nrk.no

– Ny æra for nettmålinger

Kategorier: Forskning,Internett & NRK

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK gleder seg til oppstarten av de nye nettmålingene i januar 2010. – Endelig måler vi internett slik voksne medier skal måles, sier han (foto: Anne Liv Ekroll / NRK).

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK mener vi går inn i en ny æra når TNS Gallup begynner å levere nye nettmålinger fra januar 2010.

– Det er store ord, men jeg mener vi går inn i en ny æra når det gjelder måling av internett i Norge, sier Tolonen.

Måler faktisk bruk

De norske medieaktørene har inngått en ny fireårsavtale med TNS Gallup om å levere internettmålinger i Norge. Med den nye avtalen opprettes Norsk Internettpanel, som består av 5.000 personer over 12 år. Panelet vil være grunnlaget for målinger av faktisk internettbruk blant nordmenn.

– Vi går med andre ord fra å måle treff fra unike nettlesere, til å måle trafikken fra unike personer. Det betyr for eksempel at demografiske data om brukerne heretter kommer til å være en del av de rapporterte tallene, sier Geir Engen, fagsjef digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening, i en pressemelding fra TNS Gallup.

alttext
Hvilken alder er det egentlig på publikummet som klikker seg inn på klippene fra Norwegian Wood i Nett-tv? Med de nye målingene får vi vite det om ett år.

Voksent medium

Tallene fra internettpanelet vil komme minst en gang i måneden. Kristian Tolonen sier det viktigste med panelet er at brukerne av målingene vil få panelkunnskaper om publikummet. Han sammenligner de nye internettmålingene med overgangen til elektroniske målinger av tv-bruk i 1992 og PPM-målingene på radio i 2006.

– Med brukerpanelet måler vi nettet på samme måte som tv og radio. Endelig måler vi internett slik voksne medier skal måles. Folk som jobber på nett har kanskje ikke følt at dagens nettmålinger har samme rang som tv- og radio-målingene. Det vil endre seg nå, sier Tolonen.

Han sier at kvaliteten på nettmålingene heves med den nye avtalen.

TNS Metrix erstattes

– De nye nettmålingene måler mennesker og tiden de bruker på nett. Vi vil måle streamingen i nett-tv bedre og bli bedre på mobil. Samtidig får vi en bedre måling av nett-trafikken. TNS Metrix erstattes av Spring Scores, som vil måle det samme som TNS Metrix, sier Tolonen.

For det er nemlig ikke slutten for den gamle nettvalutaen når internettpanelet nå opprettes.

– Vi kaster ikke unike brukere, sesjoner eller lignende. Informasjon om nettleser, skjermoppløsning og om bruken skjer på pc eller mobil vil fortsatt være verdifullt. Brukerpanelet kommer i tillegg, slik at vi i framtiden får to tallsett, mot ett i dag. Det blir interessant å se hva folk vil snakke om som den viktigste valutaen, sier Tolonen.

– Kan planlegge bedre

Analysesjefen mener brukerne av nettmålingene fra januar neste år vil se nrk.no med helt nye øyne. Det blir et stort sprang fra dagens kunnskap til å kunne få panelkunnskaper om brukerne og brukermønsteret deres, ifølge analysesjefen.

– De som jobber på nett kan planlegge aktivitetene sine bedre. Det blir lettere å forstå hva NRK må bli bedre på, sier analysesjefen.

Brukertallene vil gå ned

Samtidig må redaksjonene forberede seg på at brukertallene kan gå ned, ettersom dagens målinger teller samme persons internettbruk fra datamaskinen hjemme, og på jobben, som to unike brukere.

– I Nederland har mediene blitt nødt til å akseptere at det ikke er like mange mennesker innom en nettside som unike brukere. Med de nye målingene vil folk forholde seg til virkeligheten i større grad, sier Tolonen, og legger til at Norge er det tredje landet i verden som tar i bruk disse målingene etter Nederland og Danmark, men tar forbehold om at han husker riktig.

– For NRK sin del burde de nye målingene blitt innført mye tidligere fordi det hadde vært nyttig med denne kunnskapen i det arbeidet NRK gjør med internett nå. Vi ønsket å gå over til denne typen målinger for to år siden, men da ønsket ikke resten av den kommersielle bransjen det, sier Tolonen.

– Når vi måler virkeligheten vil det kunne booste reklamemarkedet, slik at de kommersielle aktørene vil enten løfte eller bidra til å holde inntektsstrømmen for dem oppe, sier Tolonen.

alt_text
Analysesjef Kristian Tolonen i NRK gleder seg til oppstarten av de nye nettmålingene i januar 2010. – Endelig måler vi internett slik voksne medier skal måles, sier han (foto: Anne Liv Ekroll / NRK).

– Gleder meg

Analysesjefen sier at brukerpanelet er viktig for NRK fordi det gir allmennkringkasteren muligheten til å gi publikum det de ønsker seg – både bredt og smalt.

– De nye nettmålingene gir en helt ny verden for hva vi vet om vårt publikum, som vi er der for. Målingene vil gjøre det mulig å gi publikum det beste tilbudet. NRK blir for eksempel i stand til å vite hva slags type mennesker som fulgte streamingen av nyttårshopprennet på nett, sier Tolonen.

– Jeg gleder meg virkelig til å se dette komme på plass, avslutter Tolonen.

9 kommentarer

  1. Audun Vaaler

    Vet dere om det også vil bli målt hvordan innholdet brukes, f.eks. om det lyttes til på en WiFi-radio, Linux-maskin, mobiltelefon, og ikke bare i et eventuelt standardbrukergrensesnitt?

    Svar på denne kommentaren

  2. Glenn Slydal Johansen (NRK)

    @Audun

    Så vidt jeg har forstått det vil i hvert fall informasjon om mobil, PC eller Mac og Windows eller Linux fanges opp av Spring Scores, som erstatter dagens TNS Metrix. Når det gjelder WiFi-radio blir jeg litt mer usikker, men jeg ser ikke bort fra at et slikt operativsystem registreres på samme måte som man registrer Opera Mini på mobil.

    Svar på denne kommentaren

  3. Kolbjørn Barmen

    Noen betraktninger
    – Når jeg browser hos NRK lar jeg ofte browseren min påstå den er noe annet enn det den er, siden jeg ellers ikke får fram innholdet – hva sier målingene om slikt?
    – NRKs NettTV lar meg velge mellom pest eller kolera, dvs windows mediaplayer eller silverlight – plunder&heft-faktoren er så høy at man ikke gidder, så det blir youtube eller piratebay dersom det faktisk er noe man vil få med seg.
    – Apropos torrent, jeg har heller aldri fått NRKs torrentgreier til å virke.
    – NRKs NettTV er ikke tilgjengelig fra utlandet, hva nå vitsen med det er.
    – Og aprpos utlandet – NRK er en av partene som krevde at Comedy Central måtte sperre nettbrukere fra Norge m.fl. fra å kunne se hele episoder av TheDailyShow og Colber Report på sidene sine. En sperre som forøvrig er banal enkel å omgå, så hva var vitsen igjen?

    NRK skulle ikke trenge å gjøre demografiske målinger, de har værsågod å sørge for innholdet de legger ut er tilgjengelig på en enkel måte for flest mulig. Den eneste bransjen som ser ut til å klare dette noenlunde er morsomt nok pornobransjen – NRK har mye å lære…

    Svar på denne kommentaren

  4. Kolbjørn Barmen

    Noen tok kontakt med NRK og fikk dette svaret:


    Showet skulle ha vært blokkert for visning i Norge, på samme måte som til mange andre land. Da feilen ble
    oppdaget, ble blokkeringen satt på. NRK er i forhandlinger med Comedy Central for å få rettigheter til visning på NRK.no, men forhandlingene er pr i dag ikke avsluttet.

    forum.thedailyshow.com/tds/board/message?board.id=support_2008_oct&thread.id=1199

    Det betyr vel at man etterhvert får ukesgamle TheDailyShow på nrk.no med silverlightfjas og dårlige oversettelser, til glede for… hvem? Neitakk, jeg fortsettere å se disse showene fra respektive hjemmesider.

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Solstad (NRK)

    @Kolbjørn: Hm, det der syns jeg var temmelig vage saker! Og ut fra det jeg har hørt så er det ingen her som har tatt denne kontakten.

    Men – før jeg påstår for mye – så skal jeg sjekke dette. Og eventuelt komme med en oppklarende sak.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Solstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.