nrk.no

Gir topplisten et riktig bilde av den norske nettbruken?

Kategorier: Kommentar & NRK


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Aftenposten skriver i dag at trafikken på Nettby går nedover, fordi de unge flytter seg til Facebook. Dette får betydning for VG Nett som er norges største nettsted på de offisielle målingene til TNS Gallup. Det er nemlig slik at tallene for VG Nett inkluderer tallene fra nettby.no.

Er det riktig at det er slik?

Den norske topplisten

Alle større norske nettsteder er med i samme måling, som utføres av TNS Gallup. Denne målingen kalles TNS Metrix og tallene ligger ute for alle og enhver for å se på dem. I uke 13 – 2009 er for eksempel VG Nett først på listen med ca 1,1 millioner unike besøkende pr. dag.

Men tallene sier ikke helt det man skulle tro de skulle si.

De fleste store nettstedene har nemlig flere nettsteder med i pakken sin.

VG Nett har f. eks. med trafikken til nettby.no. Det forklarer hvorfor VG Nett har 36,5 millioner sidevisninger på en dag, mens dagbladet.no har «bare» 4,5 millioner sidevisninger. På nettby.no finner du en liten VG-logo til venstre, men ellers er det lite som har med produktet VG å gjøre.

Dagbladet.no har på sin side med 123spill.no, som genererer masse brukere og klikk uten folk nødvendigvis er innom dagbladets nettsider av den grunn. 123spill.no har en tynn dagbladet.no topp- og bunnlinje.

VG selv er naturligvis stolte av dette: I «VG Nett setter ny ukesrekord» fra oktober i fjor forklarer redaktør Espen Egil Hansen at finanskrisen får hovedæren for trafikkhoppet. Og at nettet er en av de siste tingene nordmenn vil gi opp når de får dårlig råd.

– Det er en del av vanene våre. Vi betaler regninger, bestiller reiser og lar oss underholde av nettet.

Såvidt jeg kjenner til, står nettby for over 20% av trafikken på VG Nett, så da er det over 200 000 av de 1,1 millioner som ikke er innom VGs nyhetssider, men «bare» på nettby.

Yr er med i tallene for NRK

I tallene for nrk.no finner du også braksuksessen yr.no, som står for en stor del av unike brukere og sidevisninger i løpet av en uke. Yr har en NRK-logo oppe og nede.

TV2 skiller seg ut ved at har de delt fra hverandre tv2.no og nettavisen.no: Disse måles hver for seg.

Så hva sier disse målingene oss egentlig?

Hvis du fikk en liste med norges mest populære ukeblader foran deg, ville det vært greit om opplagstallene for alle bladene fra Aller Norge var samlet under navnet «Se og hør»?

Antageligvis ikke. Og reglene for måling av opplagstall for trykte blader er veldig strengt, hvor det blant annet meldes tilbake om usolgte eksemplarer/retur.

Ville det vært greit om bilsalget viste at Volkswagen var det mest solgte merket i Norge, fordi salget på merkene Audi, Seat og Skoda (og fire til) var tatt med – siden Volkswagen eier disse?

Oppdatering: Arne melder tilbake at Porsche er største aksjonær i Volkswagen. Så hadde det kanskje vært enda mer passende å skrive: Ville det vært greit om bilsalget viste at Porsche var det mest solgte merket i Norge, siden merket er største aksjonær i Volkswagen, som igjen eier Seat, Skoda, Audi og fire andre?

NRKbeta

NRKbeta måles heller ikke for seg selv, men regnes med i tallene til nrk.no. Er dette ok? Er vi nært nok som produkt til NRK til at vi kan telles med i nrk.nos «portefølje»?

Er været – altså yr.no – nært nok som produkt til at nrk.no kan telle med yr.no i trafikken sin? Vi har meldt været i årevis, på radio, tv og nett. Det er et viktig emne for oss å dekke.

Kan man legge til hva man vil?

Flere av norges mest brukte nettsteder er ikke med på målingen, fordi TNS Metrix bare måler de nettstedene som faktisk er med i samarbeidet. Det betyr at sider som Google.no og Facebook ikke er med.

