Film & Video

RED vs. Canon 5D Mark II – del 2


Da har vi studert opptakene fra vår uformelle test. På skikkelig utstyr hos Punch Post Production i Oslo. Den raske oppsummeringen får dere på video:

Se videoen på NRKbeta videoDirektelink til denne videoen

Kort fortalt ble vi nok engang imponert over Canon 5D Mark II sine egenskaper i dårlig lys. Og etter å ha testet dette kameraet ved siden av et ti ganger dyrere filmkamera med et profesjonelt filmteam bak spakene kan vi konkludere med følgende:

Positive sider ved Canon 5D Mark II

– Lite støy ved lavt lys
– Selv i godt opplyste bilder var det mindre støy i skyggepartiene i forhold til RED
– Billig (RED er omtrent ti ganger dyrere)
– Lite og lett
– Meget robust (tåler mye fuktighet, kulde, varme, slag og påkjenninger)
– Tilgang på veldig god optikk

Negative sider ved Canon 5D Mark II

– Mangel på manuelle innstillinger
– Hardt komprimert opptaksformat med lav dynamikk
– Kun 30 bilder pr. sekund
– Vanskelig å fokusere
– Ikke hodetelefonutgang for å sjekke lyd

Noen stillbilder som underbygger resultatene.


Canon. Jada… Vi la fokus på testplaten og ikke på personen i bildet. Men det viser likevel utfordringen med lav dynamikk. Lite detaljer i skyggepartiene.


RED. Her ser man tydelig at det er flere detaljer i skyggene. Men også litt mer støy.


Canon. Her ser man at høylysene er utbrent.


RED. Mye mykere og detaljene ivaretatt i høylysene.


Canon. Linsen vi brukte under dette opptaket, en preproduksjonsmodell av Canons nye 24 mm f1.4 L II USM imponerte med lite refleksjoner og forstyrrelse selv med kraftig lys direkte mot objektivet.


RED Taklet ikke de mørke scenene ute.


Canon. Vi får et bilde. Mye støy, men likevel. Dette er meget imponerende og det blir spennende å se hva Canon kan få til i fremtiden med kombinasjonen av CMOS-brikken og elektronikken som står i Canon 5D Mark II.

For de spesielt interesserte har vi lagt ut originalfilene fra begge kameraene på BitTorrent. Vi kommer til å legge ut begge reportasjene fra denne testen i HD også. Når det er klart oppdaterer vi denne artikkelen.

Og som en uformell avslutning på en uformell test kan vi ta den korte oppsummeringen filmfotograf Andersen la igjen i en kommentar på forrige artikkel fra eksperimentet:

Jeg er jo strengt tatt en “film-mann”, og synes en ny teknologi skal være bedre enn den gamle før man gjør et skifte… Men, det sagt; dette kommer garantert til å gi oss:

– Noen imponerende filmer laget helt utenfor “proffe” produksjonsmiljøer
– Mange stillfotografer med nyvunnen interesse for film
– En stor mengde HD-materiale ute av fokus…
– En hel del nærbilder av vann, refleksjoner og blader i vinden… 🙂

Fyr løs med spørsmål og innspill!

83 kommentarer

  1. Fremdeles moro å følge med på disse testene deres. Jeg må si jeg gleder meg til å se de gode amatørfilmene som garantert vil komme når man har slik «overkommelig» HD-video tilgjengelig.

    En hel del nærbilder av vann, refleksjoner og blader i vinden…

    Dette er ikke det jeg mener med gode filmer, og det er en overflod av dem.

    Svar på denne kommentaren

  2. Har dere gjort RED-testene på frtt grunnlag uten å lese dere opp på teknologien først? Det virker som dere har gått i alle fellene alle andre som har testet RED for første gang har gjort. _Spesielt_ med tanke på kvelds-shottet. Et tips : http://www.fxguide.com/redcentre Disse menneskene har testet RED ut og inn siden de kom og har skrevet og rapportert om absolutt alle triks, og eller man kan oppleve.

