nrk.no

Spotify ikke klart for USA ennå

Kategorier: Konferanser og messer,Musikk og lyd & Netthandel

Daniel Ek fra Spotify blir intervjuet av Eliot Van Buskirk fra Wired.com
Daniel Ek fra Spotify blir intervjuet av Eliot Van Buskirk fra Wired.com

Daniel Ek fra Spotify. Foto: Per Ole Hagen/NRK
Daniel Ek fra Spotify. Foto: Per Ole Hagen/NRK

En sesjon det var knyttet store forventniger til på den interaktive festivalen under SXSW, var Daniel Ek, grunnlegger og leder av Spotify. Han ble intervjuet av Eliot Van Buskirk fra Wired foran tre-fire tusen tilhørere. Det store spørsmålet som hang i lufta, var: når blir Spotify tilgjengelig i USA?

Daniel Ek er en usedvanlig veltalende og også tiltalende og tillitsvekkende mann, og det er lett å glemme at han bare er 26 år. Han startet sitt første selskap som 14-åring, og mange mener at Spotify er en av redningsplankene for den globale musikkindustrien. Men noen dato for når de lanseres i USA ville ikke Ek ut med.

– Vi jobber hele tida med å utvikle programmet og legge til funksjonalitet, og i løpet av de neste ukene vil folk merke at vi er på vei mot neste generasjon av programmet. Han var også opptatt av at de ikke vil lansere i USA før neste generasjon er klar, så kanskje svaret ligger her et sted?

Åpningsbildet på Spotify.
Åpningsbildet på Spotify.

En viktig kritikk av Spotify har vært at det ikke genererer så mye penger til artistene og de andre rettighetshaverne. Dette har bl.a. skyldtes at andelen betalende abonnenter har vært for lavt, og at reklamen på gratisversjonen ikke har stått for stort nok bidrag. På spørsmål om hvor mye én, ett tusen, hundre tusen spillinger av en sang genererer, ville ikke Ek gi noe konkret svar.

– Vi legger alle pengene vi tjener i en pott, og så deler vi med alle rettighetshaverne, svarte han. Dette er en annen måte å beregne betaling på enn for andre tradisjonelle tjenester, og kanskje ligger noe av forklaringen på at USA-lanseringen drøyer her. I tillegg er det amerikanske musikkmarkedet veldig forskjellig fra Europa, hvor de så langt er inne i 6 land.

– Vi holder på med forhandlinger med rettighetsorganisasjoner og plateselskapene i USA, og også rundt regnet 5000 publishere, som er en helt annen virkelighet enn vi er vant til.

– I de 6 landene vi er inne i, England, Spania, Frankrike, Sverige, Norge og Danmark, har vi til nå 7 millioner brukere, og ca. 350.000 av disse er betalende abonnenter. Antallet betalende abonnenter øker jevnt og trutt. I Norge er det pr. i dag over 600.000 brukere, men Spotify vil ikke si hvor mange av dem som er betalende.

Daniel Ek fra Spotify blir intervjuet av Eliot Van Buskirk fra Wired.com
Daniel Ek fra Spotify blir intervjuet av Eliot Van Buskirk fra Wired.com

Under intervjuet snakket Daniel Ek også om teknikken bak Spotify, P2P. Denne teknologien gjør bl.a. at Spotify ikke belaster nettet like mye som om alt hadde blitt spilt av direkte fra en sentral database. Det valgte også å lage en applikasjon i stedet for en webbrowerbasert løsning, noe som har gjort at Spotify har veldig rask aksesseringstid. Hvis du har en rimelig ok nettforbindelse merker du stort sett ikke at du streamer over nettet i stedet for å spille av fra din egen maskin. I tillegg har de allerede lansert mobile løsninger og muligheten for å lytte både via Mac-en, PC-en eller mobilen off-line.

Andre temaer som ble berørt, var hvordan tjenester som Spotify påvirker totaløkonomien i det musikalske ekosystemet. Her kunne Daniel Ek opplyse om at Sverige hadde en positiv vekst i markedet i fjor, både i digitalt salg, naturligvis i lovlig streaming, og faktisk også i CD-salg. Hans tese er at Spotify driver opp salget av CD-er,

– Jeg kjøper gjerne den musikken jeg elsker, mens jeg bruker Spotify til å høre på all musikken jeg liker.

Per Ole Hagen jobber som musikkrettighetsansvarlig i NRK. Hagen er mangeårig musikkjournalist og jobber også fortsatt med NRKs musikksider. Han gjesteblogger for NRKbeta fra internett og musikk-konferansen SXSW i Texas, USA.

7 kommentarer

  1. Per Ole Hagen

    @Øyvind – jeg er usikker på når/om keynotes blir lagt ut på video. Skal sjekke.
    @Anders – takk.
    @Tim – Han var relativt vag – «in the next few weeks you will see many new functions», men han snakket endel om å bygge inn sosiale funksjoner i Spotify. Han var konsekvent på at Spotify ikke skal konkurrere med Facebook, Twitter o.l.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Malin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.