Utstyret er IKKE halve jobben

Kategorier: Foto & Gadgets


Det er kunnskap som er halve jobben. Som oftest mer en halve jobben. Frøken Makeløs filosoferer litt over gamle og nye utstyrsfriker:

«Altså. Speilreflekskamera. Trenger jeg si mer? Er man i nærheten av å være opptatt av foto (og det er visst alle for tiden), så er det speilrefleks man skal ha. Å drasse frem et kompaktkamera fra veska krever sin kvinne (omtrent som å ikke ha iPhone på Twittertreff..) når alle andre flasher det tunge, fancy fotoutstyret sitt.»

Forskjellige kamera

Her på NRKbeta skriver vi jo mye om utstyr. Og veldig ofte fotoutstyr. Noe som fører til at folk spør oss hva de skal velge. Hva er det beste utstyret? Svaret på det spørsmålet er veldig enkelt. Det beste ustyret er det riktige utstyret. Og det er svaret på nettop det som er vanskelig. Hva er det riktige utstyret?

Da er det veldig fint at det ikke er utstyret som er det viktigste når man tar bilder. Her er fem faktorer som påvirker et bilde: kamerahus, optikk, lys, motiv og komposisjon. Jeg har bedt forskjellige fotografer om å sortere disse faktorene etter viktighet. Hva påvirker bildet mest? Her finnes selvfølgelig ingen ufravikelige regler. Og forskjellige typer bilder krever mer eller mindre av de nevnte faktorene. Men vi kommer stort sett frem til følgende rekkefølge:

Motivet

1. Motivet

Uten et motiv blir det ikke noe bilde. Uansett hvor kult kamera du har.

Lyset

2. Lyset

Allerede her kan man begynne å diskutere. Motiv og lys er vel omtrent like viktige. Uten lys blir det heller ikke noe bilde. Men har man et motiv med litt lys på kan man få et enda bedre bilde av det samme motivet med litt finere lys på. Det er ofte lysforholdene som skiller et godt bilde fra et middels godt bilde.

kKomposisjonen

3. Komposisjonen

Har man et motiv i fint lys kan man likevel forbedre bildet. Ved å komponere riktig. Kan jeg gå nærmere? Velge en annen vinkel? Flytte meg slik at en forstyrrende bakgrunn forsvinner?

Når disse tre faktorene er på plass kan man begynne å snakke om utstyret. Og da er det to hovedelementer. Selve kamerahuset og de mulighetene det gir. Og glasset som lyset skal gjennom. Eller optikken som det kalles på fagspråket. Og av disse to er det sistnevnte som er viktigst.

Optikken

4. Optikken

Den tekniske oppløsningen på dagens digitale kamera er nå så god at det stort sett er optikken som begrenser kvaliteten. Når du skal ut og kjøpe kamera bør du elegant ignorere selgerens mas om megapixler og idiotiske funksjoner som du ikke har bruk for. Se etter et kamera med god optikk. Bry deg om skarphet og hvor mye lys som slippes gjennom. Og bry deg mindre om antall ganger zoom.

Kamerahuset

5. Kamerahuset

Så. Til slutt. Selve kamerahuset. For kompaktkamera er dette fast knyttet til optikken. For speilreflekskamera og enkelte avanserte kompaktkamera kan du velge hus og optikk hver for seg. Og hva er viktig når det gjelder selve kamerahuset?

I den analoge tidsalder var hovedforskjellen på et kompaktkamera og et speilreflekskamera det faktum at du med et speilreflekskamera ser gjennom linsen og dermed får et mye bedre inntrykk av motivet. I den digitale tidsalder er det faktisk størrelsen på selve billedbrikken som er den største forskjellen.

Digitale speilreflekskamera har mye større billedbrikke enn de fleste kompaktkamera. Noe som fører til to viktige effekter. En stor billedbrikke gjør at du i mye større grad kan jobbe fritt med hva som er i fokus og hva som ikke er i fokus. Det øker mulighetene når du komponerer bildet. Og hjelper deg med det som ofte er det største problemet: å fjerne det som ikke er viktig. Den andre effekten er at en større brikke tar imot mer lys. Du kan ta bedre bilder i situasjoner med lite lys. Du kan oftere klare deg uten å måtte fyre av blitzen på kamera. Og det er bra. Blitzlys er i de fleste tilfeller hardt, flatt og lite spennende. Det eksisterende lyset gir som oftest et finere bilde.

