nrk.no

Facebook på gutte- og jenterommet

Kategorier: Det sosiale nettet,Nettjenester,NRK & Radio


«Sånn er livet» på NRK P2 hadde et innslag om ungdommer og Facebook i forrige uke. Journalist Kirsti Kraft var på gutte- og jenterommet og snakket med unge mennesker om hvordan de bruker Facebook. Innslaget er på 18 minutter, med gutterommet først, så en prat med undertegnede om Facebook og unge mennesker (fra 06:00), så en tur på jenterommet.

[audio:sann-er-livet-facebook.mp3]

Ting som er med i innslaget

• Ungdommene ser mye på bilder, snakker med folk og er med i forskjellige grupper.
• Hvor utrolig fort det har gått med Facebook i Norge – fra under 3 000 i januar 2007 til over 1,5 millioner i februar 2009.
• Blant de mellom 13-30 er det over 90% som har en profil på Facebook. Alle bruker Facebook, akkurat som med mobil.
• Hva skjer etter Facebook? Jeg tror det skjer like mye de neste 5-6 årene som de foregående.
• Facebook som politisk arena – enklere å organisere andre mennesker ved hjelp av Facebook.
• Høy sosial aktivitet på nettet brukes til å organisere høy sosial aktivitet lokalt.
• Hvordan gruppe nummer tre er på vei inn på Facebook, det jeg kaller «tantene».
• Online hele tiden på Facebook – enten fra PCen eller mobilen.

8 kommentarer

  1. Morten Skogly

    Begynner vi ikke å nå et nivå hvor vi kan innføre direkte demokrati? Jeg leste i Aftenposten innsikt at kun 3% av oss er medlem i et politisk part, men at langt flere bruker nettet til å aksjonere og debattere. Burde vi ikke snart ta skrittet å la folk få påvirke alle avgjørelser direkte? Jeg tror det vil tvinge seg frem som et resultat av folk er vant til å kunne være sine egne mediemoguler på nett.

    Svar på denne kommentaren

  2. Det Politiske Parti hadde vel dette som valgkampsstrategi i 2001, da de ville ha avstemninger på internett om hva de skulle mene i politiske saker.

    Merkelig nok ble ikke dette partiet tatt helt seriøst, kan ha noe med at partiledelsen besto av Johan Golden og Atle Antonsen…

    Svar på denne kommentaren

  3. Odin Omdal Hørthe / Velmont

    Berre so utruleg synd at det er ein låst og lukka platform der du ikkje eig dine eigne data, og ikkje hev kontroll yver dei.

    Slike nett skal ikkje eigast av eitt firma. Det er gamaldags, bakstrebersk og dårleg teknologi. Eg er heilt mot det. Lukka informasjonssiloar hjå folk som er ute etter å tena pengar.

    Tenk um internett hadde vore slik! Det hadde hindra innovasjon og framgang. Facebook veit dette, og gjer alt dei kann for å ikkje få folk til å verta misnøgde. Likevel vert det i eit slags mellomlandskap, ingen ekte innovasjon elder spesiell nyttiggjering av informasjonen din, ingen ekte _kontroll_ på informasjonen din, men helder ikkje so gale at folk tenkjer yver det (dei hev jo laga Facebook markup language osb).

    Me treng so sårt, so sårt distribuerte sosiale nettverk. Facebook ser utruleg bra ut mtp. funksjonar og alt anna (alle brukar det jo heile tidi so eg kjenner det godt trass i at eg ikkje er medlem). So eg meiner at Facebook godt kann vera hovud-huben for distribuerte sosiale nettverk, at eg t.d. hev nesten alle venene mine på facebook, men min eigen profil er på velmont.no/. Brukar sjølvsagt OAuth, OpenID og resten av den opne sosiale stakken for å berre gjeva løyve og tilgang til venene mine for å sjå bilete. Når eg oppdaterer bloggen min, elder oppdaterer mikrobloggen (som sjølvsagt er ein http://openmicroblogging.org -kompatibel blogg, slik at nettverket mitt kann vera distribuert) so kjem det på profilen min velmont.no, men alle venene mine fær òg meldinga på sin Facebook, elder eventuelt eit anna nettverk dei er på (elder sin eigen blogg med DiSo-pluginene for distribuerte sosiale nett).

    Eg vert berre so vonbroten når nye proprietære siloar fær total dominans. Mykje makt til eitt selskap er *ALDRI* noko bra. Dette hev me sett gong på gong på gong på gong.

    Facebook vert dei sosiale nett sin Microsoft i lengdi (fyrr dei byrja bry seg um standardar av di dei ikkje hadde monopol lengre). Monopol er farleg og _ikkje_ godt for oss.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    Jeg synes nå du maler fanden på veggen, Odin! Med svære strøk!

    Mener du helt avorlig at firmaer aldri skal få lov til å lage lukkede nett der bare deres «kunder» kan holde på? Det er en tankemessig begrensning som jeg ikke er med på i det hele tatt.

    Jeg tror det er lett å kritisere Facebook fordi de er så store og populære. Og så ser du elegant bort fra at Facebook ikke lever i en verden for seg selv: De får tyn når de gjør feil, og da endrer de politikk. De er 100% avhengig av at brukerne liker dem. Det ble masse rabalder da de innførte Beacon i fjor, og da de endret TOS i år. I begge tilfeller hørte de på brukerne og endret ting.

    Populært *fordi* det er lukket
    Jeg tror at en av de viktigste grunnene til at Facebook har blitt så populært er nettopp at det er lukket. Masse folk ville aldri blitt med om det de la ut av info lå åpent ut til alle og enhver. På Facebook får de sin første smak på det «sosiale liv» på nettet. Og for mange inspirerer dette til å ta med seg erfaringene derfra til det åpne nettet.

    Nå er vi oss selv
    Jeg ser for eksempel at flere og flere står frem med fullt navn og bilde når de kommenterer på nettet, både her på NRKbeta og på nettaviser som Dagbladet og VG. Dette mener jeg bestemt Facebook har mye av æren for: På Facebook har vi lært å være Øyvind og Odin og Eirik og Nina. Uten «gråpapirpose» på hodet (les: nick). Denne nye måten å være oss selv på tar vi med oss ut.

    Jeg er også veldig uenig i påstanden din om at Facebook står for «gamaldags og bakstrebersk og dårleg teknologi». Hva i all verden er det for slags påstand? Tvert i mot: Facebook legger en høy list for alle de andre sosiale nettverkene og kommer gang på gang med nye innovative funksjoner som de andre også vil ha. Jeg sier ikke at de er best på alt, men de er helt der fremme, og skjemmer bort brukerne sine med brukervennlighet, design og funksjonalitet. Vi i NRK merker f. eks. godt at folk har blitt veldig vant til å kunne gi tilbakemeldinger på sider uten å laste den opp igjen. Slik som Facebook gjør med «liker dette» på statuser, bla i bilder osv. Dette er forsåvidt ikke unikt for Facebook – mange som gjør dette – men her er det altså 1 500 000 nordmenn som får smaken på det. Og da må alle vi andre henge med.

    Applikasjoner
    Etter at Facebook innførte applikasjoner på profilene våre, har en rekke nettsteder kommet med dette. Og jeg tror det vil være en helt vanlig funksjon på alle sosiale nettsteder om noen år. Allerede har MySpace, Bebo og LinkedIn kommet med applikasjoner – og flere er under uvikling. Igjen: Facebook var ikke nødvendigvis oppfinneren av dette, men de viser det fram for masse folk og legger lista høyt for alle som kommer etter.

    Jeg er heller ikke bekymret for at Facebook skal få for mye makt. For i neste uke, om en måned, om et år eller om tre – så kommer noen smartinger til å finne på noe enda lurere som ingen i Facebook hadde tenkt på. Og vips, så farter vi som lemen over til det neste store. Jeg har ingen tro på at akkurat det som finnes nå, er det upperste av teknologi som menneskeheten noen gang skal kunne komme opp med. Det kommer garantert til å komme nye fetere ting som vipper Facebook av pinnen. I mellomtiden er det bare å ha det gøy med den teknologien som finnes nå.

    Åpne standarder
    Så skal jeg gi deg et poeng om at det må komme systemer som gjør at vi kan distribuere data rundt om i forskjellige nett på en åpen og kompatibel måte. Det finnes mange spennende initiativ i den retning, men foreløpig er alle som en på et nerdenivå som for eksempel tantene som er omtalt i reportasjen over ikke er i nærheten av å skjønne, langt mindre å bruke.

    Inntil da tror jeg både kidsa og tantene er fornøyd med å bruke Facebook, og jeg tror ikke de ser på dette som siloer, men som spennende bilder inn i vennene sine liv.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Morten Skogly Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.