nrk.no

Han bruker kode som pensel

Kategorier: Design, Konferanser og messer, Open Source & Software


Datamaskiner har vært en naturlig del av kunstverden i mange år. Digitale bilder og digitale illustrasjoner. Kreative sjeler tryller frem visuelle uttrykk via digitale kamera, scannere og brukervennlig programvare som Photoshop og Illustrator.

I andre enden av skalaen sitter programmererne. Med langt over middels logisk sans og evne til å løse komplekse matematiske problem.

Kunstneren lar det nesten gå ære i å legge vekt på hvor lite fysikk og matematikk som trenger inn i den sarte kunstnersjelen. Og programmereren legger ikke skjul på sin komplette likegyldighet i forhold til pretensiøse greier som fargekart, komposisjon og alle disse jålete skrifttypene. Det får da være nok med Comic Sans dersom man skal være litt kreativ.

Må man helt tilbake til Michelangelo for å finne et menneske med full tyngde på både høyre og venstre hjernehalvdel?

IMG_0619

Selvfølgelig ikke. Det finnes folk som behersker avanserte kombinasjoner fremdeles. Kunstneren Marius Watz har solide koblinger mellom hjernehalvdelene. Han bruker avansert programmering for å utrykke seg visuelt. I en herlig kombinasjon av det kunstneriske og det logiske. Det visuelle og det matematiske.

IMG_0615

Han er basert i New York og livnærer seg av kunst som males frem ved hjelp av kode. Da han besøkte Norge i helgen for å prate for grafikere og illustratører under Grafill Edit konferansen på Geilo fikk NRKbetas utsendte huket tak i ham mellom slagene og stilt noen spørsmål i svært analoge omgivelser på ærverdige Dr. Holms Hotell. Du kan se intervjuet her, eller laste ned i full HD gjennom linken nedenfor. Sistnevnte kan anbefales, siden Watz’ kunst kommer finere frem i full HD.

Direktelink til videofil (512×288 30p)
Link til torrent (Full HD – 1920×1080 30p)
Link til torrent (HD – 1280×720 30p)

Verktøyene det er snakk om i reportasjen er Processing og VVVV. Og selve intervjuet er et spontant stunt gjort med håndholdt 5D Mark II, en trådløs mygg og Magic Lantern hacket firmware for å kunne slå av den automatiske justeringen av lyden i 5D-kameraet.

24 kommentarer

  1. Ola Christian Gundelsby

    Med forbehold om at jeg ikke har hørt lyden på videoen så er ikke dette akkurat grensesprengende. Det finnes en egen subkultur kalt demoscenen som har drevet med dette siden 80-tallet (da man startet å lage introer for crackede spill).
    Jeg er naturligvis partisk, men det er plenty av stuff derfra som går kunsten i videoen en høy gang.

    Et par smakebiter (video/youtube-linker i høyre spalte, ved siden av screenshot):
    MFX – Aether
    ASD – Rupture
    Orb & Andromeda – Stargazer

    Svar på denne kommentaren

  2. Takk for bra linker. Demoscenen kjenner jeg godt til. Lekte til og med selv med denslags på både C64 og Amiga på 80-tallet. Og vet at den verden har utviklet seg mye siden da. 🙂

    Videoeksemplene her er ikke på noen måte et forsøk fra Marius Watz i forhold til å demonstrere avanserte skillz presset inn i 10 sekunder med video. Her er de tatt ut av en mye større sammenheng og helhet.

    Og som Watz selv sier i videoen. Han har selv vært med på leken siden 80-tallet.

    Det som jeg syntes er spennende med denne saken er at han faktisk livnærer seg som kunstner innen dette feltet og produserer en kombinasjon av stills, fysiske objekter og store installasjoner basert på kode.

    Svar på denne kommentaren

  3. demo-scenen handlet vel så mye om kode-ferdigheter på begrenset maskinvare som noen form for kunstnerisk uttrykk?

    altså at en kunne få en C64 eller lignende til å manipulere grafikk og lyd, samtidig som koden og annen data tok minst mulig plass?

    Svar på denne kommentaren

  4. Den største forskjellen mellom det arbeidet Watz gjør og det meste av demoscenen tror jeg er om fokuset er på koden eller det visuelle resultatet.

    Demoer ble jo ofte lagd for å illustrere hvor god koder man var. «Se hvor mange phong-shadede sprettballer jeg (min kode) kan lage i real-time på en Amiga 500.»

    Selvfølgelig finnes det også demoer som har klare kunstneriske kvaliteter, men jeg tror det er de som får reaksjonen «How the h*** do you do that on a C64/Amiga/Atari/386» som blir husket.

    Mulig at scenen har forandret seg de siste årene nå som man har mye mer ressurser i CPU og grafikkkort enn før, den «geniale koden» har antagelig fått mindre betydning og mer fokus på det audiovisuelle.

    Svar på denne kommentaren

  5. Marius Krinnan

    Dette ser artig ut.
    Skal se når fila er lastet ferdig.
    Er det for sent å be pent med flakkende øyevipper om en 720p-versjon?
    Som Olav sier, er ikke alle PC’er FullHD-vennlige. I alle fall ikke her i huset.

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik Solheim (NRK)

    Det er ikke for sent. Eller… det vil si – akkurat nå er det litt sent, men jeg setter på rendring av 720P og legger den opp i morgen. (eller blir det kanskje i dag?)

    Whatever. 720p er på vei. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. Ola Christian Gundelsby har nok rett, jeg har null kred ift. demoscenen. Men så er jeg heller ikke så opptatt av de begrensningene demoscenen ofte dreier seg om (filstørrelse, tekniske effekter etc.) Man får like det jeg gjør (eller ikke) uten at det skal måles mot teknisk virtuositet.

    Ellers takk til Eirik for hyggelig møte og fint intervju, alltid en glede å møte fornuftige mennesker fra gode gamle institusjoner som NRK!

    Her er noen oppfølgingslinker for de interesserte:

    Generator.x blogg
    Code & Form blogg
    Twitter.com/mariuswatz
    Twitter.com/generatorx
    flickr.com/photos/watz
    vimeo.com/watz

    Svar på denne kommentaren

  8. Ola Christian Gundelsby

    Poenget mitt var egentlig ikke å slenge dritt om/til Marius Watz, men at kombinasjonen av kreativitet og logikk ikke er noe man må tilbake til Michelangelo for å finne. Så for noen av oss er det ikke spesielt grensesprengende at det finnes folk som bruker kode for å generere noe som er estetisk.

    Jeg ser også at uttrykket «går [..] en høy gang» var teit av meg å bruke, spesielt med tanke på at jeg langt fra er noen kunstkjenner. Beklager det.
    Jeg liker fremdeles demoer bedre enn det som ble presentert i vidoen, men det tipper jeg at kunstneren lever ganske godt med 🙂

    Når det gjelder pushing av tekniske grenser så har det som antydet blitt slik at design (og eventuelt budskap) har overskygget tekniske prestasjoner en stund, fordi maskinvaren har blitt så kraftig. Produksjoner med begrenset størrelse (128 bytes, 256 bytes, 4kb, 64kb) er fremdeles populært, men en full demo kan gjerne bruke 50-60mb nå for tiden.
    Hederlige unntak eksisterer, siden noen tviholder på de gamle plattformene:
    Booze Design – Edge of Disgrace En demo fra 2008 for Commodore 64.
    The Black Lotus – Starstruck En demo for Amiga (060/AGA) fra 2006.

    Svar på denne kommentaren

  9. @Ola Kristian: Opplevde det ikke som drittslenging, men sammenligningen med demoer kommer opp med jevne mellomrom og da må det forklares at arbeider som tilsynelatende har overlappende interesser likevel ikke kan direkte sammenlignes. Du har selvfølgelig rett i at koblingen kode og kreativitet ikke er ny. I den sammenheng bør det nevnes at demoscenen heller ikke var først på banen. Kunstnere som Manfred Mohr, Vera Molnar etc. har arbeidet med det samme siden 1956. I kunstfeltet skal man i det hele tatt være litt forsiktig med å si at noe er nytt, siden de fleste ideer allerede har vært gjort i en eller annen form.

    Jeg har flere venner fra den norske demoscenen som bl.a. var involvert i oppstarten av Funcom, Inner Loop og andre spillbyråer. Vi kan samles rundt en fascinasjon for teknikk og programmert estetikk, men vi har ulike interesser i hva man kan gjøre utover rene demoer.

    En av mine frustrasjoner med demoscenen er f.eks. at man sier seg fornøyd med å kun vise arbeidene fram til en liten scene, heller enn å arbeide dem fram til det punktet hvor de kan bli en større del av popkulturen, f.eks. som musikkvideoer, illustrasjoner, kunst eller interaktive installasjoner for den saks skyld.

    Noen eksempler på demoting jeg liker:
    Farbrausch
    Elevated by RGBA and TBC (flott 4k demo)
    Kindernoiser by RGBA

    Eksempler på kunstnere som tar lignende ideer og gjør veldig mye mer enn å lage demoer:

    Karsten Schmidt
    Robert Hodgin
    Paul Prudence

    Men som sagt: Jeg har masse respekt for demoscenen, jeg er bare opptatt av andre ting i arbeidet mitt…

    Svar på denne kommentaren

  10. Og her er et utrolig bra tips til NRK:

    I stedet for, eller som et supplement til, SVISJ country jukebox på TV om natta så kunne man forsøkt seg med en SVISJ demoscene jukebox. Det finnes utrolig mange gode prods (jeg tipper PC-demoer er de mest aktuelle med full-pupp-shadere osv — folk flest som bruker SMS-kroner ser nok ikke gleden i enestående C64-grafikk) som kan vises og å avklare eventuelle rettigheter for å få lov til å sende dem er nok ikke så vrient.

    Svar på denne kommentaren

  11. Jævlig kult at Marius trekker fram Elevated-demoen til RGBA, en ganske syk demonstrasjon på hva det går an å få til på 4k. Demoscenen har jo alltid vært en intern greie, med pubertal gutteromsestetikk, sosial posisjonering (de obligatoriske greetings feks) og tekniske ferdigheter som de viktigste markørene. De som har talent forlater da også dette miljøet og gjør karrierer i beslektede bransjer etter hvert. Interessant dog med folk som aldri kommer seg videre fra dette stadiet, de briljerer med sinnsyke skills, men er fanget i en femtenårings estetiske vurderinger.

    Må bare komme med en kommentar til @eirikso også, som jeg synes er litt i overkant tabloid i framstillingen av de to kulurene (and never the twain shall meet, CP Snow etc). Det siste tiåret har vist en ekstrem sammensmeltning, slik jeg ser det, av naturvitenskap, teknologi, media, kunst og også for den saks skyld, språk. Noen løsrevne eksempler er en poet som Christian Bök, en forfatter som Richard Powers, hvor viktig miljøet rundt edge.org/SEEDmagazine er, nettverksforskningen til Barabasi, Strogatz og Watts, MITs ulike crossover-labber, eller for den saks skyld se en hvilket som helst forelessning på TED. Når det gjelder kunsten tør jeg ikke annet enn å slenge ut en lenke (her skjer det mye!):
    http://en.wikipedia.org/wiki/New_media_art

    Kritiske stemmer vil vel si at dette gjelder små, ressurssterke miljøer, som ikke finnes i samme grad her til lands, som er for de spesielt interesserte, og derfor skiller Marius Watz seg så tydelig ut. At de store linjene fortsatt er intakt etc. Men det har vitterlig vært et veldig spennende tiår på denne fronten. Det pågår en liten renessanse der ute. Tipper (håper!) den neste folkeformidleren vil ha alle disse referansene inne (hørte dere den, NRK 😉

    Svar på denne kommentaren

  12. @Marius Jeg skjønner godt hva du mener, og det er utvilsomt en forskjell på hvordan man takler emnet. Jeg finner definitivt forskjellige verdier i det du driver med og hva demoscenen produserer og det er mer enn nok rom for begge dere. 🙂

    PS! Morsomt at du nevner Karsten Schmidt – han er også en aktiv demoscener, og produserte forøvrig VJ-programvare som ble brukt av Ola som svarer deg over, under en konsert på arrangementet The Gathering tilbake i 2005. 🙂

    http://www.slengpung.com/pics/The%20Gathering%202005/12832.jpg

    Du bør ta deg en tur på et ekte demosceneparty, f.eks. Solskogen (i juli) eller Kindergarden (i oktober/november) og hilse på.

    Svar på denne kommentaren

  13. Last time | Edit 2011

    […] of generative art and gave us a kick ass workshop.     Read the NRK Beta article here: Han bruker kode som pensel     Related links: Generator.x, Unlekker.net     Angela Morelli Angela amazed […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Han bruker kode som pensel Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.