Andre viktige faktorer ved valg av kamerahus er hastighet og brukervennlighet. Hvor lang tid tar det fra du slår på kameraet til du kan ta bilder? Hvor lang tid tar det fra du trykker på avløseren til du har fokus og bildet blir tatt? Er kameraet for tregt risikerer du å miste hele punkt nummer 1. Selve motivet… Og så bør du se på brukervennligheten. Finn et kamera med få, brukervennlige funksjoner. Nok en grunn til å ignorere den masete selgeren som snakker om avanserte effekter du aldri kommer til å bruke.

Konklusjon

kvalitetsfaktorer.006

Lek deg med motiv, lys og komposisjon. Gå nærmere. Bøy deg ned. Flytt på en lampe. Prøv å slå av blitzen. Og når du skal kjøpe kamera kjøper du et raskt og brukervennlig med stor billedbrikke og god optikk.

Avpasset ditt behov. Et stort, tungt og dyrt kamera som du ikke gidder å ta med deg gir deg ikke mye.

Det er mange fotografer og mediefolk blant NRKbetas lesere. Dere er herved invitert til å forbedre denne artikkelen med deres betraktninger. Uenighet. Tips.

Og alle inviteres som vanlig til å komme med spørsmål om dere vil ha mer detaljer rundt noe av det som blir nevnt her.

Bildene i denne artikkelen

Alle bildene i denne artikkelen er tatt av Eirik Solheim og er tilgjengelige under en Creative Commons-lisens via NRKbetas sider på Flickr. Der kan du laste dem ned og bruke dem til stort sett hva du vil. Så lenge du krediterer ved å linke til NRKbeta.no

18 kommentarer

  1. er innimellom jeg har tatt meg i å undres på om speilrefleksen har blitt en slags «penisforlenger»…

    eller kanskje en «se hvor kreativ fotokunstner jeg er, siden jeg jo flyr rundt med speilrefleks».

    men så undres jeg ofte over om folk med macbook på kafe ønsker å bli sett på som forfatter i arbeid, selv om dem kanskje bare sitter å undres på hva morsomt dem skal skrive i facebook-statusen…

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg pleier å si det slik: Kvaliteten på kamerautstyret begrenser ikke hvor *gode* bilder du kan ta – men det begrenser *hvilke* bilder du kan ta.

    Er du flink med motiv, lys og komposisjon kan du alltid ta gode bilder, uansett kamera. Men utvalget av mulige bilder du kan ta begrenses av utstyret. Et Holga-kamera kan ikke ta de samme bildene som et superprofft fullformat-speilrefleks. Det er ikke nødvendigvis en negativ ting. Selv flinke fotografer som vet å utnytte mulighetene i et proft speilreflekskamera kan ha nytte av å gå «back to basics» med enkle kameraer for å trene seg opp i enda bedre bruk av de tre grunnleggende faktorene.

    Svar på denne kommentaren

  3. her tror jeg det er lagt opp til å diskutere seg både grønn og blå om man vil, det finnes alltid et argument for både det ene og det andre. selv er jeg en retro-fetisjist og bruker derfor selvsagt fortrinsvis film fremfor minnekort. i tillegg har jeg hengt meg på målsøkerbølgen og lagt speilrefleksen tilside. alt dette er jo selvsagt det ethvert oppegående menneske vil kalle «a fashion statement» (jamfør lomography). men jeg trives med det, og er også godt fornøyd med resultatene. jeg har aldri vært borti et digitalt kompaktkamera som virkelig er i stand til å fange øyeblikket, så der har du mitt argument for kompakt filmkamera.

    men når alt kommer til alt, så begynner det å bli en del kamera i skapet mitt, så jeg er vel en utstyrsfreak 🙂 ta gjerne en titt på noen av mine bilder, de ligger på bloggen min (kommer vel en lenke opp i navnet eller noe sånt?)

    Svar på denne kommentaren

  4. Veldig bra artikkel! Ga akkurat mange av de samme råda (til leger som vil ta egne kliniske bilder her.

    Når det gjelder punkt 4 og 5:
    Det er mange som kjøper speilrefleks til privat bruk for tida, men de aller fleste kjøper et kit og skaffer seg aldri noe annet enn det medfølgende plastikkobjektivet. Da kan man liksågodt kjøpe et godt kompaktkamera til halve prisen.

