Video

Ekstremkamera med Full-HD

GoPro HD HERO
GoPro HD HERO

Det er ikke lenge siden DSLR-kameraene ble utstyrt med det. De litt større kompaktkameraene har fått det, og det finnes også snart mobiltelefoner som behersker øvelsen. Nå popper også de bittesmå hjelmkameraene opp med de samme egenskapene.

Vi skal atter en gang snakke om Full-HD.

Hjelmkameraer i alle mulige størrelser og valører har lenge vært på markedet, men fram til den siste tiden har de som har vært tilgjengelig rent prismessig for allmuen, kun skutt hardt komprimert VGA-video, eller i beste fall, Standard definisjon.

Det var selvsagt bare et spørsmål om tid før også disse små kameraene, på størrelse med en fyrstikkeske, også fikk Full-HD muligheter.

GoPro HD HERO
GoPro HD HERO

Vi har kikket nærmere på den kanskje mest spennende modellen på markedet, GoPro HD Hero, som med sine 42, 60 og 30 millimeter, er en virkelig lilleputt.

Ekstremsportkamera

Det er liten tvil om at produsentene av GoPro HD Hero sikter mot ekstremsportmarkedet med dette kameraet. Kameraet leveres med en boks som er vanntett ned til 60 meter, og et mangfoldig utvalg av festeanordninger er tilgjengelig.

GoPro HD HERO
GoPro HD HERO

Hjelmfestet er kanskje det mest opplagte, men også surfebrettfestet, sykkelfestet, sugekoppfestet, brystbeltefestet og pannebåndfestet er tilgjengelig.

For et par-tre tusenlapper sitter du altså med et videokamera som er vanntett, gjør opptak i Full-HD og kan festes på nær sagt alt tenkelige og utenkelige steder.



Overkommerlig navigering

Kamera opereres enkelt med kun to knapper, og en liten LCD skjerm viser deg noen litt kryptiske koder for hvilke innstillinger som er gjeldende. Her må man huske endel korte koder, men det er fullt overkommelig for de fleste av oss.

Den store fordelen med at man kun har to knapper og forholde seg til er at kameraet lett opereres, startes og stoppes selv med de tjukkeste vinterhansker på. Veldig OK når man står på toppen av et fjell i 20 minusgrader.

GoPro HD HERO
GoPro HD HERO

Den størrste ulempen med kameraet er utvilsomt mangelen på LCD skjerm for bildevisning. Dette er ekstrautstyr som blir tilgjengelig etter hvert, og skal kunne «klippes» på kameraet via en kontakt på baksiden, men vi hadde definitivt foretrukket en innebygget skjerm som også fikk plass inne i den vanntette boksen.

Update: LCD-skjermen som ventes å slippes til GoPro kommer vissnok også med et nytt baklokk til den vantette boksen, slik at det blir mulig å også benytte LCD-skjermen inne i boksen.

Med et SD-kort på 32 GB (Minimum klasse 6) kan du ta opp 4 timer og 21 minutter video i Full-HD.

Mange muligheter

GoPro HD Hero kan stilles inn til å ta opp video i fem forskjellige oppløsninger:

  • 1080p = 1920×1080 pixels (16:9), 30 fps, 15 Mbit/s data rate
  • 960p = 1280×960 pixels (4:3), 30 fps, 12 Mbit/s data rate
  • 720p = 1280×720 pixels (16:9), 60 fps, 15 Mbit/s data rate
  • 720p = 1280×720 pixels (16:9), 30 fps, 8 Mbit/s data rate
  • WVGA = 848×480 pixels (16:9), 60 fps, 8 Mbit/s data rate

I vår lille test gjorde vi opptak med både 1080P (Full-HD)  i 30fps og 720P på 60fps, for å så slowe sistnevnte ned til 30fps via Adobe After Effects.

Kvalitet


I godt lys utendørs er kvaliteten på GoPro HD Hero meget god. Vi skulle ønske oss mer bitrate, da 15MBit/s MPEG-4 er litt i minste laget for Full-HD, men det fungerer overraskende bra. Vi konverterte videoene våre til Apple ProRes 4:2:2, før vi klippet herligheten i Final Cut Pro. I dårlig lys merker man spesielt godt at bitraten skulle vært høyere da man kjapt får pixelering, og bildet oppleves som svært «grøtete»

GoPro HD HERO GoPro HD HERO GoPro HD HERO GoPro HD HERO GoPro HD HERO GoPro HD HERO

Stillbilder

GoPro HD Hero har flere muligheter for å ta stillbilder. Vanlig enkeltbildemodus, burst, eller sekvens hvor hyppigheten kan stilles til 2, 5, 10, 30 og 60 sekunders intervaller. Hvert bilde er på fem megapixler, og vi har satt sammen en liten video med stills fra NRKBetas lille rusletur ned til den lokale kaffesjappa:

Vanntett til 60 Meter.


Et så lite kamera som er vanntett helt ned til 60 meter åpner for svært spennende muligheter hva vannsport angår. Både når det kommer til surfing, wake-board, dykking, vannski og til og med helt vanlig bading, kan GoPro HD Hero bli en morsom følgesvenn.

Ekstremsportfilmskaper Morten Gjerstad, trosset vestlandsvinteren, iførte seg våtdrakt, hette, sko og hansker, og tok med seg kameraet ut i bølgene på Selestranden utenfor Stavanger.

Gjerstad benyttet seg av innstillingen 1280×920 som gir en «angel of view» på 170 grader i 4:3 format og som er anbefalt ved surfing for å få med personen som står på brettet. Ved 1080P har man en vinkel på 127 grader, mens man ved 720P også ender opp med 170 grader, og da selvsagt også et bildeformat på 16:9.

Ikke bare pixler

La det være sagt først som sist. Det er ikke bare pixler som spiller noen rolle når vi snakker om videokvalitet. Objektiver, lysfølsomhet og bitrate betyr også svært mye, så nyheten om at de minste kameraene i klassen kommer med Full-HD, er bare en del av det totale bilde. Likevel er resultatet vi får ut av GoPro HD Hero imponerende, og det er foreløbig få kamera av denne størrelse og pris, som leverer på samme måte, men at dette er noe vi kommer til å bli overøst med i framtiden er det svært liten tvil om.

GoPro HD HERO
GoPro HD HERO

Noe av det mest spennende er utvilsomt at inntoget av blant annet disse kameraene gjør at svært mange flere får tilgang på utstyr som før kun var forbeholdt ekspertene. Minikameraer som tåler vann og juling, og som i tillegg leverer Full-HD video i bra kvalitet, hørtes kun for få år siden ut som skikkelig science-fiction.

Nå får du et for et par-tre tusenlapper. Jeg gleder meg til å se hva blant annet ekstremsportmiljøene får ut av denne utviklingen…

47 kommentarer

  1. Kjetil Kjernsmo

    Dette er veldig interessant, men det jeg alltid lurer på med slike kameraer er om jeg kan få ut datastrømmen i sanntid, og i såfall i hvilken form.

    Kan jeg f.eks. koble til en liten Gumstix-maskin, sette opp en «directional» wifi-antenne og ha sjangs til å få iallfall en lav-oppløselig videostrøm fra den?

    Hvis det kan gjøres, muliggjør det billige produksjoner av alt det som aldri får plass i TV-ruta, og det er det jeg er interessert i.

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind S:
    Har dette kameraet selv, 60 fps er flott for slow motion. Man får mindre enn halv hastighet, som er flott. Men driver og forbereder en mail fra oss i NRK om at vi ønsker at de prioriterer 25/50 fps markedet utenfor USA noe mer 😉

    Svar på denne kommentaren

  3. Hei,

    Jeg har selv skaffet meg et Creative Vado HD til jula. Prisen er rundt tusenlappen, og jeg må si at det er imponerende kvalitet i bildene – det slår glatt alle mine tidligere analoge kamera samt DV. Det er ingen tvil om at dette er fremtiden ;)Gode bilder, lett å bruke og ikke minst enkle å ta med seg.

    Svar på denne kommentaren

  4. Magne R:
    I hovedsak redigerer NRK på Mac for å være presis. På en Mac kan du bruke programmet MPEG Streamclip som er gratis for å konvertere filene fra kamera til Apple ProRes. (MPEG Stramclip er gratis på PC også). Deretter kan det redigeres med f.eks iMovie som følger med alle nye Macer siden 1999 ca. Men Final Cut Pro som er nevnt i artikkelen er flott, bare dyrere. Final Cut Express (hjemmeutgave: 1.590,- hos apple.no), og Final Cut Studio som inneholder Final Cut Pro: 8.990,- Final Cut Studio er installert på 628 av NRKs 850 macer.

    Svar på denne kommentaren

  5. G-man

    Takk for info. At NRK bruker Mac ante meg egentlig. Poenget mitt er vel egentlig, hvis dere tester et enkelt og billig kamera og ønsker å trekke fram noe programvare ved navn, hvotfor ikke foreslå allerede i artikkelen noe som funker, men har en realistisk pris. Alle skjønner at NRK har alt mulig «-pro».

    Svar på denne kommentaren

  6. Har selv VholdR sitt Contour HD 1080p, som tilsynelatende har noenlunde samme spesifikasjoner for bildestørrelse og FPS. Litt smalere vinkel, 135 grader er full tror jeg, men har vært VELDIG fornøyd med dette kameraet så langt, og det har litt mindre nerdefaktor enn Hero, man har et litt mer strømlinjeformet kamera på siden av hjelmen istedetfor en brødristeform på toppen. 😉 Det er ikke vanntett som Hero, men skal tåle vær og snø og regn, og jeg har vært ute med det fire timer i mellom minus 15 og minus 20 uten problem.

    Ikke kommet så langt med det ennå, men to testfilmer her:

    60fps i sakte film:
    http://vimeo.com/8396283

    60fps lastet opp uten noe behandling:
    http://vimeo.com/8337031

    Siste filmen viser at det er mulig å filme ganske stabilt bilde i fart, den vide vinkelen bidrar nok mye til det. I tillegg mistenker jeg at mennesker og har en liten «kyllingeffekt» i hodet: http://www.youtube.com/watch?v=_dPlkFPowCc 😉

    Svar på denne kommentaren

  7. Jeg har gjennom årenes løp lest mye nyttig informasjon på nettet når det gjelder oppløsing, bildeformat, PAL vs. NTSC og fps, men jeg har aldri blitt helt fortrolig med hva fps betyr for flatskjermer? Hvorfor kan ikke 30 fps fungere like greit hos oss som 25 fps (og er ikke 30 å foretrekke fremfor 25?).

    Svar på denne kommentaren

  8. @ A. Hansen.

    Har ikke noen doktorgrad i emnet, kun til hobbybruk. Jo høyere fps. Bilder pr sekund jo bedre kvaltitet får du. Om du kjører med 30fps under filming og flatskjermen er innstillt på å ta 30fps og ikke 25fps så vil du jo få 5 flere fps. Men om du f.eks. redigerer en video som er filmet med 25fps og vil legge i en liten rute filmet fra hodet med en GoPro på 30fps kan du oppleve hakking da «tennene i tannhjulene ikke passer»
    Håper det var forståelig.

    Svar på denne kommentaren

  9. @Hansen,

    som du vet er tv-sendinger, dvd og en lang rekke standarer låst på 25fps. Det betyr at når du filmer i 30fps, må du enten akspetere bittelitt slowmotion (er blitt ganske vanlig å se på tv nå) eller at kvaliteten må reduseres på en ganske tungvindt måte (med å fjerne 20% av antall frames – de fleste vil sikkert redusere fra 60 fps til 25 da det gir mer materiale å jobbe med, og kvaliteten blir mye bedre).

    Uansett hvordan man snur å vender på det, blir det tungvindt med ekstra redigeringsledd og ting du må huske på når du skal sende inn filmen din for å vises på tv eller lage en dvd.

    Svar på denne kommentaren

  10. @ A. Hansen.

    Opprinnelsen til forskjellen mellom 25 og 30 fps (bilder per sekund) ligger i at USA har et vekselstrømnett på 60Hz (svingninger pr sekund), mens vi i Europa har 50 Hz.

    I «gamle-dager» (før digitaliseringen), brukte vi frekvensen på strømnettet som utgangspunkt for synkroniseringen av video-signalene. Hele veien fra kameraene, via miksere og infrastruktur, ut i sendenettet og i helt ned i mottagerne hos publikum. Dermed fikk vi 25 bilder pr. sekund og USA 30 (som ble redusert til 29,97 bilder pr sekund når de gikk over til farger)

    Om 25 eller 30 bilder er å foretrekke er vel en smakssak, for selv om den amerikanske NTSC-standarden har 30 bilder i sekundet, har den litt lavere oppløsning (720×480) enn vår PAL-standard, som har 25 bilder i sekundet og en oppløsning på 720×576. Den totale båndbredden er derfor den samme for begge.

