Jan Omdahl, internett- og mediekommentator i Dagbladet var gjest hos Lang lunsj hos Østlandssendingen her om dagen.
[audio:omdahl.mp3]Tema er NRK-lisensen, reklame på nrk.no og allmenkringkasting som sådan.
…at man på en måte betaler to ganger. Først må du betale lisens, og så må du betale en gang til gjennom å bli eksponert for reklame. Og spesielt for yngre mediebrukere, som bruker nettet veldig mye og som laster ned podkaster og ser web-tv hos NRK, så tror jeg nok at lisensen oppleves som en veldig spesiell kostnad å bli pålagt når man er i et reklamemedium.
Lang lunsj kan du høre på P1 i Oslo-området alle hverdager fra 11.03 til 13.00, og er et av NRK-programmene som er på Twitter: twitter.com/langlunsj
Lang lunsj finner du også som podkast, og noen av innslagene fra Lang lunsj finner du på NRKs YouTube-kanal.
Jan Omdahl
Øyvind,
Takk for oppmerksomheten! Det er alltid nifst å høre sin egen stemme på denne måten 😀 Håper jeg ikke dummet meg ut alt for mye, og at det kom fram at jeg er NRK-fanboy…
mvh Jan
NilsTh
En ting som ikke så ofte blir nevnt i denne debatten, er at NRK som reklamefinansiert kanal trolig ville tatt såpass store andeler av annonseringsmarkedet, at det ville blitt problemer for f.eks TV2 og TVNorge.