nrk.no

Her kan du grafse i politikernes privatliv

Kategori: Det sosiale nettet


Privatpersoner, mediehus, bedrifter og politikere har kastet seg over blogging, YouTube, Facebook og Twitter. Og vi lurer alle sammen på nøyaktig hvordan vi skal kommunisere i disse kanalene.

Vi er inne i en tid av prøving og feiling. Og noen kan feile uten at det har så store konsekvenser. Mens andre får sine feil slått opp på forsiden av tabloidavisene.

Ingeborg Volan og Anders Fagerjord diskuterte politikernes bruk av sosiale medier på Kulturnytt for ikke lenge siden. Og for dem som våkner til sleepcycle i stedet for klokkeradioen innstillt på P2 får dere saken i reprise her.

Politikere og sosiale medier  by  NRKbeta

Direktelink til MP3.

For politikere har jeg troen på en kommunikasjonsform som er mer personlig enn tradisjonelle pressemeldinger, men ikke så personlig at det blir useriøst. Og det er som det blir nevnt i saken ofte forskjell på hva potensielle velgere ser på som useriøst og hva politiske journalister ser på som useriøst.

(Bård Vegar Solhjell – Foto: Eirik Solheim / creative commons)

Men noe av det viktigste er å skjønne at vi i mye større grad enn før snakker om toveiskommunikasjon. Det fungerer sjelden optimalt å bruke Twitter, Facebook og de andre til ren kringkasting. Tar du en titt på twitterstrømmen til for eksempel Jonas Gahr Støre eller Bård Vegar Solhjell ser du mange svar til andre. Meldinger som begynner med @+brukernavn. Og så er også disse blant herrene som ser ut til å ha suksess med sin bruk av dette mediet.

Oppdatering:
Ellers er jeg enig med Olav Torvund i kommentarfeltet: Hadia Tajik er også en av politikerne som behersker Twitter på en bra måte.

(Mette Hanekamhaug – Foto: Eirik Solheim / creative commons)

Stortinges yngste er selvfølgelig også på Twitter. Der drives tilsynelatende ren kringkasting. Men bare tilsynelatende. Mette Hanekamhaug har valgt å benytte Facebook til sin toveiskommunikasjon og oppdaterer Twitter mer eller mindre automatisk fra Facebook, der hun svarer og går i dialog med folk.

Men hva kan politikerne oppnå ved å være tilstede på for eksempel Twitter? De får sansynligvis ikke haugevis av nye stemmer. Så hvorfor skal de da gidde å bruke tid på dette? Fordi de kan bygge lojalitet. Vise faglig autoritet. Trene seg som retorikere. Få hjelp av publikum. De kan oppnå mye av det vi skrev om under tittelen «Effekten av sosiale medier«.

Og dersom du er en privatperson, et mediehus, en bedrift eller en politiker som vil begynne prøving å feiling kan du jo starte her: Fem tips for suksess på det sosiale nettet. Og så lære litt om forskjellen mellom å tale, lytte og samtale.

6 kommentarer

  1. Olaf Helmersen

    Har merket i det siste et økt antall nevninger av diverse iPhone apps i innleggene deres, begynner nermest å lure på om dere får påskrevet apps på NRKs regning. ;p

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Yepp. Jeg er villig til å risikere NRKbetas integretet for de seks kronene jeg må ut med for SleepCycle 🙂

    …vi blir vel bare preget av hva vi driver med på fritiden. Og litt preget av generelle trender og buzz på nettet.

    Svar på denne kommentaren

  3. Bård Vegard Solhjell imponerte på bloggen sin i begynnelsen av 2009, da han klarte å samle lenker til mange skoleblogger og la de ut på bloggen sin. Klart det gav han noe å holde seg orientert om det som ble skrevet om skole rundt omkring, men leserne hans hadde kanskje enda bedre bruk for den lista.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.