Skulle vi lagd en reell liste over hva som er populært blant norske nettbrukere ville blant annet Facebook, flere søkemotorer og pornonettsteder blitt med på topplisten. Alexa har en liste over de 100 største nettstedene i Norge, der man får et visst inntrykk av hva som egentlig er mest populært. Blant de 50 største er blant annet et pokernettsted og tre pornonettsteder.

For å lage en retorisk problemstilling til slutt: Slik reglene er i dag kunne NRK kjøpt et større utenlands nettsted og dermed blitt vesentlig mye større over natten.

Reglene

TNS Metrix har egne regler for hvordan trafikken skal måles. Reglene sier blant annet at formålet med målingene er «å dokumentere norske nettsteders størrelse i forhold til andre medier» og «å sikre et ensartet grunnlag for sammenlikning av norske nettsteder». Ingen av nettstedene omtalt i denne artikkelen bryter noen regler, og alle kan sannsynligvis forsvare hvorfor det er riktig at de har med andre nettsteder i tallene sine.

Hva slags kriterier skal legges til grunn for at et nettsted skal kunne legge til et annet nettsted i trafikken sin? Dette er ikke enkelt tema, også internt i NRK og i de nettavisene vi nevner over. Derfor spør vi her på NRKbeta. Hvordan skulle dette vært målt? Er det noen forskjell om VG Nett har med Nettby, om Dagbladet har med 123spill eller om NRK har med yr? Hva synes du? Har det noen betydning i det hele tatt?

33 kommentarer

  1. msn.com er vel standard startside i Internet Explorer, er det ikke? Det er mange som aldri endrer noe i oppsettet av nettleseren sin.

    Jeg meiner det burde være opplagt at VG og Nettby, Dagbladet og 123spill, NRK og Yr bør måles for seg. (NRKbeta ville jeg sagt var såvidt NRK-nært nok til å inkluderes, men det er jo meir interessant med separate tall.)

    Svar på denne kommentaren

  2. Kjartan Bjørkvold

    Meget interessant artikkel. Det er helt klart en skjev liste som presenteres på TNS Gallup. LIsten brukes nok i stor grad av nettstedseiere for å presse opp prisene på annonsepakker annonsørene kjøper.

    Problemet med dette er at annonsører i større og større grad ønsker å kunne plassere annonsene sine i relevant kontekst. Vi betaler gjerne mer per visning/klikk om vi vet at budskapet vårt vises for folk som sannsynligvis er interessert i det. Tankegangen om å nå så mange som mulig er ikke nødvendigvis alltid den beste.

    Listen, målingen og ideen bak er kanskje moden for å oppdateres til å reflektere denne tankegangen. For alles del ville det vært bedre om den var separert per nettsted i stedet for per eier.

    Svar på denne kommentaren

  3. Viktigheten av riktig statistikk « :: arnteriksen :: blog om kommunikasjon, markedsføring og sosiale media ::

    […] Leste en artikkel av Øyvind Solstad i NRKBeta – Gir topplisten et riktig bilde av den norske nettbruken? […]

    Svar på denne kommentaren

    • Frank Eivind (svar til tornsuits)

      Det var min første tanke også. Hvert domene, sin statistikk. Burde ikke være noe problem for VG eller andre å legge sammen noen tall for å se total trafikk for sine nettsteder.

      Jeg kan jo se poenget at f.eks NRK ønsker å se samlet trafikk for sine sider. Men for meg og sikkert mange andre også er det mer interessant å se hva NRK.no, yr.no og NRKbeta.no genererer av trafikk.

    • Trond M. (svar til tornsuits)

      Joda, dette ville vært "riktigere", men hva med nrknyheter.no og tv2sport.no? Bør ikke de få telles under hhv. NRK og TV2?

      Dessuten vil det ikke ta VG veldig lang tid å redirekte nettby.no til vg.no/nettby hvis reglene blir endret.

