Når vi ser filmer som Avatar eller Alice In Wonderland, forstår vi naturligvis at mye av det vi ser er effekter som er generert i datamaskiner. Men når det vi ser ikke er like uvirkelig, er det lettere å la seg lure.
Det faglige innholdet under årets Broadcast Mountain, som er et årlig symposium for folk som jobber visuelt med film og tv, begynte med Patrik Forsberg fra Stiller Studios som presenterte studioet de har bygget for innspilling av reklamefilm med virtuelle kulisser. Denne reklamen som for tiden går på tv i Norge, er innspilt i studioet.
Ved å sende ned et lite team til hotellet for å gjøre opptak av alle bakgrunnene, kunne de så lage hele området som en virtuell kulisse i computerne i studioet. Deretter kunne de gjøre alle opptak med skuespillere og dansere der. Det hele settes sammen i påsynskvalitet mens opptakene foregår. Slik at kundene kan se på og vurdere resultatene underveis…
For ytterligere å effektivisere riggetiden er studioet fast lyssatt, og RED kameraet er fastmontert på et Cyclops Motion Control system.
Men denne teknologien brukes ikke bare i reklamefilm. Det Los Angeles baserte Stargate Studios bruker dette i stor stil i mange TV-serier, og sikkert i noen av dem du har sett på også, uten at du nødvendigvis har skjønt det.
Torstein
Helt utrolig, har sett flere av de seriene som vises i filmen, og har aldri tenkt at til og med vanlige gatescener er filmet med greenscreen. Imponerende!
Simon
Jeg var jo klar over at blå/grønn-skjerm er veldig utbredt i film, spesielt de med mye spesialeffekter, men dette… Utrolig.
Dette var jeg virkelig ikke klar over. Takk!
Weapons of mass deception
Spørsmålet er: Hvordan kan vi vite at de nyhetene vi ser er det som virkelig foregikk?
Sjekk ut en film kalt «The Running Man» (1987) (eller les boka).
Tar for seg temaet rettssystem, reality-tv, datagrafikk, nyheter og «kamp mot terrorister» i år 2020.
AndreasWS
Det er heller ikke uvanlig å gjøre fotoshoots på denne måten lengre. Fotografen Ashley Cameron har flere bilprodusenter som kunder, og han har sakt at markedet har endret seg vesentlig de siste årene. Nå er det hovedsaklig klipp og liming. Bilen som skal være med blir aldri avfotografert, fotografen får tilgang til avanserte konstruksjontegnener(?) som da må photoshoppes og mekkes på.
Frank Eivind Rundholt
Her var det faktisk mer grønnskjerm en det jeg var klar over.
I filmen Wag the Dog driver de og trikser litt med nyhetsbildet. Da jeg så denne filmen første gang, tenkte jeg hvor enkelt det kan være å fabrikere en virkelighet. Er jo faktisk bare noen dager siden vi så et slikt tilfelle i Georgia (selv om det ble opplyst at det var «etterligning av mulige hendelser»).
Ikke alt du ser på TV er virkelighet | Frank Eivinds verden
[…] for at jeg vet at det brukes mye blue/greenscreen og effekter. Men etter å ha lest et innlegg på NRKbeta og sett videoen der (øverste videoen i dette innlegget), blei jeg faktisk svært overrasket over […]
Effektene i Boardwalk Empire
[…] mer bakomstoff, kan vi anbefale Montages’ fyldige bakomsak om Kongen av Bastøy og våre egne Ikke tro alt du ser på TV, Bak spakene på promo for Kongshavn og Bakom Blindpassasjer: del 1-4 om du ikke har sett dem […]
Nå kan man endelig lage direktesendt Science Fiction
[…] små barn vet at grønne vegger idag er en vesentlig del av mye filmproduksjon, og at ikke alle karakterer man ser på skjermen ser […]