nrk.no

Notater fra Chris Anderson og Mike Walsh på Gulltaggen

Kategori: Konferanser og messer


Forrige uke var noen av verdens mest ettertraktede foredragsholdere i Oslo for å holde presentasjoner på Gulltaggen. Jeg var til stede og tok bilder og notater. Jeg er alltid usikker på hvordan jeg skal dekke slike events. Ofte legger jeg opp til alt for ambisiøse planer om tung analyse osv. Da hender det jo at det ikke blir noen artikkel i det hele tatt. En generell oppsummering av arrangementet har Karl Philip Lund tatt seg bryet med å gi oss på kuttisme.no

Her prøver jeg den enkle metoden. Bilder og notater.

Chris Anderson


(Chris Anderson, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Vi har både diskutert gratistanken før og oppsummert litt fra Andersons foredrag i Malmö i vinter. Og her er noen notater fra hans innlegg i Oslo:

There’s no place for what we love in broadcast television. Only a place for what we like.

YouTube is about wasting bandwidth.
It’s not man-in-suits-tube.
It’s not Madison Avenue-tube.

Men her er det vel på sin plass å nevne at YouTube alene ikke tjener penger. Og at Hulu, som er fyllt med «men-in-suits-madison-avenue»-innhold har gått fra å være ikke-eksisterende til å bli Amerikas tredje største videonettsted på et år.


(Chris Anderson, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Flere notater:
Relevance is the top metric of quality.

Bloggerne til Conde Nast da de ville betale dem:
10$ per post? Oh no. I’m cheap!

Mens den vanlige reaksjonen i forhold til å slippe til uten betaling er:
Oh! You let me write on your site? Giving me an audience? Cool! Of course I’ll do it.


(Chris Anderson, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

The problem was that all these old business models was built around monopolies.

Og om musikkbransjen:
How did we get stuck thinking the labels are the music industry?
It’s the artists, concerts etc!

The Labels… who cares?

Most musicians never made money in the old model, and they still don’t make money!

Mike Walsh


(Mike Walsh, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Mike Walsh har vi også nevnt før her på NRKbeta. Her er noen av hans poeng fra Gulltaggen:

SuperAudio CD og BlueRay no success… People trade quality for convenience.

The most powerful network is the audience network

Post 80s in china don’t watch television


(Mike Walsh, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Om mobil-TV:
Korea og Japan – mange ser mobil-TV. Men de sender bare det samme som på de vanlige kanalene, så de sliter med å finne en forretningsmodell. Operatørene sliter selv om folk ser på. Og målgruppen er ikke så attraktiv: Det er gamle husmødre som ser på mobil-TV fordi det tapper batteriet. De unge er ikke interessert i å tappe batteriet på sin viktigste dings for litt vanlig TV.

Om «the crowd»:
We are smarter together
Kina: de slår seg sammen og handler i store grupper og får rabatt…

Location will be important
«where» is the new «when»

Noe vi har filosofert litt over på NRKbeta tidligere.

Generelt råd:
Replace fear of the unknown with curiosity

Og svar på spørsmålet om ikke alt dette nye blir veldig slitsomt:
Ting vi bekymrer oss for nå blir bare en del av livet. Det virker slitsomt nå, men vi bryr oss ikke så mye om hvordan fly, elektrisitet etc. fungerer nå lenger. Det virket nok slitsomt å ta innover seg for de som ikke var vant til det, men de som vokser opp med det blir ikke slitne.


(Mike Walsh, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Dere som var der må gjerne fylle inn deres notater i kommentarfeltet. Og kom gjerne med tilbakemeldinger på om dette var en grei måte å dele noen inntrykk fra en konferanse. Jeg har flere notater, så om det er ønskelig legger jeg ut litt fra noen av de andre foredragsholderne også.

6 kommentarer

  1. Frank Rigal

    Chris Anderson, just as Larry Lessig from CC, have come with many interesting comments lately on the future of free media. But while Chris understands free as "for free" (giving away something in order to sell something else for example), Larry see free as in free culture and creativity (the need to free these from big media). Both are probably right, as one is really thinking how we can make money in the economy of free, and the other thinks of how to free the number one factor in order to succeed: creativity. What may be missing is how to combine both trends into something efficient.

    As you pointed out once people are ready to pay for convenience and access. But there is a bottleneck between a pay-ready public and a world of creative people. But in order to free all this creativity we need new systems, which do not impede but actually turbo-boost the process. I would gladly discuss more of this with you directly. In the meantime please tell me what you think of some ideas I put into a presentation: slideshare.net/zefrog

    Svar på denne kommentaren

  2. mskogly (NRK)

    Liker dette med selvorganisering av innkjøp. Hvorfor skal en platebutikk (for eksempel) få kjøpe en gros. Burde ikke 10000 forbrukere som går sammen også få en kraftig rabatt? For ikke å snakke om dasspapir og tannkrem? Want!

    Svar på denne kommentaren

  3. De små søte robotene fikk hjelp

    […] på en blogg, men jeg skal prøve å oppsummere litt etter samme prinsipp som jeg brukte for Chris Anderson og Mike Walch da de besøkte Norge tidligere i […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til loggbok (loggbok) Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.