Google har i lang tid hatt sin egen side som viser hvor kraftig ulike deler av verden er angrepet av influensa. det etter hvert så omtalte «svineinfluensa»-viruset. På www.google.org/flutrends kan du se hvor kraftig ditt land eller region er angrepet av influensaviruset. Google benytter seg av sine egne søkedata for å avgjøre hvor kraftig et land er angrepet av influensaen.
I tjenestens skrytevideo viser Google at tallene de er i stand til å generere fra sine søkeresultater sammenfaller godt med de offisielle tallene fra Amerikanske myndigheter.
Vaksineinfo
I går utvidet Google sitt influensatilbud og lanserte et et eget Google-kart med oversikt over hvor det det mulig å få både den vanlige influensavaksinen og svineinfluensavaksine. Foreløpig er det kun data fra USA i tjenesten.
Sosiale data som statistikk
Det Google her såvidt skraper i overflaten av her, er imidlertid en svært så interessant greie. Å bruke søkedata, data fra sosiale medier eller debattforum, kan til tider være en veldig effektiv måte å framstille oversikter og trender på. Være seg influensautbrudd, politiske demonstrasjoner eller naturkatastrofer.
Google er her i en nøkkelposisjon med sine enorme mengder søkedata, men om mulig enda mer interessant er de sosiale nettverkene som Facebook og Twitters muligheter.
Et enkelt søk blant dine venners meldinger gir deg en rask oversikt over bestemte temaer, men enda mer effektivt blir det når Facebook selv lager applikasjoner rundt sine data.
«United States Gross National Happiness»-index er Facebook’s analyse av alle deres amerikanske brukeres statusfelter, satt opp imot nasjonale begivenheter.
Det er også på sin plass å nevne brilliante Jonathan Harris når det kommer til prosjekter som dette. Johnatan har gjennom flere ulike prosjekter, benyttet seg av brukergenerert data fra ulike sosiale medier, hvor www.wefeelfine.org kanskje er det mest kjente.
Kjenner dere til flere og enda bedre eksempler på bruk og analyse av data fra sosiale medier? Diskuter og tips oss gjerne i kommentarfeltet!
Vegard
Syns Google fortjener at det nevnes at de fikk publisert en artikkel om denne korrelasjonen i Nature.
Dag Petter Svendsen
I tillegg til Google-data anvendte jeg data fra norske diskusjonsfora og fra Folkehelseinstituttet for å lage «eMind Flu Trends» i juni. Se eksempel på stortingsvalget-2009.no/?p=198.
Erlend
«Mine Facebook venners svineinfluensa oppdateringer»
Facebokk-venner er ett ord, svineinfluensaoppdateringer likeså.
Marius Arnesen (NRK)
@Erlend Det er helt korrekt… Det er fixa. Det heter vel forøvrig Facebook og ikke Facebokk. 😉
Erlend
Touché. 🙂
(Bildeteksten er forresten fortsatt den samme her. Selv etter å ha oppdatert siden.)
Marius Arnesen (NRK)
hehe… ja og nå tror jeg endelig jeg klarte å endre den bildeteksten riktig også… (Herlig dag dette 🙂 )