nrk.no

Digg-feeder på Twitter

Kategorier: Det sosiale nettet, Internett, Konferanser og messer & Nettjenester


En lille julaften-sjekk innom Twitter og whops! vipper en melding fra Jake Marsh inn om at han følger de nye Twitter-feedene til Digg. Det må jo sjekkes, tenkte jeg, og fant en blodfersk liste på 15 news-feeds fra Digg.

Umiddelbart ville jeg veldig gjerne ha historier med flere enn 2000 diggs, «Political News», «Science» og kanskje «Offbeat». Lang meny å velge fra iallefall. Så Kevin Rose sin preken om personifering av Digg på Fowa i London i høst, er fulgt opp med nok et grep.

For ikke lenge siden lanserte Digg en betafunksjon de kaller «Upcoming», som identifiserer andre brukere på Digg som digger saker du selv velger, aka «People Who Bought This» på Amazon.

Digg har slitt med å få frisk kapital inn til selskapet og bittert fått erfare at en frisk start og glamboy som frontfigur ikke holder en hel bedrift flytende i en så foranderlig verden som internett hvor det hele tiden popper opp nye sosiale og nyttige/fascinerende nettsteder.

Det ser ut som om selskapet holder på sin unike posisjon for brukerstyrt innhold en stund til. De har blitt enda bedre på spredning av innhold, som Kevin Rose har uttalt som en av de store utfordringene for Digg framover.

5 kommentarer

  1. Henrik Lied (NRK)

    Aside: «Upcoming»-funksjonaliteten på Digg fungerer eigentleg veldig godt, men berre om du sjølv er ein aktiv brukar. (Tipper at dei bruker Euclidean eller Pearson for å rekne seg fram til kven som er aktuelle).

    Dette blir på ein måte ein liten katalysator, men eg føler at eit system ala det Stack Overflow har (belønning for gode innspel) fungerer mykje betre.

    Om digg vil forsette å blomstre treng dei meir kapital – og for å få dette må dei få perfeksjonert «Upcoming»-funksjonaliteten sin, slik at den kan spele ei større rolle også for brukarane som ikkje er så aktive. Amazon får dette fint til – kvifor skulle ikkje Digg? Dei har tross alt ein ansatt eller to med PHD innanfor matematikk. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Du er inne på noe interessant der Henrik, om hva som kreves for å være «aktiv bruker». Hva definerer du som din terskel? Gjør ikke open id det lettere å delta på sosiale nettsteder?

    Stack Overflow ser ut til å funke superbra, lettvint og åpent, selv om det er et helt annet type nettsted enn Digg. Takk for tips, skal sjekke det ut nærmere!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.