nrk.no

Telenor: Feilmelding

Kategorier: Kommentar & Markedsføring


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.


faksimile av bannerannonse fra Telenor

For noen uker siden begynte det å dukke opp en liten jente med Piken-med-svovelstikkene-blikk i toppen av en nettsider jeg gjorde tapre forsøk på å lese. Ikke nok med det. Hun flakket med øynene på en måte som gjorde at uansett hvor mye jeg prøvde å stritte imot, fanget hun blikket mitt og dro det bort fra det jeg forsøksvis holdt på med. Så hva var det for noe viktig hun hadde på hjertet, denne lille pike? Satt hun kanskje fengslet i en kjeller i Østen et sted og ble tvunget til å sy sko til de rikes bord fordi faren var politisk aktiv? Nei. Så ille var det heldigvis ikke. Men hun var der for å fortelle om porno og drap og surfing for barn. Som sikkert er et hederlig formål. Om det er hederlig nok til at jeg nå vil velge å bytte nettleverandør skal jeg ikke komme inn på her, men derimot: Er det å prøve å få meg til å velge etellerannet tilbud fra Telenor et hederlig nok formål til at man konstant bør prøve å dra oppmerksomheten min bort fra det jeg prøver å gjøre på nett?

I Donald Duck har man børsteselgere som konstant prøver å få en fot i døren, slik at de kan prakke sine børster på Donald. I andre tegneserier har man Jehovas vitner som -korrekt antrukket to og to- ringer på for å fortelle om undergang og frelse i timesvis. Disse forsøkene på invasjon av intimsfæren kan man lukke døren for. I nyere tid har vi også fått telefonselgere. Disse kan man også stort sett reservere seg mot.

Men dersom man ikke har noen reklameblokkere installert, enten fordi man er en gjennomsnittlig avansert nettbruker eller fordi man jobber på ulike maskiner hele tiden, har man faktisk ikke noe praktisk vern mot ufølsomme angrep inne i intimsfæren, men er fritt vilt for ethvert virkemiddel en annonsør og et byrå måtte finne egnet.

Og det er altså her Telenor og Dinamo har bestemt seg for å lage noe ordentlig oppmerksomhetsmagnetisk og hjerteskjærende. Klinisk sett lykkes de med dette og det er slett ikke noe å si på det håndverksmessige: Castingen er god, det er bra lyssatt og oppsettet funker. Det funker faktisk som bare det: Jeg får knapt gjort noe som helst på nettsiden banneret ligger på, ettersom det taust skriker på oppmerksomheten til en stakkars tobarnsfar non-stop.

Jeg hadde engang en filmlærer som sa: «Det er enkelt å reise seg opp i en kirke, brøle FAEN! og få alles oppmerksomhet. Det vanskelige er å følge det opp». Det er akkurat dette Telenor med Dinamos hjelp har gjort en god del ganger i det siste i min virtuelle stue: De kommer inn og skriker faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaen så høyt de kan. Helt til jeg lukker nettsiden skriker de. Det er med dette Telenor og Dinamo feiler kapitalt i min bok: Det de følger opp med står ikke til virkemidlene de har brukt. Ikke noe nett-abonnement i verden -om det så tilbød ubegrenset båndbredde gratis- rettferdiggjør disse virkemidlene. Så jeg kommer ikke til å bytte leverandør (vups, der sa jeg det). Og jeg er betraktelig mer negativt innstilt til Telenor enn jeg var for ca en måned siden. Jeg behøver ikke en nettleverandør som kan finne på å umusikalsk halse inn i hverdagen min -både på jobben og hjemme- på denne måten.

