nrk.no

Bak kulissene: OL i Vancouver

Kategorier: NRK & Video


OL er over, og NRKs folk i Canada driver og pakker sammen utstyr for å reise hjem. Mange er interesserte i hvordan produksjonene foregår så her er en titt bak kulissene om hvordan OL har blitt produsert.

Om du trenger en nærmere forklaring på produktnavn og forkortelser, så ligger det en ordliste nederst i artikkelen. Bildene ligger også i full oppløsning på min Flickr-side.

NRKs OL-team i Vancouver besto av nesten 100 tekniske og redaksjonelle medarbeidere, fordelt på ca 60 i Whistler og ca 40 i Vancouver. Dette var fordelt på fem produksjonssteder og sju ENG-team.

Produksjonssteder

Vancouver: Studio, kamera, regikontroll, EVS og Final Cut-redigering
Whistler: Kamera, liten regikontroll og Final Cut-redigering
Skiskyting/langrennsarena: Fullt bemannet OB-enhet på med redigering på Quantel Newsbox + kontorfasiliteter
Alpint og hopp: Mixed-zone kamera

Vancouver

Studioet i Vancouver hadde to kamera og var bemannet med producer, script, grafikkavvikler, bildemikser, vb/evs operatør, fotograf, teknisk leder/kamerakontroll og lyd.

Inn til regikontrollen i Vancouver fikk vi HD-videolinjer fra alle de andre produksjonsstedene samt videolinjer fra alle arenaer, og linje (fiber) videre fra Vancouver til Oslo. Fiberlinjen mellom Vancouver og Oslo hadde en total kapasitet på 80mbit/s, der 60mbit/s var dedikert HD-videosignal og 20mbit/s er dedikert data/telefoni. Dette sambandet kalles for FiNE, og er en tjeneste som leveres av EBU.

Konvertering 60Hz / 50Hz

Hele produksjonen fra Vancouver ble gjort i 1080i60. Dette betyr at det måtte gjøres en frameratekonvertering før det kan sendes på lufta i Norge siden sendeformatet vårt er 50Hz. Dette gjøres med en Alchemist Ph.C HD.

Signalet ble konvertert fra 1080i60 til 1080i50 før det ble sendt til Oslo. Ut fra HK ble signalet igjen konvertert til 720p50. Les ellers mer om NRK1 i HD her.

Redigering

Sju ENG-team var i sving i Vancouver og Whistler, der alle hadde hver sin mac med Final Cut Pro. Opptakene ble gjort i XDCamHD, 1920x1080i. Redigering og avviklingsformat var dvcprohd 100. I Vancouver og Whistler var det satt opp et nettverk med xStore-servere, der alt råstoff ble kopiert inn. Det gjorde at alle redigeringsstasjonene hadde tilgang til samme råstoff.

Ferdig redigerte saker ble lagt tilbake i en watch-folder-mappe på xStore, som gjør at sakene automatisk ble kopiert inn til EVS for avvikling. Saker kunne også filoverføres inn til denne watch-folderen via ftp. Det betyr at man kunne sitte på hotellrommet og overføre saker via ftp rett inn til EVSen!

Grafikk

Når vi produserte sendingene fra Vancouver, ble det lagt på grafikk, for eksempel navn på reportere og navn på intervjuobjekter. Men siden man ville ha et rent signal hjem til oslo uten grafikk for arkiv, så fjernstyrte man en grafikkmaskin i Oslo fra regikontrollen i Vancouver. Det betyr at vi kunne gjøre opptak av såkalt «cleanfeed» i Oslo. Til dette brukes VizRT.

Vi hadde en VizRT lokalt i Vancouver, og en viz i Oslo. Viz’en i Vancouver var kun for påsyn.

Ordliste

ENG: Electronic News Gathering, altså «innsamling av nyheter», lette team som drar rundt og lager reportasjer etc.

EVS: I NRK betyr dette som oftest de boksene som tar opp video for oss i stedet for videospillere. Er et firma som lager en rekke produkter rundt dette.

Final Cut: Apple programvare for redigering av video. All videoredigering i NRK foregår på Final Cut Pro, med unntak av endel nyhetsredigering hvor det brukes Quantel-produkter.