    Hilsen Redwin

    Svar på denne kommentaren

  3. I amatørøyne er nok Canon helt overlegen. Blant annet fordi den faktisk kan være innenfor rekkevidde for amatører rent prismessig. Profesjonelt så vi fort at Canon ikke kan brukes til annet enn helt spesielle opptak. Kameraet er alt for vanskelig å operere, har for få manuelle muligheter, for høy komprimering i opptaket, ikke gode nok muligheter for tydelig fokusering og kun 30 bilder pr. sekund.

    Svar på denne kommentaren

  4. Del 2 har jeg ventet spent på og det var interessant å se hva dere har kommet fram til. Det er 5DmkII som er mest interessant for meg enn RED one, men likevel interessant å se hva et kamera til 24.000 kr faktisk kan gjøre.

    Det som slo tanken istad når jeg så når de høylyse i 5DmkII var utbrent, så kan det være noe med at filmfotografen? Kan man ikke la seg ordne med å justere blenderen etc for å redusere høylysene?

    Ikke misforstå; Filmfotografen kan sikkert sakene sine i video, men det er vel forskjell med å håndtere 5DmkII og RED one.

    Svar på denne kommentaren

  5. Du har helt rett i at dette kan justeres ved å sette lys på en annen måte, men hele poenget her var å se hva som ble resultatet under like lysforhold.

    Ved å sette lys mer i retning av det man gjør for vanlige videoopptak kan man jevne ut scenen og få med seg mer detaljer.

    Det er 35 mm film John Andreas Andersen kan best, men hadde man gitt ham en 5D MkII og sagt at nå skal du få de beste bildene som det er mulig å få ut av dette kameraet ville han satt lys på en helt annen måte og fått med seg alle detaljer.

    Men, her var altså poenget å se forskjellene og scenene ble helt bevisst lyssatt vanskelig.

    Ved en senere anledning kan vi jo kanskje ta opp det viktige poenget du peker på: hvordan sette lys for å få det beste ut av forskjellige opptaksformat.

    Svar på denne kommentaren

  6. Etter å ha både lest og sett del 1 og 2 av denne testen er jeg overrasket over hvor bra Canons kamera er. Jeg hadde sett litt av Red tidligere, og jeg visste det var bra. Blir spennende å se om et par år, hvor langt man har kommet.

    Svar på denne kommentaren

  7. Flere sammenlikningstester, inkludert Zacuto’s test, er blitt gjennomført med bare en av de «Picture Styles» som følger med kamerafirmware. Disse innebygde Picture Styles passer nok best for stillbilder og, det er min erfaring, ikke for film (5DMKII i nåværende versjon av firmware mangler nemlig en dedikert PS à «Cinema Mode» som for eks. Canons HV20 har). Flere tester har bare «kjørt» «Standard» eller «Neutral» og klaget etterpå at bildet var for hardt. Av disse innebygde PSene er «Neutral» den flateste PS som gir litt mindre kontrast i høylysene og mindre fargemetning. Allikevel kommer ikke engang «Neutral» i nærheten av profesjonelle flate men informasjonsrike bilder som John Andreas ønsker.

    Den etterhvert stadig gjenvendende kritikk mot 5DMKII som går ut på at kameraet har for mye kontrast skyldes etter mitt syn at flere testere har oversett den viktige, men ennå lite utforskede mulighet en har for å lage og importere eksterne Picture Styles … som vil, potensielt, gjøre John Andreas og oss andre litt gladere i 5DMKII.

    Konklusjon: John Andreas burde, for å yte full rettferdighet mot 5DMKII, laget en egen PS ved hjelp av Picture Style Editor (Canons programvare) og importert denne fra programvaren i kameraet og skutt en test med den. Det var nettopp det jeg gjorde i går med to flate Picture Styles som jeg hadde lastet ned fra dvinfo.net. Jeg skjøt to versjoner, en med «Standard» den andre med den flateste av de importerte PS ene i hardt solnedgangslys med sterke kontraster (inklusivt en svart båtside). Min sammenlikning viser at forskjellen med RED og 5DMKII er nok ikke så stor som NRKBeta-testen synes å antyde.

    Kan dere vennligst ta testen EN GANG TIL MED IMPORTERTE PICTURE STYLES ??

    Ellers takk til NRKBeta og alle som har medvirket til testen.

    Svar på denne kommentaren

  8. @Redfan; dette er nok ikke første testen jeg er med på med Red… (Er selv medeier i firmaet dFilm, som vel i all beskjedenhet sitter på noe av landets største Red-kompentanse (ikke meg, altså..), og som for leeeenge siden utførte norges første Red-opptak. Har også selv skutt en hel del med kameraet, både på reklame- og dramaproduksjoner.)

    Det jeg vel egentlig sier; Tar gjerne imot tips om hvordan man kan få brukbare bilder fra Red når lysmåleren viser normal eksponering ved 16.000 ASA… 🙂 Her synes jeg faktisk Canon imponerte.
    At Red på sin side har imponert nettopp i mørke scener – sammenlignet med 35mm film – er en annen sak.

    @Stian A. Giltvedt; Akkurat i dette tilfellet vil det nok ikke hjelpe å bytte ut filmfotografen… Om du tar en nærmere titt på bildene vil du se at det vi har forsøkt å teste er DYNAMIKKOMRÅDET (eller «latitude» som det også heter), derfor den noe ubarmhjertig høye kontrasten. Problemet med 5D er altså at det mangler info BÅDE i høylys og mørke partier, sammenlignet med f.eks. Red. Dette kan naturligvis kompenseres for med å lyssette mye «flatere» (lavere kontrast), men her var da igjen formålet å teste på like vilkår, ikke å tilfredstille 5D’s kontrast.

    På 5D’en kunne vi i post ikke få frem detaljer hverken i høylys eller i de mørkeste partier. Dette skyldes nok i stor grad H264 komprimeringen til videodelen.

    …håper ikke dette hørtes snurt ut… er kun ment som forklaring på hvorfor vi testet som vi gjorde…

    😎

    Svar på denne kommentaren

  9. @John Andreas: Først og frems var ikke kommentaren min ment som kritikk, men spørsmål om filmfotografens tekniske ferdigheter ved bruk av videoutstyr mot et fotoapparat. Tviler ikke på deres erfaringer/kunnskap og det er jo trossalt dere som kjører testen, så jeg kan ikke uttale meg noe som helst om RED one og 5DmkII.

    Er bare nysgjerrig på hva profesjonelle sier om 5DmkII siden det gir så bra bilde på film til å være et kamera. Jeg setter pris på å få tilbakemelding på min kommentar og får forklaring her på NRKbeta. Det er en av de tingene jeg liker ved NRKbeta.

    Har forresten fått prøvd 5DmkII i går på Fotovideo og liker det jeg har prøvd av noen minutter prøving. Ville gjerne hatt en hel dag til å prøve mer av kameraet.

    @Eirik Solheim: Angående bloggen, så synes jeg dere skriver interessante innlegg og er flinke til å ta med bilder, lyd og film. Det som trekker litt ned er at når filmen er en del av teksten som her f.eks, så hører jeg ikke hva dere sier om hva dere synes om resultatet mellom RED one og 5DmkII i studioet.

    Må nesten gjette meg fram til hva dere mener ut i fra mine egne vudering av forskjellen mellom RED one og 5DmkII. Har tidligere nevnt ang Rocky på filmformat mister meg som «leser» fordi jeg ikke lenger kan følge med hva de sier. Er det noe som jeg har gått glipp av «innlegget» som er nevnt i videoklippet?

    Svar på denne kommentaren

  10. @John Andreas ang. DYNAMIKK/LATITUDE.

    Det har versert en del diskusjoner….

    … om at QuickTime + andre codec’er klipper 16-235 istedenfor 0-255 (derfor forsvinner det en god del dynamikk under programvaredekoding av 5D-filene )….
    …om at nåværende firmaware har en eller annen tilsvarende bug som tvinger mer kontrast enn ønsket. (H.264 klarer nemlig å kode et 14 bits bilde slik at det ser ut noenlunde (bare noenlunde) som REDbildet i testen)

    Det er også ubekreftede (?) rykter om en nærforestående firmwareoppdatering, så la oss vente og se om 5DMKII-bildet blir både rikere og flatere.

    Svar på denne kommentaren

  11. @Stian A. Giltvedt:

    Du skriver:

    «Det som trekker litt ned er at når filmen er en del av teksten som her f.eks, så hører jeg ikke hva dere sier om hva dere synes om resultatet mellom RED one og 5DmkII i studioet.

    Må nesten gjette meg fram til hva dere mener ut i fra mine egne vudering av forskjellen mellom RED one og 5DmkII. Har tidligere nevnt ang Rocky på filmformat mister meg som “leser” fordi jeg ikke lenger kan følge med hva de sier. Er det noe som jeg har gått glipp av “innlegget” som er nevnt i videoklippet?»

    …og jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Videoen burde tale relativt greit for seg selv. Og så har du artikkelen som utfyller og gir deg muligheten til å stoppe opp ved testbildene. Om du vil se videoen alene uten artikkelen finner du den her:
    http://video.nrkbeta.no/diverse/red-vs-canon-5d-mkii-del-2/

    Svar på denne kommentaren

  12. @Eirik Solheim: Det er slikt at jeg har sterk nedsatt hørsel på begge ører og har problemer med å høre hva som blir sagt. Kan få med meg litt, men ikke alt når en av de er en stykke fra mikrofonen og i tillegg er det musikk i bakgrunnen som gjør det litt vanskeligere for meg å høre.

    Ellers har du rett i at videoen viser forskjell tydelig, men jeg ønsker jo å vite hva de gutta i studioen sier og mener. Det får jeg ikke så mye ut av på grunn av hørselet mitt. De er jo fagfolk og jeg er bare en person som er glad i å fotografere og behøver å oppgradere fotohuset, så 5D MkII er en av de jeg vuderer å skaffe.

    Beklager at jeg ikke nevnte om hørselet mitt, men regner med at du forstår problemet nå?

    Svar på denne kommentaren

  13. Det jeg synes er interesant er at de fleste av ulempene med 5D mkII er ting som veldig enkelt kan løses i kommende versjoner. Endel tilogmed i firmware. Dette er jo tross alt fortsatt første versjon av et kamera som definitivt er en kjempe stor gamechanger i foto/video verdene. Hva kan vi da vente oss av neste versjon, for ikke å snakke om når Nikon og resten av gjengen hiver seg på HD bølgen og kommer med sine versjoner. Og til slutt vil vel prisene bli presset ned til mitt hjemmefotograf-med-unger nivå også. Det gleder jèg meg til!!

    Er det noen som tør spå om noen kommer til å gå andre veien da? Mao. lage videokamera som kan ta optikk og har CMOS fra stills verdenen? Uansett spennende tider vi går i vente.

    Svar på denne kommentaren

  14. @Stian A. Giltvedt:
    Da skjønner jeg hva du mener. Hva vil i såfall være den beste løsningen for deg? Teksting slik vi gjør med tekst-TV side 777 på vanlig TV, eller bare tydeligere og bedre lydproduksjon?

    Vi gjorde dette med begrensede ressurser. Derfor hadde bare John Andreas mikrofon. Og det er jo han som sier de viktige tingene. Skal vi lage flere NRKbeta-reportasjer kommer vi nok til å ta med oss flere mikrofoner!

    Svar på denne kommentaren

  15. Hei.

    Utrolig interessant, mer av dette =)

    Morsomt å se noe så lite som 5D Mark II klarer å yte i forhold til RED One.

    Når dere filmet med Canon-kameraet, hadde dere justert noe på fargeinstillingene der? Jeg tenkte at om disse ikke var nullstilte, så kanskje resultatet ville vært bedre om de var det før filming, at kanskje de ikke bare påvirker JPEG-filene, men også filmfilene?

    Noe å tenke på. Jeg har ikke et selv, så kan ikke teste 🙂

    Takk for to utrolig interessante artikler (eller en todelt :P) 🙂

    Svar på denne kommentaren

  16. Jeg har sittet og ventet paa en slik sammenligning en stund og jeg er svaert fornoeyd med det dere har lagt ut. Ville bare legge til at det finnes loesninger for noen av problemene dere snakker om mhp Canon kameraet, spesielt fokus, zoom etc. Det er flere selskaper som har eller er i ferd med aa rulle ut utstyr som gjoer vanlige fotohus til mer fimaktige kameraer. Ett av disse er Redrock Micro som har en genial (men relativt dyr) loesning: http://www.redrockmicro.com/redrock_dslr.html

    Ser frem til mer testing av begge kameraene.

    Svar på denne kommentaren

  17. Eirik: dette syntes jeg var en utrolig bra dokumentar/produksjon.
    som profesjonell fotograf var temaet spesielt interessant, men måten alt var laget på var veldig imponerene også utover interessefeltet mitt.
    Som du selv skriver i tidligere innlegg, filmen snakker veldig godt for seg selv.
    Hadde vært morsomt om dere feks laget en reportasje som satte Canon’s 5D Mark II opp mot enten en Hasselblad H3D eller aller helst en Phase One.

    Mvh
    Jon Rune

    Svar på denne kommentaren

  18. Må innrømme at eg var nysgjerrig på resultatet, men alt i alt så seier jo samanlikninga ikkje så mykje iom det er to svært ulike kamera. Poenget er i alle fall at Canon-kameraet er bitte lite, har ein brikke på storleik med Vista Vision (!), god (om ikkje den beste) kvalitet og ein svært gunstig pris. Dette er jo nok for det aller, aller meste… Dei praktiske problema som er der (fokus, eksponering), kan jo overvinnast (fokus-skruar + ekstern HDMI monitor), eller ignorerast i ein viss grad… Feks såg eg nettopp ein «profesjonell» reklamefilm for kleskjeden Hot Topic skoten på Nikon D90… nesten 8mm look, men det funka svært bra! For dei teknisk kreative opnar 5Den også endelause moglegheiter; 5D montert på RC helikopter, t.d! : http://www.youtube.com/watch?v=JVOqmbOdN0E

    Svar på denne kommentaren

  19. Bjørn Stian Bjoarvik

    Dette er så utrolig bra!!! All heder og ære til NRKbeta for at dere tar tak i dette så raskt og grundig.

    For meg så er 5D Mk2 noe av det mest revolusjonerende på lang lang tid…
    Jeg er primært stills-fotograf men har alltid ønsket å kunne gjøre film og investerte derfor i et HVX200-kamera som har blitt stående alt for mye på hylla.
    MEN NÅ… …med 5D Mk2 i sekken og et utvalg favorittlinser har jeg virkelig fått det store kicket på filmingen, og når forholdene er riktig så knipser jeg det stills-bildet jeg er ute etter.

    Jeg ser poenget med at komprimering/dynamikk og manuell kontroll ikke matcher RED, men den kreative og journalistiske revolusjonen er 20 ganger viktigere i mine øyne. Det er nå superenkelt for en pressefotograf å levere stills for trykte medier OG filmklipp til web/tv. Du trenger ikke 300.000,- i investering for å lage en kul kortfilm eller dokumentar med bra filming. Dessuten er jo sluttproduktet mer komprimert i 80% av tilfellene der publikum ser filmen, enten i bakkenettet, via satelitt, på DVD eller på web.

    Vincent Laforet sin kortfilm «Reverie» (Se den på: http://www.vincentlaforet.com) ga meg hakeslepp da den kom. Den er for meg et manifest på hvor raskt og bra en slik produksjon kan gjøres med 5D’en – og det av en stills-fotograf! Jeg synest den viser en kreativ bruk av DOF som jeg ikke ofte ser blant filmfotografer og det er ingen post-produksjon utenom klipp og nedkonvertering.

    Svar på denne kommentaren

  20. So obviously the Canon is much better in very low light conditions. The Red shows lower contrast in lighter situations. The Canon in that situation may require a lower contrast range in the form of fill lighting. Not a replacement for the Red, but an adjunct to it for certain conditions. And it will only get better.

    Svar på denne kommentaren

  21. @Eirik Solheim: Det beste for meg er å få det tekstet.

    Egentlig liker jeg veldig godt å følge med det dere skriver her på NRKbeta. Når innholdet i videoen begynner å bli en del av artikkelen i form for verbal informasjon, så blir helheten av artikkelen begrenset for enkelte lesere som meg med sterk nedsatt hørsel.

    Beklager for sein svar, men nå har jeg svart på det.

    Svar på denne kommentaren

  22. vet ikke om det allerede har blitt kommentert, ettersom jeg ikke leste gjennom alle kommentarene, MEN på 5d’en kan man stille kontrast og farger på stills. dette gjelder og på video. hadde dere skrudd ned kontrast og fargemetning slik dere hadde hatt mer å gå på i PP?
    bildene så veldig høy-kontrast ut, og bildene på min ser langt i fra sånn ut i og med jeg har skrudd ned kontrast og farge..

    Svar på denne kommentaren

  23. Victor Sandmark

    Kjøpte et 450D i November, da var tankene i et annet spor, og hadde tenkt å kjøpe et HDV kamera i tillegg. Men det ble ikke noe av da jeg så at RED kom med en 2/3 ( Scarlet ) som hadde en grei prislapp. Hadde planlagt å bruke litt extra på objektiv helt til at jeg fant ut at crop factoren på RED’n er ganske svær.

    Alt i alt var det jo bare bra at jeg ikke sløste penger på et HDV 🙂

    Nå ser det ut som om 5D kan bli en kandidat neste år hvis de fikser slik at man har mer kontroll over innstillingene, kanskje uansett. Men bruker man ikke grønn når man tar bilder trenger man ikke grønn på video heller ^_^

    Svar på denne kommentaren

  24. @Stian A. Giltvedt
    Da skjønner jeg veldig godt problemet. Og på nett har vi ikke kommet på langt nær like langt som på TV når det gjelder teksting for hørselshemmede osv. Til artikler som denne hjelper det jo å bare være litt mer bevisst på at artikkelen og teksten skal kunne stå på egne ben, selv om den blir fulgt av en video.

    Svar på denne kommentaren

  25. @ Eirik: Du skriver «det hadde vært spennende å sett hva vi kunne fått ut av 5D’n ved optimale forhold også». Det er nettopp denne oppfølgeren jeg foreslår som nyttårsprosjekt for NRKbeta. La oss kalle det «det beste-canon-5d-mark-ii-del-3».

    Svar på denne kommentaren

  26. …tja.. jeg er enig i at en test som gjør maksimalt ut av 5D’s innstillinger hadde vært enda bedre.

    Tilpasset lyssetting derimot… ikke helt enig. For meg som fotograf; et gitt kontrastnivå finnes i mange situasjoner – f.eks. totalbilde, dag, exteriør. Svært ofte, også i såkalte proffe settinger, står man uten tid/mulighet/penger til å tilpasse (og da spesielt eksteriørt) lyssettingen. Når en skuespiller plutselig leverer sine innerste følelser er det viktigere å få filmet disse enn å vente på han som skulle vært der med en reflektor, aggregatet som ikke startet, osv.osv. Vil tro dette er enda mere en problemstilling for dem som driver med dokumentarfilm.

    Jada, man forsøker gjerne å justere måten man filmer på til opptaksformatet, men i en testsituasjon (altså; en TEST-situasjon, ikke en reklamefilm for Canon 5D MkII) synes ihvertfall jeg det er interessant å presse kontrasten, for å simulere det spranget i eksponering jeg vet vi møter i hverdagen…

    Svar på denne kommentaren

  27. Nettop. Det er snakk om to helt forskjellige eksperiment. Det vi ønsket å gjøre her var å se hva 5D kunne duge til i en tradisjonell filmsetting. Ikke i en spesialtilpasset situasjon som er konstruert for å yte et spesielt kamera ekstra oppmerksomhet.

    Folk der ute kommer uansett til å lage utrolige greier med 5D MkII. De kommer til å tilpasse seg hver eneste lille utfordring og tyne denne revolusjonerende dingsen til det ytterste.

    Svar på denne kommentaren

  28. Hei.

    Ikke tvil om at Canon har større lysfølsomhet. MEN når det er sagt, er det gjort noen ganske skurrende feil i fremkallingen av RED materialet, som gjør at resultatet ser værre ut en nødvendig.

    30p er jo også moro 🙂

    Men det er bra at disse testene gjøres.

    Svar på denne kommentaren

  29. Testen og påfølgende diskusjon er nå plukket opp av FreshDV. Se:

    http://www.freshdv.com/2009/01/canon-5dmk2-vs-red.html

    Legg også merke til at «black crushing» problemet er nå løst som et kodekproblem. QuickTime har publisert en oppdatering som løser problemet.

    @alex:
    Dan Chung er slett ingen amatør, selv om han ikke opptrer som D.O.P i Cannes.

    …. med «pro» mener en ofte «industriell filmproduksjon». Det finnes mange andre typer «pro», for eks. dokumentarfilmere og videokunstnere. 5DMKII åpner enda et nytt markedssegment for slike som ikke mister nattesøvnen fordi de ikke får lage sin «spillefilm» men kan tenke andre typer kunststykker.

    Svar på denne kommentaren

  30. @danap: Ja absolut! Det er derfor jeg har kjøpt 5dmkii – og jeg er ingen D.O.P :-)))

    – er man en av de som mister nattesovnen bare pga. at man ikke vil legge seg fordi man eksperimenterer med kameraet eller filmen/foto sitt, so er 5dmkii imo det beste som finnes på markedet i dag.

    Nå er det bare å finne en kjøper for Nikon kameraet mitt slik jeg har råd til 1-2 bra objektiver også.

    Svar på denne kommentaren

  31. Canon 5D Mark II is the best, nothing compares to this little monster, and if you have a pair of good lenses, something like 50mm f/1.2, or 85mm f/1.2 or even a 16-35mm f/2.8 Mark II, it will be pure happiness!!!

    Svar på denne kommentaren

  32. Frank Rigal

    I am amazed to see the amount of comments on this issue. Well maybe not after all. And I would like to raise the issue of the consequences the 5D and its followers may have on the media world as we know it. First we can see the world as «in the movies» or in the ads even though the person behind the camera is a simple mortal and his camera costs 10 times less than a pro cam. Second, simple mortals will produce content that we will be ready to pay for. This should open a bit the media world as we know it today.

    Svar på denne kommentaren

  33. Hvis du lager din egen preset med minimal kontrast og filmer uten å bruke «Standard»/»Landscape»/»Portrait» etc. så vil du øke den dynamiske rangen på opptak med 5d. Ovverasker meg at de som ikke har gjort testen har prøvd dette. Mao. så vil resultatet bli mye flatere enn det punchy greiene de klarte å produsere her. Gjør en ny test 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest