemiddel for mange sjåfører, «amatører» som proffer. Og selv om man kan rote seg helt bort ved å stole blindt på GPSen, og det har vært ulykker fordi folk fomler med GPSen i stedet for å se på veien, så er det ingen som seriøst mener at GPS må bort.

      Enig i at det er en kunst å finne ut HVA displayet skal varsle om. Skilter og veier er dessuten så forskjellige at det vil være en formidabel jobb å lage et system som er til hjelp i en rekke forskjellige situasjoner.

      Men for å bruke GPS igjen som et eksempel: Om du hadde satt deg i en tidsmaskin og reist til 1960 og sagt at om 70 år går masse folk rundt med en dings som koster 7-8 timelønner, som kan brukes til å ringe til alle andre på jorda med samme dings, og som dessuten forteller deg nøyaktig hvor du er, hva butikkene rundt deg heter, hva været blir her de neste 48 timene og hvor vennene dine er, så hadde de kalt det science fiction…

  8. Augmented Reality – Din nye virkelighet | magnusg.no

    […] i både lys og mørke. Krappe svinger vil få en anbefalt hastighets og linje beskrevet foran etc. NRK Beta har skrevet litt om dette før. Det kan virke som fremtiden ikke er så langt unna i hverdagen […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Jakob Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.