      Det som trengs er bedre definisjoner på hva et "nettsted" egentlig er. Hva gjør at nrknyheter.no er en del av nrk.no, mens yr.no ikke er det?

  4. Tallene til TNX Metrix er jo først og fremst interessant for displayannonsører, og de fleste annonsetilbydere – som VG, MSN, Dagbladet mv. – gjør alt de kan for å være størst på den listen for å være mest mulig attraktiv for annonsørene. VG teller Nettby, NRK teller Yr.no, MSN teller Hotmail. I dette perspektivet er jo topplisten verdifull. Men for deg og meg som forbrukere? Neppe.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Moen (svar til Eirik)

      Men ville det ikke være mer interessant for displayannonsører om de kunne se hvilke domener som faktisk hadde flest treff? Da er det mulig å være mer målrettet og fokusere på sidene som faktisk har trafikk og målgruppen du ønsker å nå surfer.

  5. Andre E. Eide

    Hvor mye koster det i dag å stå på tns-gallup sin liste? Selv har jeg hørt tall rundt 50 000,- kr. For mange nettsteder med mange brukere, og få ansatte, er det ikke spesielt interessant å betale en slik sum.

    Svar på denne kommentaren

  6. Til ditt retoriske spørsmål: Topplista beregnes ut fra norske besøkende, etter visse tekniske kriterier (ipnr, antar jeg). Et stort utenlandsk nettsted ville derfor kun gi utslag med sine norske brukere. Men det funker helt klart å kjøpe opp andre norske og sette egen logo på toppen. Faktisk er det ganske vanlig, og illustrerer ditt poeng på en utmerket måte.

    Et viktig argument for å måle slik er at det reflekterer hvor mange lesere annonsørene kan nå.

    Noe riktig bilde av trafikken på hvert enkelt nettsted får vi ikke på denne måten. Men hvordan skal vi endre dette, når nettstedene selv ønsker å putte flest mulig puter under frakken?

    Svar på denne kommentaren

  7. Erling L. Andersen

    Et betimelig spørsmål.

    TNS Gallup-lista er bare blitt mer og mer misvisende med tiden. Såvidt jeg har forstått, så skyldes dette at Mediebedriftenes Landsforening har insistert på at deres medlemsbedrifter skal kunne rapportere alle nettstedene sine under én oppføring – så lenge de følger visse kriterier som er fremsatt av TNS Gallup. Disse kriteriene er bl.a. at det er felles ansvarlig redaktør for alle nettstedene som teller under oppføringen, samt at det finnes en prominent link til oppførings-URL'en på alle "undersidene".

    I "bytte" mot denne praksisen er TNS Gallup blitt MBL sin offisielle statistikkleverandør.

    Men: nå er min egen bruk av ordet "misvisende" også litt gal – fordi statistikken er jo ikke misvisende for annonsørene på generelt grunnlag. Så lenge man finner de samme annonseformatene på alle undersidene, så vil jo annonsørene potensiellt sett kunne nå alle de Unike Besøkende som det opplyses om i listene.

    Men å bruke TNS Gallup sin liste som et mål på hva som kvantativt sett er "Norges største nettsted", det blir i beste fall en misrepresentasjon.

    Personlig mener jeg for øvrig at man kun burde kunne få telle ett nettsted under samme oppføring.

    @Andre: En oppføring koster minimum ca 70-75.000 kr i året, og øker i pris dersom du har flere sidevisninger.

    Svar på denne kommentaren

    • Bjørn-Olav Strand (svar til Erling L. Andersen)

      Reglene for listen blir laget av nettstedene, i regi av MBL. TNS Gallup er så ansvarlig for å overholde disse reglene, og garantere ovenfor medier, annonsører og andre konsumenter av dataene at disse er riktige, og samlet inn på en statisk valid metode. Dette er ingen byttehandel, og flere konkurrenter av TNS blir spurt i forhold til å være leverandør av den offisielle statistikken.

      Hele problemet med innsamling av data er jo at det ikke finnes noen god definisjon av nettsted. De offisielle listene har prøvd forskjellige. Kom gjerne med din definisjon.