Quantel Newsbox: Redigeringssystem for video som bruker i NRK av Nyhetsavdelingen og NRK Sport.

OB: Nei, ikke sanitærprodukt men Outdoor broadcasting. I praksis betyr det store busser med egen regikontroll, lyd, kamerakontroll, kameraer og video.

Mixed Zone: Det området på et stadion der pressen kan intervjue utøverne. Kollega Marius Arnesen lagde videoen «Kaos i Mixed Zone» i forbindelse med VM i alpint i 2009.

Vizrt: Norsk firma som leverer grafikk, 3D- og videoløsninger til fjernsyn og nett.

Spørsmål?

Har du ellers spørsmål så er kommentarfeltet åpent! Vi har tidligere lagt ut artikler merket «bak kullisene» fra Himmelblå, Mesternes mester og innspillingen av promo for OL:

23 kommentarer

  1. Var litt vanskelig å få oversikt synes jeg. Sikkert mest fordi jeg ikke har noen erfaring med dette i det hele tatt. Hadde vært kult om NRK hadde laget en «bak kulissene» – dokumentar av dette.

    Svar på denne kommentaren

  2. Vancouver 2010: En liten oppsummering – Ilden er slukket | Frank Eivinds verden

    […] menn og skiskyttingsstafetten for menn var mest sett med henholdsvis 1,85 og 1,8 millioner seere. NRKbeta har en flott artikkel om hvordan produksjonen i Vancouver […]

    Svar på denne kommentaren

  3. Vancouver i et overblikk « Fjernsynsfnøg

    […] BetaBak kulissene: OL i VancouverYouTube – Eventyrlig femåringVi elsker XKCDEr det helt unaturlig å lenke til en konkurrent?Kart […]

    Svar på denne kommentaren

  4. 80 Mbit/s er jo ikke spesielt mye – hvor ble det gjort transkoding og playout? Gikk det via satellitt eller fiber, eller via EBUs linjer? Hvordan ble distribusjonen gjennomført?

    Svar på denne kommentaren

  5. Jo – jeg tenker på hvordan formater dere distribuerte til Oslo? DVCPROHD 100 Mbit/s er jo vanskelig å klemme igjennom en 60(80) Mbit/s linjer? Gjør Xstore noe eller ligger det komprimering FiNE fra EBU? H.264?

    Svar på denne kommentaren

  6. Knut A. Helgeland

    @Trond – Med en startpris rundt US$ 60.000 er den kanskje litt råflott som kaffebord…? 😉

    @Jan Robert – FiNE er et lukket IP-nett, og vil tippe det ble streamet over som MPEG-2… 60Mbit/s minner sterkt om «H-14» som er 1440x1080i50, men noen har sikkert det definitive svaret…

    Svar på denne kommentaren

  7. Hvordan fungerte Nett-tv under OL da? Hvordan fikk dere «merket» på tidslinjen hvor de forskjellige utøverne var? Var dette et ferdig produkt fra EBU med NRK-logo og NRK-lyd lagt over?

    Svar på denne kommentaren

  8. Tor Even Mathisen

    @Dan: er NRK som produserte skiskytingen, med innleid buss. Slik jeg har skjønt det så hadde de rundt 36 kamera. Har ingen flere detaljer siden det var et helt eget team. YLE produserte forøvrig langrenn.

    @Jan Robert:
    Vi leverte fra oss et HD-SDI signal (1.5 gbit/s) til EBUs kontrollrom borte i gangen på IBC, der de fikk inn signal fra alle EBU-medlemslandene som var representert i Vancouver. Derfra ble tv-bildene sendt ut til EBU-landene via FiNE. FiNE-nettverket baserer seg på Net Insight sin Nimbra 688-switch. Signalene ble overført via fibernettverk, ingen satelitt altså. Usikker på hvor og hvordan i kjeden komprimeringen kom inn, kan prøve å sjekke det.

    detaljer her:
    http://www.netinsight.net/Products/Nimbra-600-Series/Nimbra-688/Overview/
    og her:
    http://www.norkring.com/upload/Norkring/Net%20Insight%20press%20release.pdf

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.