nrk.no

Et innblikk i NRKbetas trafikktall

Kategorier: Internett & NRKbeta


De fleste som har en blogg eller nettside titter på trafikkdata en gang i blant. Det er både lærerikt og en fin kilde til informasjon som gjør at man kan forbedre seg.

graf

Men det blir ekstra spennende om man har litt tall å sammenligne med. Problemet er at de fleste holder trafikkdata tett til brystet. I åpenhetens navn deler vi herved litt av NRKbetas tall.

Hvor mange kommer innom?

Vi har tatt ut tallene for siste fjorten dager (14. september – 27. september). I den perioden hadde vi i følge Google Analytics 56 116 besøkende. Noe som gir ca. 4000 besøkende pr. dag.

Dere stod for ca. 100 000 sidevisninger i samme periode. Noe som gir rundt 2 sider pr. besøkende. Gjennomsnittlig er dere inne på NRKbeta i to minutter.

Hva leser dere?

Her er listen over de ti mest populære sidene (ca. antall sidevisninger i parantes):

1. Direkte til NRKbeta.no (32 000)
2. Du skal ikke gråte over knust iPhone (11 000)
3. Utstyret er IKKE halve jobben (4 100)
4. Fem tips for suksess på det sosiale nettet (4000)
5. Bak kulissene: Himmelblå (2 500)
6. PICNIC09: Fortellerteknikk 2.0 (2 000)
7. PICNIC09: Fra 44 til 87 på 123 (1 500)
8. Bittorrent samleside (1200)
9. 20 screenshots fra Stortingsvalget 2009 (1100)
10. Augmented reality fra Gule Sider (1000)

Vi som skriver på NRKbeta måler alt for ofte vår egen suksess i antall kommentarer og hvor mye debatt vi klarte å skape. Trafikktallene viser at det ikke alltid er sammenheng mellom antall kommentarer og mengden interesse. Spesielt artikler der vi rapporterer fra konferanser skaper få kommentarer men er likevel svært populære.

map_nrkbeta

Hvor kommer dere fra?

49 651 fra Norge, 2 716 fra Sverige, 537 fra USA, 477 fra Danmark, 307 fra England osv. Det kommer folk til NRKbeta fra stort sett hele verden. Men absolutt mest fra Norge.

Ser vi på hvor lenge folk er inne troner Danskene soleklart øverst. De ser på 4 sider pr. besøk og er gjennomsnittlig inne i 18 minutter hver(!) Ellers er de få brukerne som har kommet innom fra Macedonia og Peru også inne ganske lenge. Og samtidig kan vi hilse spesielt til den ene personen fra New Caledonia som har vært inne på 4 sider i løpet av to minutter…

Hvem sender trafikk?

traffic_sources

56% kommer fra linker på andre nettsider, 24% kommer direkte inn på siden og 20% kommer fra søkemotorer.

Og av de som kommer fra linker på andre sider ser listen slik ut (antall besøkende i parentes):

1. nrk.no (17 475)
2. twitter.com (2 891)
3. mobil.feber.se (1 068)
4. facebook.com (933)
5. newsdesk.no (351)
6. feber.se (317)
7. nrkp3.no (312)
8. foto.no (307)
9. netvibes.com (223)
10. diskusjon.no (189)

Andre som vi ser oppe på listen er flickr.com, thepiratebay.org, bekkelund.net, boingboing.net, digg.com, vimeo.com, inma.no, espen.com, labs.finn.no, newth.net, torrentfreak.com, vampus.blogspot.com og skipsfarts-forum.net (!)

Hva søker folk etter?

De som kommer til NRKbeta nå for tiden søker etter følgende:
1. youtube
2. nrk beta
3. twitter
4. iphone 3gs
5. nrkbeta
6. #sutre
7. ipod touch
8. iphone
9. south park
10. iphone 3 yr virker ikke
11. wimp
12. finanskrisen
13. nrk torrent
14. facebook på norsk
15. you tube

Ellers er det kanskje verdt å merke seg følgende søk som har ført folk til NRKbeta: «wet your pants«, «hva er sosiale nettverk«, «en helt vanlig dag på jobben» og «må ha det, bare må ha det«.

Hvilken nettleser har dere?

1. 34% Firefox
2. 31% Internet Explorer
3. 19% Safari
4. 8% Opera
5. 5% Chrome

Av de som har IE er det 50% som har IE8, 40% med IE7 og 9% som sitter med skrekkens IE6.

Og operativsystem?

1. 67% Windows
2. 26% Mac
3. 3,5% Linux
4. 2,6% iPhone
5. 0,3% iPod
6. 0,25% Android
7. 0,1% Symbian

Får dere trafikk?

Og her er det på sin plass å oppfordre andre til å dele litt trafikktall. I kommentarfeltet eller på egen blogg med trackback hit.

Dessuten er det interessant for oss å høre om dere får noe trafikk å snakke om fra NRKbeta? Noen som kan se i loggene sine at vi har linket eller sendt en person eller to?

Og sist men ikke minst: del morsomme historier om hva folk søker på for å komme til siden deres osv…

41 kommentarer

  1. Stilig at dere publiserer statistikken, kjekt å ha noe å sammenligne med.

    Men litt flisespikking: mener dere «besøk» (visits) når dere skriver «besøkende»? Såvidt jeg vet oppgir Google Analytics besøk i endel av statistikken. Om jeg besøker nrkbeta.no to ganger på en dag, er det to besøk, men èn besøkende.

    http://pappa.no er det forøvrig 55% ie, 27% firefox og 7% opera i samme periode. 88% kjører windows, 9.3% kjører mac og 1.7% kjører linux. 8.7% av ie brukerne kjører ie6.

    Svar på denne kommentaren

  2. Morsomt å se at det er flere Firefox-brukere enn IE-brukere, og at OS X har såpass stor andel. Tror ikke det er så veldig mange sider som har lignende tall – uten at jeg vet noe mer om det – men det er vel ganske naturlig mtp innholdet på NRKbeta.

    Svar på denne kommentaren

  3. morsomt at dere deler disse tallene med oss!

    på mine sider er det følgende forhold:
    26,80% firefox 3
    25,59% ie8
    20,62% ie7
    6,80% ie6
    6,52% safari 4
    4,42% chrome
    3,76% opera 9
    1,88% safari 5
    1,11% opera 10
    2,50% andre

    46,16% xp
    34,49% vista
    11,72% mac
    6,20% windows andre
    0,79% linux
    0,22% iphone
    0,42% ukjent

    Svar på denne kommentaren

  4. @Eirik Solheim:

    Jeg _tror_ at absolute unique er unike brukere (ip’er?) over hele tidsperioden. Altså om jeg besøker en side tusen ganger i løpet av 14 dager fra samme maskin, så er det bare en absolute unique.

    Men «visitor» er «besøkende». Det er forskjellig fra «visit»/»besøk». Om du endrer språk i google analytics til Norsk og velger èn dag, så ser du at det står «x personer besøkte dette nettstedet» og «y besøk» (hvor y er større eller lik x) på besøksoversikten. Om jeg besøker en side om morgenen og kvelden samme dag, er det to besøk/visits, men en visitor/besøkende.

    Og poenget mitt var at f. eks. referals oversikten til Analytics viser besøk, ikke besøkende 🙂 Men jeg skal ikke mase mer på det poenget, der er uansett kult at dere publiserer tall, så vi har noe å måle oss mot.

    Svar på denne kommentaren

  5. Bra at dere deler tallene med oss. Får prøve å lage et blogginnlegg om mine tall i morgen. Litt sent å starte på det nå rett før midnatt når det er arbeidsdag i morgen.

    Jeg bruker også Google Analytics. Første gang jeg var inne der, var jeg overveldet over informasjonsmengden og hadde vansker med å vite hva jeg skulle se etter. Nå som jeg har dette under kontroll, er det mye spennende man kan lese ut av de svært detaljerte tallene.

    Svar på denne kommentaren

  6. Hei.

    Tallene for SendRegning.no for september ser slik ut:

    IE 38,4%
    Safari 31,1%
    Firefox – 27,4%
    Opera – 2,4%
    iPhone – 0,2%

    IE-oppdelingen ser slik ut:
    IE8 – 19,4%
    IE7 – 16,3%
    IE6 – 2,7%

    Utenom rene Mac-sider, tror jeg SendRegning.no er en av sidene i Norge med høyest andel Safari-brukere. Noen høyere?

    Hvis vi ser på operativsystem, så får vi disse tallene for SendRegning.no:
    Windows – 55,5%
    Mac – 43,4%
    Linux – 0,7%
    Andre – 0,4%

    Alle tallene er for september 2009 (pr 29. september)

    Svar på denne kommentaren

  7. Vi er klar over at mange leser NRKbeta via RSS og via mailoppdateringene vi sender ut. Statistikken der begrenser seg til det vi får ut av FeedBurner samt det faktum at vi vet hvor mange som abonnerer på mailoppdatering.

    Og akkurat for NRKbeta er nok andelen RSS-folk høy ja.

    Svar på denne kommentaren

  8. @Eirik Solheim

    Skal ikke nekte for at det er mange i kreativ bransje som bruker SendRegning.no 🙂

    Men, det er nok flere sammensatte grunner til at vi har så høy Mac/Safari-andel:

    * Mac-brukere har mindre utvalg av fakturaprogrammer
    * Mac-brukere er mindre skeptiske til løsninger i skyen (jamfør pkt. 1)
    * Det er ikke bare ihugga disipler som kjøper Mac lenger, det er mer og mer vanlig at mannen-i-gata har Mac.

    Svar på denne kommentaren

  9. http://tagdef.com ligger firefox siste måneden på 43%, ie på 28% og safari på 17%. Fordelingen firefox/ie skyldes muligens (på samme måten som nrkbeta) at folk som slår opp twitter tags er mer enn gjennomsnittlig erfarne datafolk.

    Ang. besøk fra nrkbeta, så kan man se mye stilig med advanced segments i Google Analytics. Igår var 88% av besøkene på http://pappa.no fra windowsmaskiner, mens bare litt over halvparten av de 22 besøkene jeg fikk fra http://nrkbeta.no var windows. Resten, 10 av 22 besøk, var mac.

    Nesten ingen besøk fra nrkbeta var med 4:3 oppløsning, mens 25% av totale besøk hadde dette.

    Ikke at 22 besøk er noe godt grunnlag for statistikk, men det er mye gøy man kan grave fram.

    Svar på denne kommentaren

  10. Etter nedleggelsen av BTV (lokal-TV i Bergen) har Bergen Student-TV satset fullt og helt på nett-tv. Dette er helt nytt for oss og vi har i hovedsak prøvd oss på markedsføring på nett via sosiale medier, som facebook og twitter. Vi har tatt til oss en del tips fra dere i NRKbeta, men har nok enda en god del igjen å lære om dette.

    Statistikken på sidene våre fordeles slik:

    Nettleser:
    44% Firefox
    29% IE
    19% Safari
    5% Opera
    3% Chrome

    Operativsystem:
    65% Windows
    34% Mac
    1% Linux

    I forhold til tidligere har vi merket en økning i antall videovisninger på nettsidene våre (omtrent 200 daglig, mot et snitt på 50-100 i vår), men vi prøver stadig å nå ut til et større publikum. Noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette bedre?

    Svar på denne kommentaren

  11. Det var stort tal på refererande netsider! Litt skuffa yver Linux-talet, men det er vel _eigentleg_ ganske høgt. 🙂

    Dessutan var det litt arbitært å velja 14 dagar? Er det ikkje litt meir normalt å telja 1 vìka, og 1 månad?

    Statistikk for Studentavisi universitas.no, 60700 treff på ein månad, som er ein solid 43% auke frå i fjor, og 87% auke i frå fyrr eg gjorde ein total redesign og me fekk eigen netredaktør (1,5 år sidan).

    Søkemotorar: 54%,
    Andre netsider: 34%,
    Direkte: 14%.

    IE: 48%
    Firefox: 36%
    Safari: 7%
    Opera: 5%
    Chrome: 3%

    Av IE so er 38% IE8, 54% IE7 og 9% IE6 (yay, mykje betre enn sist!)

    Windows: 82%
    Mac OS X: 13%
    Linux: 4.5%
    iPhone: 0.29%
    Android: (3 vitjingar, haha, 1 er nok meg 😉 )

    Verd å merka seg at for berre litt yver eit år sidan so var Linux heilt nede på 2%-talet. Ganske sterk auke der altso.

    Sider me fær trafikk frå, prioritert:

    1. Facebook (2800% auke frå eitt år sidan (:P))
    2. uio.no
    3. underskog.no
    4. twitter.com

    Interessant nok er dei aller *beste* vitjingane me fær frå twitter, dei er inne veldig lengje og les fleire artiklar. Hev vel noko med at det berre er journalistar der… Identica er diverre langt nede 😛

    Ja, det var vel det mest interessante av den statistikken. Orsak at eg berre brauta meg og tok masse plass, men eg hev ingen universitas-blogg 😉

    Svar på denne kommentaren

  12. Takk! Mye interessant der. Joda, kunne nok heller valgt siste 30 dager. Men vi har hatt litt krøll med Analytics-koden den siste måneden. Så siste 14 dager ble det mest pålitelige. Siste 7 dager er litt lite for et nettsted som ikke har mer trafikk enn NRKbeta…

    Svar på denne kommentaren

  13. Morsomt å prøve å tenke på fra hvor mange land jeg har lagt igjen besøk her opp igjennom. Siden jeg reiser endel i jobben inkluderer det i hvert fall et par mer spesielle som Kasakhstan og Azerbaijan. Så nordmenn dukker opp på mange rare plasser, og med mindre det er på de engelske artiklene må det nesten være noen som kan lese norsk.

    Svar på denne kommentaren

  14. Skriver en mindre oppgave om hvordan man kan benytte sosiale medier til innovasjon og produktutvikling. NRKbeta er jo selvsagt interessant i den sammenheng!

    Lurer derfor på om dere har oppdaterte besøkstall tilgjengelig? (Artikkelen er dessverre litt gammel)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.