nrk.no

Gi fansen det de vil ha, og de vil betale for det om igjen og om igjen

Kategorier: Kommentar,Musikk og lyd,Netthandel & Nettkultur


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Jeg går rundt og smiler. Det er november, grått og null snø. Men på ørene har jeg 138 minutter minner. Favorittbandet mitt er i toppform, publikum synger og klapper. Og det er bare litt over et døgn siden de spilte i Oslo.

simple-minds
«Simple Minds – Sentrum Scene – November 2009» – foto av Øyvind Solstad med en Creative Commons-lisens.

Jeg har vært fan av Simple Minds siden Harald Are Lund spilte fra albumet «Celebrate» i 1980. Jeg ble interessert – og da «New Gold Dream (81-82-83-84) kom i 1982 var jeg frelst. Det er fortsatt mitt favorittalbum og det jeg ville tatt med om jeg ble sendt på en øde øy med ett album.

Så jeg var storfornøyd da jeg i sommer kjøpte billetter til Simple Minds-konsert på Sentrum Scene i Oslo tirsdag 24. november. Julaften en måned på forskudd! Enda mer fornøyd ble jeg da jeg fikk epost med beskjed om at de ville legge ut opptak av de fleste konsertene på nett.

Nesten alle konsertene tas opp og du kan kjøpe dem som nedlastbare mp3-filer i 320 kbps eller på en minnepinne, levert i posten.

Jeg kjøpte selvsagt en konsert på forhånd. Så dagene før konserten gikk jeg rundt og hørte på favorittbandet mitt spille live i Roma. Jeg lagde også en spilleliste i Spotify med alle låtene fra settlista i Roma, slik at de som ikke ville betale for konserten kunne høre. I Spotify er ikke alle låtene tilgjengelig i live-versjoner, men ganske mange.

Konserten

Konserten var fantastisk, kjempestemning, masse sanger jeg elsker, gamle klassikere og nye låter fra de siste albumene. Jeg skal ikke påberope meg noen som helst objektivitet i vurderingen av konserten. Jeg digger Simple Minds, var på konsert med fine folk og hadde mange timer moro.

På vei ut kunne man kjøpe de vanlige t-skjortene og plakatene men også kveldens opptak på minnepinne. Før konserten kunne man sikre seg et kredittkortformet kjøpsbevis for opptakene og allerede 10 minutter etter konserten var opptakene klare. Mange kjøpte de med seg på vei ut, i en liten «smykke-eske» med Simple Minds-design på eske og minnepinnen.

Oppdatering: Roger skriver at «…minnepinnen inneholdt den “ordinære” delen av konserten. Det fulgte så med en kode som en brukte for å laste ned ekstranummerene dagene etter. Nedlastingen var MP3 filer pakket i en ZIP fil, ikke noe DRM eller andre “kreative” løsninger.»

Jeg kjøpte opptakene fra Oslo på Concert Online, og har nå alle 26 låtene med meg. Det eneste som mangler er endel snakk mellom låtene, og applausen før ekstranumrene.

På låten «Don’t you» sang vokalist Jim Kerr feil og begynte rett og slett på nytt igjen. Det er også med på opptakene. Kred! Det var det vi fans husket. Det var en morsom episode hvor han henvendte seg til en i publikum og spurte om han skulle begynne på nytt igjen.

I have to sing this right…and I fucked it up. Can we try it another time?

Og gjorde det. Den jålete varianten ville være å kutte feilen fra opptakene, men det ble altså ikke gjort.

Kjøpe det samme om igjen og om igjen og om igjen

Hva er det andre i bransjen kan lære av dette? Vi har tidligere skrevet om Kevin Kellys «1 000 ekte fans». Her hevder han at nok trofaste fans er nok til at en artist kan leve av det:

Assume conservatively that your True Fans will each spend one day’s wages per year in support of what you do. That “one-day-wage” is an average, because of course your truest fans will spend a lot more than that. Let’s peg that per diem each True Fan spends at $100 per year. If you have 1,000 fans that sums up to $100,000 per year, which minus some modest expenses, is a living for most folks.

Nå har Simple Minds langt mer enn 1 000 «true fans» – de har solgt 40 millioner album. Men Kevin Kelly har et utrolig godt poeng. Legg til det som jeg skrev om i min kommentar til dommen i Pirate Bay-rettsaken, «Gratulerer med våte bukser»:

Vi lever i en tid hvor folk forventer “instant gratification” – øyeblikkelig stilling av behov – og da kan ikke plate- og filmbransjen operere med “neste uke” eller “til sommeren”. Det er bare NÅ! som funker.

Dette har Simple Minds skjønt så utrolig godt. Jeg får med meg den fine konsertopplevelsen hjem NÅ. Jeg kan laste den ned neste morgen. NÅ.

At opptakene er i forholdsvis bra 320 kbps, uten DRM og med skikkelig coverart er også stjerne i boka!

Siden jeg er trofast fan har jeg kjøpt låtene deres flere ganger. Først på LP-plater, så på CD da det kom, så i iTunes, og da de begynte å legge ut utvalgte konsertopptak på sin egen nettside kjøpte jeg de også. Jeg har sikkert kjøpt «Someone somewhere in summertime» 20 ganger. Fordi jeg kan og får lov.

Fansen vil nemlig betale om de får det de har lyst på. Men det være nå og det må være enkelt.

Concert Online

Nettstedet Concert Online var nytt for meg. Det ligger konsertopptak fra en rekke kjente artister, og flere har samme opplegg som Simple Minds; at alle konsertene på en turné tas opp og legges ut fortløpende. Du finner artister som Kiss, Mariah Carey, Alice Cooper, Deep Purple, Mesh, Paul Potts, Madness og Yes. Ikke førstedivisjon akkurat men for fansen er dette finfine saker.

concert-online

Enkelte konserter er ikke tilgjengelig i Norge, noe jeg mener er håpløst gammeldags. For å sitere fra «Gratulerer med våte bukser» igjen:

Plate- og filmbransjen tror visst fortsatt at man seiler over Atlanteren i dampbåter. At man ikke får vite om ting som skjer i USA fordi vi er i Norge. Derfor opererer de med lisenser og avtaler som totalt ignorerer at unge folk ikke tenker på landegrenser og hvor ting kommer fra. En kul låt fra Brasil? En spennende nettside i Australia? En designer fra Canada? En sko jeg kan bestille fra Island? Folk skjønner ikke hvorfor de ikke kan høre på enkelte låter i Spotify i Norge, men hvis du kjører bilen over grensa og går inn på en nettcafe i Strømstad så kan du. De skjønner ikke hvorfor de ikke kan se amerikanske musikkvideoer på YouTube eller serier på Hulu.com. De aksepterer ikke at trege sjefer i plate- og filmbransjen ennå ikke har klart å lage systemer der en artist kan gis ut over hele verden i det øyeblikk vedkommende er signert opp til et plateselskap.

Jeg håper Concert Online viser plate- og filmbransjen at folk vil betale, vil kjøpe ting de er glad i. Jeg kan fortsatt ikke se film hjemme selv om jeg betaler, fordi idiotiske rettighetsspørsmål på tvers av landegrenser ikke er løst. Jeg ikke laste ned tv-serier fordi man heller vil selge dem til tv-selskaper i stedet for direkte til kundene. Det er fortsatt mye å ta tak i selv om noen har begynt å skjønne hvordan dette funker…

Ekte fans

Forøvrig traff vi på Jim Kerr og Charlie Burchill da vi gikk forbi konsertlokalet etter noen drinker. Enda mer fornøyd! Og gjett hva – om de kommer en gang til kommer jeg til å kjøpe låtene enda en gang. Hvis jeg får lov.

24 kommentarer

  1. Øyvind Solstad (NRK)

    Les forøvrig anmeldelse på Puls.no:

    puls.no/15973.html

    Konserten i Oslo tirsdag var så komplett som det går an å bli for de gode gamle veteranene, og mer spilleglede og gnist er det vanskelig å finne. En publikummer på omtrent samme alder brøt ut i en slags gledesladet bekymring da Jim Kerr gikk i gang med «Ghostdancing»:

    «De gir seg faen ikke vettu…de kommer til å ta livet av oss!!»

    Hehe! Og mye grommere bilder enn jeg fikk tatt med telefonen.

    Svar på denne kommentaren

  2. En fryd å lese, og vanvittige mange bra poeng. Jeg håper for bransjens skyld at de leser det du skriver Øyvind.

    Det eneste jeg ikke er enig i er at Deep Purple og Yes ikke er førstedivisjon! ;P

    Svar på denne kommentaren

  3. Så utrolig fett! Var helt nytt for meg, dette her. Hvordan er det mulig å ha opptakene klare på minnebrikker 10 min etter konsertslutt? Var det minnebrikker med en eller annen form for programvare som lar deg laste låtene ned gratis (etter å ha kjøpt selve minnepinnen) dagen etter, eller lå låtene faktisk klare?

    Svar på denne kommentaren

  4. Roger Ertesvåg

    Minnepinnen inneholdt den «ordinære» delen av konserten. Det fulgte så med en kode som en brukte for å laste ned ekstranummerene dagene etter. Nedlastingen var MP3 filer pakket i en ZIP fil, ikke noe DRM eller andre «kreative» løsninger.

    Svar på denne kommentaren

  5. Simple Minds ble favoritt-bandet mitt da jeg så dem live i Ottawa i 1984; absolutt fantastisk show og jeg er utrolig misunnelig på dere som var der på Sentrum Scene 🙂

    Denne idéen med å legge ut opptak av konserten til salgs er jo meget god, og jeg hadde nok kjøpt den jeg også – men, som turn.self.off nevner så er dette med opptak og distribusjon av live-opptak ikke noe nytt. Det ligger en mengde meget gode live-opptak på archive.org/browse.php?mediatype=collection&collection=etree&field=%2Fmetadata%2Fcreator (her ligger det bl.a. 7,135 opptak av Grateful Dead konserter).

    Svar på denne kommentaren

  6. Øyvind Solstad (NRK)

    Til Fredrik og andre (fra blant annet platebransjen som har kontaktet meg):

    Poenget mitt er ikke at dette er helt nytt og aldri har vært gjort før. Jeg skal oppdatere artikkelen med Metallica og de andre lenkene.

    Og jeg vet at mange store band tillot bootleg-opptak av fansen.

    Det jeg synes var nytt her var hvor systematisk og raskt det var. Om du hadde en bilstereo med USB-inngang kunne du dratt hjem fra konserten og hørt på opptakene i bilen hjem. Jeg synes også det var utrolig kult at de lot feilen fra «Don’t you» være med. Skal legge ut en liten smakebit så dere kan høre uten å møtte kjøpe konserten.

    Svar på denne kommentaren

  7. @Øyvind – ser poenget og helt enig at det er utrolig lurt å gjøre det så raskt og gjennomført. Tror de selger mange fler opptak når man kan kjøpe det på vei ut av konserten og fremdeles har den «rusen» man får av en fenomenal konsert.

    Svar på denne kommentaren

  8. veldig kul sak! ikke minst en god anledning til å høre på simple minds, som jeg har hørt altfor lite på.

    og ja, denne måten å gjøre det på bør åpenbart være på (den fiktive) «do»-lista til platebransjen. de må jo skjønne dette snart, og innrette seg så de ikke kollapser totalt. poenget med noen som markedsfører produktet ditt er vel nettopp at de tilgjengeliggjør det, til riktig pris? ikke at de skremmer bort penger og kunder?

    en liten digresjon: mariah carey er vel så vidt jeg husker den artisten med flest #1 hits i usa (tro det eller ei). så det må jo sies å være 1. divisjon? (sjøl om jeg skjønner hva du mener – men da er i så fall iallfall både purple og cooper i øverste liga 😉

    Svar på denne kommentaren

  9. Feil i artikkelen. D
    u kan leie både filmer og serier på nett, selv i norge.
    Ikke hørt om zune ?

    Nei det stemmer, dere er vendorlocked til apple og dermed så tester dere ikke engang bra produkter fra microsoft.
    Microsoft har jo «monopol» og er jo den store stygge ulven.

    Joda, utvalget hos zune er mindre i norge enn i usa, og man får ikke norske subtitles enda, men gi det tid, det kommer.
    De bygger til stadighet ut biblioteket sitt etterhvert som rettigheter blir klare.
    ( norske subtitles er det uansett lite av på piratebay/eztv.il )

    Svar på denne kommentaren

  10. Vi glemte jo helt av SlotMusic!

    […] Du kan lese mer om det i artikkelen vår fra i fjor. Vi har jo hatt endel tanker om hvordan man best kan sikre seg fornøyde musikkbrukere, senest i forrige uka da et skotsk band skjønte konseptet “nå” veldig, veldig bra. […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Facebooks nye “Open Graph” er en svimlende mulighet for musikkbransjen

    […] eksempel: Jeg liker bandet Simple Minds (som noen kanskje har fått med seg), og trykker liker på deres side på Facebook. Dette kunne jeg gjøre med alle andre band jeg […]

    Svar på denne kommentaren

  12. Facebooks nye “Open Graph” er en svimlende mulighet for musikkbransjen

    […] eksempel: Jeg liker bandet Simple Minds (som noen kanskje har fått med seg), og trykker liker på deres side på Facebook. Dette kunne jeg gjøre med alle andre band jeg […]

    Svar på denne kommentaren

  13. Rockefeller som platestudio

    […] i forrige uke, som en takk til publikum for 25 gode år. For ett år siden, da Simple Minds solgte konsertopptak etter norgeskonserten i 2009, var det minnepinne som var formatet. deLillos valgte nummererte CD’er som de ga bort gratis. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Filmpremierer på nett Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.