nrk.no

Innspill til Nordiske Mediedager

Kategorier: Konferanser og messer & NRK


Si hva du vil til nordisk mediebransje! Jeg skal holde et foredrag i Bergen førstkommende torsdag. For å være helt nøyaktig, klokken 1430, i Grieghallen.


(Bergen, Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.)

Tittel: Nettet nettop nettopp nå

Og jeg kan jo ikke gå på scenen uten å ha tatt en liten runde med norges mest oppegående nettbrukere. Her er beskrivelsen av min sesjon:

Hvilke mekanismer er i sving når du får 3 millioner visninger av videoen din på nettet i løpet av noen dager, hva er lærdommen av dette og hvorfor er det viktig for mer enn ditt eget ego? Hva skjer etter Facebook, Twitter, Delicious og Flickr; må vi virkelig forstå Dopplr, Friendfeed og Brightkite? Hvordan må mediehusene tenke når innholdet vanlige folk produserer har en kvalitet som overgår det mediehusene selv lager? NRKs Eirik Solheim tegner virkeligheten på nett akkurat nå og forteller deg hvilke trender og tendenser du ikke har råd til å overse.

Forrige gang jeg presenterte på mediedagene var i 2006. Før NRKbeta. Så jeg delte en del av mine tanker på min egen blogg, eirikso.com (engelsk). Noen av de artiklene kan jo brukes som inspirasjon. Var jeg helt på jordet? Noe som fremdeles gjelder?

Jeg kommer garantert til å ta med meg noen poeng fra «Publikum hjelper deg» (som nå også er tilgjengelig i HD via BitTorrent). Men vil gjerne ha inspill. Hva mener dere er de viktigste trendene? Hvilke tjenester bør vi følge med på? I det hele tatt: Hva ville du fortalt noen hundre mennesker fra nordisk mediebransje om du fikk muligheten?

Fyr løs. Jeg har mye klart, men som alltid justerer jeg presentasjonen min helt frem til siste minutt.

(Og for de som vil følge mediedagene, eller publisere selv: offisiell tag er NMD)

21 kommentarer

  1. Martin Hansen

    Hva med å vise dem det nye nett magasinet til Rio Ferdinand. Det heter #5 og kan finnes på rioferdinand.com eller madeupmedia.net. En ide om hvordan mediene kan tiltrekke seg besøkende og begynne skille mellom nett og papir.

    Svar på denne kommentaren

  2. Helge Krabye

    En trend som jeg tror absolutt kommer snart her hos oss, er… HDTV. Da får folk hjemme i stua valuta for pengene de har brukt på sine store HD-TV'er. Å se video på PC'en er vel og bra, men opplevelsen blir en helt annen med ekte HD i egen stue, gjerne kombinert med et bra lydanlegg. NRK, TV2 og de andre bør satse på HD-produksjon, ellers blir de akterutseilt i løpet av de nærmeste tre-fire årene.

    På nettet er det tydelig at deltakelse er det viktige ordet. Alt fra kommentar-felt til Twitter, YouTube, Facebook osv. handler om å dele. Dele innhold, kommentere, diskutere, oppdage, fortelle videre. NRK og de etablerte tv-stasjonene bør derfor satse mye mer på nettsidene, ikke bare som en tilleggstjeneste men som selve hovedtjenesten. Det bør bli like naturlig å gå til NRKs nettsider for å lese mer om programmet, se videoklipp, bilder, linker til flere ressurser m.m., som å se selve programmet på TV (eller i nettspilleren). Hadde jeg vært sjef i NRK eller TV2, hadde jeg jobbet for at Internett skal bli det viktigste stedet å publisere stoff, og det skal gjøres på måter som inviterer seerne og lytterne til å delta – ikke bare være tilskuere. Om noen år blir TV-sendingene bare én av flere kanaler for publisering, og antageligvis heller ikke viktigst. Når vi produserer for framtida må vi derfor tenke annerledes. Vi må bli mediehus som har fokus på innhold ("content is king") og som publiserer dit og slik folk vil ha det.

    Men disse tingene er du sikker enig i – og har på lista di allerede. – Lykke til med presentasjonen. Som vanlig blir den sikkert inspirerende og innholdsrik 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Eg er med i tankegangen din Helge. Deltakelse er viktig, men det må ikkje trekkjast for langt. F.eks: Når eg ser på FBI og ynskjer å sjå ein viss produkttest, så kan ikkje programmet avslutte rett før resultatet kjem med at det blir nettdebatt etterpå der resultatet blir presentert…. (For å ta det litt langt…)

      Når det gjeld "hvilke trender og tendenser du ikke har råd til å overse" så må du nok også sjå på kvifor ein i det heile tatt har mediebedrifter, og då kanskje spesielt journalistikk: Ein ynskjer å fortelje noko. Kva du ynskjer å fortelje, korleis og kvifor er ei anna sak. Men så lenge du ikkje ynskjer å fortelje noko, så har du absolutt ingen ting å gjere her. Det er derfor kanskje ikkje alltid publiseringsformene som er det største problemet, det du ikkje har råd til å oversjå, men heller at du overser kvifor du i det heile tatt eksisterar…

  3. Laste ned filmer på lik linje med spotify er en etterlengtet sak.

    Når man leser at eksempelvis "..RiksTV ønsker å utnytte ledig sendekapasitet i bakkenettet om natta til å laste filmer og tv-underholdning ned i mottakere med harddisk (PVR)…." hva er det for akterutseilt tilbud. Se på spotify, ønsker man musikk så streamer man den musikken man vil og man godtar noe reklame, hvis man ikke ønsker reklame kan man betale seg ut av det. Slik vil jeg gjerne ha muligheten til på film også. Som et tillegg er nrk sin bittorrent en eksemplarisk sak som er fremtiden sammens med øyeblikkelig streaming.

    Medier hvor man får gratis adgang til innhold når man selv bestemmer mot å godta reklame er kommet for å bli- men ikke dra for langt heller, det er en balansegang- eksempelvis realplayer ble rett og slett for mye reklame og software som skulle dyttes på en stakkars bruker.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg syns det er interessant å se hvordan teknologien driver fram det ene nye tilbudet etter det andre, mens teknologien henger årevis bak på andre fronter. To eksempler på det siste.

    Bakkenettet: NRK bruker bakkenettet som begrunnelse på at vi ikke kan se HD, men flertallet av nordmenn ser på TV via parabol, kabel-tv eller fiber. Tre løsninger som har kapasitet i bøtter og spann. Men NRK vil ikke, fordi de må vente på den dårligst egnet teknologien.
    Et annet eksempel er radiosituasjonen i Norge. Mange vil sende lokalradio i Norge, men får ikke lov fordi det teknologiske ikke er på plass. Dermed må Medietilsynet inn og regulere noe. En slik tankegang ville jo ha vært helt latterlig på nettet.

    Så hvordan gjenspeiler dette våre holdninger om at vi vil ha det vi selv vil ha, akkurat når det passer for meg? Og, jeg vil gjerne dele opplevelsen med noen andre.

    Svar på denne kommentaren

  5. Frank Eivind

    Jeg tror ikke man kan lage en tjeneste og bestemme seg for at denne skal bli best på nett. Det er noe som skjer demokratisk på nettet. Er tjenesten god, får den brukere. Derfor er det lurt å teste ut mange av ideene man måtte ha for tjeneser, så vil kanskje en eller to slå igjennom.

    Gi folk det folk vil ha. NRK er egentlig et godt eksempel på det. Vi kan streame det meste av NRK sine radioprogrammer etter at de er sendt og takket være en ekstremt god avtale med rettighetshaverne, kan dere også legge radioprogrammer ut som podkast, noe som er veldig flott. Mange av NRKs TV programmer kan også sees i "reprise" som nettstream. Og her er vel oppfordringa: Gi oss enda fler programmer som nedlastning. Men jeg vil også rose dere for det som blir lagt ut, og ikke minst at dere legger ut programmer i HD.

    Jeg synes dessuten at du hadde mange gode poenger i foredraget "Publikum hjelper deg", så det gjør ikke om du plukker mye derfra.

    Det gjør heller ikke noe om du sparker litt hardt på NRK og TV2 for deres HD "satsning". Svenske SVT HD har jo sendt siden 2006, og jeg ser ikke hvorfor NRK og TV2 ikke klarer det samme, når faktisk TV Norge klarer det. Skreiv et lenger innlegg om dette på bloggen min i slutten av april:
    blogg.frankeivind.net/2009/04/26/hvorfor-e

    PS! Jeg håper foredraget filmes og legges ut på nett. Har likt de forrige foredragene.

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik Vågeskar

    Det mediehusene produserer holder som oftest langt høyere kvalitet enn det meste på YouTube; for å nevne i fleng: De som filmer hunden sin som uler til "Sweet Escape".

    Problemet er som oftest det at det ikke er lett tilgjengelig på nettet. NRK har en dårlig løsning med Windows Media Player, som er tregt og fungerer dårlig, mens TV2 ikke gir ting vekk gratis. Det er nødvendig at man gjør det lettere tilgjengelig; jeg er sikker på at deler av NRKs program kunne blitt virale videoer bare de hadde vært tilgjengelig i en god spiller basert på f.eks. Flash, men helst en åpen teknologi så snart man får en som virker på tvers av nettlesere.

    Svar på denne kommentaren

  7. Fredrik Graver

    Kan ikke se at det er noen som snakker om TPB-dommen, Warner Musics ekstreme reaksjoner til videoer lagt ut på YouTube (nå har de jo til og med krevet fjernet videoer lagt ut av datterselskapet Sire Records!), og opphavsrett og kontroll over eget innhold generelt. Dette betyr jo store utfordringer til kringkasterne, så det kan jo hende at toppsjefene tar det opp i sitt "Nordiske Toppmøte", men jeg tviler på at de går så veldig i dybden der.

    Ser også at NRK lanserer "eksternredaksjon". Hvordan skal de konkurrere med internettet som distribusjonkanal? Har de en plan for å beskytte opphavsretten på innholdet til de som vil holde på tradisjonelle opphavsrettformer? Skal denne redaksjonen jobbe aktivt for å distribuere innhold på nett i tillegg til TV og radio?

    Mye forskjellig her, tatt litt på sparket. Gleder meg til foredraget uansett hvilket tema du ender opp med.

    Svar på denne kommentaren

  8. En ting som irriterer meg når man ser nyheter eller sportsnyhter på tv (både tv2 og nrk) så henviser de til nyhetsoppslag på nettsidene uten å "avsløre" innholdet helt, slik at man får bare halve nyheter. Dette kan sammenlignes med det man kaller i idrettsverden en usportslig sak å gjøre. Det er rett og slett irriterende, Det jeg gjør er å switche over til en annen (konkurrende) kanal for å se om de har hele nyheten. Det ser ut til at dette har blitt en økende trend blant alle tv kanaler, men du verden så irriterende dårlig behandling av oss seere som ser på. Dette mister de seere på.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Helge Krabye Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.