nrk.no

Effekten av sosiale medier

Kategori: Det sosiale nettet


En ting er å bruke det sosiale nettet på riktig måte, men hva kan du oppnå? Det kommer selvfølgelig an på hva du er ute etter. Men noen effekter er ganske universelle og kan være verdifulle for de aller fleste.

Penger

Her er noe av det vi har oppnådd ved hjelp av NRKbeta og bruk av sosiale tjenester som for eksempel Twitter, Facebook og Flickr.

1. Publikum og klikk

For et mediehus er det viktig å nå ut til folk. På TV og radio teller vi lyttere og seere. På nett teller vi klikk og unike brukersesjoner. Ved å bruke sosiale tjenester på riktig måte kan du drive trafikk til nettsiden din.

For NRKbeta er det spesielt Twitter som har drevet trafikk direkte til siden vår. Det handler nok mye om vårt publikum og det faktum at nettop Twitter er en tjeneste de bruker mye. På Twitter sørger vi for å poste en kort ingress og link til alle våre artikler. Det er automatisert og i utgangspunktet veldig enkelt.

Det fungerer spesielt bra for NRKbeta fordi vi ikke poster så mange artikler. Skal du benytte en slik funksjonalitet når du har høy publiseringstakt bør du kanskje lage et system som samler opp flere artikler eller en oppsummering. Alt for mange artikler i en twitterstrøm er en effektiv måte å bli kvitt folk som følger deg.

Men det er ikke nok å bare sette opp en automatisk posting av artikler. Vi bruker også Twitter som en kanal for å kunne kommunisere med leserne våre. Vi prøver så godt vi kan å svare når folk spør og bruker også twitter til å dele informasjon og spørsmål som ikke finnes på NRKbeta.

For ikke lenge siden ga vi dere et innblikk i våre trafikktall. Tar jeg ut tall for NRKbeta siste året ligger Twitter på fjerdeplass og Facebook på tiendeplass i listen over nettsteder som sender oss trafikk. Siste året har vi fått 50 000 besøk fra Twitter og 13 000 besøk fra Facebook.

2. Markedsføring

Vi bruker ikke NRKbeta i stor grad til markedsføring. Selv om vi ser at vi etter hvert kan drive trafikk og skape blest om NRKs produkter også her. Når det gjelder markedsføringseffekten av sosiale medier er det andre som bruker det bedre og mer aktivt enn oss. Og det er ingen tvil om at brukt på riktig måte kan sosiale tjenester på nettet gi stor markedsføringsverdi. Gjennom innhold som spres i stor skala på nettet eller gjennom å la publikum være med å anbefale produkter og tjenester.

3. Kunnskap

NRKbeta ble ikke laget hovedsaklig for å skaffe trafikk. Vi hadde et ønske om å komme bedre i kontakt med publikum. Fordi det alltid er noen der ute som kan mer enn deg kan dette lønne seg. Gjennom erfaring med egne blogger så vi at ved å dele kunnskap og spisskompetanse var det mulig å få folk til å dele av sin kunnskap tilbake.

Og nettop det har fungert veldig bra med NRKbeta. Kommentarene og diskusjonene holder et svært høyt nivå og tilfører så og si alle artiklene verdifull informasjon. Både for oss som skrev artikkelen og for de andre leserne.

Senest i går skrev Anders Hofseth om hvordan han fikk hjelp til å modellere skyer i værmeldingeneyr.no. Tidligere har vi fått innspill og hjelp til å sette opp egen torrent-tracker, forbedre nettsidene til NRK Super, få innspill til forsiden og gode refleksjoner rundt fildeling. Og det er bare en mikroskopisk del av all informasjonen og kunnskapen vi har fått av våre lesere.

4. Rekruttering

Ved å skrive om hva vi jobber med og hvordan vi har det treffer vi folk som er interessert i å arbeide med noe av det samme. Vi får jevnlig forespørsler om hva som må til for å kunne jobbe med nett i NRK. Vi har klart å vise sider ved det vi holder på med som man ikke får vist i stillingsannonser eller daglig kommunikasjon ellers.

Å gi folk et innblikk i hva du eller din bedrift holder på med kan tiltrekke seg veldig gode folk.

5. Faglig autoritet

Dette er en effekt som vi ikke tenkte på da vi startet. Men ved å dele spisskompetanse utover bedriftens grenser får dere vist hva dere kan på en helt annen måte enn gjennom skryt i pressemeldinger og tradisjonell markedsføring.

For vår del har dette ført til at vi blir invitert med for å komme med innspill og råd i fora der vi ellers ikke ville fått innpass. Steder der vi kan være med å tilrettelegge og forme både politikk, strategier og fokus i vår egen bransje.

Men bunnlinjen da?

Av de fem nevnte effektene er det bare klikktall og markedsføring som kan måles mer eller mindre direkte på bunnlinjen. Det er vanskeligere å bevise verdien av kunnskap, rekruttering og faglig autoritet. Dette gjør det nok ofte vanskelig for bedrifter å legge inn det som kreves av innsats og tålmodighet for å bygge opp verdi innen sosiale medier.

Om ikke annet er dere nå klar over at det finnes flere effekter enn klikk og reklame. Og noen av dem kan ha meget høy verdi selv om den ikke er så lett å måle.

Har dere andre erfaringer? Andre viktige effekter? Eller gode eksempler på hvordan noen av dem som er beskrevet her fungerer for dere?

14 kommentarer

  1. Jeg vil påstå at NRKBeta i høy grad fungerer som markedsføring. Jeg tror ikke jeg er den eneste som har fått et mye mer positivt inntrykk av statskanalen som følge av at jeg leser denne bloggen.

    NRKBeta er troverdig markedsføring om alle de emnene dere omtaler. Enten det er Himmelblå (jeg leser bakomartiklene, og får lyst til å se resultatet), Yr.no (NRKBeta har gjort yr.no til mitt klare førstevalg når det gjelder værmelding), nett-tv osv.

    Kanskje det nettopp er fordi dere ikke tenker primært markedsføring at NRKBeta nettopp har blitt så god markedsføring for NRK..?

    Svar på denne kommentaren

  2. Det dere sier om at Twitter gjelder like så mye RSS feed. Diverse aviser jeg ikke trenger å nevne navnet på her spammer rss-feedet sitt med uhorvelig høy innleggsrate, som gjør rss-feedet fullstendig ubrukelig. Flere av disse sender også artikkelen på nytt hver gang det blir gjort en endring (typ retting av skrivefeil osv).

    Svar på denne kommentaren

  3. God artikkel, enig med forfatteren.

    Punkt 5. Faglig autoritet er også en slags markedsføring eller merkevarebygging av bedriften. Jeg har fått et bedre inntrykk av NRK etter at jeg begynte å lese NRKbeta.

    En annen effekt av å bruke sosiale medier (riktig) er mer troverdig og effektiv «brannslukking» (ref. Ikke «dobbel betaling» på nrk.no) 😉 Ved å ha en dialog med brukerne/kundene kan man nok også oppdage, og starte å bekjempe, branner før de blir for store.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg har også fått et utrooolig mye bedre bilde av NRK etter at jeg begynte å besøke NRKbeta. Imaget av en kjedelig, grå dinosaur av en TVkanal har forsvunnet helt.

    At dere kommuniserer med brukerne er utrolig viktig, og er noe alle selskaper burde vurdere.

    Svar på denne kommentaren

  5. Hvordan lykkes i sosiale medier « GK Forum – En blogg fra Geelmuyden.Kiese

    […] Anbefaler også å lese Solheims oppfølgingsinnlegg om effekten av sosiale medier, hvor han blant annet diskuterer hva man kan oppnå ved å bruke […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Odin Omdal Hørthe / Velmont

    Hev tenkt på dette med mikrobloggar.

    Universitas sender berre ut nett-saker på Twitter, av di kvar onsdag so kjem ein ekstrem-dump av heile papiravisi på net (samtidig som han kjem ut på universitetet). Eg hev neitta å senda desse vanlege sakene ut, av di det vil vera ein 30-40 saker på ein gong. Eg hev heile tidi meint at det vil gjera heile greia unyttig.

    Kva/korleis er det folk eigentleg liker å få slike sak-lenkjer på mikrobloggar?

    Svar på denne kommentaren

  7. Utspekulert bruk av sosiale medier for begynnere

    […] har tidligere på NRKbeta snakket om kunsten å twitterspamme, om Effekten av sosiale medier vi har satt opp Fem tips for suksess på det sosiale nettet og vi har brukt metaforen Den store […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Her kan du grafse i politikernes privatliv

    […] Men hva kan politikerne oppnå ved å være tilstede på for eksempel Twitter? De får sansynligvis ikke haugevis av nye stemmer. Så hvorfor skal de da gidde å bruke tid på dette? Fordi de kan bygge lojalitet. Vise faglig autoritet. Trene seg som retorikere. Få hjelp av publikum. De kan oppnå mye av det vi skrev om under tittelen “Effekten av sosiale medier“. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Sosiale medier og rekruttering | Jobstep.no

    […] er det mange argumenter for bruke sosiale medier som et utstillingsvindu. NRKBeta trekker frem rekruttering som en positiv effekt av bloggingen. “Ved å skrive om hva vi jobber med og hvordan vi har […]

    Svar på denne kommentaren

  10. Jobstep.no » Blog Archive » Sosiale medier og jobbsøk

    […] huske på at det faktsik er et vindu, og at folk faktisk kan se inn til deg. NRKBeta trekker frem rekruttering som en positiv effekt av […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Eirik Solheim om Sosiale medier | REBRAND

    […] Solheim refererte til: Fem tips for suksess på det sosiale nettet Effekten av sosiale medier Gi bedriften et mantra Mediebransjens svar på elg i solnedgang Eiriks blog Filed under Foredrag […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Richard Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.