nrk.no

Nye frontsjefer til nrk.no

Kategori: NRK


NRK Marienlyst
NRK Marienlyst

NRK har ansatt fire nye frontsjefer som får ansvaret for prioriteringene på nettforsiden nrk.no.

De nyansatte frontsjefene får ansvaret for det redaksjonelle utrykket og for prioriteringene på NRKs nettforside. Frontsjefene vil bestille og publisere det innholdet som forsiden trenger fra hele produksjonsapparatet i NRK.

Erlend Fernandez Stedding kommer fra en stilling i Schibsted International, der han har hatt ansvaret for å utvikle Schibsteds redaksjonelle nett-tjenester i blant annet Spania og Frankrike. Stedding har tidligere jobbet som frontsjef i VG Nett.

Trond Eide kommer fra stillingen som frontsjef i Aftenpostens nettutgave, hvor han også tidligere har jobbet som reporter. Eide har også jobbet som journalist i NTBs utenriksredaksjon og fem år i VGs reportasjeavdeling og samfunnsavdeling.

Helene Hillestad kommer fra stillingen som vaktsjef i NRK Østfold. Hun har også hatt ansvaret for NRK Østfolds nettsider, og har vært involvert i et stort antall utviklingsprosjekter på nett. Hillestad har også vært tilknyttet NRK Kompetanse, hvor hun har jobbet med opplæring i nettjournalistikk.

Anne Cecilie Remen kommer fra NRK Nyheter hvor hun har vært vaktsjef for nettnyhetene. Remen har tidligere ledet NRKs økonomiredaksjon, og vært journalist og reporter i flere av NRKs nyhetsredaksjoner.

Sterkt team

Spesialrådgiver Nicolai Flesjø i nye medier i NRK, som har hatt ansvaret for rekrutteringsprosessen, er fornøyd med ansettelsene.

– Vi har ønsket å sette sammen et sterkt team med ulik bakgrunn og erfaring. Teamet vil forsterke, og tilføre nettsatsingen mye bra kunnskap, sier Flesjø.

I mai lyste NRK ut 22 nettstillinger, og fikk inn nærmere tusen søknader.

Nettsjef Sindre Østgård
Nettsjef Sindre Østgård

– Vi er svært fornøyd med nivået på søkerne og de vi til nå har ansatt. I løpet av høsten relanserer vi forsida med bedre brukeropplevelse og enda høyere kvalitet på innhold fra hele NRK. Jeg ser frem til at vi nå skal ta et felles løft for å gi brukerne et mer relevant, troverdig og engasjerende nrk.no, sier Nettsjef Sindre Østgård.

7 kommentarer

  1. Jeg gleder meg til ny forside, men blir det nytt design på hele nrk.no (altså en grunnleggende modernisering av nettstedet), eller er det bare forsiden som blir ny? Hvilke endringer kan vi vente oss? Går vi bort fra den fulle sjømannen og i retning noe http://www.bbc.co.uk?

    Hvordan går det med overgangen til flash? Jeg ser det begynner å komme, men f.eks. Derrick i nett-TV var det umulig å spille av på min MacBook anno 2009 i sommer, dessverre (siden episodene bare lå ute en uke og jeg var i utlandet).

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg vet at dette ikke er deres ansvar, men vet dere om det er noe diskusjon på gang i NRK om å endre på dette?

    «Mageproblemer? Professorens forskning kan hjelpe deg» er det første som møter besøkende på nrk.no, ledsaget av et bilde av en glisende amerikaner i hvit frakk. Uestetiske og sjarlatanaktige slankereklamer møter oss så mange andre steder i samfunnet, så hvorfor på død og liv på nrk.no?

    Svar på denne kommentaren

  3. Okei, dette er OT:

    Den avbildede er professor ved Institutt for biomedisin ved Universitetet i Bergen. Er han amerikaner? Jeg synes ikke han gliser spesielt mye. Er det noe problem med en professor i hvit frakk? Og ikke minst, er mageproblemer det samme som overvektproblemer? Jeg ville heller sagt det motsatte.

    Annonsen er helt klart et godt blikkfang, og det er kanskje det Jorsalfare misliker? De fleste nettsurferne utvikler et mentalt «filter» mot glorete og visuelt støyende annonser på nettaviser. Denne annonsen har sluppet gjennom mitt filter – jeg har også lagt merke til denne Ian Pryme og mageproblemene tidligere. Det interessante med denne annonsen er at den ikke er glorete, men i stedet nøktern i fargevalg og har verken blinking, animasjoner eller video. Jeg vil si at disse kriteriene gjør den langt mer estetisk enn mye av det som ellers fins på nrk.no og andre nettaviser.

    Forøvrig synes jeg NRK, tilsvarende sine søstre BBC, SVT og DR, ikke burde hente inn reklameinntekter på nettet.

    Svar på denne kommentaren

  4. Da er vi nok uenige i vurderingen av denne annonsen, jeg har ikke gjort noen nærmere undersøkelser av hvem dette var, det var bare det inntrykket jeg satt med. Skal man først ha annonser synes jeg plasseringen av annonser for utlendinger på BBCs forside er mye bedre (der dukker annonsene ikke alltid opp heller, så man slipper å se på de samme blekkpatron- og mageproblemannonsene i måned etter måned). Gjør man NRKs forside mer attraktiv og skjærer ned hvor mange og over-digre blekkpatron- og mageproblemannonser man har kunne man tatt mer betalt for de annonsene man evt. tok inn. Jeg synes ikke forsiden bør vise mer enn en annonse (middels stor) om gangen, tilsvarende BBC.

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Hornstuen

    Gratulerer så mye.

    Dere har på én eller annen finurlig måte lurt til dere Erlend F. Stedding.
    Kan ikke så mye om økonomi og er heller ikke fullendt oppdatert på hans produksjon, men i alle andre henseender har dere skutt en gullfugl dere når som helst kan trekke frem og skryte av. Maken til medarbeider kan dere knapt bare håpe på å få flere av der oppe.

    Vennlig hilsen

    Øyvind Hornstuen
    (sign.)
    Abonnent og dedikert NRK-fan

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Tor Erik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.