nrk.no

En promo blir født

Kategori: NRK

Post-producer og regissør i etterarbeid
Post-producer og regissør i etterarbeid

En reklamefilm for et tv-program kalles på fagspråket for en promo. En promo er ofte en kort liten reklamefilm, som har som oppgave å «selge» tv-programmet til publikum i ukene og dagene før selve programmet går på lufta. Selv om selve promoen sjelden er lengre enn et minutt, ligger det en formidabel jobb bak.

Sportpromo innspilling
Sportpromo innspilling

I forbindelse med NRK’s OL-sendinger fikk et team fra NRKs promoavdeling oppdraget med å lage reklamefilmen for sendingene. En svært så intensiv dag ved filmparken på Jar, resulterte i de 40 sekundene med promofilm som fra og med i kveld skal surrer og går på tv-skjermer over det ganske land.

Bak regissørspakene har Magnus Overå Bjerve sittet, han kan fortelle om en svært lang og intens dag på settet:

– I dag har vi en 18 timers lang dag hvor vi skyter scenene i denne gangen og det vi skal ha inne i stua etterpå. Deretter er det postproduksjonsjobbing i to til tre uker i etterkant hvor alle digitale effekter legges på, forteller regissøren oss på innspillingsdagen.

Stort team

Det er et omfattende team av folk som er i sving inne i Studio C på Jar. Fotograf, B-fotograf, regissør, kranoperatør, rekvisitører, sminkører, lysfolk, assistenter og enda flere assistenter. Med jevne mellomrom roper innspillingsleder korte, men svært så konsise kommandoer gjennom rommet,  folk inntar plassene sine og gjør klar for et nytt opptak.


Opptakene gjøres ved hjelp av et Arri HD kamera, som sender signalet ned til en Sony HD opptaker. I tillegg til HD tapen gjøres det også opptak på en liten flashminnebasert opptaker som brukes til å gi regissøren «replay» på opptaket man akkurat gjorde.

Dette gjør at man kjapt kan se om opptaket faktisk ble slik man ønsket det, eller om man må gjøre det på nytt.

Mye skal klaffe når så mange folk er i sving, og det faktum at hele produksjonen gjøres i løpet av en dag i studio, setter også enorme krav til gjengen som jobber, både når det kommer til effektivitet og gjennomføring av plaene som er lagt på forhånd.

Regissør Bjerve forklarer hva tanken bak filmen er:

Nøye planlagt

Hvert eneste av de ulike bildene den vel 40 sekunder lange filmen skal bestå av er planlagt på forhånd. I storyboardet er hvert bilde skisset ut og nøye gjennomarbeidet. Mye av promofilmen for OL er skutt mot en såkalt grønnvegg, som først i etterarbeidet erstattes med de endelige innholdselementene.


Å jobbe med grønnvegger kan være både en lettelse og en utfordring på samme tid:

– Det er litt skummel fordi du ikke vet hvordan det ender opp, men samtidig er det en bekymring jeg ikke trenger å ta nå. Jeg kan heller sitte å erge meg over det om to uker nå vi kommer til det problemet i etterarbeidet, sier Bjerve.

En verden i 3D

Etter at maratonopptaksdagen i studioet på Jar er ferdig, lastes alt materialet over til etterarbeid. Post-producer Pål Gustav Widerberg sørger for at alt av grafiske 3D elementer legges inn, og at det som tidligere var en grønnvegg transformeres over til et vakkert vinterlandskap.

Post-producer og regissør i etterarbeid
Post-producer og regissør i etterarbeid

Ved hjelp av softwaren «Adobe After Effects«, «Autodesk Combustion» og «Autodesk 3D Studio Max» kjører Widerberg rundt på virtuelle kamera og skaper spesialeffekter, som blant annet en curlingkule, en ishockeypuck og et komplett vinterlandskap hvor det tidligere kun var grønne vegger.

Jobben starter med å «3D-tracke» scenene som ble skutt i studio. Deretter legges det på 3D-lag med omgivelser, skiløperer plasseres inn i bildet og de data-animerte delene blandes med video av ekte snø. Utallige «layers» og timer senere sitter man igjen med et resultat hvor video fra studioet, utendørsopptak og 3D-objekter spiller sammen i det ferdige produktet.

Et av objektene teamet har jobbet ekstra mye med, er en 3D-animert curlingstein som knuser seg gjennom en dør og nesten treffer hovedrolleinnehaveren. Selve curlingsteinen er lagd i 3D og animert i en virtuell gang, slik at den deretter kan legges inn i bildet som det ble gjort opptak av i studioet.

Lysbrytning, skygger, små detaljer i bevegelsene, samt timing er noe teamet har jobbet mye med for å få steinen til å se så ekte ut som mulig.

Lyd

Lyden spiller også en sentral rolle i en promo. I en liten lydredigeringssuite sitter Marius Hansen og gjør siste finpuss på lydsporet, og kun små endringer og finpuss gjenstår før lyd og bilde kan smelte sammen til det endelige produktet.

NRKs OL-promo skal på lufta første gang i kveld i pausen mellom «Nytt på Nytt» og Skavlan. Så da er det bare å benke seg foran TVen og få med seg 40 sekunder med en godt gjennomarbeidet promo.

Update: Her er den ferdige promoen

34 kommentarer

  1. Marius Arnesen (NRK)

    @Rune: Som det står helt nederst i artikkelen, riktignok i parantes, legger vi den ut i artikkelen så kjapt den er ferdig.

    Ståa fortsatt er at den rett og slett ikke er ferdig klippet/rendret…

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    @meg: NRK viser inntil tre reklamer i hver overgang i det vi kaller «primetime», altså mellom Dagsrevyen og Kveldsnytt. Hver promo er vanligvis 15 sekunder. Det betyr at ved større kampanjer – med lengre promoer – så blir det færre promoer siden vi vanligvis bare vil vise rundt 45 sekunder promo.

    Det betyr at du ser fra 0 til 6 promoer i timen, alt ettersom hvor lange programmene er. Det vises ikke flere promoer nå enn før. Både antallet og samlet sendetid for promoer har vært stabilt i årevis.

    De kommersielle kanalene har lov til å sende inntil 10% av sendetiden med reklame. Altså 6 minutter i timen.

    Promoene er satt opp så ofte at de fleste skal ha sett dem ofte nok til å huske dem – men ikke så mye at det blir irriterende. Om du ser dem veldig mange ganger så beklager vi! Da er du en ekstra lojal seer, og det setter vi veldig pris på.

    Promoene har forøvrig høyere seertall enn selve programmene, men det kommer kanskje av at noen får med seg slutten av et program, mens andre slår over for å få med seg starten på det neste.

    Svar på denne kommentaren

  3. Reidar Helliesen

    Mer av dette. Moro å følge med på.

    Spørsmål: Ulik grønnfarge(gulv/vegg) og ulik skyggelegging i studioet (jfr You tube snutten) synes ikke å være til hinder for et nytt lag med film/video blir bra(blir jevnt), stemmer det?

    Svar på denne kommentaren

  4. Forsåvidt fascinerende teknikk… men det er åpenbart ikke de med mest kjennskap til vinteridrett som står bak denne filmen; skiskyteren som kommer gående gjennom stuen har klassisk utstyr og teknikk! Riktignok er det ikke ulovlig å gå klassisk i skiskyting, men «alle» – og i alle fall ALLE på OL-nivå – benytter skøyting. Ikke en stor ting, men noe som gjør at mitt inntrykk av dette blir litt halvveis…

    Svar på denne kommentaren

  5. Pål Gustav Widerberg

    @Reidar Helliesen: Ulike nivåer av grønt kan i høy grad gjøre prosessen med å keye problematisk. Forskjellene på grønnfargene i dette materialet er ikke så stor som det blotte øye kan gi inntrykk av. I mer ekstreme tilfeller, kan man bli nødt til å dele inn grønnveggen i flere områder, og keye disse hver for seg.

    Om grønnfargen er jevnere, kan jeg bruke en mindre grov innstilling på keyeren (som heter Keylight forøvrig), og da vil man faktisk kunne beholde skyggen som faller ned på grønnskjermen. Det kan være ønskelig for å bedre integrasjonen til bakgrunnen vi legger på etterpå.

    I dette tilfellet, hvor den flate grønnveggen har en annen fasong enn de 3d-genererte snøfonnene, vil ikke disse skyggene være noe annet enn i veien, og derfor heller ikke ønskelig å beholde. For å likevel få skiløperen til å kaste en svak skygge, laget jeg en svært grov animert skiløper i 3d studio, som kaster skygge ned på 3d-snøen.

    @Ivar: Noe av grunnen til at hun går klassisk stil er for å enklere klare å matche posisjonen hun har i forhold til kamera, med de 3d-genererte skisporene. Videre tror jeg det ville være vanskelig å skøyte seg over grønnvegg-betongen hun måtte gå på.

    Svar på denne kommentaren

  6. Magnus Bjerve

    Hei, og takk for all kudos! Vil bare påpeke at filmen over «bare» er 97% ferdig. Som en del sikkert ser så har vi IKKE verdens beste key på skiløperne og det er en av tingene vi fremdeles jobber med 🙂 Men vi gjør det skal jeg se om jeg kan svare på noen av spm her!

    @Reidar Tja, alt går hvis man vil det nok, men det er nok en fordel at grønnskjermen er så jevn som mulig. Vi hadde noen problemer med keying, men de kom ikke av ugjevn grønnskjerm, men en (tja, hva skal man kalle det?) «bug» i arbeidsflyten. FX-producer kan mer om dette. skal få han til å svare jeg:)

    @Ivar Jeg er klar over at skiskytteren tar seg noen «friheter», men sånn er det av og til.. Den praktiske årsaken er at alle skiløperne er i studio og et grønnmalt studiogulv gir ikke akkurat det beste skøytegrunnlaget. Det var praktisk talt umulig å skøyte på underlaget.

    @Erik Jeg vet ikke helt nøyaktig hvor mange timer (vi jobber gjerne med flere ting sammtidig), men jeg kan prøve og gi deg et inntrykk; Idemøter startet i slutten av oktober/begynnelsen av november. I løpet av november ble det utviklet et manus og manuset går så igjennom mange runder før man sitter igjen med det man skal skyte. Så lages det storyboards og shotlists og man har møter. Mange møter. Møter for å snakke om kostyme, rekvisitter, fx-løsninger, snøtype, sminke, skuespillere osv. Så skyter vi det. Det var 17 desember.

    Så får jeg en offline-versjon av materialet som jeg klipper. Samtidig begynner lyddesigner sitt arbeid og FX producer sitter å biter negler fordi han skjønner at det er så alt for mye arbeid og så alt for lite tid.. Så blir jeg ferdig meg klippen. nesten. (man blir aldri helt ferdig) Å grovklippe filmen går egentlig veldig fort, det er all småjusteringa som tar tid. Så onliner vi filmen. Med andre ord; vi får det vi har klippet i fullkvalitet (HD, dpx) fra posthuset vi benytter. Her er kameraet vi har brukt arridigital.com/.
    Online ferdig klipp går til fargekorrigering/lyssetting her på huset. Der jobber vi i Color. Lyden blir satt sammen i ProTools. Klipp i FinalCut Pro. Wham bam ferdig film. 22. jan.

    Svar på denne kommentaren

  7. Artig med slike artikler! Men jeg ønsker å se bilder av lysriggen fra slike innspillinger da jeg driver mye med lyssetting selv 🙂 Og mer geekinfo om shutter/fps/oppløsning og linjesprang etc!

    Svar på denne kommentaren

  8. Ganske greit, men blir en vanvittig dårlig følelse av den veike bakgrunnen.

    Fantastisk vinterlandskap er ikke akkurat hva jeg forbinder med en billig IKEA-plakat, dessverre.

    Den der kunne vært gjort bedre!

    Når det er sagt så er musikken svært så passende, og jeg får gåsehud av innledningen.

    Men, som nevnt.. forbedringer så absolutt mulig!

    Svar på denne kommentaren

  9. kostyme – lys – grip – kamera – lyd – dekor – studio– vfx – online – grading – klipp – postproduction » Blog Archive » Nordens feteste green screen studio

    […] link til NRKs promoproduksjon hvor deler av greenscreen blir brukt: “En promo blir til” […]

    Svar på denne kommentaren

  10. Sølv til NRKs OL-promo

    […] uke. Reklamefilmen for NRKs OL-sendinger har vi skrevet detaljert om her på NRKbeta i artikkelen “En promo blir født” – og det bare å gratulere Magnus og alle de andre med prisen – alt arbeidet bar […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Forventningsfaktororer og nrkbeta | oysteinlindbjor

    […] og reflekterer også over om grep som har blitt gjort faktisk har fungert. I innlegg som “En promo blir født” får man innsyn i hele prosessen som ligger bak en tv-promo og det at leserne får et såpass […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til OL i Vancouver Promo for NRK « Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.