«Vil du ha lappen?»

Kategorier: Netthandel & Nettjenester


Det får du spørsmål om hver gang du handler på en dagligvarebutikk. Og noen tar de med seg, kanskje for å sjekke om det ble riktig, kanskje til og med for å putte inn i regnskapet. Men de aller fleste kaster den i bunnen av posen der den blir liggende til posen blir søppelpose på kjøkkenet, eller den havner i enden av handledisken sammen med de 12 andre lappene som noen har lagt igjen den siste timen.

kassalapp

Jeg foreslår følgende: Ikke kasselapp med mindre kunden spør. At den ikke printes ut engang før kunden spør. Det er bra for miljøet, og for de fleste er denne lappen helt overflødig.

Andres reaksjoner

Jeg har fått endel reaksjoner på Twitter alt. Pål Joakim forteller at det er praksis på Meny, Glenn sier at en RImi-butikk i Stavanger har skilt ved kassen om dette, Håvard foreslår en knapp der kunden selv kan trykke for å printe ut kvittering om vedkommende ønsker det, Eivind forteller at tre butikker i Kristiansand praktiserer dette; ICA Maxi, Rimi og Ultra, mens Veronica tror det blir mye kjeft å få for de i kassen om kundene må spørre om kvittering.

Kanskje det? Men om alle butikker har samme system? Og kjører en liten kampanje: «Fra og med 1. oktober 2009 får du ikke kvittering på norske dagligvarebutikker med mindre du spør! Vi sparer papir, du sparer tid, og naturen takker oss alle.»

Kvittering på e-post

Og tilslutt Andreas som foreslår at man får den tilsendt på e-post registrert på kortet. Det er et supert forslag og et som jeg har foreslått for tre norske banker allerede uten at noen helt har tatt tak i det. På Flytoget fra Oslo til OSL funker det nemlig sånn: Du trekker kortet, reiser, og får en kvittering på e-post om du har koblet sammen kredittkortnummeret ditt med en e-postadresse på flytogetkvittering.no.

Hvorfor kan vi ikke ha samme system på bankkortene våre? Dette burde være en oppgave for BBS (som fortsatt ikke har fått seg en utviklerblogg – hvorfor har dere ikke det, BBS??). La meg registrere bankkortet mitt opp mot en e-postadresse.

Når jeg handler i en butikk som er med i systemet så får jeg en pdf-fil med kvitteringen på e-post etterpå.

Mange butikker har så avanserte datasystemer at de kan lage kule kvitteringer også. Putt på bilde av produktet kunden kjøpte, dato, pris og byttevilkår mm. Dette burde Forbrukerrådet lobbe for også siden det gjør det lettere for kundene å utøve sine rettigheter når produkter går i stykkker. Kvitteringer elektronisk er mye lettere å lagre enn et lass med papir som blekner til det uleselige uka etter at de ble printet ut.

Oppdatering: Etter Johans kommentar synes jeg også det er verdt å nevne den praksisen som både Apple og Guess (jeans og mote) har på butikkene sine i USA. For det første kan du betale varer til betjening som er rundt på gulvet med en liten terminal i hånden. De drar kortet ditt og du betaler uten å stå i kø. Så spør de deg om du vil ha kvittering (den må de i såfall bort på en printer og hente) eller få den sendt på e-post. Veldig kjekt system, som norske butikker kunne adoptert.

Den avanserte varianten

Skal vi ta denne idéen enda et hakk så kunne NHO og andre aktører i næringslivet lage en standard for slike kvitteringer, i et format som forbrukerne droppet rett inn i et regnskap. At butikkene la til kategorier på alt du kjøpte (mat, møbler, bensin, underholdning…), at moms kom som egen kolonne osv. Og nettjenester som støttet dette formatet kunne ha direkte import av slike kvitteringer via e-post. Du sender videre alle kvitteringer du får, de havner automatisk i et regnskap som forteller deg at du har brukt altfor mye penger på film og drikkevarer denne måneden. Forresten, den funksjonen trenger vi kanskje ikke BBS til å hjelpe oss med.

Men sånn til og begynne med kan vi jo droppe papirlappene når vi handler en kylling og en liter melk…

Oppdatering: I samme ånden hadde vi en artikkel i 2007 om den &/%(&%&/%(&/ plasten som alt pakkes inn i. Like aktuell i dag dessverre!

75 kommentarer

  1. morten Johansen

    Bare for å ta den litt lenger…. Hvorfor ikke få dette rett inn i nettbanken dersom du betaler med kort. Det er det jo enkelt å koble dette med et budsjett og dermed kan man jo faktisk se hvor mye man bruker på mat iløpet av en måned….

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg skrev om omtrent det samme for litt over ett år siden: http://www.auduns.no/blogg/2008-06-14/dropp_kvitteringen

    Alle butikker bør slutte å skrive ut kvittering hvis kunden ikke vil ha den. Det er en rimelig enkel utregning som ingen bør ha problemer med å skjønne.

    Tror ikke noen kommer til å merke forskjell heller. Man blir jo spurt om man vil ha kvitteringen i dag også, så om den blir skrevet ut før eller etter spiller vel ingen rolle.

    Svar på denne kommentaren

  3. Tiltredes!

    Men jeg tror vi kan segmentere butikk/tjeneste-typene her. Som i at dagligvare er primærbehovet å kontrollere priser og antall -> Kunne vært vist på skjerm. Mens de fleste billettyper skal inn i reiseregninger osv. og kunne således PDFs/mailes ala Flytoget. For varer som klær, hardware, underholdningsartikler osv. kunne man lært av Apple’s digital kvitteringer -> anbefale andre varer og produkter basert på mitt kjøp.

    @Audun Sæther: Jeg opplever at det er feil i ca 1/3 av dagligvarekvitteringene. Enten avvik i annonsert pris og/eller feilaktig innslag av betjeningen (feil plu, dobbelt registrering osv). Her trenger man fortsatt kvittering.

    Svar på denne kommentaren

  4. @Johan Høgåsen-Hallesby

    Selvsagt skal man ha kvitteringen, hvis man vil. Poenget var vel nærmest å ikke skrive ut kvitteringen før man vet om kunden iheletatt vil ha den. Jeg tar f.eks ikke vare på kvitteringen når jeg kjøper 2-3 varer. Det blir mye papir.

    Svar på denne kommentaren

  5. @Johan: Har oppdatert artikkelen med egen erfaring fra bla. Apple Store.

    Og ja – det hender det er feil på lappen men min erfaring er at det går begge veier, pluss at den tiden jeg bruker på å sjekke dette er det ikke verdt. Ikke på dagligvarer…

    Svar på denne kommentaren

  6. På Rimi skriver vi i hvertfall ikke ut kvittering med mindre kunden vil ha det, men vi er da pålagt å spørre kunden om de vil ha kvitteringen, nøyaktig for å spare miljøet.
    Dessverre er det ikke alle som er enige. Så sent som på tirsdag fikk jeg kjeft av en kunde i kassa fordi han ikke likte at vi hadde slutta å skrive ut kvittering til alle – han mente dette var en uting. Så det er definitivt delte meninger om dette, men selv synes jeg det er kjempebra, da det bare er ca. 2/10 kunder som faktisk vil ha kvitteringen.

    Svar på denne kommentaren

  7. Tøv og tull! Så mange ganger som jeg har betalt for mye i kassen i norske butikker, så forlanger jeg faen meg å få kvittering. Jeg vil ha kvittering uten å måtte be om det. Slutter konsekvent å handle i butikker som ikke gir kvittering uoppfordret.

    Svar på denne kommentaren

  8. I første omgang så kunne de vel koblet dette til kundekortet? Er jo ikke alltid jeg betaler med kort, men jeg bruker alltid kundekort i de butikkene jeg har det. For å få et detaljert regnskap i dag må jeg samle på kviteringer og hamre disse inn i regnskapet mitt, om jeg fikk kviteringene på epost en gang i måneden eller noe slikt i et standardformat som CSV eller eller lignende så kunne jeg enkelt og greit importert disse i regnskapsprogrammet mitt. Hvilken drøm.

    Svar på denne kommentaren

  9. Overklassesnobb. Artikkelforfatter Øyvind Solstad skriver at han ikke trenger kvittering, for for ham er det ikke verdt å bruke tiden på å sjekke kvitteringen. Fyttegrisen for en overklassesnobb. SELVSAGT SKAL VI HA KVITTERING – UOPPFORDRET.

    Svar på denne kommentaren

  10. Helt enig! Jeg vil også ha elektronisk kvittering. Sleit meg gjennom et helvete av en reiseregning for et par uker siden, som kunne blitt betraktelig enklere å levere om kvitteringene hadde vært elektroniske. Regnskap blir også utrolig mye enklere om kvitteringene kommer elektronisk, da jeg allikevel blir nødt til å scanne dem inn for å sende dem per e-post til regnskapsfører.

    Kvitteringene er jo allerede elektroniske i datasystemene som til slutt skriver dem ut til analogt og nokså ubrukelig og miljø-uvennlig papir, så dette er absolutt mulig og noe det bør fokuseres på. Skulle tro det var en god del penger å spare her for bransjen også.

    Svar på denne kommentaren

  11. Til dere som syter og klager som små barn over at dere daglig blir lurt trill rundt: jeg har så og si ALDRI opplevd at de bak kassen gir meg kvitteringen uten å spørre om det først. Greit nok at dere vil ha kontroll, men hvorfor er det så ille at dere må bruke krefter på å svare «ja» på et spørsmål? Jeg skjønner det seriøst ikke.

    Det er ingen som vil ta fra noen kvitteringen, bare så det er sagt.

    Svar på denne kommentaren

  12. @Jonas: Personangrep av den sorten sletter vi. Jeg må vel få lov å mene at jeg ikke trenger kvittering når jeg ser at prisen er riktig? Det får vel bli min sak? Jeg er så nerdete at jeg legger sammen varene i vogna mens jeg handler så jeg vet som oftest på krona hvor mye det skal koste. Bra for de små grå.

    Jeg har ingen planer om å ta fra andre som vil ha kvitteringen dette. Jeg mener bare at for naturens skyld så bør det være noe man må si fra om. Om andre mener noe annet så er det helt kult, men ikke la det gå varmt og personangrep i det.

    Svar på denne kommentaren

  13. Om man skal få spørsmål eller ikke får så være, jeg synes forslaget om elektronisk kvittering er mye mer interessant. Thlom hadde et godt poeng. Hvis butikken tar ansvaret (ikke BBS) kunne vi også fått kalorier, proteiener, kg. kjøtt etc. og se en fin tidsgraf med dette. I tillegg til allerede nevnte oversikter over kostnader per kategori osv. selvfølgelig.

    De fleste bruker jo bankkortet til det meste. Da kan man nesten få overikt over mat, møbler, bensin, etc. i nettbanken. Jeg har laget et Greasemonkey-skript for Skandiabanken som tar et skritt i denne retningen.

    Svar på denne kommentaren

  14. På min butikk spør de alltid om jeg vil ha kvittering før de skriver den ut. Meget bra! Da kan de som vil ha den si «ja, takk», eller så sier man «nei, takk».

    Uoppfordret utskrift av kvittering er totalt unødvendig, da det alltid vil være noen som ikke bryr seg med å lese kvitteringen.

    Hvis jeg kjøper en krone-is til kr. 15 i butikken og betaler kr. 15 for den skal jeg da uoppfordret få kvitteringen i hånden? Sludder!

    Svar på denne kommentaren

  15. Latterlig at miljøsaken skal handle om at forretningsdrivende skal få slippe å gi oss kvittering. Dette er bare dumt og flaut og pinlig. At du er flink i hoderegning, og stoler på butikkene, får være din sak. For andre er det en selvfølge at vi får kvittering uten å måtte be om det.

    Svar på denne kommentaren

  16. @Jonas: Jeg er uenig at jeg skal bli spurt om kvittering når jeg kjøper en is eller tre liter melk og en avis. Det er bortkastet papir. Du mener noe annet og det er helt i orden. Jeg liker bare veldig dårlig at jeg skal få sånne karakteristikker over meg av den grunn. Andre her sier at det bare er 2 av 10 kunder som spør etter lappen, hvor lavt mener du dette tallet må være før man kutter ut denne praksisen?

    Jeg «stoler ikke» på butikkene. Jeg er journalist, jeg jobber med forbrukersaker fra tid til annen. Jeg er kjempekritisk til hva butikkene gjør. Men jeg trenger ikke en papirlapp for å fortelle meg at jeg har handlet for 80 kroner.

    Svar på denne kommentaren

  17. Kvittering bør vera sjølvsagt og ein skal sleppa å spørja om det (blir då gjerne oppfatta som ein gnien faen). Men for all del: gjerne elektronisk i etterkant. Det må i tilfelle gjerast enkelt og ikkje slik at ein må inn i nettbanken for å sjå den.

    Elles mange gode forslag her. Kva med at nettbankane lagar enkle tillegg som let deg kategorisera dei ulike postane sjølv, og vips så har du eit enkelt rekneskapsprogram?

    Svar på denne kommentaren

  18. Det er mange gode forslag her. Jeg liker spesielt dette med å ha en egen knapp for å skrive den ut hvis man ønsker den. Kult! Når det gjelder epost tenker jeg at det er visse ting man ikke vil ha svevende rundt på internett – men ved nærmere ettertanke bør man kanskje bruke kontanter i disse tilfellene 😉

    Svar på denne kommentaren

  19. Hva trenger man egentlig kvittering til?
    1. Verifisere kjøpet (riktig slått inn varer osv.)
    2. Verifisere kjøper (kjøpsbevis)
    Det er disse to funksjoner som driver behovet for kvitteringen, og som må tilfredstilles på en eller annen måte.

    Rundt selve hvordan det praktisk løses, handler dette mer om mindset og vaner enn noe annet. For noen er det en selvfølge å motta en kvittering, for andre er det omvendt. Det eneste som er sikkert, er at det blir mye papir ut av det…

    I disse «grønne» tidene, er det naturlig å se på papirkvitteringen som en uting. Jeg støtter forslaget om å kun gi kvittering i dagligvarebutikkene til de kundene som ber om det. Dersom du forventer å få det, kan du også bruke energi på å spørre om det. Det sparer miljøet, og tilfredstiller behovet om å verifisere kjøpet.

    Videre, ser jeg på det som naturlig at kvitteringer skal kunne kobles direkte mot kort-bruk, og enten kobles til kunden vha nettbank, eller vha informasjon lagret på kortet (epost), noe som er nevnt flere over flere ganger.

    Folk er forskjellige, og har forskjellige forventninger om hvordan kunde-opplevelsen skal være «ved kassa». Jeg tror likevel at det viktigiste er at man har MULIGHET å få ut kvitteringen om man ønsker. (Og at det er praktisk!)

    Så for tiden vise om det behovet for papir-kvitteringen er der i fremtiden, kanskje det går an å tenke nytt? (kvittering på en lettleselig skjerm med lite innsyn?)

    Svar på denne kommentaren

  20. Poenget er vel ikke at _du_ skal be om kvittering, men om at betjeningen spør før de skriver den ut. Kan vanskelig se at man ses på som gnien om man da sier «ja, takk!».

    I de butikken som skriver ut uoppfordret blir de bare liggende igjen etter kunden. Er man gnien da hvis man velger å ta den med seg?

    Svar på denne kommentaren

  21. Mener jeg har sett hos ICA maxi at de har en litt større skjerm ved kassen. Her ser man fortløpende hva som blir slått inn på kassen. Det vil jo både for kunde og butikk være bedre å fikse eventuelle feilinslag i kjøpsøyeblikket og ikke etterpå når ekspiditøren har startet på neste kunde.

    Svar på denne kommentaren

  22. Jeg tror miljøargumentet her må modereres noe. Faktisk er søppel en viktig kilde til energi i disse dager, så viktig at Sverige og Norge faktisk underbyr hverandre for å ta søppel for forbrenning og fjernvarme. Norge mangler faktisk søppel: http://www.tu.no/energi/article212499.ece

    Et annet aspekt med søppel er at når man produserer mange produkter så binder man blant annet opp CO2. Når dette brennes frgjøres CO2. Rensingen er meget god og det er derfor fjernvarme er ansett som en grønn energiform.

    Selvsagt går det bort energi i produksjon av kvitteringspapir, distribusjon og søppelhåndtering men dette må da veies opp mot kostnaden ved å implementere et slikt system. (Jeg tipper myndighetspålegg er eneste veien å gå). Jeg vil ikke gjette resultatet.

    Til saken så sier jeg meg hjertens enig med Øyvind. Kvitteringer er en uting. Opt-in only!

    Til dere «gniere» som sjekker kvitteringen i matbutikken: Er ikke sjansen for at man betaler for mye omtrent like stor som om man betaler for lite. (Mangelende innslag) Vil ikke da tiden som går med til å sjekke kvitteringen være bortkastet?

    -vebjørn

    -og så er time-stampen på kommentarfeltet feil så vidt jeg kan se…

    Svar på denne kommentaren

  23. Kanskje ikke så mange som kjøper grønt hos Rimi, Rema, ICA, og dess like her. Det går kanskje mest på frysetørra og fryst fastfood? Jeg synes i alle fall at innen dagligvarekjedene greier å ha ferskvarer som ikke er muggen og utdatert så bør man bli eksplisitt spurt hver gang om man ønsker kvitteringen. Det er i alle fall det jeg har hatt bruk for kvittering til ved flere anledninger: For å returnere og klage på ødelagte tomater, salat, eller annet som jeg ikke har sett med en gang. Kjøpe langreist plastpakke med tomater og så måtte kaste halvparten, det er miljøsvineri det.

    Svar på denne kommentaren

  24. Angående kjøp gjort med kort som knyttes direkte til regnskap i nettbanken: Noen banker tilbyr allerede dette. Jeg prøvde løsningen for noen år siden hos Postbanken. Da var kanskje ikke teknologien helt moden, men det kan jo hende den har utviklet seg på de årene. Har også sett regnskap/budsjett-funksjon hos Dnb.

    Svar på denne kommentaren

  25. mrsmt: sambo tok akkurat opp dette forrige dagen.
    Helt enig i alle poengene/forslagene her. Tror problemet er at det ligger lite gevinstpotesial hos butikkene for å innføre dette. Tror det må offentlig press for å få igjennom endel av disse tingene.

    …og en annen ting; Jeg kjøper aldri kylling og melk, spesielt ikke sammen…. så det er uansett ikke så veldig relevant… 😛

    Svar på denne kommentaren

  26. Jeg tror det er snakk om ganske mye papir som går rett i søpla på landsbasis. Når jeg jobbet i butikk kastet vi rundt en full søppelbøtte med kvitteringer hver dag.

    Dog er jeg helt enig med de som sier at man bør få spørsmålet «vil du ha kvitteringen?». Ofte er du litt små stresset på vei hjem fra jobb/skole og kanskje ikke husker på å be om kvitteringen selv om du egentlig ville ha den. Derfor tror jeg det kan være lurt at butikkene spør om du vil ha den. Jeg er totalt uenig med de som sier at den bør komme uoppfordret. Man må da kunne svare ja/nei på et enkelt spørsmål for miljøets skyld.

    Svar på denne kommentaren

  27. Sjekket opp lovverket… og det er ganske klart:
    *Kassaapparatet skal være synlig for kunden med mindre dette er vanskelig å gjennomføre
    *Kassaapparatet skal alltid kunne skrivekvittering, slik at dette kan gjøres når kunden ber om det
    *Kvittering skal alltid skrives ut når kassaapparatet ikke er synlig for kunden

    Etter som kassaappartet er synlig i matbutikker er det bare at *alle* blir enige om at man skal be om kvittering, evn at man lager en løsning med en kvitteringsprinter med knapp på kundens side… så får man kvittering hvis man ønsker det.

    Svar på denne kommentaren

  28. Jeg er veldig for å kutte ned på papirbruket -veldig ofte trenger man ikke kassalappen. Men jeg stemmer for at det er de bak kassa som skal fortsette å spørre folk om de vil ha kvittering (om ja-print ut, om ikke, la vær). Hvorfor? Jo, for å spare de som står bak kassa evig mye SYTING og KJEFTING!

    Folk*1 er fæle allerede nå, når vi spør «vil du ha lappen» (den printes ut automatisk, og havner som regel i søppelkassa vår bak kassa).

    «Selvfølgelig skal jeg ha kvitteringa»! *himler med øynene* *røsker lappen ut av henda mine*
    «NÆHÆI! HVA SKAL JEG MED DEN!» *himler med øynene og ser på meg som jeg er ufattelig dum*

    …Samme med poser, men her får vi gjerne en lengre forklaring på hvorfor man trenger pose eller hvorfor man ikke trenger pose, gjerne i en belærende tone.

    Tenk hvordan folk vil oppføre seg om de må SPØRRE for å få kvittering! Nei huff, det tør jeg ikke tenke på.

    *1
    Når jeg her sier «folk» så skjærer jeg alle over en kam. Unnskyld til alle de som sier «ja takk» eller «nei takk» og lar det bli med det.

    Svar på denne kommentaren

  29. @Veronica: Ja, skjønner den problemstillingen der. Vil du ikke treffe på både teite og uhøflige folk uansett hvordan systemet er? Og det motsatte: Høflige og vennlige mennesker som gjør dagen verdt det?

    Som jeg skrev over: Om det bare er 10-20% som ønsker kasselappen i dagligvarebutikker så kan man vel bare bli enige om at man må spørre. Og så fortelle folk dette? Hvis 80% ikke trenger den, så er det 1) tull at de skrives ut og 2) unødvendig at man spør alle kundene om de vil ha den.

    Svar på denne kommentaren

  30. Det kan nok hende det hadde gått glattere om man hadde fått implementert det ordentlig ca samtidig overalt og folk hadde fått vite om det her god tid i forveien 😉 Og joda, du har rett, uansett hvordan systemet er eller ikke er så vil folk være de samme. Det er bare en tendens til at de er litt verre når systemer endrer seg.

    Holder fremdeles fast på at det er de bak kassa som bør spørre, da… Kanskje ikke nødvendigvis på matbutikken, men på sånne sted hvor man trenger kvitteringa for å bytte/klage på noe. Evt. en sånn elektronisk system som noen snakker/drømmer om oppi kommentarene her.

    Spennende tanke uansett, og jeg synes det er bra å se fler og fler matbutikker hvor det ikke blir printa ut noe kvittering når jeg sier neitakk til den.

    Svar på denne kommentaren

  31. @Veronica: Jeg tenker det er en vesensforskjell mellom matbutikker/kiosker – og butikker som selger varer du evt. vil kunne ønske å reklamere på. Som sko, klær og møbler.

    Mange butikker registrerer ting du kjøper på navn (f. eks. Elkjøp) eller de kan finne kjøpet ditt om du husker datoen og har bankkortnummeret ditt (f. eks. IKEA).

    Svar på denne kommentaren

  32. Jeg opplever veldig ofte at jeg faktisk blir spurt, men kvitteringen er automatisk printet ut og blir da kastet når jeg svarer nei.

    Jeg har sett noen dagligvarebutikker hvor de må trykke for å printe kvittering, da på oppfordring fra kunden.

    @Veronica – kunder som klager og er uhøflig vil du alltid ha, de vil alltid finne noe å pirke på, uavhengig av om de får kvitteringen i hånda eller om den forblir uprintet.

    Btw, det er veldig få som spør om jeg vil ha «lappen» bak kassen. Om de betaler den takker jeg gladelig ja. lol

    Svar på denne kommentaren

  33. Det er nok flere og flere butikken som spør om kunden skal ha kvittering eller ikke. Og personlig det er kun ved et fåtall anledninger jeg trenger kassalappen.
    Hadde vært greit å kunne få den på e-post, men det finnes en system allerede i Norge (sort of). Trumf, der kan du melde deg på og alle kjøp knyttes opp mot ditt bankkort (om du vil). Du kan deretter gå på nettsiden og se hvor du har handlet og hvor mye du har brukt. Dessverre ingen detalj beskrivelse over handelen, men tviler på at det skal være særlig vanskelig å få til.
    (Merkelig at ingen har nevnt dette før).

    Svar på denne kommentaren

  34. @nech:

    Skrekk! Trumf! Det er noe helt annet. Der brukes handlemønstrene dine til å gi eierne av Trumf bedre kunnskap om hvordan vi handler. Og er dessuten avhengig av om butikken er med i Trumf eller ikke.

    https://www.trumf.no/Bli-Trumf-medlem/Trumf-kundebetingelser/

    Når du bruker Trumf-kortet overføres det blant annet informasjon om handlet beløp, Trumf-bonus, produkter, dato og hvor kjøpet er foretatt til Trumf. Denne informasjonen kan sammen med informasjon fra eksterne kilder, eksempelvis adresseregistre og lignende, brukes i kortadministrasjonen samt til administrasjon av Trumf-medlemskapet. Informasjonen kan ved sammenstilling og analyser også benyttes som grunnlag for utsendelse av relevante tilbud og annen informasjon som kan være av interesse for deg. Hensikten er å gi deg mer relevant informasjon. Slik utsendelse kan skje ved adressert post, SMS, elektronisk post eller på annen tilsvarende måte. Du samtykker til at Trumf, deltakende virksomheter i Trumf-samarbeidet, øvrige selskaper i NorgesGruppen-konsernet og deres underleverandører (f. eks. distribusjonsforetak), kan bruke opplysningene inntatt i innmeldingsskjemaet, samt kjøps- og uttaksinformasjon for de ovennevnte formål. Informasjonen blir behandlet i henhold til lovverket og retningslinjer gitt av Datatilsynet.

    Jeg ønsker ikke at butikken skal vite hva jeg handler, bare jeg selv.

    Så når mitt bankkort brukes, ønsker jeg at min kvittering sendes BBS, som så sender den til den e-postadressen som er knyttet til mitt bankkort. Jeg vil ikke på noe vis at Rema eller ICA skal kunne ha en oversikt over hva jeg har kjøpt. Men jeg kan godt tenke meg å ha det selv.

    Svar på denne kommentaren

  35. I Sandnes fer ein kvitteringa på mi lokale matvaresjappe (Coop Extra) på dansk. Nei…ikkje bokmål. Dansk!

    Eit anna felt ein kunne ha kopla kort med e-post er på biblioteket. Der har dei også teke i bruk kvitteringar for når ein lånar og leverer bøker.

    Eg meiner å hugse at då eg fekk meg lånekort der, så skreiv eg ned e-postadressa mi. Det skulle vel ikkje så mykje til å få låne/innleveringskvitteringar frå den kanten på e-post også?

    No skal det nemnast at biblioteket utnytta papiret betre enn eg har sett nokon daglegvarbutikk gjere, men likevel.

    Svar på denne kommentaren

  36. Øyvind, jeg vet hva Trumf er. Poenget var ikke om det var et godt system eller ikke, men at det er mulig å få til et system basert på hvor du handler og om du handler med ditt kort.
    Jeg tror nok ikke at butikkene vil være med på dette og investernigen det betyr uten at de fikk noe for det.

    Svar på denne kommentaren

  37. Jeg jobber på en Kiwi-butikk i Bærum, og der er det praksis at vi som sitter i kassa spør, og deretter skriver ut kvitteringen.

    Hittil har jeg fått tiltale av en kunde en gang jeg glemte å spørre (hvorpå hun etterpå fikk den uten problemer og med en unnskyldning attpåtil) som sa «Jeg synes alle skal få kvittering alltid, uansett», hvorpå jeg forklarte at 90 % av alle kassalapper ved dagens slutt befant seg i søppelbøtta før, som førte til at man måtte bruke en god del minutter hver eneste dag både på å bytte ruller og tømme søppelbøtter. Dette brydde hun seg ikke med – typisk eksempel på kommunikasjonssvikt 😉

    Svar på denne kommentaren

  38. Noen få ganger har jeg opplevd å få kjeft av kunden både når jeg spør om han/hun vil ha kvittering eller om jeg glemmer det. Noen ganger fulgt av en blærete forklaring på hvorfor. Ellers så får du aldri kvittering på hjemstedet mitt om du ikke vil ha det. I butikkene blir du alltid spurt om du vil ha det.

    Jeg jobber på en bensinstasjon hvor vi aldri gir kunden kvitteringen med mindre han/hun svarer ja når vi spør eller kunden spør selv. Vi pleier vanligvis bare å spørre om kunden vil ha kvittering om han/hun har fylt bensin. Det blir sånn cirka 2/10 kunder som vil ha kvitteringen. Men kjøpet skrives fortsatt til en register-rull så vi kan sjekke feil innslag og kjøp som er gjort tidligere om nødvendig. Så det er bare sånn halvveis miljøvennlig.

    Svar på denne kommentaren

  39. Til dere som er så opptatt av miljøet at kundene ikke lenger skal få kassalappen uoppfordret mener jeg: det må være mer miljøvennlig at bare de som ønsker å få dagligvarehandelens enorme papirberg gjennom abonement på e-post. Der er det i mye større miljøgevinst å hente enn en ussel kassalapp der kundene med det samme kan se om pris som er oppgitt i hylla er den samme som den som står på kassalappen. PS. er så gammeldags at jeg betaler som regel med kontanter, slipper da trøbbel når teknikken svikter.

    Svar på denne kommentaren

  40. det må være mer miljøvennlig at bare de som ønsker å få dagligvarehandelens enorme papirberg gjennom abonnement på e-post.

    Jeg har lest denne setningen fem ganger nå, og forstår fortsatt ikke hva den skal bety.

    Svar på denne kommentaren

  41. Uansett om en betaler kontant eller med kort kunne det vært kvitteringsvalg-tast på kundens side, det er jo tross alt butikkdatasystemet som styrer detaljkvitteringene. Vil du ha den elektronisk så må du registrere deg som kunde hos denne butikk-kjeden. ENKELT Å FÅ DET TIL ER DET OGSÅ! Alle idag har vel flere en ett betalingskort/kredittkort, ikke sant. Så da kunne jo alt samles i en tjeneste tilsvarende mint.com til slutt. Mennesker har forskjellige behov og bør derfor ha muligheten til å velge miljøvennlig og økonomisk selv.

    Svar på denne kommentaren

  42. Saklig og grei artikkel og jeg støtter forslaget. Det er meget sjelden jeg tar med kvittering. At noen raljerer over slike forslag som artikkelen omtaler får jo så være, men alt vi kan bidra med må jo være av det gode. Jeg har opplevd i noen butikker at jeg får e-kvittering og det er mye greiere å ta vare på for senere bruk hvis man skulle trenge det.

    Svar på denne kommentaren

  43. Ørnulf Risnes

    Epost-kvittering når man handler i butikken?

    Mulig jeg har oversett noen kommentarer her, men…jeg synes det er rart at ingen her ser ut til å tenke et steg videre:

    Etter hvert som jeg har blitt vant til netthandel for andre varer, og har hørt om netthandel av dagligvarer i England, synes jeg det blir mer og mer meningsløst å gå fysisk i dagligvarebutikken og:

    * lete frem varer jeg vet jeg skal ha, men ikke hvor befinner seg
    * legge disse fysisk i handlekurv
    * løfte varene ut av handlekurven for strekkodelesing
    * putte varene oppi handleposer igjen

    Jeg har snakket med engelskmenn som handler dagligvarer på nett, og de fungerer visstnok slik:

    * utkjøring faste dager i uken
    * nettbutikk som husker det man har kjøpt tidligere
    * elektronisk kvittering 😉

    Jeg kunne veldig godt tenkt meg et slikt tilbud her til lands også. Jeg ville spart 1-2 timer pr. uke på dette.

    Det er mulig netthandel av dagligvarer vil funke best for etablerte/familiehusholdninger og dårligere for de impulsive, men for meg ville dette vært veldig VELDIG ønskelig.

    Svar på denne kommentaren

  44. XML folkens! Ikke kun PDF i alle fall.

    Jeg hadde samme ide for noen år siden og skriblet til og med ned ideer til hvordan en kunne framstille innsamlet data for å få mest mulig nytteverdi ut av det. Jeg har litt for mange unger til at jeg hadde tid til å lage noe prototype selv, men jeg summerte hovedpoengene og sendte dem til banken min som har en ok (for 5 år siden i alle fall) løsning, men som kunne blitt MYE bedre.

    Det som er interessant her er at det er store muligheter for å bli smartere på hvor penge går. 10000 kr i måneden på dagligvarebutikker sier ikke så veldig mye. En enkel heuristikk som samler data om produkter av samme type og som viser at jeg bruker 500 kr for mye på vaskemiddel i forhold til å handle det på en annen kjede. Eller som viser at jeg bruker 500 kr måneden på brus, eller øl, eller kategorier som er tagget «luksus/unødvendig», og som viser det i en graf hvor jeg kan sammenlige måned for måned/år for år… UENDELIGE MULIGHETER!

    Eller jeg kan pipe dataen inn i en webløsnning som kan vise relevant inforeklame. Feks, «du kunne spart 1045 kr året på å handle dopapiret ditt hos Kiwi».

    Svar på denne kommentaren

  45. Vegard Guttormsen

    Syntes du glemmer en viktig ting her, at egentlig uansett hva man kjøper så bør man få et kjøpsbevis på det. Si at du går hjem, så smaker den kyllingen din som gammelt trevirke, så ville jeg gått tilbake og skjelt dem huden full. Da kan de på sin side spørre om kvitteringen på den.. Så jeg beholder alt, om ikke lengre enn et par dager.
    Det med epost var en glimrende idé da! Det hadde vært så utrolig greit å få, tenk å bare kunne lett søke seg fram til ting jeg lurer på, og jeg kommer aldri til å lure på «hva gikk egentlig de 5 000 til?» igjen.. greit for rotekopper som meg.
    Likevel, det er litt skummelt å ha alle kvitteringene automatisk sendt til en epost da. Tenk om noen bryter seg inn på eposten din og kan finne ut alt av hva du har brukt pengene dine på, adressen du var på mens du fysisk brukte kortet ditt, osv..
    Kanskje en sentral side hvor du hadde oversikt over kvitteringer, med mulighet for viderebehandling derfra. Si et standalone-program for sortering av kvitteringer på PCen (jeg liker egentlig ikke stand-alone programmer, og er for at ting skal integreres på web og mail, men dette syntes jeg er viktig nok). Synkronisering med SSL fra server til mail er jo ikke noe som mange tenker på egentlig, når de bruker eposten sin til diverse webregistreringer og en kundeservicemail her og der.. Plutselig blir det litt viktigere med sikkerhet, og det er kanskje ikke så mange som husker på å tenke på dette. Men konseptet er veldig bra!

    Svar på denne kommentaren

  46. @Vegard: Pussig at du nevner det eksempelet med kyllingen fordi jeg nettopp har levert tilbake en kylling i butikken for ikke mange uker siden. De spurte ikke etter lappen engang. Det er en kylling til 50 kroner, det koster dem mere å begynne å mase med dette enn det koster å bytte den.

    Dessuten kan de scanne varen og se om den er solgt i butikken. Og skulle du få problemer med et bytte så er det bare å gå hjem, ta utskrift av transaksjonen i nettbanken din, og gå tilbake til butikken og kreve at de finner samme transaksjon i registeret sitt.

    Med mindre du betaler kontant mener jeg du skal ha særdeles uflaks om du ikke klarer bevise at du har kjøpt en vare i Norge i dag. Alle ordentlige butikker vil ha systemer der de kan finne deg etterpå.

    Svar på denne kommentaren

  47. Dette er kanskje litt på siden av diskusjonen, men hvis vi får kontaktløs (les: NFC) betaling med mobiltelefonen etter hvert, https://www.dnbnor.com/presse/pressemeldinger_og_artikler/nyheter_2009/kontaktlos_betaling_mobil.html, har man plutselig fått en måte å kommunisere direkte mellom to terminaler i kjøpssituasjonen. Det burde ikke være noe i veien for å kunne overføre data vedrørende innholdet i en tradisjonell kvittering over radiogrensesnittet til telefonen for så å kunne ta det med hjem for elektronisk arkivering eller lagre det på egnet (og selvbestemt) sted i nettskyen.

    Arkivering av papirkvitteringer som garantibevis er noe herk. -Men det må nok en holdningsendring til i butikker for å godkjenne et elektronisk garantibevis.

    -Og til slutt . Hva med disse såkalte Trumf kortene o.l. Her overføres jo data vedrørende kjøp av varer til en server av noe slag med knytning til deg som innehaver av kortet. Burde det ikke da være mulig å sende kvitteringene til e-post adressen tilhørende eieren av kortet?

    Svar på denne kommentaren

  48. Jeg liker å få en kvittering når jeg bruker kort av hensyn til mulig kortsvindel. Ved kontantkjøp kan jeg oftest klarer meg uten kvittering. Jeg setter pris på at betjeningen spør om jeg vil ha kvittering: en anledning til å utveksle 2-10 ord, øyekontakt og et smil; noe på plussiden i hverdagens mellommenneskelige regnskap.

    Svar på denne kommentaren

  49. Det er jo gøy å se at verden GÅR fremover! Nå, i 2012 så kommer dette som en funksjon fra Digipost.

    «Når du legger inn dine kort i Digipost og handler i en butikk som tilbyr Elektronisk Kvittering, så vil kvitteringen sendes direkte til Digipost. Du slipper å ta vare på papirkvitteringen, og den elektroniske originalkvitteringen lagres trygt og sikkert hos oss, så lenge du vil.»

    https://www.digipost.no/privat/kvitteringer/

    Og det er så godt som identisk som det jeg spurte etter sommeren 2009:

    «Hvorfor kan vi ikke ha samme system på bankkortene våre? Dette burde være en oppgave for BBS (som fortsatt ikke har fått seg en utviklerblogg – hvorfor har dere ikke det, BBS??). La meg registrere bankkortet mitt opp mot en e-postadresse.

    Når jeg handler i en butikk som er med i systemet så får jeg en pdf-fil med kvitteringen på e-post etterpå.»

    Jippi! Håper alle nettbanker har dette som hygienefaktor etterhvert!

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Kvangardsnes (svar til Øyvind Solstad)

      Sånn det er nå er ligger ikke ballen egentlig ikke hos bankene, men hos alle leverandører du ønsker kvittering fra.

      Ser du på digipost sine sider er det ikke så veldig mange butikker som støtter digipost-kvittering.

      Om dette skal smooth, så er det de som bør ha «ekvitteringsstøtte» som hygienefaktor.

    • Øyvind, det er jeg forsåvidt enig i – men tror både banker og butikker SAMMEN må bli enige. Problemet med dette er at det er altfor mange kokker og alt for lite samkjøring. I verste fall ender vi opp med ørten forskjellige løsninger. Noen butikker har egne bokser som sender inn data til kunden om kunden er registrert, mange har «skriv inn eposten din så sender vi deg en PDF» – som jo funker men er håpløst gammeldags når det er kø i kassen.

      Dette må lages i «bakgrunnen» om det skal funke, slik at all kortbruk trigger kvitteringer, ikke om brukeren er registrert i et eller annet kunderegister eller ikke.

    • Øyvind Kvangardsnes (svar til Øyvind Solstad)

      Enig. Det må lages for å fungere i bakgrunnen, og det er jo det digipost har gjort.

      Samtidig må tjenesten synliggjøres hos forhandlerne slik at forbrukere blir informert om at tjenesten tilbys.

      Det kan f.eks gjøres slik som kredittkortselskapene har gjort i alle år, med klistremerker på døra som viser at man aksepterer VISA/MasterCard/etc.

  50. Hei!

    Vel, @Oyvind når er det no ei stund siden BBS skiftet namn til Nets ( http://www.nets.eu/ )

    Liker ikkje Posten Norge AS sin måte å prøve å kneble forbrukerene med digipost..Det er gratis no,men kor lenge?

    På det nå værende tidspunkt ser det ut til at Digipost ikkje har vært ein suksess (200 000 kunder) ,så no går dei inn avtaler med store selskaper om at dei kan formidle lønnslippen via deires system.Dvs at store norske bedrifter slipper å sende ut lønnskvitteringer manuelt lenger.

    Dette tvinger lønnsmotakere til å hente ned/sjekke lønnslippen via digipost.no .

    Digipost tar sjølvsagt betalt av bedriftene for dette mens,brukerbasen deiras øker.

    Det beste hadde vært om Nets integrerte det,slik at vi forbrukere enkelt kunne hente ut og sortere/sjekke via nettbank eller ein egen app.

    Elles så kan eg nemne at dei fleste store dagligvarekjeder kjører samme kassa/driftsystem i botn levert av Visma tidligare kjendt som Vestfold Butikk Data ( http://www.visma.no/ )

    Ref. fra bransjesida til visma.no :

    «Våre løsninger benyttes blant annet Meny, Ultra, REMA 1000, Bunnpris, Kiwi, Spar, Coop SE, ICA SE og Bergendahls Food.»

    <-Så dei burde også ha mulighet til å lage eit felles system.Det viktige er å sikre at ikkje dataene blir gjordt tilgjengelige for kjedene på individnivå.Med det meiner eg at kjedene ikkje skal spore oss som forbrukere på samme måte som med Coop eller Thrump-kort.

    Svar på denne kommentaren

    • Mr. Hassan skrev:

      «Det beste hadde vært om Nets integrerte det,slik at vi forbrukere enkelt kunne hente ut og sortere/sjekke via nettbank eller ein egen app.»

      Enig! Og det tipper jeg kommer når folk får sansen for dette.

      Glemte bare av at BBS hadde byttet navn. Nets er forøvrig et tragisk dårlig navn, men det er nå en helt annen sak…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.