nrk.no

Publikumsvennlig bibliotek

Kategori: Kommentar


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Her er et lite Hurra! for Deichmanske Bibliotek filial Majorstuen. I utlånsskranken der ligger nemlig en liten A5-lapp som forteller hvor mange besøkende de har pr time:

filialmaj

Teksten er så forbilledlig at den her gjengis in extenso:

Kom når du vil!

Biblioteket er åpent mandag til lørdag, og du er hjertelig velkommen til å besøke oss når du ønsker i vår åpningstid.

Du har kanskje lagt merke til at det fra tid til annen er kø i utlånsskranken? Tabellen over viser hvor mange utlåns- og innleveringstransaksjoner vi hadde i gjennomsnitt fordelt på ukedag og klokkeslett i september. Når det nærmer seg 200 er det kø!

Hvis du har anledning til det, anbefaler vi deg å legge biblioteksbesøket til dager og tidspunkt på dagen da aktiviteten er lavere på biblioteket. Men – valget er naturligvis ditt, og du er velkommen uansett når du kommer. Kø eller ikke kø 🙂

Nestleder Mette Digerud forteller at de deler ut kom når du vil-lappen på de tidspunktene det er kø. Det er foreløpig for tidlig å si hvorvidt folk legger om vanene. Hun forteller videre at det er enkelt for dem å ta ut statistikk for alle «handlinger» knyttet til utlånssystemet. Tallmaterialet som er brukt gjelder antall innleveringer og utlån pr time pr ukedag i en gitt periode.

Hvem fler burde dele data?

Mange av systemene som brukes rundt omkring i det daglige logger slike ting – er det noen liknende knallideer som bør realiseres? Kom med ønskelisten!

23 kommentarer

  1. Et litt mindre huzzah for at de skriver ut dette da det kunne vært vist på en pen LCD skjerm? 😉 Da kunne de jo hatt det ute hele tiden og spart seg bryderiet med å oppdatere ark og skrive ut.

    Svar på denne kommentaren

  2. Men hvis det først var på en skjerm, kunne det kanskje også vært på internett? Og kjøleskapet ditt har vel internett? 😉

    Min kommende DSL-leverandør har et slikt kvalitetsbarometer (shit it’s på tysk): alice-dsl.de/selfcare/content/segment/kundencenter/service/qualitaetsbarometer/

    Her er svartid på telefon og epost, leveringstid, oppetid. Fint for meg som nettopp har bestilt 🙂

    Edit: Biblioteket skal selvfølgelig ha ros for papirlappene!

    Svar på denne kommentaren

  3. Nei, du har rett i at du ikke kan ta det med deg hjem Anders, men når du om 1mnd skal innom biblioteket igjen stemmer jo sikkert ikke disse tallene lenger uansett. Sikkert ikke store forandringene, men likvell bedre med sanntidsinformasjon.

    Kult ad, det har vel kommet en regel om at Norske leverandører er nødt til å kunne vise til slik informasjon snart og? Hvis man hadde mer enn 1000 abbonenter visstnok? Synes jeg husker noe sånt hvertfall.

    Svar på denne kommentaren

  4. Bra tiltak.

    Men hva med å tilpasse tilbudet etter etterspørselen? Kanskje bemanne ‘kassa’ litt bedre kl 15-18 på hverdager og hele lørdag? Tror kanskje ikke så mange kan gå fra jobb tidligere bare fordi de vil slippe kø på biblioteket.

    Svar på denne kommentaren

  5. Anders Hofseth (NRK)

    veldig fint at siden til ad viser ventetiden opp mot snitt-ventetiden som sol / sol og sky / overskyet.

    @Morten
    Å bruke stats’ene til å bemanne om er selvfølgelig også en opsjon, selv om den nok passer best for bedrifter som tjener mer når de har flere kunder, mitt bibliotek forteller på baksiden av lappen at de på grunn av innsparinger må holde søndagsstengt i høst…

    Kom på at jeg ønsker meg en sånn en for kø-ventetid på ulike vinmonopol i real time – de har jo det fra kølappsystemet allerede?

    Svar på denne kommentaren

  6. Ja, jeg har også lagt merke til dette, og ble jublende glad for at endelig har noen skjønt hvordan de kan bruke dataene sine til noe som kommer kundene tilgode. Det jeg savner og setter på ønskelisten er:

    Nettside som gir oversikt over ledige parkeringsplasser på f.eks. et kjøpesenter. Veldig praktisk for eksempel på lørdager når du vil unngå å stå i kø. Nettsiden kan også inneholde statistikk slik at du ser når det er flest/færrest biler på senteret, tilsvarende biblioteket over. Noen sentre har allerede datastyrte plasser, men et webkamera kan også gjøre jobben.

    Svar på denne kommentaren

  7. Takk for positiv respons og forslag til forbedringer av vår besøksinfo. Ønske om info på nettet er så klart relevant. Til Morten: vi bruker aktivitetstallene når vi bemanner skranken. Nå er det kø – og jeg må tilbake til skranken 🙂

    Svar på denne kommentaren

  8. @Anders
    Nå er det vel slik at man ikke nødvendigvis trenger å bemanne om (i den forstand at flere jobber ettermiddag etc). Bare organsiere litt om … altså de som jobber på biblioteket bruker bare en del av arbeidstiden ‘bak kassen’. Det roterer rundt på forskjellige oppgaver. Det kunne kanskje gått an å legge flere ‘andre oppgaver’ til fredager og formiddager, og flere hender i ‘kassa’ på høytrykksdager. Det var vel egentlig poenget mitt.

    Men de gjør sikkert maksimalt ut av knappe ressurser. Og lørdagene er vanskelig å gjøre noe med tipper jeg.

    Update: Ser @Mette har svart meg allerede. Suverent 🙂

    Svar på denne kommentaren

  9. @Anders Hofseth og @Eirik Garshol Vinmonopolets filialer som selger over disk er nok dessverre på vei til å fases ut. Det er vel heller ingen hemmelighet at det er størst trykk rundt lunsjtider på torsdag og fredag, fredag ettermiddag og lørdag. Forøvrig kan dere komme når dere vil 😉

    Svar på denne kommentaren

  10. Anders Hofseth

    @Joakim det er på et vis synd; jeg savner litt det å ha ekspeditørens ekspertise helt for meg selv i det magiske øyeblikk mitt nummer blir trukket. På den annen side er det jo godt å slippe kø.

    Svar på denne kommentaren

  11. Ola Njå Bertelsen

    Kanskje sikkerhetskontrollen på Gardermoen kunne lært noe av dette ift bemanning? 😉 (Problemet ligger nok i systemet og ikke bemanning)
    Og siden vi nå har fått ut.no DNTs og andres hytter. Når er det mye folk der, men det blir fort ikke lett tilgjengelig data, da det er analogt..

    Hva med skisentrene? Når kan jeg forvente å slippe å vente i heiskø? (et tips, 1. påskedag, alltid fint vær og aldri folk.)

    Svar på denne kommentaren

  12. Hei
    Deichmanske bibliotek har akkurat lansert sin blogg «Nye Deichman» – nye.deichman.no/. Bloggen skal være informasjonskanal ut og et «øre» for å få inn masse innspill i planleggingen av det nye Hovedbiblioteket. Hvordan ser dere for dere innholdet i et nytt Hovedbibliotek i Bjørvika? Hvilke tjenester skal vi tilby?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Kari Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.