    Skal man først ha speilrefleks bør man kjøpe hus og objektiv separat. Spytt i 1-2000 ekstra på optikken så får man virkelig glede av utstyret.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har lyst til å komme med noen småtips som alltid er kjekke å huske:
    – Hvis du er fornøyd med bildet ditt, vær fornøyd. Hvis andre synes det er for lyst, men du synes det er passe, så er det passe for deg.
    – Vær din største fan, men også din største kritiker. Det gjør at du stadig vil være i utvikling og lære underveis.
    – Når blitsen automatisk popper opp, slå den ned og når blitsen ikke popper opp kan det ofte være lurt å ha den på, f.eks i sterkt sollys ute.

    Jeg er også enig med Øystein H i betraktningen om alle som kjøper speilrefleks uten egentlig å vite hvorfor. Idag finnes det mange særdeles gode kompaktkameraer. For veldig mange vil det være et meget godt valg.

    Svar på denne kommentaren

  6. Ikke enig i med øystein og øystein om at hvis du ikke kjøper flere linser er det ikke nødvendig med speilrefleks. Den store sensoren er VIKTIG for å få bedre teknisk kvalitet i forhold til kompakter. Og de fleste kit-linser er bedre enn de fleste kompakt-linser. En speilrefleks gir bedre mulighet til å ta øyeblikksbilder av situasjoner som plutselig oppstår for så å være over, av barn, på tur eller liknende. En speilrefleks har bedre autofokus, og MYE raskere reaksjonstid. Alt dette og mer til bidrar til at flere av bildene man tar blir slik man håper når man trykker på utløseren. Man får oftere brukbart resultat.

    Og det gjelder like mye om du er proff, entusiast eller en «helt grønn» som er lei av alle uskarpe bilder eller et kamera som må tenke i tre-fire sekunder før det gidder å ta bilde.

    Men artikkelen var god.

    Svar på denne kommentaren

  7. Dette er reklame for store og klumpete speilreflekser !!
    …-fordi det finnes ikke kompakter med store billedbrikker..

    Idag er den største fordelen med «de store» liten
    billedstøy ved høyere ISO-verdier (i lite lys)…

    …alt annet kan du få med utvalgte kompaktkameraer hvis
    du leter i jungelen og vet hva du skal se etter !!(dog ikke
    utskiftbar optikk,selvsagt)

    Svar på denne kommentaren

  8. Lesverdig artikkel, men jeg tror jeg legger til at det aller viktigste er at du ikke bare har et kamera med deg. Du må faktisk ha kameraet klart til å ta bildet før motiv, lys og/eller anledning blir borte. Mer enn en gang har jeg heldigvis hatt et kompaktkamera i lomma eller rundt halsen når speilrefleksen har ligget pent pakket ned i fotovesken.

    Lyd er nå og da veldig viktig, dvs hvor mye lyd fotograferingen din forårsaker. Der har kompaktkameraet en stor fordel.

    En interessant utvikling er de speilløse systemkameraene. Olympus E-P1 er et eksempel som er blitt veldig kompakt og hendig. Det blir spennende å se hva mer som kommer av denne typen kamera.

    Og, det finnes selvsagt kompaktkamera med store, gode bildebrikker. Dessverre er de ofte dyre. Et Leica M9 hadde vært supert, men det er alt for dyrt for de aller fleste. Et langt billigere kompaktkamera med en interessant sensor er Sigma DP2, men det har et begrenset bruksområde.

    Svar på denne kommentaren

  9. Hei der, og spesielt til analogmannen

    Jeg er veldig enig i tre tips i artikkelen. Lys, motiv og komposisjon.

    Hva man bruker for å ta et bilde med, eller fange et øyeblikk med, er helt urelevant. Og selvsagt kan man bruke et lite digitalt kamera til det. Eller, øyeblikksfangeren framfor alle er mobiltelefonen.

    Det er øyeblikket som gir fotokunsten næring.

    Mobiltelefonen er der alltid, uten noen form for press om å ta bilder. Den er et vektløst kamera, for den er der alltid. Og den kraften er undervurdert. Hvis man ikke kan ta bilder som er virkelig gode med en mobiltelefon, har man en svakhet som fotograf, for det er det enkleste verktøyet man kan bruke.

    En god kokk lager godt av smått.

    Et godt bilde kan være grynete som klart, skjevt som rett og bluret som skarpt. Kraften ligger i øyeblikket, viljen og det vektløse kamera!

    Svar på denne kommentaren

  10. Gå ofte uten kamera på tur, da oppdager du motivene uten å gå rundt med krampe i utløserfingeren.

    Kom tilbake til samme motiv mange ganger, gjerne over år. Du blir kjent med motiv og lysforhold på en best mulig måte og får garrantert en god eksponering.

