Sanntidswebben er over oss for full rulle. Hvert sekund overøses vi av statusoppdateringer fra et utall sosiale tjenester. Bare Facebook alene spyr ut 60 millioner statusmeldinger pr dag. Twitter ligger hakk i hel med sine 50 millioner Tweets pr dag, mens 300 000 sjekker inn på ulike steder på FourSquare hver dag. Hvordan skiller man det som er gøy, fra det som kanskje bare er støy?
Under SXSW var dette tema på en av sessionene holdt av Erik Lumer fra selskapet Cascaad. Lumer & Co jobber ut i fra teorien om at informasjonen fra de sosiale nettene må filtreres for at vi skal få noe som helst fornuftig ut av den. Hva interesserer akkurat du deg for, akkurat nå?!
Lumer har forsøkt å dele inn måten vi registrerer og tar til oss informasjon fra de ulike sosiale nettene på i fem ulike kategorier.
«Wisdom of the Few: Curators»
I denne kategorien havner folk som Robert Scoble, Kevin Rose, Michael Arrington og Guy Kawasaki. Superstjernene innen sosiale medier, som med sine anbefalinger og favoritter fungerer som en form for kuratorer rundt hva som er bra, viktig og riktig.
«Wisdom of the Crowd: Most Popular»
Tjenester som Digg, Delicious,og TweetMeme fungerer etter hvem-liker-hva-best-prinsippet, og har etter hvert fått en solid posisjon hva nettdagsorden angår. Havner du i toppsiktet på disse tjenestene med akkurat din historie, bør du sørge for å ha serverparken i orden.
«Wisdom of you friends: Social Search»
Kort oppsummert er Social Search blandingen mellom tradisjonelle søk fra feks Google, men iblandet resultater fra dine venner i sosiale nettverk. Søker du på en produkt, og en av dine venner også har omtalt produktet vil dette tas med som en høyt prioritert bestanddel av søkeresultatet. Det har vært litt stille rundt Googles Social Search, som lenge var i eksperimentell fase, men Google Buzz, må ses på som et skritt i samme rettning.
«Wisdom of the self: Personal relevance»
Personal relevance, slik Lumer her beskriver det, oppsummeres best med tjenester som My6Sense, hvor man forsøker å bygge intelligent software som skal være i stand til å finne ut hva du liker basert på hva du allerede har konsumert.
«Wisdom of the graph: Social Discovery»
Social Discovery er Lumers forsøk på å raffinere utvelgelsesprosessen enda et hakk. Ved å koble sammen mennesker som tilsynelatende har de samme interessene, med disse interessene prøver Lumer, gjennom mobilappen Cascaad, å finne fram til innholdet som til enhver tid passer meg. Nedenfor finner du Lumers foredrag fra SXSW.
Vanskelig oppgave
Å finne sortere ut det riktige innholdet for enhver bruker til enhver tid, har vist seg vanskelig, og oppgaven blir ikke mindre jo flere sosiale nettverk som introduseres og kobles sammen. Inn og utsjekking av lokasjonsbaserte tjenester, restaurantanbefalinger, breaking news på Twitter og bildene fra sist jobbfest på Facebook. Mulighetene, og kompleksiteten i oppgaven er formidabel.
Hvordan sortere du ut hva som gøy og hva som er støy? Er løsningen knallhard røkting og sammenkobling av ulike sosiale nettverk, eller har du funnet den ultimate tjenesten som sorterer realtidswebben og serverer deg godbitene?
jardenberg kommenterar – 2010-03-15 | jardenberg unedited
[…] Støy eller gøy: Sanntidswebbens dilemma […]
Morten Skogly
Knall artikkel, tester my6sense og Cascaad nå. Mitt triks er å gi totalt beng rett og slett. Sjekker innom ymse feeder via feedly og twitter når jeg kjeder meg, ellers er det godt gammeldags søk som gjelder for å finne fakta. Når det gjelder innhold som krever litt mer tid av meg, for eksempel bøker (kindle på iPhone = hurra) så er anbefalinger fra folk jeg liker og stoler på viktig, men ellers er det bare å go with the flow. Men har jeg merket at jeg defaulter til ted.com mer og mer, det er for meg det beste utgangspunktet for å finne ting som er verdt å bry seg om. On website to rule them all.
Ingjerd
Morsomt! Erik Lumer er min gamle sjef fra når jeg jobbet i England for et p2p selskap som het Rawflow. 🙂
Spennende artikkel. Jeg tror det kan være både støy & gøy med real time info – men det er greit å ha real time når man kjeder seg – og personlig er jeg avhengig av alle mer effektive komm. løsninger enn epost… jeg drukner i «out of office» responses! Og utrolig lett å glemme bort en epost i bunken som man skulle ha svart på. Real time er mye bedre.
Bäst på nätet enligt SXSW : SXSW 2010 by Media Evolution
[…] från företaget Cascaad som jobbar just med de här frågorna. NRK Beta deltog i seminariet och har skrivit om det här. Enligt dem presenterade Erik Lumer fem sätt som vi tar till oss information i […]
Bjarte Minde
Interessant artikkel. Det er vanskelig å legge fra seg ønsket om å lese alt som en følger med på, men det blir jo en umulighet etterhvert. Jeg klarer ikke helt å stole på at de forskjellige filtrene velger ut det som er viktigst for meg til en hvert tid. Når jeg ikke har tid til å lese alt bruker jeg Google Reader sin «Sort by magic», Scoble sine twitterfavoritter og Techmeme for å sikre meg at jeg får med meg det som skjer.
Privat eller åpen – hva lønner seg på nettet?
[…] om deg selv for å få hjelp til å velge hva du skal kjøpe. Social Search er et stikkord her, noe Marius Arnesen har skrevet om her på Beta. Og lokalisering var av flere regnet som de nye store: du kommer til Austin, og vil vite hva som […]