    I dagens digitale utstyr kan man som regel enkelt velge om man vil jobbe med 25 eller 30 fps, men kvalitetsmessig bør man beholde samme standard gjennom hele produksjonskjeden. Det er derfor ikke noe i veien for å gjøre opptak i 30fps av videoer som skal vises på egen flatskjerm.

    Vi i NRK kommer nok til å fortsette med 25fps i produksjon og distribusjon i uoverskuelig fremtid for å være bakoverkompatible med eldre utstyr hos oss, distributører og sluttbrukere.

    Svar på denne kommentaren

  11. Imponert over kvaliteten. Like før vinteren kom gjorde jeg de første testene med et POV 1.5 hjelmkamera på Budstikka.no.
    Video:
    http://tvbudstikka.no/categories/3/videos/2899
    Blogg om erfaringene:
    http://blogg.budstikka.no/dagotter/2009/10/20/slik-filmet-vi-markaturen/

    Førsteinntrykket er at det er en helt annen kvalitet på dette enn på POV-kameraet.
    Som sagt, dette var de første testene og vi har lyst til å integrere hjelmkamerafilmene med gps-data fra Garmin Edge 705. Noen som har erfaringer med dette?

    Svar på denne kommentaren

  12. Kjetil Kjernsmo

    Jeg sendte mitt spørsmål (nesten øverst) til GoPro og de svarte at ingen av deres kameraer kunne dette nå, men en firmware-oppgradering, som var planlagt kunne gjøre at man i det minste kunne lese ut datastrømmen i sanntid.

    Svar på denne kommentaren

  13. Vet at FPV (First Person View) RC-folk har spurt etter det og fått samme svar, så det tyder på att Live Video ut samtidig som opptak er en funksjon som kommer i fremtiden.

    Og nå er det flere proff brukere (NRK, BBC etc.) som har etterlyst 25/50 fps, så det er håp om att det kommer også.

    Ellers kan jeg bare anbefale GoPro sin gruppe på Fjaseboka: http://www.facebook.com/goprocamera
    der er det endel diskusjonstråder som er interessante å følge med på: http://www.facebook.com/goprocamera#/goprocamera?v=app_2373072738

    Svar på denne kommentaren

  14. Jeg driver testing med GoPro HD i radiostyrte fly på Voldsløkka bl.a. Det går så det griner, men jeg må få tid til å redigere littegrann før jeg legger dem ut.

    Kjøpte kameraet hos
    B&H Photo Video, New York

    Kameraet kom med en rift i glasslinsen på selve kameraet, så jeg måtte returnere det og få et nytt. Kan si så mye at jeg ALDRI har fått så god service før! Og ekstremt kjapp levering.

    Kjøpte Motorsport-versjonen med head strap ved siden av, som jeg anbefaler! Da får du nemlig med den store sugekoppen og flere hjelmfester 🙂

    Kvaliteten er upåklagelig, og lav vekt gjør det veldig stabilt selv på de små festene.

    Inntil jeg får ut videoer, sjekk ut Petter sine (som jeg flyr med)

    Svar på denne kommentaren

  15. Køb direkte hos GoPro – Jeg købte mit der og modtog det 4 dage efter med FedEx.

    Har en ven der også bestilte et hos dem, Da han modtog pakken manglede det 16gb SD kort han havde bestilt sammen med kameraet. Det skrev han til GoPro – 4 dage efter kom der en pakke med et nyt 16gb SD kort og en beklagelse.

    Meget imponerende service. Ville ønske jeg kunne købe ALT af det firma 🙂

    Svar på denne kommentaren

  16. Bastian Daae

    Er det noen som har testet med SD-kort klasse 4?
    Det står, så vidt jeg kan se, i manualen at det funker med minimum klasse 4, mens det i artikkelen her står at man må ha minimum klasse 6. Jeg har bestilt kamera og minnekort i klasse 4. Må jeg kanskje angre kjøpet på minnekortet og finne meg et klasse 6 kort?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *