nrk.no

Ikke venn – men fan

Kategorier: Det sosiale nettet, Nettkultur & Teknobabbel


Avisene rører det til med uttrykkene. Har Jens Stoltenberg 20 000 venner på Facebook? Har PST 450 venner? Nei, det har de ikke. Men de har masse fans.

Senest i Dagbladet i dag der det står…

Statsminister Jens Stoltenberg er i ferd med å bli en ivrig Facebook-bruker, og går nå aktivt inn for å rekruttere nye venner på nettsamfunnet.

…og…

Misvisende med venner
Valgforskeren mener begrepet «venner» på Facebook er misvisende.

– Selv er jeg ikke på Facebook av den grunn, og det ville vel sett litt merkelig ut om jeg som valgforsker sto oppført som venn av Jens Stoltenberg. Det samme vil jeg tro gjelder dere journalister, sier Aardal.

Nettopp: Venner er misvisende. Sjefen for PST, Jørn Holme har også misforstått hva venner på Facebook er. Til Dagbladet sa Holme i november at de har «450 venner på Facebook».

Venner og fans

Det Jens Stoltenberg og PST har gjort, er å lage sider på Facebook, eller pages som det heter på engelsk. Akkurat som NRKbeta har gjort.

Jens Stoltenberg på Facebook
PST på Facebook
NRKbeta på Facebook

Jens Stoltenberg selv er nemlig ikke på Facebook som person, akkurat like lite som Barack Obama er på Facebook er der. Men man kan være fan av begge.

Fan = problematisk?

Så snakkes det stadig i avisene at det ville være problematisk om journalist ditt eller forsker datt eller bedriftseier dutt var venn med en eller annen på Facebook. Er det verre om en journalist legger seg selv til som fan av Jens Stoltenberg på Facebook enn at samme journalist abonnerer på pressemeldinger på e-post fra Arbeiderpartiet?

Jeg ser ikke den store forskjellen. I begge tilfeller får du tilsendt oppdateringer når det skjer noe nytt.

Så ligger det noe mere i ordet «fan» som man kan legge masse i. Og de fleste vil velge å være fan bare av produkter de liker eller elsker. Jeg personlig er for eksempel fan av (lenker til fansidene til de respektive på Facebook): Lego, Brightkite, Twitter, Lydverket, NRKbeta, NRK, Radioresepsjonen, NRK P3, Omar Little og Patrick Rothfuss (for å nevne noen).

Likevel: Jeg synes at en politisk journalist – og en valgforsker (hallo, Bernt Aardal) utmerket kan være fan av Stoltenberg på Facebook. Uten at det betyr noe annet enn at de er interessert i statsministeren, noe de faktisk skal være i jobbene sine.

Så er det verst for de andre partiene at de ikke har (som det heter der jeg ble født) «knødd seg» til å opprette sider for fans av sine partiledere og politikere. Det burde være en selvfølgelig del av valgkampen. Jeg kan jo nevne at 96% av alle som er under 30 år i Norge er nå på Facebook. Gjett hvor førstegangsvelgerne er?

16 kommentarer

  1. Jeg er enig, men synes samtidig at språket på Facebook kan være problematisk. «Venn» er i mange tilfeller et for personlig ord, samtidig som «kontakt» er for upersonlig. Jeg tror også det er en svært liten andel som skjønner den nøyaktige sammenhengen mellom profiler og applikasjoner, og ikke minst begrepet «bokmerker».

    Svar på denne kommentaren

  2. Mikael er inne på det utvidete problemet med nettbruken i dag. Deter et enormt gap i kunnskap om bruk av nettet. Så senest i dag Frp snakke om Web 1.0 og web 2.0 – var tydelig at Frp-fyren egentlig ikke skjønte noe av dette – altså han skjønte at Frp burde bruke sosiale medier, men måten han snakket om dem på avslørte at han ikke viste hvordan man bruker nettet. (beklager at jeg ikke har lenke). Sånn tror jeg det vil være lenge. Jeg må si jeg har relativt mange unge venner – som er høyst oppegående, men som ikke bruker nettet til mye anent enn å lese vg.no og betale regninger i nettbanken sin.

    Så til poenget med facebook – det er tydelig at Aardal ikke vet hva han snakker om – han bruker gamle begrepsaparater – og setter det ikke inn i en kontekst av moderne nett/web/sosiale medier. Selv er jeg «fan» av: Støre, Erik Solheim, SP, AUF, SV, AP, Høyre, Frp, Sponheim, Stoltenberg, Venstre og Kåre Willoch. – noen som kjenner til flere norske politikere/partier med profiler på facebook? – jeg liker å følge med – jeg er ikke like stor fan av de alle sammen!

    Svar på denne kommentaren

  3. Ikke for å bli politisk her nå, men under dagens omstendigheter ville jeg ikke bli kalt verken venn eller fan av stoltenberg, selv om jeg ser poenget med at det blir på samme måte som å «følge» på twitter (er man en «follower» da? det kan jo bli feil det og..?)

    Det er jo igrunn ikke så rart at folk tar feil, det er ulne begreper, og hadde man nå vært venn og ikke fan på facebook er jo det milevis fra vennebegrepet i RL. Men det er vel en annen debatt.

    Også et viktig poeng å tenke på at de unge er på nett, på facebook og andre steder og at dette nok er både billige og effektive kommunikasjonskanaler. Så håper andre enn Ap får øynene opp for dette.. (er jo mange politiske partier på twitter etterhvert, er det ikke?)

    Svar på denne kommentaren

  4. Blir oppgitt av alle som lager poeng av vennelister på facebook. Det har ingenting å si om man legger til en fra barneskolen eller fotballaget. Kall det kontakter og ferdig med det (så får vi leve med at det heter «friends» på nettsiden). Det er greit for å holde seg oppdatert.
    Husk at «de under 30» ofte har 500-1000 vennner. (Jeg tror ikke de er nære venner)

    Svar på denne kommentaren

  5. @Mikael: Uansett hva slags ord Facebook velger å kalle ting, så burde journalister i store aviser som VG og Dagbladet klare å sette seg inn i dette.

    @Carl Christian: Nettopp, en journalist eller forsker eller du og jeg kan være fan av så mange som helst uten at det skal lages en sak av dette. Venn på Facebook er ikke som venn på ordentlig, og fan på Facebook er ikke som fan på ordentlig.

    @Atle: Jeg ser ingen problemer med å være verken venn eller fan selv om du stemmer noe helt annet. Du gjør fordi du er interessert. Det må da være helt på sin plass å følge landets statsminister på norges største sosiale nettverk uten at det skal bety noe mer enn at du er interessert.

    Ang. partier på Twitter: http://nrkbeta.no/flere-partier-paa-twitter/

    @Anders: Urk. Og jeg som til og med er i fjern slekt med Bernt Aardal. Utilgivelig. Rettet!

    @Håkon: Nettopp, «friends» på sosiale nettverk er ikke som andre venner (selv om de selvsagt kan være veldig gode venner). Dette er det endel journalister som ikke forstår…

    Svar på denne kommentaren

  6. Nja, jeg ser poenget, og må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i hvordan Pages fungerer på Facebook, men i dag er ordene Atle Stoltenberg og Fan/venn en kombinasjon som ikke fungerer. Jeg vet, og dere vet at det betyr at jeg følger med på hva mannen/institusjonen driver med (og jeg er såppass åpen at jeg følger med på hva meningsmotstandere sier også), men som dere påpeker er det ikke alle som skjønner hva som ligger i begrepene.

    Dette, kombinert med det faktum at jeg ikke er SÅ interessert i budskapet, gjør at jeg lar være. La heller mannen skrive en blogg, den kan jeg titte innom, kommentere, ha på RSS om jeg vil uten å være «knyttet» til navnet på noen måte (annet enn hvis jeg kommenterer under fullt navn da).

    Når det gjelder journalister ser jeg absolutt nytten av å være «venner/fans» av diverse personer/organisasjoner (dagbladet referte jo til stoltenbergs FB-Page i dag), men hvor går skillet mellom ens arbeidsprofil og personlige profil? Hadde jeg vært journalist ville jeg ikke brukt samme facebook-konto til research som til kontakt med venner og bekjente, men det er kanskje bare meg som tenker sånn? Ser jo at dere på nrkbeta bruker en twitter-konto til både jobb og fritid (men dere har kanskje litt uklare grenser..?) Har dere tenkt noe rundt dette?

    Svar på denne kommentaren

  7. Viktige poenger her.

    Jeg synes Atle er inne på noe viktig: det har med hvordan man velger å bruke Facebookprofilen sin. Det vil være litt snodig å stadig legge ut bilder fra de siste private festene og samtidig ha alle jobbkontakter som «venner». Ikke minst kan lærere måtte gjøre et helt enkelt valg der: enten bruke Facebook rent profesjonelt eller å la være å bli «venner» med elever. Blandinger kan bli kinkige.

    Svar på denne kommentaren

  8. Inspirert av blant annet denne artikkelen har jeg gjort en liten analyse om utbredelsen av sosiale nettverk hos de politiske partiene i Norge. Hovedobservasjonen er at Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet som har desidert størst sosialt fotavtrykk på nettet og i tillegg øker tilslutningen raskest. Det skal bli interessant å se om de andre politiske partiene klarer å reagere tidsnok…..!

    Dere kan lese hele analysen på http://mydisruptivethinking.blogspot.com/2009/02/norwegian-parliamentary-election-social.html

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.