nrk.no

Rødt parti

Kategorier: Film, Foto & Video


Denne høsten kom både Nikon og Canon med speilreflekskamera som også kan ta opp video. I utgangspunktet høres kanskje ikke dette så revolusjonerende ut. Du har jo hatt muligheten til å ta opp video med både kompaktkamera, billige videokamera og mobiltelefonen din i flere år.

Men videomuligheter på et speilreflekskamera gir et visuelt uttrykk som minner mer om det man er vant til fra reklame- og spillefilm. Fordi størrelsen på brikken som tar imot selve bildet minner mer om størrelsen på filmruten i et profesjonelt filmkamera. Og fordi optikken du får tilgang til er mye bedre enn optikken på alle dingsene vanlige folk har hatt som videokamera tidligere.

Der alt er skarpt er alt kjedelig

Det handler om noe så uinteressant som fokus. Eller for å være helt nøyaktig, mangel på fokus. Muligheten til å velge hva som skal være skarpt i bildet. Når billedbrikken er liten blir det meste skarpt uansett. Når billedbrikken er stor kan man leke med fokusplanet og gjøre fortellingene bedre ved å tydeliggjøre hva som er viktig.


Dette stillbildet er tatt med et lite videokamera. Et glimrende lite HD-kamera. Men av den klassiske typen med veldig liten billedbrikke. Bladet i bakgrunnen og refleksjonen i vinduet er nesten like skarpt som frukten. Og da har jeg jobbet for å få bakgrunnen så uskarp som kameraet tillater.


Det samme bildet tatt med en Canon 5D MkII. Ganske identiske forhold. Men som dere ser er det mye lettere å kontrollere hva som skal være skarpt og hva som skal være ut av fokus. Med bevegelige bilder blir dette bare enda tydeligere.

Spennende muligheter

Når man så legger til lysfølsomheten og den optiske kvaliteten på de fleste gode speilreflekskamera begynner vi å snakke om ganske revolusjonerende muligheter for entusiastiske amatører.

Stillsfotografer som Vincent Laforet har lekt seg med mulighetene. På nettet finner man etter hvert mange eksempler og tester. Til og med den første reklamefilmen skutt med Canon 5D har dukket opp. Men hva syntes de profesjonelle? Vi i NRKbeta kan også bare kalles entusiastiske amatører dersom det er fullverdig filmproduksjon man snakker om. Og vi ønsket å finne ut hva en erfaren filmfotograf syntes om videomulighetene på dette mye omtalte kameraet fra Canon.

Filmfotografen og RED-kameraet

Vi var så heldige at vi fikk med oss en av norges mest erfarne filmfotografer, John Andreas Andersen og hans B-foto, Eirik Holst Aagard samt lysmann Richard Berby. De hadde med seg et digitalt filmkamera som heter RED One. Slik at vi kunne sammenligne med profesjonelt utstyr. Vi dokumenterte det hele som en liten reportasje og kommer selvfølgelig til å publisere resultatene her på NRKbeta. Det som gjenstår er en runde med etterarbeid og «fremkalling» av de digitale råfilene fra RED-kameraet.

Oppdatering:
Vebjørn minner oss om at Wired har en veldig bra artikkel om RED og hvorfor dette kameraet er så revolusjonerende for filmindustrien.


I bildet: John A. Andersen, Eirik H. Aagård og Richard Berby

Jeg kan si med en gang at Canon 5D Mark II og RED One er to fullstendig forskjellige kamera som egentlig ikke kan sammenlignes. Vi snakker tross alt om et stillskamera til noen titalls tusen og et filmkamera der bare det ene objektivet koster 120 000,- Det blir som tittelen antyder: rått parti. Men vi fikk sett på en del spennende detaljer og fikk en lærerik prat med superfotograf Andersen.

