nrk.no

Ny lederjobb i media

Kategorier: NRK & Radio


SBS radio, P4 og NRK har etablert selskapet Digitalradio Norge AS som nå søker daglig leder. Her er muligheten for den som ønsker å bidra til å lede jobben med framtidens radio og dertilhørende tilleggstjenester i Norge.

dignor

Selskapet skal arbeide for å fremme teknologinøytral digital radiodistribusjon på ulike plattformer i Norge, med spesiell vekt på erstatningsteknologi for FM.

Til å lede dette arbeidet søker selskapet en daglig leder for en prosjektperiode på to år. Vedkommende bør ha god kjennskap til radiobransjen og ha erfaring fra eller kjenne godt til politiske beslutningsprosesser.

Daglig leder vil kunne dra nytte av kompetansen i eierorganisasjonene, men må likevel regne med en stor grad av selvstendig arbeid i prosjektperioden.

Digitalradio Norge er ute etter en energisk medarbeider som brenner for digitalradio og som ser det som en stor og spennende utfordring å kunne påvirke politiske prosesser og koordinere radiobransjen for å oppnå et teknologiskifte.

Interesserte bes ta kontakt med styreleder Øyvind Vasaasen (oyvind.vasaasen@nrk.no eller 90624666) så fort som mulig.

6 kommentarer

  1. Selskapet skal arbeide for å fremme teknologinøytral digital radiodistribusjon på ulike plattformer i Norge, med spesiell vekt på erstatningsteknologi for FM.

    Var ikke det en svært selvmotsigende formulering? Så lenge fokus skal være på digital erstatningsteknologi for FM er den vel per definisjon ikke teknologinøytral? Det hadde kanskje vært bedre å kalle en spade for en spade og si at det handler om å jobbe for implementering av DAB i Norge?

    Svar på denne kommentaren

  2. Gunnar Garfors (NRK)

    Digitalradio omfattar også distribusjon via nettradio, via mobilnettet (3G), via det digitale bakkenettet for TV og nye teknologiar og distribusjonsplattformar som dukkar opp. Ikkje berre DAB, altså…

    Svar på denne kommentaren

  3. Gunnar Garfors (NRK)

    Det tvilar eg på, men NRK og eventuelt den som vert tilsett i denne stillinga må svare på det. Frå min ståstad kan eg seie at det er viktig med ein digital kringkastingsteknologi (ingen kapasitetsavgrensingar sjølv med uendeleg mange lyttarar) som fungerer «alle stader» (inkludert i overgangen mellom sendarane), som fungerer for mobilt mottak (inkludert i bil der ein stor del av radiolyttinga finn stad), som har betre kapasitet (til fleire radiokanalar) enn det som no er på FM og som opnar opp for tilleggstenester (interaktivitet, program i opptak, trafikkinfo, etc.).

    Merk at berre straumrekninga for å sende FM her i landet er på mangfoldige millionar kroner per år og at FM-nettet i Noreg treng omfattande oppgraderingar i om det skal leve vidare. Prisen per kanal for DAB er langt lågare enn for FM.

    Svar på denne kommentaren

  4. Synes jo det er strålende om dette nye selskapet blir en drivende faktor for nyskapning og faktisk kritisk og teknologinøytral tekning rundt formidling av radio. Jeg er helt enig i at analoge radiosignaler nok er fortidens teknologi.

    Det at DAB ikke slår an i markedet må dog tolkes til at DAB-teknologien ikke oppfattes som en stor nok forbedring for forbrukerne til at man er villig til å skifte utstyr. Personlig har jeg kjøpt DAB-radio men gått tilbake til FM-radio hjemme i stua.

    Svar på denne kommentaren

  5. Leif W. Erichsen

    Hvis bredbåndsaktørene i Norge hadde brukt IPbasert WEB radio som virkemiddel mot churn, ville en ny radio-plattform vært en realitet innen 12 mnd!
    Dagens digitale webradioer kan forhåndsprgrameres med x stasjoner, resterende 10.000 globale kanaler kan styres fra UI eller Web.
    Tenk for en renesanje; Tante fra finnmark kunne fått inn radio Alta ferdig på en knapp….
    All verdens teknologi er neppe bedre enn hvordan tante opplever den!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.