Toshiba har lagt seg i seletøyet for å lage en reklame verden ikke har sett maken til, spesielt med tanke på den tekniske gjennomføringen rundt fenomenet «Bullet time».
Ved hjelp av 200 kamera montert i 360 grader, en hurv med flinke folk, og godt med tid har de klart å skape en illusjon av tid og sted som får gode gamle «Matrix» til å fremstå som litt enkelt 🙂
Med 2,5 millioner frames og 20 000 GB med data sier det seg selv at logistikken og planleggingen av et slikt prosjekt heller ikke er barnemat.
Resultatet har blitt en spektakulær reklame, men kanskje enda mer interresant er det å få en liten «sneak peak» «sneak peek» fra hvordan det hele har gått for seg:
Mats Taraldsvik
Wow!
Boba.no – Jättebra reklam!
[…] (Funne gjennom NRKbeta.no.) […]
Erlend Tiller
Tjah. Denne reklamefilmen for Ariston hvitevarer ble laget i 1994: youtube.com/watch?v=3JcYjQ9laTE
Marius Arnesen (NRK)
@Erlend Tiller:
Tjah… Hvis du ser bort ifra det faktum at vi her kun snakker om et stk kamera som står i ro gjennom hele opptaket, så er jeg enig i at det framvises fin fin masketeknikk også her… spesielt til 1994 å være. Ut over det, og den greit stramme koreografien, så er vel de to reklamene rent videoteknisk ganske så vesensforskjellig er jeg redd…
Raymond Gangstad
Hahaa, skills! 2,5 millioner frames ja, LITT hodeverk å putte det der sammen 😀
Erlend Tiller
@Marius: Jo’a – teknisk er det noe helt annet, jeg ser den. Men jeg er litt mer opptatt av innhold, jeg da. Og der finner jeg Aristonreklamen en smule mer fascinerende, gitt.
Misforstå meg rett – det er imponerende med millioner av frames og terrabyte på terrabyte med data, men det er først og fremst innholdet i filmen som kommuniserer. Det blir som med HD-TV; _programmene_ blir jo ikke noe bedre om du øker antallet pixler i bildet…
ad
Litt enig med Erlend; teknisk er den tøff, men de har kanskje gått seg bort litt. Jeg får følelsen av at denne reklamen enten går i glemmeboka umiddelbart, eller er en sånn som folk husker, og kjenner igjen, uten overhodet å kunne forbinde den med noe produkt eller varemerke. Men man får vel betrakte det først og fremst som teknokunst 🙂
Morten Skogly
Brillefin teknikk, og via den fant jeg youtube.com/watch?v=1yv7uyjtEkY&feature=related
Jan Andreas Knudsen
Hjertesukk: jeg lurer på hvorfor ingen klarer å skrive «sneak peek» riktig …
Ellers, fin video! 🙂
Marius Arnesen (NRK)
SÅNN! Da skulle alle være glade! 😉
Ogrim
@Erlend Tiller
Stilig musikk på den videoen da! Mon tro om de traff målgruppen man ville selge vaskemaskiner til 😛
Eirik
Jeg får heller vibber fra Michel Gondry, se f.eks. musikkvideoen «Come Into My World» eller «Star Guitar».
youtube.com/watch?v=cUueEVXw7ec
Men disse er nok uten «200-kameraier-i-sirkel-som-i-the-matrix-trikset». Ser også paralleller til nikes basket «free style» reklamer. Kanskje det er mest ballen som gjør det..