Og hvorfor begynne å skrive om dette nå? Vi har jo ikke sett opptakene fra RED og vår lille reportasje er langt fra ferdig. Vi ønsker selvfølgelig innspill. Når vi setter oss ned for å se på klippene har vi med oss Mr. Andersen. Mannen som fotograferte filmer som Buddy, Naboer, Uro, Uno, Lønsj, Blodsbånd, Falne Engler og utallige reklamefilmer.

Har dere spørsmål som dere vil ha svar på? Fyr løs!

33 kommentarer

  1. Stian A. Giltvedt

    Litt artig at jeg spurte Marius for noe timer siden når jeg leste da han twittet om REDONE. Fikk aldri noe svar på det.

    – Hva er total kostnaden til en brukbar REDONE oppsett som dere har tatt med i testen? Kontra med 5DmkII + objektivet, hvilket er det forresten?

    – Er råmaterialet fra REDONE lettere å komme i gang med å redigere tross for mer data? Leste at råmaterialet fra 5DmkII er lite vennelig for redigering så man må enten har kraftiere maskin eller konvertere.

    REDONE er definitivt et spennende produkt, men neppe for meg. Har likevel mest lyst å skaffe 5DmkII og nytt objektiv i samme slengen.

    Gleder meg til å se sammenligningen.

    Svar på denne kommentaren

  2. Spennende å høre hva dere får ut av dette 🙂

    Jeg har et spørsmål:
    Hvorfor har dere ikke omtalt RED før? Det var lansering av de nyestene modellene 13. november? Det må vel kunne sies å være noe av det sykeste som har blitt lansert på kamerafronten siden…tja..digital kamera ble oppfunnet.

    Se link: http://www.red.com/epic_scarlet/

    Scarlet og Epic, som var modellene de lanserte, revolusjonerer måten vi tenker digital foto/video. Selv om prisene ligger litt over det vanlige forbrukermarkedet, så hadde det vært kult med en liten artikkel her på NRKBeta 🙂

    Lik dere, så gleder jeg meg til sammenligningen!

    Svar på denne kommentaren

  3. Eirik Solheim (NRK)

    @Stian A. Giltvedt
    Skal høre med Mr. Andersen hva prisen er for et komplett kamera. Optikken han hadde med seg var master primes til ca. 120 000,- pr objektiv…

    Filene fra RED er mye større og krever mye kraftigere utstyr enn filene fra 5D. RED skyter et eget råformat som krever mye kunnskap og profesjonell håndtering for å bli bra.

    Objektivene vi testet med på 5D var 50 mm f1.4 USM og 24 mm f1.4L II USM.

    @Kjetil
    Så mye spennende å skrive om, så lite tid… Vi kommer nok til å ta for oss RED også. Blant annet i den lille reportasjen vi lager fra testen i går.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jørgen Upsaker » Min første film

    […] Dette er altså den billige løsningen for å få god videokvalitet i forhold til REDs kameraer, som er mange ganger dyrere. Mer om det kan leses på NRKbeta. […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Kunne vært spesielt interessant å se en sammenligning av kvaliteten under dårlige lysforhold (høy ISO). Uten et snev av empiri ville jeg gjettet at 5D II i utgangspunktet hadde bedre ytelse på dette, men at det kanskje blir tatt igjen av REDs høyere oppløsning. Eller?

    Svar på denne kommentaren

  6. Red One koster US$ 17.500,- for kun kamerakroppen.

    En total Red-pakke med disker og alle (mange!) dingsene man har lyst på ligger gjerne mellom 200′ og 300′ kr. I tillegg kommer da optikk, stativ, filter, ext. HD monitor osv.

    Dersom man sammenligner med et 35mm filmkamera fra Arri er dette uansett billig.

    Som Eirik skriver koster optikken vi brukte i testen – Arri Master Prime (Zeiss) – like mye som Red-kroppen… pr. linse!

    Ellers enig med Eirik U. om at det er lysfølsomheten som på dette tidspunkt er mest spennende å teste. 5D’en har jo en mildt sagt begrenset og uferdig videodel.

    Uansett; veldig moro å sette disse to opp mot hverandre. Red og Canon ser ut til å på en eller annen måte jobbe mot samme sted, bare fra totalt hver sin kant.

    Svar på denne kommentaren

  7. Helt konge sak!

    Spm: Er det riktig å anta at 5d vil kunne egne seg til fiksjonelle settinger (innspillingssituasjoner med planlagte bilder, kontrollerte settinger) i større grad en videojournalist settingen (kaos, håndholdt, ujevnt lys). Har aldri helt skjønt NRKs innsalg ovenfor videojournalister på dette kameraet.

    Svar på denne kommentaren

  8. Hei!

    Vil bare si at dette må være en av de bedre ideene NRKbeta har hatt, og med alle de tidligere ideene sier vel det litt?

    Veldig spennende å få se resultatet av denne morsomme sammenligningen.

    Svar på denne kommentaren

  9. @Erik U: Virker som du har missforstått sammenhengen mellom ISO-ytelse ? Kan være jeg som missforstår deg her, men hvis du mener at høyere oppløsning gir bedre ISO-ytelse tar du skammelig feil. Jo flere piksler som blir pakket inn på en sensor, jo mindre lys treffer hver piksel, noe som resulterer i mer støy på høye ISO-verdier. I prakis betyr dette at jo høyere oppløsning en sensor har, jo dårligere blir ytelsen på høy ISO hvis sensorstørrelsen forblir den samme. Dette ser vi i speilrefleksverdenen der fullformatskameraet generelt har overlegen ISO-ytelse sammenlignet crop-kameraer. Det skal dog sies at andre ting også har innvirkning, vi ser jo at 5D mark II har utmerket ytelse på dette feletet selv om den også har veldig stor oppløsning.

    Når det kommer til pris på RED så sendte jeg en forespørsel til Norsk Filmstudio for en tid tilbake der jeg forhørte meg om prisen på leie av RED One. Prisene er høye også her. For en relativt komplett pakke med RED og 7 Zeiss master primes ble prisen på 20 000 kr dagen. Hvis man ville ha med teknikker ble det ca 30 000 kr.

    Svar på denne kommentaren

  10. ØrjanB: Nettopp 5D Mark II viser at sammenhengen du nevner ikke er absolutt, selv om kameraet teoretisk ville hatt enda bedre ISO-ytelse dersom oppløsningen var lavere. Poenget mitt var at der to kameraer har lik støy på en 100%-visning, vil kameraet med høyest oppløsning framstå renest når hele bildet vises i samme størrelse. RED-opptak vil for eksempel være godt nedskalert når den vises på en «Full HD»-skjerm. Men jeg ser at RED neppe kan slå 5DII når det gjelder akkurat ISO-støy, noe NRKbeta-testene helt sikkert vil vise. Bakgrunnen for dette er nettopp at RED har en mindre og eldre sensor.

    Min kunnskap begrenser seg dog i stor grad til stillbilder, og det kan hende jeg overser noen mekanismer for levende bilder.

    Svar på denne kommentaren

  11. til John Andreas: Om man er i markedet for en HD-prosumer pakke (sony ex1) med filmadapter (Letus extreme), for litt avansert dokujobbing/reklame/fiksjon, hvordan plasserer disse kameraene seg med tanke på «future-proof» og pris. RED One er jo 4k og holder lenge selv til kinomastere (som kjøres til 2k). Ex1 med adapter blir 1080p og skulle vel se ålreit ut i 2k. Hvordan tror du Canonkameraet leverer?

    Hadde vært spennende med en sammenligning i forhold til indie-film pakker (som Ex1/adapter), også i forhold til praktisk bruk (håndholdt, selvkjøring av fokus. o.l).

    Mulig litt rotete spm, men det er utrolig mange aspekter man kan tenke på når man sammenligner kameraer med så forskjellig utgangspunkt

    Svar på denne kommentaren

  12. Blir spennende å se hvordan disse to holder i forhold til hverandre! Vurderer selv sterkt å skaffe meg 5D Mark II for enklere produksjoner, da det jo gir en meget høy produksjonsverdi.

    H264-kompresjon har (etter min erfraring) gjerne en tendens til å gi mye støy/blocking i overganger til og i mørke områder. Hvordan holder 5D-kameraet i så tilfelle? Og hvordan er det med HDMI-utgangen; er signalene her mindre komprimerte enn filene kameraet lagrer til minnekort? Slik at hvis man tar opp direkte til ekstern opptaker fra HDMI-utgangen får man høyere kvalitet? Hadde vært interessant å vite… Og hva er bit-oppløsningen på videoen i kameraet?

    NRKbeta har nå blitt et daglig fast stoppested for meg, og dere tar opp veldig interessante ting her. Fortsett slik!

    Svar på denne kommentaren

  13. Eirik Solheim (NRK)

    Noen raske svar angående 5D:

    H264-kompresjonen er ganske hard og viser tydelig blokking i graderinger og overganger. Blir tydeligere ved filming i lavt lys. Rett og slett fordi støyen som oppstår er noe av det vanskeligste for kompresjonsalgoritmene.

    Når det gjelder HDMI-utgangen gir den desverre bare et lavkvalitets påsynsbilde. Hadde vært utrolig kult om den ga ukomprimert fullkvalitet video ut.

    Bit-oppløsningen er jeg usikker på. Men studiene av sammenligningen vi har gjort her viser så langt at dynamikkområdet på 5D sine komprimerte filer er svært lavt i forhold til for eksempel RED. Men da snakker vi jo om råfiler mot ferdig komprimerte H264-filer.

    …og vi skal gjøre vårt beste for at NRKbeta fortsetter å være et fast stoppested! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  14. Takk for kjapt svar, Eirik.

    Ah, synd at det kun er preview-oppløsning via HDMI-utgangen. Tenkte det kunne være en kjekk omvei utenom den kraftige komprimeringen…

    En annen ting, har den norske/europeiske versjonen også 30 fps? Eller 25?
    Hvis det kun er 30 håper jeg det etterhvert vil komme en firmware som gjør det mulig å velge mellom 30/25/24 fps.

    Svar på denne kommentaren

  15. Eirik Solheim (NRK)

    Den har kun 30 fps. Noe som er en STOOOOOOR ulempe for oss som kunne tenke oss å bruke klipp fra 5D MkII på TV i europa. Det er gigantiske kampanjer på nettet for å få Canon til å legge in 25p og 24p…

    Svar på denne kommentaren

  16. RED vs. Canon 5D MkII del 1

    […] får dere første del av NRKbetas lille eksperiment med RED One og Canon 5D MkII. Det hele ble gjennomført på Norsk Filmstudio på Jar. I denne delen får dere bli med på selve […]

    Svar på denne kommentaren

  17. Gjenkjenner problemet med dybdeskarphet. En av grunnene til å skaffe seg et fullformatskamera er å begrense dybdeskarpheten bedre enn man kan med et APS-C kamera (F.eks EOS 50D). Mange fotografer som har brukt film vil nok ha savnet dette.

    helsingar,

    Svar på denne kommentaren

  18. Kan et fotoapparat erstatte et videokamera?

    […] var først ute med D90, og Canon fikk skikkelig fart på ting med sin 5D MarkII. Spesielt sistnevnte har vist seg langt bedre til videoproduksjon enn det mange hadde trodd på […]

    Svar på denne kommentaren

  19. iPhone 4: Det vi (ikke) visste fra før

    […] I teknologiverden er vi desperate etter et glimt av fremtiden. De fleste store teknologiselskaper er med på å gi oss slike glimt. Enten det er Google som revolusjonerer noe så veletablert som annonsering eller mail. Eller Nikon som putter video i en av sine speilreflekser og presser konkurrentene til å følge opp og dermed starter en liten videorevolusjon. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.