Konferanser og messer

PICNIC09: Games that people play

Our users love games

En av de mer interessante sessionene her på PICNIC09 stod Alice Taylor, Dan Hon og Kevin Slavin for. Disse tre  kommer fra forskjellige firmaer som i utgangspunktet jobber med ulike typer spill og historiefortelling på tvers av medier. Et interessant innblikk i hvordan morgendagens historiefortelling kan og kanskje vil fortone seg.

Kevin Slavin
Kevin Slavin

En TV-kanal som spillutvikler?!

Channel 4 i Storbritanina har nå ti ulike spill i sin portofølje, noe deres «Commissioning Editor Education», Alice Taylor sier var helt nødvendig for å nå den unge delen av befolkningen:

– For å nå unge mennesker med undervisningsstoff viste våre undersøkelser at TV alene var et svært dårlig medium, vi begynte derfor å eksperimentere med spill, sier Taylor.

Our users love games

Grunnen er ifølge Taylor relativt enkel, og hun oppsummerer Channel 4’s tanker om hvorfor de liker å jobbe med  spillsjangeren i fem punkter:

  • –  Våre unge brukere elsker spill
  • –  Spill kan brukes til å lære hva som helst.
  • –  Spill er veldig ulikt en tradisjonell skolesetting.
  • –  Spill foregår veldig ofte på en TV-skjerm.
  • –  Spillsjangeren er i stadig utvikling forover.
  • –  Spill er «new buisness».

Channel 4 har utviklet ti egne spill, hvor alle av dem er spill som er lagd for å få barn og unge til å lære.

Vil du være med så heng på

Routes er det siste skuddet på spillstammen fra Channel 4. Fra 26. januar til 26. mars 2009 gikk Routes live som et stort nettspill. Totalt uavhengig av Channel 4’s tradisjonelle TV-plattform.

Routes the Game
Routes the Game

Ved å se dokumentarer, spille små spill, lese om fakta og ved å samarbeide med andre personer i spillet, kunne man i løpet av de åtte ukene spillet gikk live, lære om genetikk på en utradisjonell måte. Spillet er fortsatt aktivt, men noe av live-funksjonaliteten er nå borte.

Andre «Channel 4» spill som er verdt å merke seg er: Bow Street Runner, 1066 og Smokescreen

Virkeligheten i møte med det virtuelle

Six to Start er et produksjonselskap som har spesialisert seg på «anderledes» historiefortelling, der det digitale ofte møter den fysiske verden vi lever i.

Dan Hon, Six to Start
Dan Hon, CEO Six to Start

Dan Hon, som er CEO hos Six to Start, kunne på PICNIC09 blant annet fortelle om spillet «Ununited Eurasia» som ble gjort som et PR stunt for gruppa MUSE‘s albumslipp.

Ununited Eurasia.
Ununited Eurasia.

«Ununited Eurasia» tok brukerne med på en åtte dagers skattejakt gjennom Paris, Berlin, Moskva, Dubai, Tokyo, Hong Kong og New York, hvor det blant annet var utplasserte minnepinner rundt omkring i de ulike byene. Hver av disse minnepinnene måtte finnes og aktiveres for at hele MUSE’s nyeste singel skulle la seg avspille på nettsiden.

Les mer om prosjektet hos Six To Start

«Sixt To Start» har flere lignende prosjekter i sin portofølje, og ligger langt framme hva historiefortelling i krysningen mellom den fysiske virkeligheten og web, noe Hons første slide tydelig indikerer:

Visdomsord
Visdomsord

Screen shot 2009-09-25 at 14.12.30
PICNIC avholdes hvert år i Amsterdam, Nederland.

Fra www.picnicnetwork.org:
«PICNIC is a cross-discipline platform for creative conversation and collaboration. It’s a unique festival featuring a strategic conference, complimented by hands-on workshops and matchmaking sessions.»

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *