nrk.no

Framtidens radio, hvordan funker den?

Kategorier: Det sosiale nettet, Konferanser og messer, Musikk og lyd & Radio


Hvordan skal radioen overleve i den digitale tidsalderen? Det spørsmålet ble stilt på The Media Festival i Manchester. Paul Bennum og Jez Nelson fra somethin’ else, det største uavhengige flermediale produksjonsslskapet i Storbritannia, omformulerte umiddelbart temaet til å handle om audio heller enn radio.

– Tradisjonell radio kommer til å overleve, men grunnen til at BBC fremdeles klarer å levere hundrevis av briljant radio i uken, er ikke bare kreativitet rundt innhold. Det handler like mye om å bruke ny teknologi til å kringkaste det innholdet, påpeker Jez Nelson.

API

De to grunnleggerne risser opp det nye verdenbildet, og kartet har API som overskrift. Der det før kostet mye tid og penger å lansere ny programvare, kan nye løsninger nå bygges raskt og rimelig. Bare et kjapt blikk på last.fms åpne API-oversikt gir et dryss av idéer om hvordan man kan finne ut hva folk hører på og lage nye radio/audio-løsninger basert på det.

Overlevelse i dag handler om to ting, utfyller Jez Nelson. – Hva folk vil ha og hvordan innholdet blir kringkastet ut til folk.

Sosialt like viktig som innhold

Han viser til at «the usual social suspects» er Flickr, Facebook og Twitter, store sosiale nettsteder som sprer (markedsfører om du vil) innhold på en helt ny måte sammenlignet med verden før web 2.0. Og som har inspirert til helt nye måter å tenke kringkasting på, hvor de sosiale aktivitene er like viktige som innholdet de selv eller en kringkaster har laget. Folk vil – og kan – lage radio selv, og de oppsøker fremdeles godt innhold. Og de elsker å dele opplevelsen med andre.

Nye varianter av online hosting og distribusjon av audio popper opp for tiden. Nevnte last.fm har stor innflytelse på nytenking i distribusjon av musikk. En helt annen variant er blip.fm, en Twitter-aktig sosial arena for musikk hvor man kan få hundre prosent personifisert radio.

Jez Nelson går så langt som å si at brukerskapt innhold er framtiden. I en eller annen form. Poenget hans, som også er den store utfordringen for alle mediebedrifter som vil overleve i den nye tidsalderen, er at innholdet må være tilgjengelige for de som vil ha det når de vil ha det.

Her i NRK har vi gjort et endel eksperimenter, for eksempel ved å presentere radioinnhold fra Radioresepsjonen i en egen avspiller.

Så er bare spørsmålet: Hvordan hører jeg på kompisen min sin radiokanal mens jeg sitter i bilen?

9 kommentarer

  1. Så hyggelig at dere omtaler gamlejobben min, da!

    Var teknisk sjef for den interaktive divisjonen hos Somethin’ Else fra 2004 til 2006.

    Vi laget en del kule tjenester, for eksempel live, interaktiv mobilradio med Orange og hit40uk.

    Svar på denne kommentaren

  2. Utviklingen i forholdet mellom tradisjonell radio og nye tjenester vil (/bør /håper jeg) følge et tilsvarende mønster som for tradisjonell avis mot nettavis.

    Avisene nå er tvunget til å levere bedre bakgrunnstoff og det totale bildet, mens hendelsesnyheter og oppdateringer er noe man får via nettaviser. På samme måte må radiostasjonene (les: NRK) gjøre det de kan best, nemlig radioresepsjonen, politisk kvarter og hallo i uken, mens ønskelåtradio á la P3 Helg og non-stop-hit-music-only-24/7-bada-bada-BÆM-radio som NRJ/Radio 1/the Voice etc, vil stå svakere i konkurransen med nye musikktjenester på nett.

    Dette kan jo endre seg med nye tjenester som også blander inn «snakke-radio» i de sosiale tjenestene. Hvis NRK og mange andre kvalitetsleverandører får laget en god API, er det ingenting i veien for å lage en nettradio som sender deg musikk den tror du liker (á la Last.fm), og også blander inn snakkeinnhold den tror du liker fra alle NRKs (og BBCs og SRs og …) programmer. Da radioresepsjonsfans fått høre på lignende ting fra England eller Sverige, og musikkelskere som hittil bare har turt å skru på radioen på petre etter klokken 6, kan få det med seg når for eksempel radioselskapet, bortgjemt på P2 som det er, har Prince-spesial.

    Kanskje NRK kan lage denne tjenesten? NRK P1, NRK P2, NRK P3 – NRK Personlig!

    I nett-musikktjenestejungelen anbefaler jeg thesixtyone.com.

    Svar på denne kommentaren

  3. Det burde være gode muligheter for å kombinere Podkast-arkivet (uten musikk) med en personlig musikkutvalgstjeneste som last.fm. Jeg fant ikke noe i farten for å få ut en liste over anbefalte spor fra last.fm sånn i farta (utover hva du selv hadde spilt), men det høres ut som en ganske så overkommelig oppgave.

    NRK Personlig kan du også bygge på samme lest, ved å ta podkastarkivet og kombinere det i forhold til hvilke programmer du liker og hva andre brukere foretrekker av programkombinasjoner. Du kan også vekte koblingen mellom programmene ut fra hvor stor fellesskapsfølelse det ser ut som de har fra hva brukerene selv hører på. Høres ut som en god plan (det burde finnes brukerdata for koblinger mellom programmer basert på lyttemønster og hvilke programs nettsider folk er innom allerede).

    Vi får satse på at mobiloperatørene (eller andre, f.eks. ICE) etter hvert klarer å levere fri bruk, sånn at vi faktisk kan lage strømtjenester som er tilgjengelig også i bilen. Jeg vil iallfall ha tilgang til Squeezeserveren min der…

    Jeg ser også fram til at vi kan få nettradio i høyere bitrate enn 128kbps (Høgskolen i Østfold har kjørt eksperimenter med 170kbps OGG, men 320kbps eller lossless hadde vært glimrende).

    Svar på denne kommentaren

  4. Superfint innspill i forhold til modernisering av begrepet radio, å kombinere innhold med den musikken man liker selv.

    Jeg er nysgjerrig på hvilke «kanalprofiler» som ville dukke opp dersom dere fikk lage deres egen personlige radiostream basert på «snakkeprogrammer» fra både P1, P2 og P3.

    Det burde jo være et poeng i seg selv at det var enkelt å hente inn hvilket som helst radioprogram i en personlig audio-loop?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.