Fildeling, NRK & Video

Last ned Bergensbanen i *full* HD


Vi har tidligere lagt ut Bergensbanen til nedlasting i HD. Den gangen valgte vi å legge ut en 22 GB fil i 720p50 fordi vi tenkte dette var mer enn stort nok for dere. Vel, det var det tydeligvis ikke! For mange har ønsket seg den digre filen. Så da har vi lagt den ut 246 GB til nedlasting i bittorrent.

bergensbanen

Vi spurte dere om hvilket format dere ville ha. Vi fikk mange svar, og har valgt å legge ut filen i ProRes. Dette er et effektivt format som kan brukes til redigering.

Vi forkastet H.264 og AVCHD fordi det er formater som gjør det mye vanskeligere å redigere med, så da måtte dere kodet om før redigering. Vi har også valgt å legge alt i en stor bit, fordi vi tror det er det som flest ville ønsket seg. Det ville uansett bli en altfor stor jobb for oss å finne hvor vi skulle delt den opp osv.

Last ned med bittorrent

Den ligger ute som bittorrent, og her er direktelinken:
http://nl.nrk.no/torrent/bergensbanen/Bergensbanen.1080i50.ProRes422.Nrk.mov.torrent

Om du ikke kjenner til bittorrent, så finner du informasjon om det på NRKbeta sin bittorrentside. Du kan også sjekke ut oversikten over alt vi har lagt ut på bittorrent her på NRKbeta.

NB! Filen er på hele 246 GB. Mange harddisker har filsystemer som ikke kan lagre filer større enn 4 GB. Sjekk før du starter nedlastingen at harddisken din ikke har filsystemene FAT16 eller FAT32.

Legg merke til at filen fortsatt er Creative Commons – så dere kan gjøre hva dere vil med dette så lenge dere følger vilkårene.

Creative Commons

For at dere skal få kunne finne på fine ting med opptaket, har vi valgt å lisensiere det med en Creative Commons-lisens. Faktisk en lisens der du både kan bruke materialet til privat og kommersielt bruk så lenge du følger vilkårene:

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/

Du har lov til…

Du har lov til å dele – å kopiere, distribuere og spre verket (så lenge du følger alle de andre vilkårene)
Du har lov til å remikse – å bearbeide verket (så lenge du følger alle de andre vilkårene)

Dette betyr at du kan klippe om verket, fargekorrigere det, legge på grafikk, spille det baklengs, hva som helst – så lenge du følger alle vilkårene i lisensen.

På følgende vilkår…

Navngivelse — Du skal navngi opphavspersonen og/eller lisensgiveren på den måte som disse angir (men ikke på en måte som indikerer at disse har godkjent eller anbefaler din bruk av verket).

Det som alltid skal merkes er verket er lagd av NRK – og du skal alltid lenke til denne adressen: http://nrkbeta.no/bergensbanen. Om du lager noe på nett skal lenken være klikkbar. Om du lager video skal lenken være med i teksten som beskriver verket, med en klikkbar lenke. Om du lager noe for medier som ikke er klikkbare (tv, lyd, trykk) skal du skrive:

«Bergensbanen» – NRK
http://nrkbeta.no/bergensbanen

Brudd på dette er brudd på lisensen.

Del på samme vilkår — Om du endrer, bearbeider eller bygger videre på verket, kan du kun distribuere resultatet under samme, lignende eller en kompatibel lisens.

Dette betyr at alt du lager må deles videre på samme vilkår som det vi beskriver her. Så om du lager en ny film der du klipper om Bergensbanen, legger på grafikk, egen musikk osv, så må du dele denne med samme Creative Commons-lisens. Det betyr da også at du ikke kan legge på andres musikk (som du ikke har rettigheter til), fordi du ikke kan dele denne videre med denne lisensen. Det betyr også at vi kan bruke det du eventuelt lager på nett eller tv uten å spørre deg om lov, så lenge vi også deler videre det vi lager.

Kommersiell virksomhet

Legg også merke til at du faktisk kan bruke opptakene våre fra Bergensbanen i kommersiell virksomhet, så lenge du følger vilkårene. NSB eller reiselivsbransjen kan da lage reklamer basert på dette, så lenge de deler reklamen sin videre med samme lisens.

Oppsummering lisens

Så den korte oppsummeringen er at du kan dele verket videre og bearbeide det selv – også kommersielt – så lenge du krediterer NRK og lenker til nrkbeta.no/bergensbanen og putter samme Creative Commons-lisens som oss på det du lager. Og som det står i lisensen: I forbindelse med all gjenbruk og spredning skal du gjøre lisensvilkårene for dette verket klart for andre.

Konkurransen

Men hva med konkurransen? Vi utlyste en konkurranse om hvem som lagde det mest spennende produktet med innholdet vårt fra Bergensbanen. Denne konkurransen forlenger vi og kommer med en egen artikkel om dette straks. Det har kommet flere kjempespennende bidrag og vi ønsker å samle alle på et sted før vi avslutter konkurransen.

Andre artikler om Bergensbanen på NRKbeta:

[seriesposts]

44 kommentarer

  1. «Mange harddisker kan ikke lagre filer som er større enn 4 GB. Så sjekk før du starter nedlastingen.» – Janei. Det er vel helst _filsystemet_ som ikkje kan lagre filer større enn 4GB.

    Så «Mange harddisker har filsystemer som ikke kan lagre filer som er større enn 4 GB. Så sjekk før du starter nedlastingen at harddisken din ikke har filsystemene FAT16 eller FAT32.» ?

    Svar på denne kommentaren

  2. Herlig med monsterfil 🙂 Må bare reorganisere diskene litt, så skal jeg få istand nedlasting og seeding.

    Jeg ønsker meg fortsatt opptakene fra sidekameraene, forresten. En GPS-logg hadde også vært veldig kult, hvis dere har.

    Svar på denne kommentaren

  3. @Øyvind: Jaja, får vel klare meg uten sidekamera 🙂 Jeg tok opp programmet i romjulen, så jeg har for så vidt de bildene som ble brukt der, men jeg kunne tenkt meg sidekamera for hele turen, slik at man kan lage et oppsett for tre skjermer. Synd med GPSen.

    @Kay Sindre: Takk. Det løser i hvert fall den ene delen av problemet. Da gjenstår det bare å finne ut hvor toget er til enhver tid, så man kan vise et oversiktskart som viser hvor langt toget har kjørt, og hvor langt som er igjen.

    Svar på denne kommentaren

  4. Kaare K. Johnsen

    Takk til NRK som har lagt ut videoen til nedlasting – veldig bra! Det er jo denne versjonen med kamera bare rett fremover som burde ha vært vist på TV, uten all den forstyrrende musikken og de delvis forstyrrende bi-innslagene (de kunne man heller vist i et eget program om Bergensbanen).

    Men det er synd at filmen – og opplevelsen – blir skjemmet av at kamera står merkbart skjevt helt fra Nesbyen til Oslo, dvs i 3 timer, nesten halve filmen. Først etter halvannen time, i Vikersund, gjøres det et mislykket forsøk på å rette det opp, og et nytt mislykket forsøk i Drammen. Så jeg håper dere passer bedre på neste gang!

    Det blir for øvrig mer enn god nok kvalitet med 22 GB-versjonen fordelt på fire DVD-er á 4.7 GB, så jeg trenger ikke monsterfilen. Men jeg har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Når mp4-filen (22 GB) skal redigeres i TMPGEnc Authoring Works, så skjer det merkelige at alt som er svart inni tunnelene, blir hvitt! (Når jeg bare ser på videoen med f.eks. VLC, er alt OK.) Er det noen som har en løsning på å få det svarte til å bli værende svart?

    Svar på denne kommentaren

  5. Peter Jørgensen

    @ Kaare K. Johnsen:
    Jeg ved ikke, hvordan man løser problemet med de hvide tunneller i TMPGEnc Authoring Works, men jeg har anvendt ‘Free Video Converter’ fra http://www.koyotesoft.com. Programmet konverterer 22 GB-filen til DVD-format helt perfekt, uden at billedet «hakker», som jeg ellers har haft store problemer med i andre programmer – måske på grund af konverteringen 50fps -> 25fps. Jeg har valgt at fordele filmen ud på 7 DVD’er med fuld bitrate, og resultatet er blevet meget fint.

    Svar på denne kommentaren

  6. Kaare K. Johnsen

    @ Peter Jørgensen:
    Mange takk for kommentaren din! Jeg skal teste Free Video Converter. Brukte du det programmet til å dele opp mp4-filen med først? Jeg har ellers ikke noe problem med at bildet hakker – TMPGEnc produserer et utmerket resultat (bortsett fra det med svart i tunnelene), og det er veldig anvendelig til å lage kapitler og fine DVD-menyer.

    Svar på denne kommentaren

  7. Kaare K. Johnsen

    Ang. den transsibirske som Thorstein Johannesen har vært så vennlig å legge ut lenken til: Veldig flott opplegg, og jeg liker måten de har filmet det på, ca 45 grader fremover, som om man sitter i toget og ser ut i fartsretningen. Skulle gjerne hatt Bergensbanen filmet slik også! Men det kan da umulig være hele strekningen som er filmet, eller alt som er i daslys? Turen tar jo seks døgn og 4 timer (iflg Wikipedia). Ser ut som om det bare er utvalgte, severdige biter.

    Svar på denne kommentaren

  8. Is this file available via other download opptions than Torrent? Many companies do not alow Torrent downloads due to most torrent related downloads being illlegal. Most legal stuff has an alternative download option (FTP, HTTP), does this?

    Svar på denne kommentaren

  9. Thorstein Johannessen

    @Ranur, you’ll have no luck with getting NRK to set up a FTP server for this enormous file. You might as well have better luck with showing up at the front desk at NRK with an external disk 🙂

    No seriously, those who block bittorrent are just guys with bad excuses. Bittorrent is just as legit as any odd file transfer method, only beeing more practical for large files. Wich again often consists of copies of movies or applications. There are illegal physical copies floating around, and that’s a much bigger and more serious problem. Because people make money on it.

    Blocking bittorrent is comparable to cutting off the electricity in a certain area known for pirate activity. Yes, you’ll get rid of the illegal factories, but the hospitals and schools are equally screwed. I’m just telling you this in case you didn’t already make this point to your IT departement.

    I’m probably not helping here, but your best shot is that somebody’s willing to set up a private server just for you. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  10. Frede Rasmussen

    Nu ved jeg ikke om det er her jeg skal brokke mig men gør det aligevel bergensbanen minut for minut på 246GB er der lyd på men ingen billed og telemarkskanalen program er der billedet på men ingen lyd og nu har jeg slettet det to gange og har startet den med og hente igen og da de andre programmer i miroen er der både billeder og lyd på det er lidt iriterende første gang tog det omkring 45uger og hente det men nu har jeg fået lysleder så må jeg se om det stadig er det samme men det kan jo næsten kun være dowloadingslinket der er noget galt med og når nu jeg er i gang kan jeg ligeså fortsætte nordlandsbanen er der hverken stationsnavne eller tunnelnavne hvorfor er i ved at falde af her på det sidste det har i da ellers været gode til på de andre og så til sidst de her afsnit der hedder «hvor ingen skulle tro, at nogen kunne bo eller på norsk hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu » hvor finder jeg dem henne for den link som skulle forestille og henvise til dem synes jeg ikke virker jeg kommer i hvert fald ikke derom hvor man plejer og find dem for da DR på de ældre sætter en sort kant på dem ved at sætte deres dr logo op i venstre hjørne og den nederste tekstlinje nedenfor og da jeg ikke har problemmer med at forstå norsk så vil jeg gerne downloade dem for jeg tror han startede en gang i 2002.

    Mvh.
    Frede Rasmussen
    frede.13@skylinemmmmmail.dk

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest