nrk.no

Han løser musikkindustriens utfordringer med enkel filosofi

Kategorier: Gadgets,Konferanser og messer & Musikk og lyd


Feng Jun har svaret. Han startet med 26 dollar som han fikk av sin mor i 1993. Nå er han Kinas største leverandør av konsumentelektronikk.

IMG_1699

Et av produktene er en mediaboks som via nettet har tilgang til store mengder musikk. Men for å få den til å spille må man kjøpe noe så analogt og fysisk som en bok eller et magasin. Med vannmerker som kan leses av fjernkontrollen. Musikerne får betalt gjennom prisen på magasinene som gir tilgang til musikken.

IMG_1706

Feng Jun vil gjøre deg lykkelig med sine produkter. Men med sin entusiasme og sjarm var det vanskelig å ikke bli lykkelig bare av å prate med mannen. På Monaco Media Forum fikk NRKbetas utsendte en rask demo av «MP6». Boksen som gjør musikk via nettet tilgjengelig for de fleste.

Direktelink til videofil (512×288, H264).

Elektronikkbransjens svar på Mr. Lee har mange fine filosofier. Og det var ikke tilfeldig at jeg lot ham avslutte med «the most important thing: the user, happy!»

I sin presentasjon i storsalen fikk han også fremhevet en av sine andre viktige leveregler. At en pluss en ikke blir to. Neida, gjør man ting riktig blir 1+1=11. Gjør man det feil kan det bli bare en, eller til og med minus en.

Desverre gjenspeiler ikke opptaket fra hans presentasjon stemningen i salen. Et tips til alle som produserer konferanser er å plassere mikrofoner mot publikum også. Men likevel, hans presentasjon og forklaring rundt prinsippet 1+1=11 er verdt en titt.

8 kommentarer

  1. jeg minnes se&hør trykket strekkoder i programguiden slik at en kunne programmere videospilleren ved å dra en leser over den.

    men hele greia her virker som to skritt fram og ett tilbake, hvor en fortsatt binder musikken opp mot ett fysisk media for å holde kontroll på flyten.

    jeg bare undres på hvor lenge det er til en eller annen geek demonterer saken og finner ut åssen en skal få den til å dumpe alt som ligger tilgjengelig på serveren…

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Jeg får krype til korset og innrømme at jeg har vært litt tabloid i min overskrift. Tror Mr. Jun har flere motiver enn akkurat å løse problemene i musikkbransjen. Det er sikkert mulig å hacke boksen hans. Men om den treffer et stort publikum som syntes det er greit å betale og som ikke er interessert i å plukke den fra hverandre kan han være inne på noe.

    Det mest fascinerende er jo den spesielle koblingen mellom det veldig analoge og det veldig digitale. Personlig er jeg fornøyd med Spotify og den tjenestens tilnærming. Tror ikke jeg kommer til å fylle bokhyllene med navigeringsblader for å finne musikk. Men uansett en spennende fyr og en litt annerledes tilnærming!

    Svar på denne kommentaren

  3. Peter Skaguvold-Olsen

    Jeg må jo tenke på mitt bruk av musikk og digitale media. Personlig ville jeg aldri gått over til denne tjenesten. Det blir litt for tungvindt når jeg vet at det finnes bedre tjenester.

    Syntes det hadde vært mye bedre men en boks som kobler seg til Spotify og gjør den musikken tilgjengelig, men da føler jeg vi er tilbake på en slags appletv/multimedia boks, der man får musikk/video/annen media tilgjengelig.

    Den perfekte boks hadde vært apple tv med mulighet til å spille alle media+ boxee (eller lignende tjeneste) + spotify.

    Kort oppsummert en appletv med en egen appstore!

    Svar på denne kommentaren

  4. Var på besøk i Aigos hovedkontor i Beijing for to år siden, og det er imponerende greier de får til. Selskapet har en enorm utviklingsavdeling, og står blant annet bak det som da var verdens minste masseproduserte minnepinne: ble den mindre fikk du den ikke til å sitte fast i USB-kontakten. Selskapet har også en enorm penetrasjon av det kinesiske markedet, så her er det helt klart et tilfelle av «Look to China». Det er ikke bare piratkopiering som skjer i det kinesiske markedet, for å si det mildt.

    Svar på denne kommentaren

  5. Marcel Dekker Devos

    Man må ikke glemme at business modellen er rettet mot et spesiell konsument segment(i China selges de fleste ting på gata) de som kanskje liker (papir)magasiner bedre for lesing/ browsing/ opplevelse. Ideen er at man kjøper et flott magasin(forside selger)og får en høy med musikk(eller noe annet)gratis(grådighet).

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Peter Skaguvold-Olsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.