nrk.no

CES2010: RGB… og Y

Kategori: Video


Alle som har jobbet med video har på et eller annet tidpunkt vært borte i forkortelsen RGB. Red, Green, Blue. Komponentene som alle pixler i et videobilde består av. Ved å blande de tre farvene kan man i teorien gjengi alle mulige farvekombinasjoner. Så også i en LCD-skjerm.

Nå har imidlertid Sharps ingeniører klødd seg såpass lenge i hodet at de har endret måten man bygger en LCD-pixel på. De har rett og slett introdusert enda en farve: Yellow.

Målet med å legge enda en farve til LCD-pixelen er selvsagt å kunne gjengi farver enda bedre i LCD-skjermer. I dagens LCD-skjermer klarer man å gjengi «milliarder av farver», mens man ved hjelp av en fjerde pixel er i stand til å gjengi «trillioner av farver».

Tony Favio fra Sharp forklarer (og skryter samtidig uhemmet over Sharps ingeniører 🙂 )

Det er ikke hver dag noen endrer premissene for hvordan man gjengir farver på TV, så Sharp må iallefall få for forsøket. Om dette er så utrolig imponerende og revolusjonerende som Favio skal ha det til er faktisk ikke helt godt å si.

Bildene på QuadPixel-TV’ene ser for all del veldig bra ut, men det langt ifra den samme wow-følelsen som en OLED-tv faktisk enda gir. Jeg er redd Sharp må komme opp med bedre eksempler på hva denne teknologien faktisk gir oss, for å få Quadpixel til å være noe folk faktisk etterspør.

Som hype fungerer det imidlertid ganske bra 😉

5 kommentarer

  1. En mulig forklaring på dette er at japanere er veldig «redde» for at gulnyansene skal bli gale. Noen japanske videokamera har litt for lav fargemetning i gult med vilje. En japaner som ser litt for gul ut i ansiktet kan se ut som en kineser, og det er et veldig dårlig salgsargumnet i Japan.

    Svar på denne kommentaren

  2. «… Ved å blande de tre farvene kan man i teorien gjengi alle mulige farvekombinasjoner ..»
    Meiner å huske at noen farger rett og slett ikkje kan vises med rgb. I forsøk der ein stiller inn mengden av hver fargekomponent, for å få eit rgb bilde til å vises korrekt i forhold til eit bilde, måtte ein «ta vekk» farger fra orginalbildet for å få likhet. Det vil si, noen farger må ha «ein negativ mengde» av eine fargekomponenten for å være representert i rgb systemet. Så ja, syns ikkje det å se på nye teknikker for dette virker så dumt..

    Svar på denne kommentaren

  3. Milliarder eller billioner av farger er uansett bare tulletall. Det skulle tilsi at hver grunnfarge har mer enn 1000 intervaller fra full farge til sort. Så små nyanser kan allikevel ikke øyet oppfatte.
    Det er på tide at ingeniørene og neurologene tar en alvorlig prat sammen.:-)

    @Børge
    Min erfaring etter å ha jobbet i mer enn 40 år med både additiv og subtraktiv fargeblanding, er at fargeteori og praksis ikke alltid passer like godt sammen.
    Selv om bølgelengden og lysintensiteten på enhver farge kan måles relativt nøyaktig, er det allikevel helt subjektivt å bestemme hva som er «ren» rød, grøn eller blå. I tillegg kommer problemene med å finne de mineralene og kjemiske sammensetninger som kan gi de eksakt riktige fargene.

    Dessverre tror jeg ingeniørene til Sharp går i feil retning. I steden for å rendyrke RGB øker de kompleksiteten ved å legge til flere farger. Det sies i intervjuet at de nå jobber med en 6-fargers brikke. (gjetter på Fiolett og Turkis i tillegg)
    Hvis dette skulle bli en framtidig standard betyr det at også opptaksutstyret og distribusjonen må ha 6-fargers mulighet.
    Min mening er at dette er å missbruke prosessorkraft, båndbredde og penger når vi allikevel ikke kan se noen forskjell.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Børge Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.