    Innen fotografering er ofte tålmodighet en viktig faktor, og ikke minst viljestyrke.

    Svar på denne kommentaren

  11. Jeg syntes dere tar opp et par viktige temaer i denne artikkelen:
    Lys, komposisjon og motiv.

    Lys, og forholdet mellom sort / hvit punkt er ofte der digetale kameraer bommer kontra analoge kameraer. Uten tvil kommer de mere avanserte digetale kameraene mye bedre ut, grunnet en mere påkostet lysmåler. Man har da mulighet til å måle lyset manuelt samt flytte lys-målepunkt der kontraster mellom sort og hvitt er et problem.

    Jeg ser på en avansert kompakt eller speilrefleks som to vidt forskjellige konspter innen fotografering og bruker de begge.

    Når det gjelder komposisjon av foto er min filosofi to-delt!
    La sjarmen med å ta familebilder være det samme som 30 år siden, det viktigste er at normenn har begynt å ta bilder igjen.
    Jeg tror ikke at mor eller far vil ta veldig gode familiebilder hvis man skal kontrollere situasjonen man skal fange i nuet.

    Når det gjelder kreative foto-entusiaster tror jeg at man ikke kan jobbe nok med å komposisjon, kontraster og riktig beskjæring før man tar bildet.

    Motivet er som nevnt i artikkelen viktig for at du skal ta et bilde. Å øyne ut et bilde kan være vanskelig nok, men det viktigste her er å løfte hodet begynne å se muligheter.

    Jeg mener som designer og fotograf at et motiv kun kan være: kontraster, farger satt i komposisjon og balanse. Det viktigste er å ha det gøy med kamera.

    Verden er full av urbane landskap, det gjelder bare å fotgrafere de.

    Svar på denne kommentaren

  12. Hovedpoenget her er at optikk er viktig som farao, og optikk dermed er svindyrt.

    Mitt tips til gryende fotografer
    – kjøp et passe dyrt kompaktkamera først. PRIS: 3k

    – selg det til en kid da du har skjønt fotografi. PRIS: -2k

    – kjøp deg et «gammelt» digitalt speilrefleks (f.eks. 20D), som har ei god brikke og god bygning, BRUKT. PRIS: 2-2,5k

    + et GODT objektiv, L-serien er å foretrekke, men det finnes masse gode alternativer. Zoom kan være fordelaktig, men det hindrer også utviklinga di. Et fotograf må kunne flytte på seg. PRIS: 3-4k

    Håper det hjalp. Antar at de fleste som leser dette er foreldre, så da veit dere litt om hva unga deres kan ha nytte av. Med mindre de/du vil ha speilrefleks for ALLE ANDRE HAR DET. Da er problemet deres 😛

    Ned med Bildet, fram med Fotografiet!

    Svar på denne kommentaren

  13. Mitt tips til alle som har lyst på et kamera som har alt inklusive knallbra lyssterk optikk.
    Panasonic Lumix FZ50. Her får Leica optikk som går fra:
    28 mm – 250 mm zoom med horisontal og vertikal stabelisator.
    Blender 2.8 Hele veien. Dette er et avansert point & shoot kamera
    som man virkelig kan vokse på.
    Brukt pris ca 3000,-

    Svar på denne kommentaren

  14. Har ikke tatt så mange bilder i år og derfor har jeg heller ikke tatt så mange gode bilder. I fjor var jeg så inni granskauen heldig i fjor at jeg vant ett D700 hus i en introduksjonskonkurranse på Nikons nettsider. Før dette hadde jeg en D50. Jeg har ennå ikke tatt noen bedre bilder med D700 enn D50. Den viktgste årsaken er at motivet ikke har vært der. D50 ble brukt på motiver som inntil nå har vært bedre enn de jeg har tatt med D700. Jeg har tatt bilder i både i profesjonell sammenheng og som hobby i over 25 år. Du skaffer deg bedre bilder ved å bruke et døgn ekstra på et opptakssted og bli litt husvarm. Bli kjent med folk, lys, bygninger, regler, trafikk etcetc. Men tid koster penger.

    Det er en ting med D700 som er så vesensforskjellig fra D50 at kameraet i seg selv gir bedre bilder. Lysfølsomheten gir så bra tegning i mørke partier på nattbilder, at jeg har tatt bilder jeg ikke engang hadde vurdert å prøve på med D50. Dette medfører endringer i punkt 1 på Eiriks liste. Motivet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.