nrk.no

Brukernes Nytt på nytt

Kategorier: Det sosiale nettet, NRK & Radio


Blogger og spaltist i Journalisten, fr.Martinsen, inviterer venner til å chatte til P2-programmet Dagsnytt 18 på bloggen hennes. Deltakerne i diskusjonen kaller småpratingen som deres eget Nytt på nytt.

Flere dager i uka inviterer fr.Martinsen venner, blogglesere og følgere på Twitter til «losing» gjennom Dagsnytt 18. Det betyr at bloggeren oppretter et diskusjonsrom på coveritlive.com, som er en nett-tjeneste som lar fr.Martinsen integrere diskusjonsrommet på hennes egen blogg. I timen mellom klokka 18 og 19 diskuterer et titalls deltakere radioprogrammet Dagsnytt 18.

Mye humor

– Vi starter gjerne med å etablere settingen vi er i, for eksempel «hjemme, fiskekaker og tv» eller «fortsatt på jobb, Pepsi Max og nettradio». Så gjetter vi på hvilke saker som kommer, skriver fr.Martinsen i en e-post.

Da fr.Martinsen under en diskusjon spurte sine meddebattanter om hvordan de ser på Coveritlive, omtale en av deltagerne diskusjonen som «brukernes eget Nytt på nytt».

– Man lærer litt av Dagsnytt 18, litt av de andre på Coveritlive, også er det mye humor og tulleting som er en viktig ingrediens. Det er gøy å sjekke om man har fulgt med i nyhetsbildet, om man mener det samme som andre eller ikke, også er det moro å henge seg opp i ting som hårsveis, klær, talemåte og å snakke om folk leverer eller ikke, skriver debattanten Inj, ifølge fr.Martinsen.

Fr.Martinsen sier at diskusjonene handler om å vase seg gjennom nyhetene, med morsomt utenomsnakk, refleksjoner, synspunkter og å føle et fellesskap fordi man er sammen om noe.

– Det er gøy å legge merke til at hva andre stusser på er påfallende likt det jeg stusser på.

Diskusjoner som live fokusgrupper

Fr.Martinsen mener at de involverte i programmet burde sett hva publikum diskuterer rundt sendingen.

– Det blir ikke mer direkte tilbakemelding enn dette. Dessuten blir det tydelig når en sak ikke fenger lenger, for da går vi raskt over på frisyresnakk, skriver fr.Martinsen.

Medieanalytiker Iacob Prebensen i NRK Analyse deler Fr.Martinsens syn om at redaksjonene bør følge diskusjonene. Han omtaler diskusjonsrom hvor publikum diskuterer uten redaksjonens innblanding som «live fokusgrupper».

– Ved å følge med på slike diskusjoner fra redaksjonens side vil de lære hvordan disse lytterne oppfatter programmet, sier Prebensen.

Blir nyhetssmartere

Fr.Martinsen sier at motivasjonen for å lose venner og bloggelesere gjennom Dagsnytt 18 er at hun ønsker å dele opplevelsen med andre, samtidig som det er en mulighet til å teste redskapet Coveritlive.

– Men prosjektet har hatt en uventet effekt – jeg har blitt nyhetssmartere. Jeg lytter på en annen måte på Dagsnytt 18 nå, fordi når jeg formulerer noe jeg lurer på, eller et synspunkt, og skriver det ned, så rekker jeg å komme et skritt videre i hjernens bearbeiding av stoffet.

– Når Dagsnytt 18 er ferdig, jeg har avsluttet Coveritlive og går rett over på Dagsrevyen er jeg ganske nyhetsmør. Da kan det være noe jeg har okket meg over at de ikke har spurt om på Dagsnytt 18, som Dagsrevyen svarer på, og da er jeg virkelig klar for å få det svaret. Jeg mener at nyhetsjournalister overvurderer hvor mye lytterne kan fra før, og hvor konsentrerte vi er.

Etterlyser stormediene

Tjenesten Coveritlive mener fr.Martinsen passer godt når det fins en fellessituasjon, det vil si en hendelse eller et program som flere brukere kan følge sammen og snakke om samtidig.

– Jeg venter på at stormediene skal koble seg enda bedre til redskaper som dette, slik at min mulighet til å kommunisere med, og rundt programmet, ikke begrenser seg til at jeg kan sende en SMS til tv-programmet, plukket ut av redaksjonen til å passe profilen.

Interaktivitet mellom publikummere

Medieanalytiker Iacob Prebensen mener NRK burde legge mer til rette for lignende tjenester i stor skala, og viser til mulige applikasjoner på Facebook som eksempel. Under innsettelses-seremonien av USA-president Barack Obama lagde CNN en Facebook-applikasjon som gjorde det mulig å diskutere sendingen med andre venner som så seremonien på tv samtidig. Han sier også det er kjent at nett-trafikken blant nordmenn på store sosiale nettverk øker rundt tidspunkt når populære tv-programmer, som TV 2s Grey’s Anatomy, sendes. Derfor mener han at det ligger et potensial for NRK i å legge til rette for at publikummet kan diskutere tv- og radioprogrammer med hverandre samtidig som de kringkastes.

– Interaktivitet har vært et hett tema i NRK i mange år. Men den virkelig viktige dialogen, den som foregår publikum i mellom, slik vi ser det på Coveritlive, har vi kanskje ikke vært like flinke nok til å ta vare på, sier Prebensen og nevner sport, drama og Melodi Grand Prix som områder hvor NRK kunne lagt til rette for nettbaserte diskusjonsrom.

Samtidighet gir verdi

Medieanalytikeren trekker også fram samtidigheten som en viktig faktor når nettbrukere diskuterer et radioprogram.

– Vi vet at samtidighet gir medieopplevelsen en ekstra verdi. Med tjenester som Coveritlive blir samtidigheten ennå viktigere.

Kjernen av samfunnsoppdraget

Prebensen mener samtidig at det å legge til rette for publikumsdiskusjoner på internett ligger nært kjernen av samfunnsoppdraget til NRK.

– Det var et tidlig allmennkringkasterprinsipp at borgerne skulle gjøres i stand til å delta i samfunnsdebatten. Gjennom tjenester som Coveritlive ser vi at dette skjer. For samtalen i nettbaserte diskusjonsrom er nok i stor grad den samme som foregår i sofaen i de tusen hjem, sier Prebensen.

Følg brukerne på Twitter: @frmartinsen@iacob@glennsjo

9 kommentarer

  1. Hurra for Fr.Martinsen! Jeg har vært med på dette flere ganger, og det er virkelig kjempegøy. Jeg husker en gang noen kommenterte at de skulle ønske de hadde Cover it live på alle tv-programmmer, så man slapp å se noe alene.

    Svar på denne kommentaren

  2. NRKalpha: Bli med å teste TVprat

    […] i NRK Analyse Iacob Chr. Prebensen har tidligere uttalt på NRKbeta at det ligger et potensial for NRK i å legge til rette for at publikummet kan diskutere tv- og […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.