nrk.no

Mye vil ha mer: Google buzz

Kategori: Det sosiale nettet


Google har som kjent sitt berømte mantra «Don’t be evil«. «Don’t steal» er imidlertid helt tydelig et mantra de ikke har.

I dag rulles nemlig «Google buzz» ut til brukere av GMail. Kort oppsummert er buzz en oppdateringtjeneste hvor du fyller ut det etterhvert så kjente si-hva-du-gjør-feltet. Google har kalt dette «Share what you are thinking».

Mye vil ha mer

Buzz går rett i strupen på flere av den siste tids vinnere på nettet, og er dermed noe mer enn bare en si-hva-du-gjør-tjeneste. Her er det mulig å geo-posisjonere meldingene og kommentere på alle meldingene, like/un-like meldingene.

Tjenesten ligner derfor på en herlig blanding av Twitter, Facebook og check-in tjenester som Gowalla og FourSquare. I tillegg ser det ut til at alle buzz’er (er det korrekt flertalls form på norsk mon tro? ;)) som er geo-tagget allerede er integrert med Google Maps.

Det ville kanskje være naivt å tro at Google skulle sitte på gjerdet og se andre ta for seg med markedsandeler av en attraktiv del av Internettet, og buzz kan ikke ses på som noe annet et et kraftig angrep på de ovenfornevnte tjenestene. Ingen ting av det buzz har å by på er nytt.

Alt finnes fra før.

Men ikke på ett og samme sted. Med buzz ser Google ut til å ha «stjålet» det beste fra de fleste som har herjet i dette segmentet på nettet det siste året, og integrert og samlet det på sitt vis.

Hva? Hvor? Når?

Ved første øyekast ser det ut som om Google har laget en solid og spennende tjeneste, som også er godt integrer med alle de andre tjenestene i porteføljen. YouTube, Picasa, Wave, Gmail og Maps er tjenester som automatisk kan spytte meldinger inn i buzz.

Men ved å innføre enda en si-hva-du-driver-med-tjeneste, gjør ikke Google livet enklere for den gjennomsnittlige nordmann. De aller fleste har en, to, tre eller kanskje enda flere tjenester som krever at du oppdaterer statusen din med hva du driver med, tenker, hvor du befinner deg, eller når du sist trente. Alle disse ulike tjenestene snakker naturligvis ikke sånn helt uten videre sammen.

Sammenligningen med en av nettets eldste tjenester blir kanskje litt søkt, men sender jeg en e-mail til noen, trenger jeg ikke lure på om vedkommende i den andre enden bruker Outlook, Gmail, Yahoo-mail, Hotmail eller Lotus. Mailen kommer uansett fram til riktig mottaker. Slik er det ikke med statusoppdateringer, kommentarer, likes/unlikes og meldinger i virvaret av tjenester som nå kastes på oss.

Det mangler rett og slett en protokoll som alle de ulike eierne av tjenestene benytter for å samkjøre.

Så hva oppdaterer du så hvor?

Og når?

Hva går på Facebook?

Sjekker du inn på FourSquare eller GoWalla?

Eller begge?

Bytter man nå ut Twitter med buzz?

Eller forsøker du deg på FriendFeed, som i teorien skal kunne samle alt dette?

Twittrer, Facebooker og buzzer du den samme meldingen?

Hva så med kommentarerne på de ulike stedene? Og oppfølging av dette?!

Som ellers i nettverden er det ofte slik at det er den sterkestes rett som gjelder. Og her stiller Google sterkt(!) Det handler om å få nok folk til å bruke det, få nok innhold inn i tjenesten, og sørge for at den er teknisk god nok.

Kampen om hva du gjør, hvor du gjør det, hvem du gjør det sammen med og hvorfor er på ingen måte over med buzz.

Men Google har skrevet et nytt kapittel, og hvis jeg får lov å gjette, er ikke dette dagen for marsipankake og sjampis hos Facebook, Twitter og Gowalla…

Gradvis utrulling.

Google åpner opp for buzz gradvis hos sine brukere, noe som i skrivende stund blant annet fører til at undertegnede kun har fått buzz på iPhonen, og ikke i GMail-grensesnittet på web. Så har du ikke fått tilgang ennå, er det ikke grunn til å fortvile. Det kommer nok…


I tråd med god amerikansk markedsførings-tradisjon, finnes det selvsagt en pedagogisk og glatt info-video fra konsernet:

37 kommentarer

  1. Jeg får kun opp buzz med Google Maps 4.0 til Windows Mobile.

    Som du skriver her mangler vi en felles protokoll for slikt. Jeg bruker egentlig bare facebook selv. Også twitter for å følge interessante folk, men jeg bidrar ikke med innhold på twitter.

    Jeg ser ikke helt behovet for ENDA en tjeneste altså.. :/

    Svar på denne kommentaren

  2. Hør hør. Det er så mange tjenester nå at jeg har egentlig gitt opp. Jeg hadde håpt at Wave kunne startet noe stort noe, ettersom man snakket om åpent api, som kunne knytte inn alle mulige tjenester. Men det ender bare opp med med virrvarr.

    En åpen protokoll som krysser IM-klienter med twittersih er det jeg ser på som veien å gå.

    Svar på denne kommentaren

  3. Odin / Velmont

    Ugh. Eg fekk ein introskjerm då eg skulle inn på gmail her eg sit på Kystbussen frå Bergen til Stavanger. Ein bistygg Buzz-knapp i gmailen min, og Buzz er i tillegg eit elendig namn. Lurte på kva dette var for noko og sjekka NRKBeta.

    Eg hadde håpt at dette var Wave, berre med eit betre grensesnitt. Kva er det for noko? Kvifor i alle dagar lagar dei dette, og når dei fyrst lagar det, kvifor ikkje på Wave? Me treng ikkje enno ein silo. Dette her er den fyrste artikkelen om slike sosiale-netstader-på-verdsveven her på NRKBeta som eg kann segja meg heilt einig i.

    Ein plass segjer det stopp. Me må ha ein distribuert og federert protokoll til alt dette her. Nett no (for nokre dagar sidan) kom OneSocialWeb. Eg sende ein epost på XMPP-lista og var litt kritisk til _endå_ eit slikt prosjekt (dei andre klarar ikkje taka av), men dei her hev framleis trui. Eg merker eg hev litt trui på dei eg òg.

    Dessutan vil dei samarbeida med StatusNet og truleg stø OpenMicroBlogging slik at det iallfall er litt interessant mtp. mikroblogging i starten. So sjå på onesocialweb.org/

    Men er folk sikre på at dette ikkje er bygd på Wave? Det hadde jo faktisk vore eit godt nyhende.

    Jaja, sidan tilogmed NRKBeta hev innsett at Twitter-Facebook-Flickr-Friendfeed-Buzz-data- og venesilomentaliteten (for eit ord!) ikkje vil halda i lengdi, vil kannhenda fleire òg sjå det etter kvart. Og kannhenda me då hev gode nok tekniske løysingar (som folk ikkje treng tenkja yver (typ epost)) som gjer at me berre kann taka det i bruk! Litt framtidsvon lell! ;D

    Oh, dette vart dårleg språk, men no er bussen framme.

    PS: m.nrkbeta.no fungerer ikkje, eg sit på ein Eee-pc, men hadde berre GPRS frå mobilen nett (var i undersjø-tunnellen Rennfast) – so skulle gjerne kunna surfa til ein litt «lettare» versjon av NRKBeta.

    Svar på denne kommentaren

  4. Thomas Eriksen

    Begynner å bli lenge siden Google kom med noe som virkelig var i «YESSS» kategorien.

