nrk.no

YouTube – Eventyrlig femåring

Kategorier: Det sosiale nettet,Internett,Media,Radio & Video


14. februar 2005 ble domenet www.youtube.com registrert av Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim. De hadde sett seg lei på at det ikke var noen enkel måte å publisere video på internett og hadde planer om å gjøre noe med det.

I ukene som fulgte utviklet de YouTube og den første videoen, «Me at the Zoo» ble lastet opp av Jawed Karim 23. april 2005.

YouTube ble åpnet for betatesting i mai 2005 og ble offisielt lansert som tjeneste i november samme år. Etter dette fulgte en eventyrlig vekst og mindre enn et år etter lansering ble YouTube kjøpt av Google for 1,65 milliarder dollar.

(Chad Hurley på DLD i 2009, Foto: Eirik Solheim, Creative Commons))

Noe som selvfølgelig blir annonsert av Steve og Chad på YouTubes offisielle kanal. I en video der de nesten klarer å skjule at de nettop har blitt mangemillionærer…

Dagens estimater sier at ca 20 timer ny video blir lastet opp til YouTube hvert minutt, at nettbruken til YouTube alene i 2007 var den samme som for hele internett i 2000. Og at YouTube i mars 2008 hadde en million dollar pr. dag i båndbreddskostnader.

Oppdatering:
Som Vebb nevner i kommentarfeltet: det finnes også teorier som tyder på at YouTube har sånn ca. null dollar i båndbreddekostnader.

Nøkkelen til suksess

Det er umulig å si helt nøyaktig hvorfor akkurat YouTube vant krigen om videodominans på nettet. Men noen faktorer er ganske tydelige. Og en av dem er rett og slett navnet. YouTube er et bra navn. Lett å huske og beskrivende uten å være overtydelig. Men et godt navn er ikke nok.

Google lanserte selv «Google Videos» i januar 2005. Og ledet med andre ord rent tidsmessig over YouTube. Men endte med å måtte betale 1,65 milliarder dollar for konkurrenten likevel.

Google baserte sin første utgave av Google Videos på et eget videoformat, en egen videoplayer og en egen plugin som du måtte installere for avspilling. Mens YouTube baserte seg på Adobe Flash for avspilling. Noe som også krever en plugin i nettleseren til brukerne, men Flash var selv i 2005 en plugin veldig mange allerede hadde installert.

Dessuten satset Google på forhåndsmoderering av alle videoer. Du lastet opp og måtte så vente på godkjenning før videoen din ble publisert. Mens YouTube dunret ut alle videoer så fort maskinene klarte å få dem på nett.

Mens Google satset på teknisk kvalitet og moderert trygghet satset YouTube på tilgjengelighet, brukervennlighet og hurtighet. Google endret senere avspillingsformatet til Flash og fjernet også forhåndsmodereringen. Men da var det for sent. YouTube hadde allerede vunnet.

I november 2005 ble også en tjeneste ved navn «Revver» lansert. Funksjonsmessig ganske identisk med YouTube. Revver lar folk enkelt publisere video på nett. Denne tjenesten hadde også teknisk sett bedre kvalitet enn YouTube da de startet. Men baserte seg på avspilling gjennom QuickTime. Det var heller ikke tilgjengelig nok. Og selv om Revver fra første dag delte reklameinntektene med brukerne var ikke det nok. Det ble for lav tilgjengelighet med QuickTime og da Revver byttet til Flash var det for sent for dem også. De er fremdeles i live, men traff ikke på noen måte like bra som YouTube.

Da jeg lastet opp min første video på YouTube i desember 2005 var de akkurat like ukjente som Revver. Og videoen jeg ville vise på nett ble møysommelig lagt begge steder. På Revver så den lekker ut i god kvalitet og jeg fikk til og med noen dollar inn på PayPal-kontoen min etter hvert som folk tittet på den. Likevel husker jeg at jeg reagerte på den ekstreme enkelheten ved YouTube. Både selve publiseringen, avspillingen og muligheten for å legge videoen inn på min egen blogg.

Så mye av suksessen kan vi nok skrive av på kontoen for tydelighet, enkelhet, tilgjengelighet og brukervennlighet. Faktorer som ikke kan fremheves nok i de fleste diskusjoner om nett og teknologi. Og faktorer som vi har diskutert tidligere på NRKbeta.

Jeg var innom Radioselskapet på P2 for å snakke om YouTubes eventyrlige suksess for to uker siden. Og som en liten ekstra bonus får dere den saken her.

Innslag fra Radioselskapet i anledning YouTubes femårsdag by NRKbeta

Direktelink til lydfil som MP3.

11 kommentarer

  1. Arve Systad

    Artig, artig.

    YouTube har ganske drastiske kostnader på båndbredde, forståelig nok. Kunne ikkje denne vært drastisk redusert ved bruk av Silverlight sin SmoothStreaming-teknologi? Eg tenker på det sidan SmoothStreaming baserer seg i stor grad på HTTP-caching overalt pakkane er innom, og avbelastar dermed serverane ganske mykje i forhold til Flash-varianten (eller for den del)? Nokon som har meir peiling kanskje?

    …korvidt det er mulig å få YouTube/Google til å bruke Microsoft-teknologi er jo eit heilt anna spørsmål. 😛

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Så vidt jeg vet kan smootstreaming spare båndbredde ja. Men som du sier selv, at Goog bytter til Silverlight er nok LITE sansynlig.

    Det de derimot jobber med er en overgang til HTML5.

    Svar på denne kommentaren

  3. Bytt ut «Google Video» med nrk.no-nettTV i artikkelen over.

    Nrk.no benytter sære MS-kodeker, og har ikke støtte for å lage sine egne nettTV-spillelister, brukerskapt innhold, eller at brukerne tagger opp nrk-programmer etter interesse, favorittstatus eller interesse.

    En anne fellesnevner mellom nrk og youtube er at videoer har en tendens til å være slettet når en skal se dem igjen. På YouTube pga søksmål pga opphavsrettigheter, mens nrk avpubliserer etter tidsfrister de ikke opplyser om.

    Svar på denne kommentaren

  4. Eirik Solheim (NRK)

    Vi skal prøve å komme med en skikkelig artikkel angående vår egen Nett-TV om ikke så alt for lenge. Vi jobber med å få på plass en helt ny løsning og da vil mange av problemene du peker på bli løst.

    Men, vi tar ikke diskusjonen om NRKs Nett-TV her. Denne tråden handler i hovedsak om YouTube.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jon Tingvold

    En faktor som ikke skal undervurderes for Youtube sin suksess var at de var tidlig ute med «related videos» og fokuset på kommentarer og andre sosiale funksjoner som kunne bygge opp det lite (men likevel viktig) sosialt samfunn. Youtube var en av de første video-sidene jeg faktisk kunne sette meg ned å «surfe» på i lang tid, selv om jeg bare mente å se en video. Med Google Video ble det aldri mer enn èn video eller to.

    Svar på denne kommentaren

  6. Espen Hobbesland

    Hvordan ligger vimeo.com ann i forhold til youtube?
    Jeg liker den mye bedre en youtube. Nå har de også kommet med en «Advanced statistic», som var det eneste jeg synes youtube tidligere løste bedre en dem.

    Svar på denne kommentaren

  7. Lær med YouTube! « Per Abildgaard – Data og time management i skolen, coaching og annet

    […] i livet. Jeg bruker YouTube til svært mye, både privat og i lærerjobben. Nettstedet feirer nå femårsjubileum og er en selvfølgelig del av hverdagen for dagens ungdomsgenerasjon. Hvordan hadde min oppvekst […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.