nrk.no

Er Brightcove kidnappere?

Kategorier: Nettjenester & Video

Kontoen er stengt

Brightcove
Brightcove stenger døra

31. Januar er det slutt. Har du videoer hos Brightcove etter denne datoen og ikke ønsker å betale i dyre dommer for hosting av disse, forsvinner de rett og slett fra jorden overflate.

Brightcove kom feiende inn på videohostingmarkedet i 2004 med en relativt sofistikert CMS for videofiler, og tilbød gratis hosting av din video, ikke ulikt andre leverandører som Vimeo, Viddler og YouTube.

Epost fra Brightcove

Businessmodellen var selvsagt ikke helt avklart ved oppstart, noe som også ser ut til å ha blitt privatekundenes bane. Brightcove har nemlig sakte, men sikkert, vendt nesen mot bedriftskundene, og har etter hvert fått en imponerende liste av bedrifter som kunder. Deriblant P3tv her på NRK.no.

Kontoen er stengt
Kontoen er stengt

Nå er det kanskje ikke total krise at akkurat Brightcove fjerner videoene . (jada… jeg vet jeg kan betale meg ut at dette uføret, men det er vel ikke all verden aktuelt. Mest av prinsipielle årsaker i dette tilfellet.) Brightcove er jo som kjent ikke den største videohosteren på Internettet, og denne stengingen vil ikke ramme sinnsyke mengder med mennesker.

Det reiser likevel et par svært viktige prinsipielle spørsmål:

Hvem eier egentlig innholdet vårt når vi lagrer det på nettet?

Hva skjer den dagen Yahoo legger ned Flickr? (De har jo forsåvidt den samme modellen på settene der som Brightcove har på videoene. Betaler du ikke, blir «pro»-settene dine usynlige), eller når Google fjerner alle videoene dine på YouTube om du ikke betaler 5000 kroner i året. Hva med Google Docs og Gmail? Eller hele Norges mareritt: Facebook til kroner 50 pr mnd, ellers er det kroken på døra for digitalt samvære med vennene dine?

Spørsmålene virker kanskje noe urealistiske idag, og har forhåpentligvis ikke veldig rot i virkeligheten. Når jeg signa opp hos Brightcove forventet jeg imidlertid heller ikke at Brightcove skulle ta videoene mine som som «gisler» etter et par år.

Så hva kan man gjøre for å unngå slike smeller? Er løsningen å hoste «alt» selv? Unngå de små nye startup’ene? Bruke en mediahosting man betaler for, å krysse fingrene for at den ikke går konkurs?

(Til info: Brightcove har lenge hatt muligheten til å laste ned videofilene dine ved hjelp av en funksjon i API’et sitt, noe som i praksis har vært en ganske komplisert oppgave for mannen i gata. Jeg savner muligheten til å la videoene ligge med reklame der det måtte passe Brightcove, og en enkel knapp på hver video for overføring til de største andre videohosterne. Det hadde kanskje vært en mer edruelig måte å løse dette på…)

7 kommentarer

  1. Det vil være navit å bruke flickr, brightcove, youtube osv som backup løsninger. De er et verktøy for å uttrykke seg på nettet. Men de kan forsvinne like lett som kiosken på hjørnet. Derfor har man en selvstendig ansvar for å sikre innholdet sitt.

    Når det gjelder tjenester som Gmail så blir det raskt litt morsomere ja. Det viktigste uansett tjeneste du velger er vel at det velger en tjeneste som gjør det mulig for deg å flytte innholdet på en enkel måte.

    Internett dyret er nå tross alt skrudd sammen på en slik måte at det kommer til å dukke opp et uendelig antall nye kule tjenester med rare business case. Og 99% av dem vil sikkert gå dukken. Så får vi heller nøye oss med å bruke dem med forsiktighet og ikke legge alle egg i en kurv.

    Svar på denne kommentaren

  2. Kenneth Nordahl

    Som stig sier så er slike tjeneste samlingsted for «ditt digitale liv» utad. For å sittere Bill Gates fra D5

    «Vi kommer alltid til å ha en form for lokal maskin, spørsmålet er hvor godt integrert «sky tjenestene» kommer til å bli.»

    Eller Steve Jobs fra D5
    «Integrasjonen mellom den lokale maskinen og «sky tjenestene» er en veldig mye bedre løsning enn å kjøre alt gjennom en nettleser.»

    Jeg er allerede Flickr Pro bruker, men hvis Yahoo prutselig skulle skru opp prisen så er jeg veldig glad for at jeg har RAW filene lagret lokalt. En annen ting er at flere av disse tjenestene tilbyr ganske gode API’er. Ved eventuell bytte av tjeneste kan man da relativt enkelt ta backup av alt som er lagret hos tjenesten ved hjelp av for eksempel PHP.

    Når det gjelder video tjenester så var jeg storbruker av Stage6. Hadde en konto med videoer som var vist flere hundre tusen ganger med mange trackbacks. Når de stengte tjenesten så merket jeg et ganske stort tap av trafikk til min hjemmeside.

    Svar på denne kommentaren

  3. Marius Arnesen (NRK)

    Presiserer litt her jeg:

    Å bruke alle disse tjenestene som backup for media ville vel nesten uansett vært galskap. Man tar ikke backup i JPG når man har RAW-filer i utgangspunktet. Man backer ikke opp video i 512×288 hardt komprimert mpeg-4 når man har skutt i 1080P… Det ville uansett bare være dumt.

    Men man linker opp både video, bilder og lyd fra disse tjenestene. Først til sin egen blogg, og deretter gjør alle som velger å ta del i mediaen din akkurat det sammen.

    Har man så 100 videoer på Brightcove som tilhører 100 forskjellige blogposter i en WordPressblogg, og som i sin tur er embedded på 100 andre blogger har man kjapt et problem. Å bytte ut videoen på sin egen blogg vil, rent bortsett fra den makabre skitjobben det ville vært, kun løst problemer for deg selv.

    De 100×100 andre brukerne som har brukt embedkoden din fra Brightcove har fortsatt en stein død video på sin side… Og slik blir det jo som kjent ikke noe godt Internett av 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Heh.. Jeg husker jeg advarte mot Brightcove i den første kommentaren her på NRKbeta.. 🙂

    Hvilken plugin bruker dere forresten for å putte «tweetbacks» inn sammen med vanlige kommentarer?

    Svar på denne kommentaren

  5. Meget interessante problemstillinger. Særlig synes jeg problemstillingen om dette med å plutselig måtte betale for tidligere gratistjenester (Gmail, YouTube, Flicr, Facebook, osv). Man kan jo se desperasjonen blant mange ungdommer (og en del voksne) når de får et kjedebrev på e-post som sier at «Dersom du ikke sender denne e-posten videre, vil du komme til å måtte betale for å bruke msn og hotmail til å lese e-poster og chatte på internett.

    Selv tror jeg svært få av disse gratistjenestene tør å plutselig kreve at brukerene betaler for å bruke tjenestene, for det vil gjerne føre en stor del av brukergruppen til en annen tjeneste, for det finnes svært lite som er unikt på internett. Dersom Google plutselig tar seg betalt for bruk av YouTube, vil det etter kort tid være en annen gratistjeneste som kan ta over der YouTube slapp.

    Bare mine tanker.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Marius Arnesen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.