    Sitter pr nå igjen med Google Buzz som en mengde med ulest mail. Gir meg to ting:
    – sliten av å se kommende (2424) uleste buzzmeldinger
    – skyldfølelse av å konvertere 2424 buzzmeldinger til lest

    Selvinnsikten tilsier at jeg er veldig kritisk nå dog.. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Litt småskeptisk til dette. Håper det vert mogleg å slå det av.
    Kven kan sjå oppdateringane mine? Twitter må ein oppsøkje for å snoke i kva eg meiner og tenkjer på, og Facebook er meir retta til venane mine. (Eg har stilt inn personverninnstillingane…)

    Gmail bruker eg til å kommunisere med arbeidsgjevar, netthandel, tilfeldige studiekameratar og gud veit kva. Det hender òg dei eg mailer har Gmail. Eg har lite interesse av at han eg skal kjøpe bil av får slengt i trynet kor jævlig fett eg hadde det på byen i helga, eller kor oppgitt eg er over folk som ikkje kan skrive skikkelege finn-annonsar. Eg er heller ikkje interessert i å vite om ungen til han eg sender mail til er sjuk og har holdt han oppe tredje natta på rad eller kva no enn folk oppdaterar statusen sin med for tida. Eg vil behalde mailen min som eit reint verkty kor folk sender beskjedar direkte til meg, og ikkje ut til vevskyen. (Og eg er glad i Gmail, så om dette ikkje er mogleg å slå av vert eg skuffa.)

    Sjølv oppdaterar eg kun Facebook ein sjeldan gong. Prøver å oppdatere viss det er noko som kan vere interessant for folk rundt meg, eller uinteressante ting som eg ser på som akeptabelt å oppdatere. (Type kor eg har vore på ferie og «Hurra eg stod på eksamen». Ting som skjer berre eit par gongar i året..) Hender eg postar ein link i ny og ne med kommentar, men ut over det vert det lite.

    Svar på denne kommentaren

  6. Mye skepsis å spore her, og noe av det skyldes tydeligvis uvitenhet. Har prøvd buzz i Gmail siden i går kveld og skal prøve å oppklare noe:

    1) Du kan slå av buzz i gmailen din, og leve i en verden slik du kjenner den fra før.

    2) Du velger selv hvem du vil følge på buzz, slik du gjør på Twitter, men du kan visstnok også motta buzz’er fra venner av venner. Du kan også blokkere personer som vil følge deg i å følge deg.

    3) Når du poster en buzz kan du velge om den skal være offentlig, eller til én eller flere av dine kontaktgrupper.

    4) Ting du twitrer kan automatisk publiseres på din buzz. (Det har jeg riktignok ikke fått til å virke enda…)

    Svar på denne kommentaren

  7. Fredrik Graver

    Fikk tilbudet fra Google i dag, men merket at jeg er simpelthen mettet på sosiale verktøy. Har investert mye tid og energi på FB og Twitter for å få dem til a fungere slik jeg vil, og gidder ikke begynne på nytt med et nytt verktøy som egentlig bare gir meg mer av det samme – men uten de relasjonene jeg har bygget opp med de andre to.

    Kan hende jeg tar feil, men for nå: nei takk.

    Svar på denne kommentaren

  8. Bjørn Smestad

    Stadig vises det til «Don’t be evil». Men det å utvikle programvare basert på ting andre gjør, er ikke akkurat ondt – alle gjør det.

    Direkte patetisk ble det da Steve Jobs sutret over at Google også lanserer en mobiltelefon (hvis jeg forsto det rett) og mente at det stred mot «Don’t be evil»-slagordet. Når ble det «evil» å konkurrere?

    Men jeg merker at jeg er skeptisk på kort sikt. Jeg har ikke så mange «venner» på gmail, men derimot mange på Facebook. Vil mange av dem skifte mailadresse for å bli med i gjengen på Buzz? Og er ikke mail uansett på vei ut, hvis man skal stole på hypen rundt Wave?

    (Og er ikke Buzz et spill?)

    Svar på denne kommentaren

  9. Bjørn Smestad:
    Buzz har jo allerede 176 millioner brukere vs facebook 110 millioner. Om man vil ha alle på samme system, så sier det seg selv hvor man matematisk burde registrere seg.
    Buzz er forresten en disney romhelt som er eldre enn det andre som er nevnt:P (Buzz Lightyear?)

    Kjempeflott å ha en utfordrer til facebook. Da google utfordret
    chatte og kommunikasjonsleverandørene, som skype osv med google voice og google wave.
    Så skrev dere ingenting om at de var onde eller stjal.
    Men klart når de beveger seg inn på sosiale medier, så er det farlig farlig, enn om facebook skills blir meningsløst ? 😛

    Problemet er at i Norge, er det kun facebook som teller.
    Og mediebransjen pusher facebook for den store gullmedaljen.
    se på hvordan nrk pusher brukere dit f.eks.
    Med en gang det kommer et alternativ til facebook, så bashes det av negative journalister som ikke har lyst å flytte på seg.

    Svar på denne kommentaren

  10. Gmail/buzz sliter litt med at det mest er folk som oss som er der (nerds, geeks og bransjefolk) og mangler det faktiske sosiale nettverket mitt (som jeg har store deler av tilgjengelig på facebook). Buzz har heller ikke (tror jeg?) den samme åpenheten med Twitter med at du kan finne og snakke med hvem som helst, sette opp realtimesøk på ting du interesserer deg for å finne nye folk å snakke med).

    Google har jo aldri vært spess gode på brede sosiale tjenester, så jeg holder ikke akkurat pusten på at klassekameratene mine fra Brønnøysund skal komme tuslende over på Buzz, til det har de nok litt for mange andre ting å fylle livene sine med.

    Men hvem vet.

    Svar på denne kommentaren

  11. Odin / Velmont

    Ok. Dette var ganske moro. Men det er heilt likt identica/statusnet. Du skriv statusmeldingar, der lokasjonsinformasjon, bilete og liknande vert kopla til. Og so visast det på eit kart.

    StatusNet er sjølvsagt mykje betre av di han er federert/distribuert, men Buzz (stadig eit elendig namn) er betre av di det er so jækla mange folk der.

    Eg kom i kontakt med ein skotte som var på vitjing her i Stavanger gjennom Buzz i går, og det er veldig moro å sjå på kartet kva folk segjer rundt der eg står.

    Men seriøst Google, bygg det på OpenMicroBlogging elder Wave! Datasiloar er _so_ byrjingi av 2000-talet.

    Svar på denne kommentaren

  12. Det virker som om noen engster seg og lager proklamasjoner på at dette skal de ihvertfall ikke bruke. Du straffer ikke Google, ( jo kanskje litt) men mest deg selv. Hvorfor ikke bruke det som er praktisk? Mange teknologier ser en ikke nytten av, men herlighet det jo gratis! Det ligger der dersom du skulle få bruk for det!
    Ingen grunn til å engste seg… Det er bare å glede seg! Hadde NRK vært like framtidsrettet som Google hadde ting vært bra. Det gjelder både kvantitet og kvalitet. Siste påfunn fra NRK med å bruke silverlight tar vel kaka! Tenk å lage nettspiller som ikke kan brukes uansett device…Podkaster må eg smile..Lasta ned 4 podkaster fra Nrk P2 akad. Når det gjenstod 20% starta de å spille det samme som var på de første 20%. Hvilke år er vi i?

    Svar på denne kommentaren

  13. Jeg liker Buzz. Fordi? Alle ivrige og intressante poste-venner jeg har synkroniser-poster nå på Facebook, Twitter og Buzz. Gmail er jeg alltid innlogget på uansett og da er det veldig enkelt å sjekke Buzz. Det er enkelt å kommentere og veldig enkelt å poste. Det eneste jeg savnet var noe som kunne gjort at jeg kunne importere kontaktlista min inn i Buzz, måtte «followe» en og en på bagrunn av at jeg husket navnet deres og det var litt kjedelig:/

    Svar på denne kommentaren

  14. Bjørn Smestad

    «Krunk»: min henvisning til venner på Facebook vs Gmail var ut fra min vennekrets. Jeg er helt enig i at de ikke er representative (men de påvirker likevel i sterk grad hva jeg gjør).

    Å sammenlikne brukere for Gmail og Facebook tror jeg likevel ikke er så givende. Brukerne av Facebook er brukere nettopp fordi de ønsker en slik tjeneste, mens brukerne av Gmail er det først og fremst fordi de ønsker en epostkonto. Det er ikke gitt at alle som bruker Gmail vil bruke Buzz, på samme måte som det ikke er sikkert at alle på Facebook ville bruke det som sin epostkonto hvis Facebook plutselig gikk i den retningen.

    Men det blir spennende å se. Selv kommer jeg til å bruke både Facebook og Buzz – og Wave, og GoogleTalk og Twitter – så vil det vise seg hva som «vinner» i lengden…

    Svar på denne kommentaren

  15. @Øyvind
    Facebook: Finner ingen tall på unike treff per døgn nå, mener jeg leste i morrest at de hadde 110 millioner unike brukere per døgn.
    (400 millioner «aktive» brukere sier ingenting om unike treff)
    Akkurat nå finner jeg ikke disse tallene, noen som har dem ?

    Google: 420 millioner unike treff per døgn (og tallet øker)

    Jeg vet hvem som vinner linkfight iallefall 😉

    Svar på denne kommentaren

  16. Bjørn Smestad

    Unnskyld at jeg pirker, men når jeg bruker «googlefight» og setter inn Facebook som Word1 og Gmail som Word2, vinner Facebook…

    Men som sagt blir det for enkelt å se på tall, uansett. Brukerne av Facebook er folk som er opptatt av slik funksjonalitet, mens en god del av brukerne på Gmail kanskje bare ønsker seg en eposttjeneste. Det er ingen automatikk i at stedet med flest brukere fra før «vinner».

    Svar på denne kommentaren

  17. Joakim Lønning Bjørnetad

    Merker allerede at bruker Gowallamindre om jeg vil si noe om et sted, eks restaurant eller kino,
    enn Gowalla som jeg har brukt lenge. Google har jo alleredw alle bedrifter og adresser. I tjenester som Gowalla må man legge inn dette manuelt, som ofte er et drag.

    For de som allerede bruker endel av Googles tjenester; picasa, maps, profiles osv så blor dette en lettere måte å dele alt dette på. På en annen side blir det veldig mye ekstra når man har Twitter og FB og Gowalla fra før.

    Godt supplement. Så får vi se om de 200 mill Google-brukerne starter med Buzz på lik linje med FB. Mye potensiale.

    Er forresten ekstremt åpent, altså lite privatliv. Alt er public by default – og selv om man ikke kn se gmail til folk er Google Profiles direkte knytta til adressen. Dette tjener jo google på; jo mer info de har, jo bedre ads kan de selge.

    Svar på denne kommentaren

  18. Finner det interessant at straks Google eller Apple lanserer noe er media på banen med en gang, samme hvor ubetydelig det er. Dette som omtales som Buzz lanserte f.eks. Yahoo! Mail samtidig med Google GMail…

    Svar på denne kommentaren

  19. Nå er det vel snart mulig for flere å innse at Google er blitt et monster som snart eier hele internett, og all informasjon om hva alle mennesker tenker, skriver og gjør.

    «Do no evil»??? Hele greia ER evil på grunn av sitt enorme og etterhvert finmaskede nett – et vondt mareritt fra svært mange sci.fi.-filmer som dessverre ikke lenger er ficton.

    Hvorfor NRK synes det er en viktig oppgave å stimulere norske borgere til å legge livet sitt inn i amerikanske servere, skjønner jeg ikke. (Du kan blokkere ut så mange du vil fra informasjonen, men Google får vite alt sammen.)

    Stop Google, drop Google!!

    Svar på denne kommentaren

  20. Jeg tester ut ping.fm som verktøy for å kunne skrive en melding et sted å få det ut på flere plattformer. Som buzz, twitter, facebook.

    Det har vært en treghet i buzz som har gjort at twittermeldinger enkelte ganger kommer først etter mange timer.

    Med pfing.fm har det kommet med en gang.

    Google er allerede i gang med å endre på Buzz og jeg er sikker på at grensesnittet og funksjonalitet vil bli bedre.

    Blant de ting jeg ønsker meg er:

    1) At de nyeste kommentarene i en buzz kommer øverst (eller at en kan velge) Å scrolle på mobilen for å finne de nyeste kommentarene helt nederst er håpløst.

    2) Egen knapp for Google Wave under Buzz. Da kan en ha uredigerbare bølger med konkrete beskrivelser i Google Wave på prosjekter, mens en diskuterer prosjektene i Buzz. Og med direkte pekere på tvers av Wave og Buzz.

    3) Kunne ha egne mapper under Buzz. Slik at dominerende buzzer som Scoble og Laporte kan være i en mappe og ens mer personlige i en annen eller i «buzz-innboksen»

    4) Gode filtrering og søkefunksjoner.

    5) Kunne kommentere direkte på en kommentar (som i Google Wave) og ikke bare nederst.

    Svar på denne kommentaren

  21. Marius Krinnan

    Jeg har ikke prøvd ut Buzz ennå, men kontaktlista mi i Gmail inneholder ikke de samme menneskene som venner på Facebook, de jeg følger på Twitter eller de jeg snakker med på Live Messenger.
    Jeg liker ikke helt at kontaktlista skal fylles ut automatisk med kontaktene mine. Ikke alle jeg veksler e-brev med er nære venner, og jeg gir heller ikke twitteradressa mi eller bloggen min til alle i den lista.
    Skal jeg snakke med venner, foretrekker jeg å gjøre det der vennene er.
    Nå kan det jo hende at Buzz er så bra at flere kommer til å bruke det etterhvert, men for å sitere Marius Arnesen:
    «Det mangler rett og slett en protokoll som alle de ulike eierne av tjenestene benytter for å samkjøre.»

    Kanskje noen (vi) bør utfordre Google og andre utviklere i det sosiale nettet til å gå sammen om å lage denne felles protokollen, så man kan velge selv hvilke formater man ønsker å Kvitre i, uten at venner og followers nødvendigvis merker noen forskjell.

    Svar på denne kommentaren

  22. Jeg deler tankene om det vi trenger nå, er enda en slik tjeneste. Når det er sagt har jeg funnet ut at dette er noe som kan passe bra for meg.

    Jeg er ikke spesiellt opptatt av facebook, poster nesten aldri noe, men sjekker det innimellom. Følger etterhvert en hel del på twitter, men twittrer lite selv. Har blogget en del med blogger, spesielt mens jeg studerte, som katigorieserte digitale utklippsbøker.

    Etterhvert som feedene har tatt over, og google.reader er dét stedet jeg bruker mest tid når jeg er på nettet, har jeg funnet buzz til å være en super enkel og knirkefri måte å dele mine funn på. Jeg har brukt share funksjonen littegrann helt siden jeg begynte å bruke reader, men det er først nå jeg føler den kommer til sin rett.

    Så om det er mange som meg der ute, som bruker google reader flittig og i tillegg liker å dele de tingene de finner slik som de fleste gjør via twitter tror jeg nok det er mange som kommer til å bli glad i denne tjenesten. Det som er bra er at jeg enklere kan oppholde meg i readeren og konsentrere meg om interessant innhold, men i motsetning blir jeg snytt for mye fin og funksjonell webdesign.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Fredrik Graver Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.