nrk.no

The Next Black

Kategori: Gadgets


Å stirre inn i den berømte glasskula for å finne ut hva det neste store er, er ofte en svært vanskelig oppgave. Firmaet Gartner, kan i så måte være en nyttig pekepinn, når de gir ut sin årlige «Gartner’s Hype Cycle Special Report«

gartner_hype_cycle09b
Gartner Hype Cycle for Emergign Technologies 2009

Noen av teknologiene som er i ferd med å nå det nivået som Gartner definerer som toppen av Hypen finner vi «Cloud Computing» og «E-Book Readers», mens teknologier som «Web 2.0«, «RFID«, «Tablet PC» og «Wikis» befinner seg i «Slope of Enlightenment» fasen og nærmer seg dermed det Gartner definerer som «Plateau of Productivity»

gartner_tranformational09b
Priority Matrix for Emerging Technologies

En annen interresant framstilling er «Priority Matrix for Emerging Technologies», hvor de ulike teknologiene er rangerte på to akser hvor «nytteverdi» defineres på den ene aksen og den andre aksen sier noe om når Gartner forventer at teknologien vil nå et nivå hvor almuen har tatt til seg teknologien.

Her ser vi også tydelig at det forventes at «Web 2.0″snart forlater nerdene og tas inn i mainstreamvarmen, mens det ser litt mørkere ut for når vanlige mennekser vil få leke seg med «Mobile Robots»

Gartner har imidlertid både bomma og truffet med sine analyser før, så litt sunn fornuft rundt de ulike teknologiene er jo aldri dumt 🙂

Hva tror dere som lesere av NRKbeta at kommer til å bli de nye store hypene i årene framover, og hvilke teknologier vil vi faktisk se at har god nytteverdi for folk flest?

8 kommentarer

  1. Ikke akkurat en teknologi, men jeg ser det er noen designkonsepter som begynner å dukke opp med runde skjermer. Tror det kan være noe vi får se mye mer til.
    Ellers så tror jeg vi snart kommer til å få «location-aware» (som vi sier på godt norsk) huskelister. F.eks at telefonen plinger med en påminnelse neste gang du er i butikken. Hjelper lite med handleliste hvis man glemmer å sjekke den når man er i butikken.

    Svar på denne kommentaren

  2. Husk òg at dette er teknologier som ikke kommer til å leve i isolasjon fra hverandre. Erfaring tilsier at den virkelig spreke innovasjonen skjer i området _mellom_ fremvoksende teknologier.

    Hva med Augmented Reality, Location Aware Applications, geo-tagging, Social Network Analysis og en dose markedsføring? AdWords og reklameplakater ala ClearChannel blir med ett ganske utdatert.

    Sprekt at Gartner mener 3d-printing bare er 5-10 år unna massemarkedet 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. kjempeflott liste og veldig spennende å lese!

    3d-printing er definitivt ikke 5-10 år unna, det er blitt meget tilgjengelig via billigere og billigere printere og tjenester som Shapeways og andre som lar deg prototype figurer. Det trenger naturligvis 5-10 år for å komme inn i huset til hvermannsen, men for vanlige designere med litt midler så er det her nå allerede. sjekk bloggen min på http://deinos.hellobard.com for å se hva en kan gjøre 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Jo E. Brenden

    Folk forlater bærbare PCer til fordel for små enheter a la iPhone og netbooks. Vent til Apple slipper sin mikroenhet. Det vil bli en «gamechanger». Å lage tunge, flashbaserte nettsider som portable enheter ikke kan lese er ut.

    Svar på denne kommentaren

  5. Mobilverdenen:
    – Innen et halvår er så og si alle mobiltelefoner utstyrt med GPS-løsninger.
    – TV og innebygd projektor blir vanlig. Utviklingstid noe likt perioden for GPS-integrering.
    – En enorm utvikling av «App Stores» slik at folk frigjøres i stor grad fra mange tradisjonelle PC-løsninger. Her vil vi nok se det mest revolusjonerende. Maskinvarekapasiteten øker såpass raskt at det nå er avanserte softwareløsninger som foreløpig holder oss tilbake. F.eks. «augmented reality»-programmer.
    – Betalingssystemer blir mainstream over telefon. Her er det et virkelig stort potensiale. Og samtidig vil dette tvinge fokuset mot sikkerhet på mobile enheter, noe som i dag er latterlig lite gjennomtenkt på mange områder.
    – I samarbeid med annen elektronikk blir mobiltelefonen et hovedsenter med lett tilgjengelig for informasjon overalt. F.eks. kan det integreres kobling mot feedbacksystemer i hus: Strømforbruk, (brann)alarm, o.l.

    Svar på denne kommentaren

  6. Kevin Brubeck Unhammer

    Hehe. Eg trur dei fleste klassiske kunstig intelligens-felta har prøvd seg på denne kurva ein del gonger sidan 50-talet; eg lurer på kor maskinomsetjing er i dag? Google Translate har jo – trass i ein del …rare omsetjingar – vorte ganske populært til det ein kallar assimilering (maskinomsetjing som berre skal gjere tekst forståeleg, heller enn å hjelpe seinare manuell omsetjing), mye pga. dei har mange språkpar og eit godt API. (Asia Online og meir nærskylde språkpar i Apertium er meint for disseminering, dvs. produksjon av tekst som, etter manuell feilretting, skal kunne publiserast.)

    Etter så mange opp-og-nedturar burde jo folk vere generelt skeptisk til maskinomsetjing, men det er ikkje alle som er på same stad i kurva 😉

    Svar på denne kommentaren

  7. Siden NRKbeta allerede er NRK sin «corporate blog» så gleder meg til å se hvor mye Web 2.0 som tas i bruk når nrk.no snar får seg en skikkelig oppfriskning. Jeg håper siden virker mye mer levende!

    Så spørs det om vi får se NRK i e-aviser/lesebrett. Om Apple slipper en tablet får vi nok fart på sakene der også. Jeg tror det blir ganske vanlig i løpet av de neste par årene.

    Online video og Internet TV tror jeg vi ser mye mer av siden det allerede er en viktig del av NRK sin strategi.

    P.S. Stilig at jeg får 10 minutter til å endre innlegget mitt!
    D.S.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Kevin Brubeck Unhammer Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.