  8. Å slå sammen statistikken for alle ens domener under et "felles" domene blir etter mitt syn å seile under falsk flagg, statistikken for dagbladet.no har ingen ting med den for 123spill.no når man tross alt skriver dagbladet.no. Tilsvarende gjelder for nrk.no kontra yr.no, når man er ute etter statistikken på nrk.no, er yr.no likegyldig.
    Til VGs forsvart kan man si at de ikke kaller det VG.no, men VGnett (neppe tilfeldig), poenget er med stor sannsynlighet å gi uttrykk for at all trafikken tilhører VG.no.

    Sier man nrk.no, og tar med både yr og nrk, lyver mann.
    Sier man dagbladet.no, og tar med både dagbladet og 123spill, lyver mann.

    Så har vi MNS, som tilsynelatende kan smykke seg med en andreplass.
    I lys at det kan man spørre seg: bruker jeg msn, som startside? Kjenner du noen som gjør det?

    Her er det som tidligere nevnt ugler i mosen, msn.no står som startside på hver eneste pc med Widows Xp eller nyere. installerer du live messenger eller andre live tjenester kan man nok en gang risikere å få msn som startside, i sum generere dette enormt med trafikk og klikk inn mot msn.

    At klikk og reklamevisninger spiller en større rolle nå en før ser man flere og flere eksempler på:
    -Flere tjenester slås sammen til èn i statistiskøymed.
    -Automatisk oppfrriskning, som Martin Bergelund påpeker.
    -Større utbredelse av billedgallerier/serier, hvor hele siden lastes på nytt for hvert bilde som vises.
    Desverre genererer slike "røverstreker" flere klikk, pr og penger i kassa…

    Svar på denne kommentaren

  9. Jon Tingvold

    Så lenge brukeren bare tenker på Dagbladet.no når han ser oppføringen til Dagbladet blir statistikken helt feil. Slik det er nå kan noen lett finne på å bruke statistikken til TNS Gallup til å si at VG.no har seks ganger så mye trafikk som Dagbladet.no. En slik praksis blir ikke bare feil, den er forkastelig og kan lett føre til at noen bruker statistikken til å fremme en sak på helt feil grunnlag.

    Det enkleste ville vært å sagt at hvert domene skulle ha hver sin oppføring. Men dette ville blitt urettferdig for de som velger å splitte deler av siden sin på forskjellige domener f.eks. tv2nyheter.no, tv2sport.no og tv2underholdning.no.

    Etter min mening bør skillet derfor gå der bedriftene begynner å bruke et markedsføringsnavn. F.eks. bør nrknyheter.no, nrksport.no og nrkbeta.no kunne grupperes under samme oppføring. Mens VG.no, E24.no og Nettby.no bør ligge under hver sin oppføring.

    I tillegg bør det kanskje legges til en regel om at hvis sidene har helt forskjellig foretningside, f.eks. VG.no som er nettavis og Nettby som er et sosialt nettverk, bør sidene ligge under to forskjellige oppføringer.

    Svar på denne kommentaren

  10. TNS Gallup er bare relevant for å sammenligne mellom de som er med. Jeg tviler ikke på at de øverste faktisk er de største i Norge, men alt etter topp 10 er egentlig ikke så veldig relevant. Det sier seg selv at når et nettsted med 230 unike brukere er med på listen, så mangler det ganske mange foran. Det er mange store nettsteder i Norge som ikke er med på denne listen

    Det at vi mangler en uavhengig (og helst gratis) måte å sammenligne nettsteder på, er et større problem enn om TV2 kan samle alle undersidene sine på et sted.

    Svar på denne kommentaren

  11. En oppsplitting (eller fordeling) av innhold over flere domener, som vi har sett den siste tiden (tv2nyheter, tv2sport, nrknyheter og nrksport) trenger ikke skape problemer i en slik statistikk iom. at det de toppdomenene gjør, bare er å videresende trafikken til det primæredomenet (nrk.no/sport ol.) slik at det i realiteter er der trafikken havner. Derfor skulle det være mulig å måle trafikken på hoveddomenet (nrk.no og tv2.no).

    Svar på denne kommentaren

  12. Jarle Brenna

    Det er jo ikke slik at annonsørene tar sine avgjørelser basert på Topplisten til TNS Gallup. De krever selvsagt et helt annet beslutningsgrunnlag.

    På VG Nett selges det også i begrenset grad annonser basert på sidevisninger. Hvis dere er interessert så ligger annonseformater og priser lett tilgjengelig på internett:
    195.139.129.158/www/files/article-145/vgne

    Eksempel på informasjon for annonsører:
    b2b.vg.no/rapport/?side=seksjonsinfo&S

    Dessuten så viser jo Forsidelisten til TNS Gallup mye av det dere etterlyser.
    Der ser dere blant annet at VG Nett er i en klasse for seg selv blant nettavisene når det gjelder unike brukere på forsiden (http://www.vg.no). NRK derimot….

    VG Nett uke 12: 833.043 bruke
    NRK uke 12: 99.605 brukere

    Det er altså 8 ganger så mange som taster inn http://www.vg.no i forhold til http://www.nrk.no

    Og til slutt:
    Et eller annet sted må man jo sette grensen for hva som skal telle på Topplisten. Skal Dagbladet få ha med kjendis.no? Skal VG Nett få ha med diskusjonssidene http://www.vgd.no? Skal Nettavisen få ha med side2.no? Skal VG Nett få ha med Vektklubben?

    Hvordan mener dere at man skal avgrense dette? Hvis det skal bli rettferdig må man jo sette grensen et sted, og ikke drive med synsing fra sak til sak. Det er vel det man har forsøkt i dag med felles ansvarlig redaktør. Det betyr blant annet at E24 ikke teller på VG Netts tall (slik noen antydet…)

    Svar på denne kommentaren

  13. Anders Hofseth

    en av mine favoritter i VGs tall-portefølje er foto.vg.no
    Jeg vet ikke om den faktisk telles med eller om den har noe trafikk, men den ser ihvertfall UT som den er laget for å tøye konseptet maksimalt.

    Svar på denne kommentaren

  14. Kristian Tolonen

    NRKBeta-gjengen stiller som vanlig betimelige og gode spørsmål. Jeg vil derfor benytte anledningen til å gi litt mer informasjon knyttet til dette med å måle nettet med tilhørende herligheter.

    Først og fremst kan vi konstatere at de(t) nyeste og mest spennende medie(ene) vi har faktisk måles dårligst. Vi vet mye mer om hvordan folk i Norge bruker tv og radio, enn vi vet om hva de gjør på nett.

    Så skal det også sies at nettet med alle sine fasetter er vel det vanskeligste som kan måles av mediene.

    Sånn er det faktisk i de fleste land i verden fortsatt. Men endelig er vi på vei mot nye og bedre målinger:

    Fra 2010 vil nettbruk i Norge måles på en helt annen måte enn idag. As we speak kjemper flere leverandør om kontrakten på det systemet som skal dokumentere nettbruk i Norge i årene som kommer.

    Anbudet er offentlig, så vi kan nevne de viktigste elementene i det som innholdsleverandørene har bedt om av dokumentasjon, og som jeg håper vi får til:

    – vi skal få tall som idag på webanalyse. Dvs det vi har idag på unike brukere, sidevisninger etc.

    – det skal i tillegg settes opp et panel slik vi har på tv og radio som vil gi oss demografiske oppdaterte data på de store nettstedene og tiden folk bruker på dem.

    – det skal også være måling av all nettbruk, dvs facebook og porno 🙂 Slik at vi også kan få ut et tall på total nettbruk og tiden vi er "på".

    – streaming og on demand video skal måles med demografi. Altså rating al a TV på Himmelblå gjennom NrkTV.

    – og vi håper å få istand en slags standard på måling av mobilt nett.

    Det er store krav man har og det finnes mengder av metodiske og tekniske utfordringer. Men får vi til alt dette vil vi kunne innsikten om nettbruk i Norge betraktelig. Og innholdsleverandører som NRK vil kunne styrke sitt tilbud til det beste for våre brukere, som igjen er sluttmålet for oss.