Men tilbake igjen til dette blikket: Denne lille jentas blikk, der hun sitter foran en skjerm og ser ting hun ikke forstår (og som jeg presumptivt kunne forhindret bare jeg kjøpte etellerannet av Telenor): Blikket hennes viser skrekken og fortvilelsen i møtet med noe hun ikke burde sett og ikke kan verge seg mot. Det er som å se seg selv i speilet. Jeg forstår denne følelsen så inderlig godt. For den er en refleksjon av min egen følelse der jeg sitter hjelpeløs og trodde jeg skulle sett noe annet, men jeg ser bare en reklame jeg ikke burde sett, som jeg ikke kan verge meg mot og som jeg ikke kan få til å gå vekk. Nå sier jeg det så tydelig jeg kan: Dette går ikke lenger, Telenor. Slutt nå. Og kom ikke tilbake.

Er det bare meg?

42 kommentarer

  1. Eg kunne ikkje vore meir einig. Dette treffer iallefall ikkje meg, og er såpass drøyt i mine auger at eg og reagerer svært negativt mot kampanjen og då også mot Telenor. Skal vel vere så ærlig å seie at eg ikkje kjem til å droppe Telenor av denne grunn aleine, men eg håper inderlig ikkje denne kampanjen er ein suksess og at det blir meir av det. Då vil kanskje bildet bli annleis.

    Eg trudde vi var ferdig med skremselspropagande som virkemiddel innanfor reklameverda…

    Svar på denne kommentaren

  2. Tenkte akkurat på det samme da jeg klikka meg inn på dette innlegget via twitter. Jeg blir helt frika ut av de ungene som stirrer på meg. Men i mitt tilfelle har det ført til at jeg blir så sjokkert at jeg ikke har lagt merke til at det er Telenor som styrer på. Løsninga på problemet har stort sett vært å rulle banneret vekk.

    Svar på denne kommentaren

  3. Må le litt av dette innlegget! Sitter og mener nøyaktig det samme!

    Jeg er en person som ofte blir irritert over irriterende reklamer og da spesiellt slike reklamer. Og bare for å nevne det skal jeg ALDRI mer være Telenor-kunde, uten å kommentere noe mer om det.

    Svar på denne kommentaren

  4. Du er sikkert ikke alene om å synes reklame er litt påtrengende. Det er liksom oppgaven til reklame da. Løsningen er enkel: For eksempel kan du bare la være å lese de nettstedene som har plagsom reklame. Eller er det sånn at du gjerne vil ha innholdet noen har jobbet for å lage, men kan ikke fordra å måtte «betale» for det i form av en littegrann irriterende reklame?

    Det er ikke alle som kan snylte på lisenspengene andre folk blir pålagt å betale (enten man vil eller ikke), vet du. Derav behovet for en annen type inntekt.

    Mulig Telenor sin banner er teit, so what? Deres problem – er det ikke?

    Svar på denne kommentaren

  5. Du sier ingenting om hva de faktisk melder og selger i sin reklame. Hvilket alvorlig problem de har laget en god løsning for. Jeg mener absolutt budskapet og produktet svarer til kruttet man bruker i annonsen. Det de sier er at man kan få et program som ligger som et skall over operativsystemet og nettleser, og som gjør det tryggere for barna å være på nett.

    Jeg har selv to små døtre, og som eksisterende Telenorkunde synes jeg dette er en fin tjeneste.

    Skal jeg være ærlig, så ser jeg ikke helt problemet her. Noen har laget en alt for bra reklame?

    Svar på denne kommentaren

  6. Anders Hofseth (NRK)

    @G’dag Mann Jeg har ikke noe imot reklame as such; jeg har jobbet med markedsføring i rundt 15 år og finner masse glede i god reklame. Og jeg ser heller 30 minutter god reklamefilm i strekk enn et dårlig TV-program. Men jeg krever av reklame som et minimum at den ikke skal fornærme folks intelligens og jeg vil ikke at den skal invadere meg. Det er på det siste punktet her jeg mener Telenor og Dinamo har feilet.

    @Dan Jeg nevner ikke hva de melder fordi jeg mener hensikten ikke helliger middelet. At de lager et produkt enkelte mener er bra, kan ikke gi dem blancofullmakt til å torturere enhver tilfeldig forbipasserende bruker av nettsider. Tilsvarende: Om jeg finner opp en kur mot kreft imorgen, er jeg ikke tvunget til å markedsføre den med å gå inn i alle verdens klasserom og dra neglene over tavlen. Og det er altså det jeg mener Telenor har valgt å gjøre.

    Svar på denne kommentaren

  7. «Det funker faktisk som bare det»

    Nå har jeg ikke sett bannerene det er snakk om, men jeg må likevel si meg uenig. Flashvideoen deres starter jo ikke engang å spille, og noen av ungene ser ut som at de kommer rett ut av the uncanny valley (0:00 og 00:04)!

    Ekstra morsomt at reklamefilmen som ligger ved siden av denne kampanjen på nettsidene deres viser en unge som tydeligvis har sett litt av hva voksne gjør i senga. Den familien bruker visst ikke Telenor…

    Svar på denne kommentaren

  8. Det hadde kanskje vært en (enda mer) effektiv reklame om Telenor kun viste den til ikke-Telenor-kunder? (IP-adresse tilhørende Telenor: Vis behagelig boks. Ellers: Vis banner. Nå aner ikke jeg om dette faktisk gjøres eller om det er problematisk på noen måte). De kunne lagt til en liten tekst under: «Ved å bli kunde vil du også unngå å se denne banneren».

    Svar på denne kommentaren

  9. Det er minst like ille at lydnivået på tv-reklamer skal være så veldig mye høyere enn lydnivået på programmene mellom reklamene.

    Og det aller værste er at NRK sine egenreklamer er like ille som reklamene på andre kanaler. Fei for egen dør.

    Svar på denne kommentaren

  10. Christoffer Steinsvåg

    Er enig i at denne kampanjen er litt drøy. Video av fortvilede barn har gjentatte ganger i det siste forstyrret meg i min internetthverdag. Men jeg må si at de har ikke formidlet budskapet til meg da jeg ikke har giddet å få med meg hva dette er reklamer for! Kan legge til at jeg allerede for flere år siden fikk mentale sperrer mot å bli være Telenor-kunde, uten å utdype dette.
    Videoreklamer på nettsider burde være avsatt jevnt over spør du meg. Det er greit nok om de ikke starter før man farer over med pekeren. For eksempel er bannere med filmtrailere og liknende greit nok da disse som regel må klikkes på for å starte.

    Svar på denne kommentaren

  11. @Richard: Det er superenkelt. Hvilke IP-adresser som tilhører hvilke ISP ligger offentlig tilgjengelig i RIPE. Kostnaden ved et ekstra banner eller mangel på kreativitet er svaret på hvorfor ikke. Mulig at dette er et tilleggsprodukt, så ikke alle Telenor-kunder har det fra før?

    @Hofseth: Er det ikke redaktøransvar på reklamer? Hvis den var så ille burde du jo ta redaktøren i stedet for Telenor/Dinamo. De som irriterer seg over denne reklamen har stort sett ikke Telenor uansett. (Ref @Dan som den treffer godt) «Don’t bite the hand that feeds you» dukker opp som et annet poeng når redaktøren evt gjør sin vurdering.

    Generelt er dette et meget godt eksempel på hvorfor tradisjonelle nettmediene burde kunne drive bedre målretting av reklamebudskapet på nett. Det er teknisk høyst gjørbart, men personvernmessig vanskelig. Telenor og andre ISPer (ironisk nok) sitter på informasjonen som skal til, men vil selvfølgelig ikke bruke den fordi de samme som hater Telenor bare ville hatet Telenor enda mer om de prøvde noe sånt. Phorm prøvde i Storbritannia og det gikk til helvete.

    Utfordring til NRKbeta sitt publikum: Hva skal til for at du skulle latt din nettleverandør bruke dine personopplysninger til målretting av reklame? (Alder, kjønn, postnummer, etc) Hva er greit å bruke og hva er ikke greit i så fall?

    Svar på denne kommentaren

  12. Anders Hofseth (NRK)

    @vebb jo, det er et redaktøransvar. Jeg har tatt opp denne med frontredaktøren til nrk.no og han er (uavhengig av dette) igang med å diskutere retningslinjer for hvordan annonser bør være med NRK Aktivum som selger annonseplass på nrk.no.

    Ifht det du spør NRKbetaleserne om (spennende spørsmål, forresten) er vel endel av dette noe mange av oss mer eller mindre ubevisst allerede sier ja til på Facebook og gmail ..?

    Svar på denne kommentaren

  13. Fredrik Graver

    Jasså, skal telenor liksom erstatte det at foreldre snakker til og passer på hva barna gjør? Virker som det er det de sier med denne reklamen. Bruker adblok så jeg har ikke sett banneren, men har jo sett tv-versjonen som er like ille.

    Er 100% enig med dette blogginlegget, og er glad for at jeg ikke er alene.

    @Henning – denne er ikke rettet mot deg, blir bare sint på aktører som mener (eller virker som de mener) deres teknologi kan erstatte menneskelig omsorg og kontakt.

    Svar på denne kommentaren

  14. Har ikke sett kampanjen på nett, bare på TV. Og jeg må ærlig talt si at jeg ikke syns den er gale. Du beskriver det litt for gale iforhold til hvordan jeg kan tenke meg det er, og målet deres, å hindre barn i komme i kontakt med porno, drap og mye annet, syns jeg er absolutt god nok grunn. Slike ting kan være utrolig skadelig for et uskyldig barnesinn, og er det slike virkemiddel som må til, så er ikke det mer enn passende syns jeg.

    Og hvor vanskelig kan det være å konse på det du skal gjøre. Reklame på nettsidene er ikke noe nytt akkurat, og jeg syns det sier mer om egen konsentrasjonsevne og selvdisiplin. Lenge siden jeg har sett reklame på nett, fordi jeg blokker den, så der var jeg kvitt det «problemet»

    Problemet er at jeg ikke ser at det er noe særlig problem 🙂

    Svar på denne kommentaren

  15. Martin Syvertsen

    Nei du er ikke alene. Dårlig reklame, det være seg plagsome autoplay reklamer, telefonselgere eller bannere som friker meg ut. Jeg kan huske at autoplay reklamene ødela hele websider for meg, stort sett db og vg. Jeg satt og spillte musikk på PCen og surfet og så brått så skriker noe lydbannerreklame inn i øret mitt på øredøvende nivå.

    Og at du er mer negativt til Telenor er du heller ikke alene om, jeg kjenner mange som ikke utstår Telenor i forhold til reklame og kundebehandling.

    Svar på denne kommentaren

  16. Anders Hofseth (NRK)

    @Torbjørn Det som er problematisk med denne reklamen, er at det er enellerannen psykologisk mekanisme (ser det ut til) som gjør at et par øyne som kikker frem og tilbake i periferien av ditt synsfelt «trekker til seg» blikket. Det er ikke det eventuelt foruroligende ved budskapet som plager meg, men at reklamen rent teknisk gjør det vanskelig å få konsentrert seg om det man ønsker å konsentrere seg om.

    Jeg skal ikke bore meg dypt ned i i hvilken grad Telenor kan/skal/bør løse problemer rundt barn, vold og porno og om dette er en hederlig hensikt og den faktiske hensikten eller bare et påklistret vikariende formål for å tekkes potensielle kunder.

    Men jeg ønsker meg ikke et nettreklameklima der man er avhengig av adblocker for å kunne gjøre det man skal. Det er visuell forsøpling. Jeg tror også det slår tilbake på annonsør å bruke unødvendig støyende virkemidler.

    Rent markedsføringsstrategisk: hvis vi tenk-på-et-tall-anslår at f.eks. 5% av nettbrukere kan ha nytte/glede av dette produktet (altså være foreldre til barn 5-15 år OG eksisterende eller potensiell Telenor-kunde) og for å være hyggelig slenger på noen prosent ekstra for vennligstemte besteforeldre og bekymrede filletanter, så står vi fortsatt igjen med at de bruker avsagd hagle til blinkskyting og irriterer langt flere enn de gleder (noe vel forholdet for-imot oppover i kommentarfeltet her også kan antyde).

    Svar på denne kommentaren

  17. telenor har jo truffet et eller annet når reklamene provoserer så voldsomt. jeg syntes også at de er ubehagelige, men dette tilegger jeg at det man ikke ser innbiller man seg.
    og er det noe den menneskelige hjerne er flink til så er det akkurat det.. se for seg absolutt verste sort.

    det er uhøflig av telenor å ta for seg av frykten din!

    når det er sagt er det jo greit at folk blir klar over at det finnes ting der ute som kan beskytte barna. iallefall til en viss grad. det er jo ikke måte på hvor kreative noen barn/unge blir når sperrer innføres!

    MrM

    ps: jeg trodde det var en gutt i den reklamen jeg… 😉

    Svar på denne kommentaren

  18. @martin Kan skjønne at noen i utgangspunktet har dårlig vibber angående telenor. Har selv vært kunde der på bredbåndabb. Men jeg har også opplevd at de har ringt meg opp, etter at jeg har twitret om dårlig behandling. Og det må da telle for noe.

    @Anders Angående at man ikke burde ha behov for ad-blocker for å surfe er jeg helt enig i. Og jeg er også sterkt imot reklamer som nevnt over, skrur på lyd når musen uheldigvis kommer over. Men jeg synes det var litt overdreven reaksjon på akkurat den gjeldende reklamen som blir diskutert. Ang akkurat den, syns jeg det er litt sånn storm i et vannglass opplegg.

    Okey, vi ønsker ikke reklame. Men hva er alternativet da? De må jo ha inntekter fra noe, og jeg syns løssalgsavisen er dyr nok som det er. (sikkert separert når det gjelder øknomisk drift, men shit au)

    De som har laget reklamen har tydeligvis truffet bra på noe, når det kan vekke så mange og sterke følelser. Men ikke nødvendigvis positivt det, jeg vet. Mye oppmerksomhet, og mange snakker om det. Gjelder «all pr, god pr»? Ikke sikkert det, men jeg bare spør.

    Svar på denne kommentaren

  19. Anders Hofseth (NRK)

    @Torbjørn Jeg er ikke så dogmatisk på dette med reklame. Pr idag er reklame for eksempel finansieringsmodellen som gir meg VGnett og jeg vil heller ha VGnett med reklame enn å være uten / få en betalingsvegg-løsning e.l.

    Det jeg derimot ER dogmatisk på, er at ikke alle virkemidler burde være akseptert. Fortellergrep i reklamen som sabber til hele siden den står på mener jeg f.eks. er uakseptabelt.

    For akkurat det å få oppmerksomhet og vekke følelser er ikke vanskelig. Med et kamera, noen kroppsdeler og et barberblad, kan jeg lage iøynefallende reklame for deg på 30 sekunder, men den blir ikke nødvendigvis god av at den stopper deg i det du egentlig ønsket å gjøre. Den må også følge opp med å vinne deg over til budskapet.

    Svar på denne kommentaren

  20. @anders klart at man ikke kan bruke hvilke som helst virkemiddel, og at det må stå i stil med det som det reklameres for. Klart at dette filteret som de kan tilby, gir dem et nytt område å reklamere for, og kanskje en ny målgruppe. Men jeg syns ikke det er for drøyt.

    Det jeg derimot syns var litt drøyt, var denne massive artikkelen på NRKBeta, en av norges mest leste blogger liksom. Hadde det vært et utsagn på twitter eller facebook, hadde jeg antageligvis ikke brydd meg nevneverdig. Men det var som sagt den lange artikkelen på et så populært nettsted jeg reagerte på.

    Ellers så er det en interresant debatt syns jeg. Hva som kan brukes av virkemiddel. Hvor går grensen? Og hvem setter dem?

    Svar på denne kommentaren

  21. Anders Hofseth (NRK)

    @Torbjørn

    Beklager om du oppfatter saken som drøy. Som du sikkert vet, skrives mye av innholdet her på NRKbeta på folks fritid. Ofte er det (ihvertfall for mitt vedkommende) engasjement som driver oss til å skrive om ting som opptar oss. Jeg har tatt med meg mye av min personlige frustrasjon over nevnte Telenorreklame inn i kommentaren jeg har skrevet og har beholdt frustrasjonen i teksten fordi jeg mener det gir saken tredimensjonalitet og retning. Men om dette kommer i veien for en fruktbar diskusjon, beklager jeg selvsagt det.

    Uansett tror jeg tiden er moden for en debatt om skikk og bruk i bannerannonser. Bannerannonser er nemlig idag hovedbærebjelken i finansieringen av svært mange nettmedier og derfor mediepolitisk sett interessante. Inntrykket de samlet etterlater hos publikum over tid er derfor viktigere enn man kanskje kunne tro når man ser dem en og en.

    Til forskjell fra TV-reklame, som skilles fra det redaksjonelle innholdet med et hardt klipp og deretter har scenen for seg selv, eksisterer bannere samtidig som det redaksjonelle innholdet og deler oppmerksomheten med det. Jeg tror dette stiller noen krav og at det vil være nyttig for dem som er avhengig av disse annonsene (annonsører, byråer, medier og publikum) at det tenkes og snakkes rundt hva som er OK og hva som er for mye.

    Å hoppe bukk over en etisk diskusjon ved å foreslå at det kan løses av adblocking på individnivå som noen har foreslått her, tror jeg ikke er den riktige løsningen. Adblocker er ikke nødvendigvis en del av arsenalet til den jevne bruker og bør ikke gi annonsører en følelse av at alle virkemidler er helt kurante. Dersom annonsører er mer bevisste på at de til enhver tid forvalter omdømmet sitt -også overfor dem som ikke er i målgruppen for det de ønsker selge- når det velges virkemidler, vil sikkert ting løse seg av seg selv. Det er dette jeg mener har sviktet hos Telenor denne gangen og som har forsuret mitt liv på nett i tre-fire ukers tid nå.

    Dette har jeg ønsket å problematisere i en større krets og i lengre resonnementer enn Twitter tillater og har tenkt det kan være en relevant problemstilling å reise her på NRKbeta, hvor mange som på ulike måter er involvert likevel møtes. Om det oppleves massivt, har ikke det vært min hensikt.

    Svar på denne kommentaren

  22. @anders Platon mente at det var igjennom dialogen man ble mer opplyst og kommer frem til et bedre resultat enn å stenge det inne. Jeg har den følelsen her. Etter dine gode og utfyllende svar i tillegg til artikkelen, ser jeg at det er et større bilde og helhet enn akkurat denne saken. Takker. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  23. Martinmine: Han skriver jo at han bytter maskin hele tiden på jobb, og kjenner jeg nrk rett får han ikke lov å installere adblocker da dette er ikke-godkjent software…(fullt av adblockere som forværrer problemet og er infisert av spyware btw)

    Men.
    1. Installer adblocker på din hjemmepc
    (osx eller windows, spiller ingen trille men om man jobber med web burde man kanskje bruke en ordentlig nettleser og ikke velge å vendorlocke seg selv?)
    2. Betal for teamviewer ( fra http://www.teamviewer.com )
    3. Last ned og installer på en pc (firewall etc bypasses automatisk)
    4. Legg teamviewer klienten på en minnepenn, ta med minnepennen til maskinene du bruker.
    5. Profit på reklamefri surfing, selv på jobb.

    Internleseren din vil vel fortsatt vise reklame, men polypoly? eller wtf det er dere bruker til nrk.no er vel uansett reklamefri ?

    Ang.telenor kampanjen, er det ikke slik at man uansett ikke skal la barn sitte å surfe på interwebz alene?

    Hva skjedde med vanlig folkevett ?
    Glem det forresten, konseptet folkevett forsvant med facebook.

    -edit typos

    Svar på denne kommentaren

  24. Helt offtopic her, men er det bare jeg som synes sånne filtre høres skikkelig skumle ut?

    Jeg surfet vel mine første internettbølger rundt -96 da jeg var 9-10 år, og mellom da og nå har jeg vært inne på en god del sider som garantert ville blitt blokkert. Men dette lærte jeg jo bare masse av. Unger er vel ikke SÅ skjøre? Når de kommer over noe de ikke forstår spør de vel bare foreldrene sine? Sex på nettet vakke akkurat sjokkerende for meg når jeg så det i 10-12 års alderen husker jeg. Lukka bare den siden og fortsatte på annet. Enn om kidsa nå ikke får oppleve deler av nettet bare fordi foreldrene ikke synes det er ok?

    Svar på denne kommentaren

  25. Tore Sinding Bekkedal

    Nei, det er _ikke_ bare deg. Jeg reagerte veldig på hvor kynisk den reklamen prøver å utnytte bekymrede foreldres frykt ved å røske i hjerterøttene deres til penger faller ut. Telenor sank mange hakk i min verden med den reklamen.

    Misforstå meg rett: Jeg reagerer ikke på at banneren er distraherende – som tilsynelatende er hovedposters store poeng, jeg reagerer på at den er utrolig skruppelløs og smakløs.

    Jeg bruker ikke Telenor internett, etter et par negative erfaringer med tjenestekvaliteten deres – men NextGenTel, som jeg har utelukkende positive erfaringer med.

    Det eneste jeg bruker Telenor til er mobiltelefonen, og jeg vurderer faktisk å bytte på grunn av denne reklamen!

    Til de som klager på at dette havnet på NRK Beta: Det er bedre med reell debatt om forandringene i mediaverden enn enda en post med runking over iPhone/Twitter/(sett inn utrolig-overhypet-men-til-syvende-og-sist-ubrukelig teknologi her).

    Svar på denne kommentaren

  26. Eirik Solheim (NRK)

    «Til de som klager på at dette havnet på NRK Beta: Det er bedre med reell debatt om forandringene i mediaverden enn enda en post med runking over iPhone/Twitter/(sett inn utrolig-overhypet-men-til-syvende-og-sist-ubrukelig teknologi her)»

    Hehe. Om ikke annet har vi hvertfall litt selvironi:
    nrkbeta.posterous.com/2664872

    …men prøver så godt vi kan å balansere artiklene her. Og håper du finner litt medieanalyse og refleksjoner også utover denne artikkelen. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  27. Tore Sinding Bekkedal

    Deres helt uforklarlige interesse i verdiløse motesaker som Twitter og iPhone får være deres sak – det er jo deres blogg, og kanskje noen hipstere har glede av det. 🙂

    Jeg bruker Google Reader, og det er bare å trykke ‘j’-tasten for å hoppe til neste post – og dere skriver jo flotte ting støtt og stadig – slik som denne artikkelen!

    Jeg digget jo postene deres om 5D Mk II, og sammenligningen med RED var veldig bra! Riktignok er kameraet hypet, men det er da i det minste substans i det – det representerer jo en begynnelse på en reell forandring i hvordan kringkasting fungerer; høykvalitets utstyr i hendene på amatører, osv.

    Svar på denne kommentaren

  28. Vegard Guttormsen

    Helt enig! Jeg blir helt sinnsykt irritert av disse reklamene, syntes det er uetisk å bruke folks samvittighet til å selge bredbåndsabonnementer.. Bra jeg så denne artikkelen, laget en tråd på et forum der jeg irriterte meg over dem faktisk.

    Svar på denne kommentaren

  29. Stian B. Kittelsen

    Reklamen tar for seg et viktig tema, ingen tvil om det. Moralsk sett synes jeg den slags bruk av følelser ikke hører hjemme i markedsføring til kommersielt bruk! Opplysning om nettvett bør absolutt ut og frem, men helst i samme regi som holdningskampanjer.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Espen Grimsgaard Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.