    Mvh
    Kristian Tolonen
    Analysesjef
    NRK

    Svar på denne kommentaren

    • tor fosheim (svar til Kristian Tolonen)

      Klikk er dårlige mål for både annonserer og brukere, siden det knapt kan sies å måle oppmerksomhet eller tidsforbruk (sånn er det jo også med TV; du kan ha TVen på og surfe på nettet, og vips har et program masse _seere_ som egentlig ikke _ser_ på).

      Tid og interaksjon er bedre; Dagbladet og NRKBeta skårer høyt her pga brukerdeltakelse; at brukerne bruker mer tid på siden, og er mer aktive, og dermed ser mer på evenutell reklame, samtidig som nettsiden tilbyr tjenester som det settes pris på.

      Klikkmålene resulterer i alt for mange "lokkesaker" på forsidene rundt om, som bare er laget for å lure leserne til å klikke — mens de i virkeligheten knapt gidder å lese gjennom artikkelen når de skjønner at det var en lokkesak. Disse bruker folk to sekunder på, i steden for de fem til ti minuttene det tar å lese en gjennomført og god artikkel, eller på å lese en god diskusjon.

      Men de måles likt, og de som vinner med dagens måling er de med flest lokkesaker, de som er flinkest til å lure brukerne til å klikke på fiffige overskrifter og pirrende ingresser – mens artiklene er uinteressante. Det er dårlig for nettet og for brukerne, siden det fører til litt rar ressursbruk i de store redaksjonene som bare tjener penger på klikking.

      Så lenge klikket er notert, bryr man seg plutselig liksom ikke lengre om kvaliteten på journalistikken. Løsningen tror jeg begynner med målingen av leserne (og kvaliteten på sakene), internt og eksternt.

      Dessuten gjør ajax at det ikke telles nye klikk på forumopplegg og sånt; det gjør det jo vanskeligere, jeg tipper dagbladet hadde fått bedre treff hvis de feks hadde brukt en mer klassisk forumløsning (nye sidevisninger) i steden for ajax-baserte kommentarer

      Løsningen synes jeg er å måle tid per bruker. Folk henger seg gjerne opp i dette med unique visitors, mens det egentlige målet på en god nettside er hvor mange som klikker på flere saker og gjør flere ting på nettsiden – bruke forum, kommentarer osv. Så "user sessions" og "unique impressions" på topplisten vi har i dag er egentlig bedre mål. Hvis en nettside har dobbelt så mange som UV, klikker brukerne i gjennomsnitt på to saker – og er aktive. Da er siden god.

      Hvis vi får en løsning som måler tid per bruker, legg minuttene sammen, og generer topplister på antall minutter brukt av alle brukere, hadde det vært veldig bra for alle – og antakelig ført til en endring av redaksjonelle prioriteringer på nettet. Dette har det vært snakk om i en årrekke, så jeg har ikke så høye håp. Gallup-systemet er klart ødelagt; dårlige mål som skaper dårlige tjenester og misfornøyde brukere.

      Gammel kjepphest, sorry.

    • Kan jeg anta at dere er klar over at bruker skal informeres om hvilke data som samles om brukeren (eller brukers IPnummer) og at dette er ikke lov uten brukers samtykke? (Dette skal stå i en "policy" eller "privacy" link eller annet synlig sted på seriøse nettsteder.)

      Det andre jeg lurer på er av mere teknisk karakter:
      Mange brukere blokkerer for bl.a. Gallup's innsamlig av data, via blokkerings-mekanismer i firewall og/eller adware & spyware blokking. Dette påvirker jo de tallene som registreres, som da for eksempel ikke vil vise hvorvidt en reklame ble sett/lest.

  15. Christoph Schmitz » Høydepunkter fra RSS

    […] påskeuken hadde NRKBeta en post om hvordan man måler nettrafikken i Norge og om den gir et riktig bilde. Som en oppfølging kan det være greit å lese Dan Thornton om hvorfor det er farlig å […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.